41

Re: Volkswagen Santana

Ja, van bij VW Brichau in Lembeek op 10/05/82.

Het boek 'De Bende, een documentaire' begint met "1. De Zweedse Santana". Is er ergens een andere bron die bevestigt dat de Santana in Zweden zou gekocht/gestolen zijn?

43

Die aanwijzing over de Zweedse Santana in dat boek vond ik ook vreemd. Het boek is geschreven in 1986-87, voor bepaalde andere feiten gelinkt geweest zijn.

Ik heb zelfs even gedacht dat er 2 Santana's betrokken waren, maar sommige forumleden verzekeren dat er slechts 1 Santana in het spel is. Een Santana gestolen in Lembeek is even op en af geweest naar Zweden voor een onderhoud? Lijkt mij vreemd. Of was dit een dwaalspoor?

Zie daarover ook deze post » Forum

44

De Santana bevatte papieren en stickers bestemd voor de Zweedse markt. Verder is er denk ik geen link met Zweden. Het gebeurde destijds wel meer dat wagens voor andere landen in België terecht kwamen. Als de vraag groter wordt dan de ingeschatte verkoop werdt niet de productie aangepast maar gingen wagens bestemd voor andere landen naar het land waar meer vraag was. Zo waren er Franse wagens met Duitse of Italiaanse stickers enz.

Bizar ook: het chassisnummer was weggeveild, maar de "onderhoudsticketten" lagen nog in de Santana?

46

Het onderhoudsboekje en de handleiding zal in het Zweeds geweest zijn ipv Nederlands of Frans. Heb dat ook al meegemaakt dan moesten we bij de invoerder de juisttalige gaan afhalen.

47

Dus een genre Cardoen-auto. Stock opkoop, nieuwe of recente occasie uit alle Europese landen.

Het is pas nadat het boek verschenen is dat de speurders doorhadden dat die Santana in België gestolen was. Voordien waren ze in Zweden aan het zoeken. Die Zweedse papieren zijn niet zomaar een klein detail, ook in '83 steelt men een Zweedse wagen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

In de garage Sint-Veroon in Lembeek (uitgebaat door de familie Frans Brichau-Gaby Faut en zes kinderen), lagen de contactsleutels van de nieuwe wagens (die in de showroom stonden) in het handschoenkastje. Altijd. Dat was een vast ingeburgerd scenario in deze garage. Iemand van de Bende van Nijvel moet van deze handelswijze toch geweten hebben?

In hun klantenbestand stond Jean Bultot. Dat heeft ooit iemand van de familie Brichau mij bevestigd. Hij had daar ooit een Audi Coupé gekocht. De Cel Waals Brabant heb ik jaren geleden hierover ingelicht.

50

Is het toevallig dat Haemers zijn "gestolen" Mercedes ook richting zweden onderweg was? Er moet dus ergens wel een link zijn tussen Belgische en Zweedse auto-activiteiten....

Maar belangrijker om te bekijken:

• De overval op Dekaise gebeurd in de voormiddag, omstreeks 10u30. De uitgebrande santana wordt omstreeks 22u30 (nog niet volledig uitgebrand) teruggevonden. Er zit dus 10 tot 12 uur tussen de overval aan Dekaise en het uitbranden van de wagen kunnen we hieruit concluderen.

• Advocaat Delhuvenne verklaard dat zijn afspraak van 15u een uur te laat is omdat die de broer van een kennis (Vandeuren?) naar de garageboxen Beau Site moet brengen. Ergens tussen 14u en 16u moet de overval op Dekaise en de achtervolging door de agenten afgelopen zijn als een van de daders rond dat uur hulp inroept.

• Als de radiator effectief kapot was is de auto daar tussen 14u en 16u achtergelaten en moet er iemand savonds pas de auto in brand gaan steken zijn.

Nog een nadenker... De auto is tussen 20 september en 1 oktober 1982 meermaals gespot voor een gebouw met bemeubelde appartementen. (Bouhouche huurde die onder een valse naam?) Vandeuren is 14 dagen voor de overval op Dekaise "ontsnapt" dus als deze inderdaad aanwezig was bij de overval zou daar dus wel het mogelijke onderduikadres kunnen zijn deze 14 dagen.

Als de beweringen kloppen dat gangsters via Bultot overvallen konden plegen terwijl ze vast zaten (naast de beschuldigende vinger van Haemers, ook het toeval dat Vandeuren zowel in 1982 tijdens de overval op Dekaise als tijdens de juwelenroof 2 dagen voor zijn dood in 1988 "ontsnapt" wijzen erop dat dit toch wel eens zou kunnen juist zijn) hebben misschien meer deelnemers van de bende hier ondergedoken tijdens een "ontsnapping of vervroegde vrijlating".

Vervolgens weten we ook dat een bepaalde bankhouder uit Overijse (of de bank zelf, maar dan via deze bankhouder) ergens mee financierde in bemeubelde appartementen (geen bevestiging dat dit om dezelfde appartementen gaat).

Het bovenstaande is een samengestelde logica uit info van de website en getuigenissen op het forum. Onderstaande is mijn "complottheorie" om de feiten van 1982-1983 te linken aan 1985:

Finne is in Overijse niet vermoord omdat hij in het bezit was van een cassette of dossier Pinon. Finne is vermoord omdat hij via zijn aandeel in de bemeubelde appartementen te weten gekomen was wat er achter de bende speelde. De snelle huiszoeking was dan om belastend materiaal van de bende weg te halen (een huiszoeking die na het moorden van familie Dewit niet gebeurd is) (kan de magistraat die toestemming geeft voor de "vervroegde vrijlating" van de bendeleden ook toelating geven voor een huiszoeking?) Dat verklaard ook waarom hij schrik had voor zijn leven (hij wist wie de bende was) en waarom hij in de krantenwinkel wist te zeggen dat de Delhaize een mogelijk doelwit was (hij had de plannen gezien in het bemeubeld appartement).