1

Topic: Club Jonathan

Volgens mij word het als maar duidelijker dat de kern in de club Jonathan ligt, dit is ook wat Mendez zei voor zijn dood. Daar kwamen ze allemaal samen. Jean Bultot was opzoek naar mensen voor schijnovervallen in '85. Hij was extreem rechts en kende de zwarte baron goed. De Bonvoisin, dus ik denk dat hij wel eens het boeltje zou kunnen gefinancierd hebben. Bultot was iemand zonder geld dus het moest van ergens komen.

2

Re: Club Jonathan

Renne wrote:

Volgens mij word het als maar duidelijker dat de kern in de club Jonathan ligt, dit is ook wat Mendez zei voor zijn dood.

Volgens wat ik heb gelezen, zei Mendez - vlak voor zijn dood - dat de oplossing te vinden was in club Mirano. Daar zou men de waarheid achter de Bende van Nijvel kunnen ontdekken. Hij zei er ook nog bij dat de Bende een poging tot Staatsgreep was.

Renne wrote:

Jean Bultot was opzoek naar mensen voor schijnovervallen in '85.

Zou je me kunnen vertellen waar je deze informatie hebt gehaald? Was het André Rogge die dit heeft verklaard?

Ik denk dat - alhoewel hij het niet wilde - De Bonvoisin een te publiek figuur was om de Bende te kunnen financieren. Ik vermoed dat hij wel weet wie er achter zat, of wat het motief was, maar ik denk niet dat hij zelf het grote brein was. Hij heeft eens gezegd dat er vier ministers bij betrokken waren. Toeval of niet, maar Michel Nihoul heeft exact hetzelfde gezegd tegen reporters van Canal+.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Club Jonathan

Ben wrote:

Volgens wat ik heb gelezen, zei Mendez - vlak voor zijn dood - dat de oplossing te vinden was in club Mirano.

Ja Ben, je hebt gelijk. Het is club Mirano.

Ben wrote:

Jean Bultot was opzoek naar mensen voor schijnovervallen in '85
Zou je me kunnen vertellen waar je deze informatie hebt gehaald? Was het André Rogge die dit heeft verklaard?

Ik heb dit gelezen in het boek van Léopold Van Esbroeck, hij zocht personen om mee aan practical shooting (speciale trainingen) te doen in Zuid-Amerika en per maand zouden ze 150.000 bfr krijgen, hij heeft dit voorgesteld ook aan Freddo Godfroid. Maar geen van beiden is op het aanbod ingegaan.

Toen Bultot dat voorstelde dat van die schijnovervallen zaten ze in een wagen met een lading gestolen video's, en Bultot begon op een sluwe manier vragen te stellen. Om te zien hoe hij geïnteresseerd zou zijn. Hij zei ook dat hij het met andere eerst moest bespreken,maar tegen Van Esbroeck is hij daar nooit meer over begonnen, want die werd later opgepakt voor fraude met kasbons van een pastoor uit Wieze, en volgens Van Esbroeck is dat zijn redding geweest of hij hij had misschien wel ingegaan op het voorstel van die schijnovervallen. Bultot heeft via van Esbroeck De Staerke leren kennen.

Ben wrote:

Ik denk dat - alhoewel hij het niet wilde - De Bonvoisin een te publiek figuur was om de Bende te kunnen financieren. Ik vermoed dat hij wel weet wie er achter zat, of wat het motief was, maar ik denk niet dat hij zelf het grote brein was.

Dat denk ik ook wel dat hij het motief wel wist. Hij organiseerde wel extreem rechtse "fuiven" of bijéénkomsten, zoals vroeger de SS deden, met vlaggen aan de muren en speeches.

Ben wrote:

Hij heeft eens gezegd dat er vier ministers bij betrokken waren. Toeval of niet, maar Michel Nihoul heeft exact hetzelfde gezegd tegen reporters van Canal+.

Over de ministers van toen weet ik eigenlijk niet veel maar als ik juist ben denk ik aan:

  1. Jean Gol

  2. Van Den Boeynants

  3. Wathelet

  4. ?

Ik kan hier volledig fout zijn.

4

Re: Club Jonathan

Zo ging het eraan toe in de Jonathan: Jean Bultot en zijn confituur fuiven » YouTube

5

Re: Club Jonathan

Als ik als gevangenisdirecteur zo op een video sta, zou ik braaf luisteren naar Mijnheer Derycke. Je wilt absoluut niet dat iemand anders die beelden zou zien, zo'n beelden zijn niet echt goed voor de carrière van een gevangenisdirecteur. Ik denk dat zo'n beelden het doodvonnis (figuurlijk) hebben getekend van Bultot, die man kon geen kant meer op. Hij werd gechanteerd, dat kan niet anders. Zo'n video's betekenen de overstap van Bultot van brave directeur naar onderwereldfiguur. Maar hij kickte erop en hij was 'bevriend' met Derycke. Dus hij bleef komen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Club Jonathan

Inderdaad, daardoor dat hij misschien werd ingeschakeld om mensen te rekruteren. In opdracht van mensen met macht. Wie is die Derycke juist?

7

Re: Club Jonathan

Renne wrote:

Wie is die Derycke juist?

Uitbater van de club Jonathan. Over de confituurfuiven in die club zei Delta-speurder het volgende t.o.v. de Bendecommissie:

Tegenover de Bende-commissie zag Sack zich echter genoodzaakt de verhalen over die zoveelste spannende hypothese te temperen: "Over de Jonathan werden allerlei verzinsels verteld. Het ging eigenlijk om niets meer dan topless vechtpartijen in een confituurbad." De commissie handelde de zaak af met de bedenking dat politiemensen misschien toch wat beter moeten leren uitkijken waar en met wie ze gaan stappen. Voor Pépé luidden de verdenkingen het einde in van zijn nachtclub, die in 1986 failliet ging. De hele handel verhuisde naar een club in Elsene, waar geen mens meer kwam kijken.

De Rycke - bijnaam Pépé - was actief binnen het PFN, het politieke verlengstuk van het Front de la Jeunesse en was goed bevriend met Francis Dossogne. De man die hem het laatst levend zag was Michel Nihoul. De Rycke pleegde zelfmoord nadat zijn Afrikaanse vriendin hem verlaten had.

Motief » Club Jonathan

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Club Jonathan

Ben wrote:

Tegenover de Bende-commissie zag Sack zich echter genoodzaakt de verhalen over die zoveelste spannende hypothese te temperen: "Over de Jonathan werden allerlei verzinsels verteld.

Misschien verhalen en misschien waren er sommige overdreven maar waar rook is, is vuur. Vroeger kon je als flik toch nog veel permitteren vindt ik, zoals Amory, Lekeu, Bouhouche, ... Mij maak je niet wijs dat er binnen die club geen hete plannen werden georganiseerd tussen die gangsters en agenten en extreem rechtsleden en al de rest.

En dat soort vrouwen krijgt van dat soort mannen dat daar binnen zat, alles gedaan.

9

Re: Club Jonathan

Renne wrote:

Mij maak je niet wijs dat er binnen die club geen hete plannen werden georganiseerd tussen die gangsters en agenten en extreem rechtsleden en al de rest.

Weer geen zekerheid natuurlijk. Wat me vooral opvalt is dat Derycke zich voordoet als een goede vriend van Bultot (en Bultot dat ook denkt), maar dat Derycke wel achter zijn rug video's zit te maken van de directeur. De video's stelden zowel Derycke als Dossogne (weer een zogenaamde vriend van Bultot) wel in staat om Bultot zwaar te chanteren. Je krijgt dan net het omgekeerde van bepaalde personen die plannen smeden. Bepaalde personen krijgen net veel macht over sommige mensen en kunnen hen chanteren en ze alles laten doen wat ze willen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Club Jonathan

Ben wrote:

Bepaalde personen krijgen net veel macht over sommige mensen en kunnen hen chanteren en ze alles laten doen wat ze willen.

Dat is waar, maar je moet dan toch nog altijd opletten bij je het doet, als je iets hebt om iemand te chanteren heb je macht maar het kan de persoon die je chanteert ook gevaarlijk maken, met moord tot gevolg. Stel dat Derijcke Nihoul chanteerde, dan zou Nihoul eens achter zijn dood gezeten hebben. Gevaarlijke spelletjes die soms lukken maar als ze niet lukken fataal kunnen zijn. Voor geld en macht kan men veel gedaan krijgen.