451

De tijdlijn van Philippe De Staerke tot 1983:

• In de jaren '70 treedt hij voor enige tijd toe tot het vreemdelingenlegioen.

• Op 23 juni 1972 wordt hij gearresteerd voor diefstallen met braak, samen met vier medeplichtigen.

• In november 1975 wordt hij opnieuw opgepakt in Vilvoorde in verband met een gewapende overval.

• De Brusselse correctionele rechtbank veroordeelt hem op 17 maart 1976 tot 2 jaar gevangenisstraf, op betichting van gewelddadige gewapende diefstal, 's nachts, in bende.

• Naar aanleiding van een voorval in Sint-Truiden, waarbij slagen en verwondingen vallen, wordt De Staerke in augustus 1978 alweer opgepakt.

• In '80 veroordeelt men hem wegens heling en illegaal bezit van oorlogswapens.

• Sinds 1981 heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.

• De politie van Vorst arresteert hem in januari '81 aan boord van een gestolen BMW, die enkele uren daarvoor gestolen was in Sint-Pieters-Leeuw.

• Vervolgens wordt hij in juni '81 opnieuw veroordeeld in Brussel tot 18 maanden wegens zware diefstal, het toebrengen van slagen en verwondingen aan politieambtenaren en weerspannigheid.

• In juni '82 wordt hij nog aangehouden wegens diefstal in Sint-Katharina-Waver.

• En tenslotte, op 8 december 1982, veroordeelt een Antwerpse rechtbank hem opnieuw tot 3 jaar cel, wegens zware diefstal. (*)

(*) Die straf zal hij niet helemaal uitzitten omdat hij op 16 september 1983, samen met 38 medegedetineerden, uit de gevangenis van Doornik ontsnapt.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

452

Ben wrote:

De tijdlijn van Philippe De Staerke:

• In de jaren '70 treedt hij voor enige tijd toe tot het vreemdelingenlegioen.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

Op welke gegevens Ponsaers zich baseert is me onbekend. Volgens de leeftijd van De Staerke zou het eind de jaren 70 moeten zijn dat hij bij het legioen gezeten moet hebben. De enigste bron dat ik al gevonden ivm De Staerke en het legioen is een verklaring van een mede-gevangene waarin De Staerke vertelt tegen die gevangene dat hij in het legioen gezeten heeft. Verder is er niets van concrete gegevens dat wat De Staerke zegt bevestigd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

453

raf68 wrote:

Heel toevallig ben ik via Facebook bevriend geraakt met Phillipe De Staerke. Met mijn smartphone heb ik hem eens opgezocht, ik had iets gelezen over zijn kunst en de rest. Natuurlijk per ongeluk heb ik hem een vriendschapsverzoek gestuurd (iets wat ik al meerdere keren voorgehad heb). Plots was ik dus bevriend met hem via Facebook. We hebben het enkel over zijn kunstwerken gehad. Kunst is een van mijn grootste passies, elke vorm. Hij antwoordt zeer vriendelijk en enthousiast op vragen en lijkt een vriendelijke man, tja.

Over de Bende van Nijvel heb ik hem niets gevraagd. Hij verwees zelf naar justitie en het onrecht dat ze hem zouden aangedaan hebben. Persoonlijk ken ik hem niet, ik zou wel eens graag naar een expositie gaan. Lijkt misschien bizar maar het is een typisch sub genre van zigeunerkunst. Heel veel symboliek op veelal gerecycleerd en gemixt materiaal. Er bestaat lectuur genoeg over deze kunstvorm, tja. Toen had hij ongeveer 150 Facebook-vrienden. Slechte ervaringen heb ik dus niet.

Ik weet niet of deze post er voor iets tussen zit, maar ik ben in het verleden al eens gaan kijken op het Facebook-profiel van dhr. Philippe De Staerke, eergisteren wou ik dit opnieuw doen en ... plots verdwenen (privé?). Ik denk dat er verschillende hoofdrolspelers zeker nog steeds actief de fora volgen.