441

Re: Philippe De Staerke

Het bewuste PV is en blijft een belangrijke bron van info. Philippe De Staerke werd/wordt hier en elders maar al te vaak in een slachtofferrol geduwd - hij zou er bewust ingeluisd zijn - maar dat moet op zijn minst toch de wenkbrauwen doen fronsen op basis van PV's, getuigenissen etc...

442

Re: Philippe De Staerke

hans wrote:

Bestaat er verder nog andere informatie over die Jef de Zigeuner?

Ja.

hans wrote:

Wordt die enkel als getuigen aanzien?

Neen.

Non semper ea sunt quae videntur

443

Re: Philippe De Staerke

P-51 wrote:

Het bewuste PV is en blijft een belangrijke bron van info. Philippe De Staerke werd/wordt hier en elders maar al te vaak in een slachtofferrol geduwd - hij zou er bewust ingeluisd zijn - maar dat moet op zijn minst toch de wenkbrauwen doen fronsen op basis van PV's, getuigenissen etc...

Een slachtoffer zou ik hem zeker niet noemen. Zoals ik voorstelde in deze hypothese » Forum

Het is goed mogelijk dat De Staerke deelgenomen heeft aan bepaalde overvallen, Aalst is zeker niet ondenkbaar, maar ik denk zeker niet dat De Staerke & co "de bende" waren, verre van. Hij zou slachtoffer zijn in die zin dat men hem ingehuurd heeft om deel te nemen aan Aalst, als uitvoerder van de overval zelf of misschien als ondersteuning (om bijvoorbeeld die valies met wapens vervoeren, het warenhuis te verkennen verkennen, etc).

Maar de bedoeling hiervan zou dan geweest zijn hem en z'n bende te laten opdraaien voor ALLE bendefeiten, feiten waar waarschijnlijk die opdrachtgevers zelf aan meegedaan hebben zoals Temse, Waver, Etterbeek, etc. en zo onderuit probeerden geraken. Dit plan zou maar gedeeltelijk gelukt zijn, misschien omdat De Staerke zelf op net tijd in de mot wat er gaande was, en zich deels heeft kunnen indekken.

Maar niemand beweert natuurlijk dat De Staerke volledig onschuldig zou zijn in dit alles.

444

Re: Philippe De Staerke

Wat je veel leest over De Staerke: "De Staerke had de reputatie tijdens een overval niets of niemand te ontzien", zijn daar voorbeelden/persartikels/getuigenissen van? Is er ooit een psychologisch profiel van De Staerke gemaakt? Of info van slachtoffers bij zijn 'normale' overvallen? Zou er misschien geen link te vinden zijn met de bende (via zo een daderprofiel?).

445

Re: Philippe De Staerke

rizzz wrote:

Hij zou slachtoffer zijn in die zin dat men hem ingehuurd heeft om deel te nemen aan Aalst, als uitvoerder van de overval zelf of misschien als ondersteuning (om bijvoorbeeld die valies met wapens vervoeren, het warenhuis te verkennen verkennen, etc).
Maar de bedoeling hiervan zou dan geweest zijn hem en z'n bende te laten opdraaien voor ALLE bendefeiten, feiten waar waarschijnlijk die opdrachtgevers zelf aan meegedaan hebben zoals Temse, Waver, Etterbeek, etc. en zo onderuit probeerden geraken. Dit plan zou maar gedeeltelijk gelukt zijn, misschien omdat De Staerke zelf op net tijd in de mot wat er gaande was, en zich deels heeft kunnen indekken.

In dat verband denk ik spontaan terug aan "de bende van Hofstade" en "te voet naar Scherpenheuvel".

446

Re: Philippe De Staerke

Inderdaad! Soms wordt gesteld dat dat telefoontje een manier was omverschillende ploegen te coördineren, maar dan stel ik me de vraag: waarom in godsnaam die plaat met die boodschap? Als dat echt de bedoeling was had toch evengoed kunnen aanvragen: "Cha Cha Cha van Raymond van het Groenewoud, met veel liefde van Tom voor Els", of zoiets... Het kan niet dat dit de (enige) bedoeling was gezien die specifieke keuze van plaat en boodschap, er zit meer achter.

447

Re: Philippe De Staerke

En deze?

http://i66.tinypic.com/e8x3rm.jpg

Deze single dateert van een jaar voor de aanslag in Aalst.

Kolderliedje van the Marlets ook » YouTube

Op de plaat “Te voet naar Scherpenheuvel” stond ook nog “Zwijg maar stil”. Je hebt gelijk: “specifieke keuze” (want de dj had dit plaatje zelfs niet) en “er zit meer achter”. A-b-s-o-l-u-u-t! Maar wat, dat gaan we nooit te weten komen. Nooit. Speculeren over wie/wat betreffende dit opvallende feit leidt alleen maar af.

Tenzij sommige mensen eindelijk zouden praten. En niet zomaar praten maar de waarheid vertellen. Maar zolang deze mensen meer te verliezen dan te winnen hebben... helaas.

448

Re: Philippe De Staerke

Heel toevallig ben ik via Facebook bevriend geraakt met Phillipe De Staerke. Met mijn smartphone heb ik hem eens opgezocht, ik had iets gelezen over zijn kunst en de rest. Natuurlijk per ongeluk heb ik hem een vriendschapsverzoek gestuurd (iets wat ik al meerdere keren voorgehad heb). Plots was ik dus bevriend met hem via Facebook. We hebben het enkel over zijn kunstwerken gehad. Kunst is een van mijn grootste passies, elke vorm. Hij antwoordt zeer vriendelijk en enthousiast op vragen en lijkt een vriendelijke man, tja.

Over de Bende van Nijvel heb ik hem niets gevraagd. Hij verwees zelf naar justitie en het onrecht dat ze hem zouden aangedaan hebben. Persoonlijk ken ik hem niet, ik zou wel eens graag naar een expositie gaan. Lijkt misschien bizar maar het is een typisch sub genre van zigeunerkunst. Heel veel symboliek op veelal gerecycleerd en gemixt materiaal. Er bestaat lectuur genoeg over deze kunstvorm, tja. Toen had hij ongeveer 150 Facebook-vrienden. Slechte ervaringen heb ik dus niet.

449

Re: Philippe De Staerke

De tijdlijn van Philippe De Staerke tot 1983:

  • In de jaren '70 treedt hij voor enige tijd toe tot het vreemdelingenlegioen.

  • Op 23 juni 1972 wordt hij gearresteerd voor diefstallen met braak, samen met vier medeplichtigen.

  • In november 1975 wordt hij opnieuw opgepakt in Vilvoorde in verband met een gewapende overval.

  • De Brusselse correctionele rechtbank veroordeelt hem op 17 maart 1976 tot 2 jaar gevangenisstraf, op betichting van gewelddadige gewapende diefstal, 's nachts, in bende.

  • Naar aanleiding van een voorval in Sint-Truiden, waarbij slagen en verwondingen vallen, wordt De Staerke in augustus 1978 alweer opgepakt.

  • In '80 veroordeelt men hem wegens heling en illegaal bezit van oorlogswapens.

  • Sinds 1981 heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.

  • De politie van Vorst arresteert hem in januari '81 aan boord van een gestolen BMW, die enkele uren daarvoor gestolen was in Sint-Pieters-Leeuw.

  • Vervolgens wordt hij in juni '81 opnieuw veroordeeld in Brussel tot 18 maanden wegens zware diefstal, het toebrengen van slagen en verwondingen aan politieambtenaren en weerspannigheid.

  • In juni '82 wordt hij nog aangehouden wegens diefstal in Sint-Katharina-Waver.

  • En tenslotte, op 8 december 1982, veroordeelt een Antwerpse rechtbank hem opnieuw tot 3 jaar cel, wegens zware diefstal. (*)

(*) Die straf zal hij niet helemaal uitzitten omdat hij op 16 september 1983, samen met 38 medegedetineerden, uit de gevangenis van Doornik ontsnapt.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

450

Re: Philippe De Staerke

Ben wrote:

De tijdlijn van Philippe De Staerke:

  • In de jaren '70 treedt hij voor enige tijd toe tot het vreemdelingenlegioen.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

Op welke gegevens Ponsaers zich baseert is me onbekend. Volgens de leeftijd van De Staerke zou het eind de jaren 70 moeten zijn dat hij bij het legioen gezeten moet hebben. De enigste bron dat ik al gevonden ivm De Staerke en het legioen is een verklaring van een mede-gevangene waarin De Staerke vertelt tegen die gevangene dat hij in het legioen gezeten heeft. Verder is er niets van concrete gegevens dat wat De Staerke zegt bevestigd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.