111

Een anonieme getuige, destijds jobstudent vertelt:

“Als student werkte ik elke avond in de Delhaize van Beersel, ik kende de directeur Mr Vermaelen goed. Ik liep tussen de kassa 1 en de bakkerij, met bananendozen in mijn armen. Ik liep naar voren en ik zag Mr Vermaelen rechts van me. Ik ging achteruit en zei :”Na U”. Hij liep maar een meter of anderhalve meter voor me, toen hij oog in oog stond met de eerste schutter, die hem met een Riotgun in het hoofd schoot. Mr Vermaelen is neergevallen en er was geschreeuw en paniek in de winkel."

Bron: VTM Faroek, Aflevering 4, deel 2 31/10/2018

• Op één van de foto’s in de rubriek foto’s-Beersel ligt het lijk van Mr Vermaelen ter hoogte van de kassas 1 en 2, met de voeten naar de ingang toe. Hij is was dus gekeerd naar de ingang toe. Bovenstaande passage kan dan ook maar op één manier geïnterpreteerd worden;

• Toen de jobstudent Mr Vermaelen liet voorgaan stond hij aan kassa 1, aan de winkelszijde. Zijn zicht op de inkom wordt dan geblokkeerd door het paneel met de foto’s/mededelingen. (zie wederom rubriek foto’s Beersel) Vermaelen kwam dan van rechts, vermoedelijk vanuit zijn kantoor, en was net de doorgang tussen deze wand en kassa 1 gepasseerd, ongeveer 3 passen verder, toen er geschoten werd.

• ]Hij heeft zich dus zeer waarschijnlijk naar de ingang gedraaid. Had hij iets gehoord? Het verhaal als zou hij tegen een dader geroepen hebben “Sortez” is mogelijk. Was hij dapper of dacht hij ook eerst dat het over “onnozele” mannen ging bij het zien van de carnavalsmaskers ? (Volgens dezelfde reportage dacht de getuige die in restaurant “Les 3 Canards” de daders zag binnenkomen met de twee diensters dacht eerst ook dat het om een grap van zijn baas ging.)

• Hoe gruwelijk ook, de jobstudent, net zoals anderen, heeft waarschijnlijk eerst het eerste schot gehoord en het effect daarvan gezien, pas dan werd de eerste dader zichtbaar toen hij achter de wand uitkwam.
    "Er waren twee kassiersters geraakt, waarvan één onder de schouder geraakt was. Ze was in paniek, ze was hysterisch. Ik ben ernaartoe gegaan en heb haar op de grond getrokken. Ik ben bovenop haar gaan liggen zodat ze zou stil liggen en zwijgen."

• ]Na dat eerste schot op Vermaelen werd er dus nog geschoten. Ponsaerts & Dupont vertellen over twee kassiersters waarvan één 20 jaar (AT), gekwetst aan de schouder en een 58-jarige klant (VDD). Ook Hilde Geens spreekt in haar boek over drie gekwetsten.

• De foto’s getoond in de reportage laten twee verschillende kassa’s zien met bloedsporen. Helaas is niet te zien welke kassa’s dit zijn. Ik vermoed tussen kassa 1 en 2 en tussen 2 en 3.

• Vermits alleen met Riotgun 1 geschoten werd, was dit dezelfde schutter als de moordenaar van Mr Vermaelen en dus alleszins de “triggerhappy-killer” dader van Beersel.

• Dit doet me vermoeden (ALS het dezelfde daders waren EN ze dezelfde taakverdeling aanhielden) dat dit dezelfde man is die in Eigenbrakel met RG1 Mr Ghislain Platane, Mr Roger Engelbienne, Mr Djuroski senior doodde, junior zwaar kwetste en Dokter Jaques D. op het nippertje miste. Daar was hij degene die de gijzelnemer in bedwang hield en de kassa’s ledigde terwijl de twee anderen in de kofferzaal bezig waren. Die man was ook 1m90 en sprak Frans, zonder een bepaald accent. Dit was dus de “Killer” van Eigenbrakel.

• De jobstudent gaf een beschrijving van de bewuste moedervlek, maar het was in de reportage niet expliciet duidelijk of het over de moordenaar van Vermaelen ging, de “eerste dader die binnenkwam”. Vermits hij zich meteen nadien echter bovenop een gekwetste kassierster wierp, was dit dan wel degelijk de eerste dader die hij zag binnenkomen, degene die op Vermalen schoot ; neerliggend, misschien tussen twee kassa’s, kan ik moeilijk geloven dat hij nog een geboortevlek links in de nek van een dader gezien kon hebben.

• Dit is dus waarschijnlijk, volgens de website van de CWB deze man: 1m90 – Zeer mager, fijngebouwd lichaam. Met een moedervlek in de nek (2,5 cm breed en 3,5 tot 5 cm lang). Drager van een lange bleekbruine mantel, en een sigarettenbruine broek. Hij droeg een masker en een riem met jachtpatronen. Hij spreekt Frans.
    Als deze “Moedervlek-Reus” een riem met jachtpatronen droeg, was dat waarschijnlijk omdat hij een Riotgun als wapen bij had.

"Toen zijn ze naar binnen gegaan, naar de kluis."

Of de jobstudent hier veel van gezien heeft is twijfelachtig, misschien heeft hij het van horen vertellen van anderen, of zag een glimp toen de daders naar het kantoor gingen. Dit kantoor bevond zich dan waarschijnlijk rechts van hem.

Volgens andere getuigenissen is het alleszins “Bijlman-Reus”, ook “1m90 en drager van een identieke mantel als de eerste, doch van donkergrijze of zwarte kleur. Hij droeg een masker en was gewapend met een bijl met lange steel”, die naar het kantoor ging. Het telefoonsnoer werd daar immers met de bijl doorgehakt.

Of “Moedervlek-Reus” daar ook bij was, of daarentegen de gegijzelde jongen in bedwang hield en de kassa’s ledigde weten we niet.

"Dan zijn ze meteen weer vertrokken, ik weet niet meer ... maar het leek geen drie minuten te duren. Het ging erg snel. (...) De beelden staan me helder voor de geest."

Tijdsbeleving in een situatie van levensgevaar wordt zeer vervormd. De drie minuten kunnen we dus niet gebruiken. Nog volgens de jobstudent waren de daders allemaal gemaskerd met oude mannen maskers, geen siliconenmaskers maar maskers met een elastiekje.

112

Vreemd dat ze de gijzelnemer, die toch alles gezien heeft, hier niet doden (gelukkig maar natuurlijk!). Misschien wel een bewijs dat er verschillende daders waren met verschillende karakters?

Ben wrote:

Een simulatie van de vlek zoals ze getoond werd in de uitzending van gisteren:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/wijnvl11.png

Het officiële opsporingsbericht van de politie:

Tijdens de overval in Beersel werd bij één van de overvallers een geboortevlek of een wijnvlek opgemerkt in de nek. Het was een langgerekte ovalen vlek van 3 tot 5 cm lang. De dader was groot en zo’n 1m85 à 1m90 lang.

Is men eigenlijk wel zeker dat het om een geboortevlek of wijnvlek gaat? Ik denk nl. nog aan een andere logische optie. We weten dat er op de opgeviste kogelwerende vest in Ronquières een DNA-staal is gevonden op de bebloede kraag van de vest. Over deze bloedvlek maakt men meestal de link met een mogelijke dodelijke afloop van de overval in Aalst. Het is logisch om die associatie te maken vermits agent Eddy Nevens in Aalst naar de openstaande koffer van de vluchtauto heeft geschoten. Maar wat als de bloedvlek op de kraag er eerder op gekomen is?

De vest werd vermoedelijk gestolen in de nacht van 10 september 1983 in Temse. Waarschijnlijk werden de kogelwerende vesten gebruikt in Nijvel. Misschien hebben de daders er zelfs nog andere feiten mee gepleegd in september of begin oktober 1983. De overval in Beersel gebeurde op 7 oktober 1983.

Stel nu dat één van de daders, tussen 10 september 1983 en 7 oktober 1983, geraakt  werd in de nek (door een schampschot in Nijvel of aan de Diable bijvoorbeeld of door een stuk wegspringend glas of stomweg bij het uitstappen uit de Saab). In het tankstation in Eigenbrakel nabij de plaats waar de Saab werd achtergelaten werd er ook al bloed gevonden in de toiletten. Kan het dan niet zijn dat wat de getuige in Beersel beschouwt als een moedervlek of wijnvlek, eigenlijk een wonde is in de nek die het bloed op de kraag van de kogelwerende vest heeft veroorzaakt? Of het was misschien zelfs een pleister op de nekwonde?

Als dat het geval is geweest, dan kan men dus nog lang zoeken achter een dader met een geboortevlek in de nek.

114

Wat de vlek-in-de-nek betreft zou het handig zijn om te weten of deze aan dezelfde kant van de kraag van de kogelwerende vest zat.

Non semper ea sunt quae videntur

115

tamara wrote:

In Beersel werd een cassieré verwond door kogel, de twintigjarige Anne Timmermans. Is hier een band tussen haar en de man van Viviane Baro, ook Timmermans.

Kan iemand hier meer informatie overgeven. Naar het schijnt zou Timmermans veroordeeld zijn wegens fraude en zijn vrouw is toch de hartsvriendin van VDB. Was die Timmermans verre familie?

Interessante vraag want via deze Jean-Paul Timmermans kom je regelrecht uit bij twee notoire figuren:

1. Roger Boas

2. Richard van Wijck

Bron: main basse boek van George Timmerman

Vandaag kreeg ik ook nog deze info over F.T.; iemand uit de directe politieke omgeving van Willy De Clercq, wordt verteld dat hij mogelijk voorkennis had, hij vermeed de dag van de aanslag ten stelligste de Delhaize van Beersel.

116

Freddy Vermaelen, de vermoorde gerant van de Dehaize in Beersel zou een bar "Butterfly" uitgebaat hebben aan de Waterlose stw in Brussel. De chauffeur van VDB, Bil, zou er zijn vennoot geweest zijn.

117

Leo, waar heb je dat gelezen of gehoord?

118

Een BOB'er vertelt over de overval: "Ik kende die man, Freddy Vermaelen. Hij had nog een bar uitgebaat in Brussel, de Butterfly aan de ..."

Bron » Forum

Een verstandig man bemint de zee maar blijft aan land  !!! zo verstandig zal ik dus wel niet zijn .

119

Butterfly okee. Maar dat de chauffeur van VDB daar vennoot in was? Klopt dit wel?

Ik kan er in ieder geval niets van terug vinden, zou wel een interessante link zijn. Enigste wat ik terug vind is een café aan de Koninginnelaan in Brussel, opgericht in 1981. De namen van vennoten zijn echter niet terug te vinden in het Staatsblad of jaarrekeningen. Voor de geïnteresseerden » kbopub.economie.fgov.be