Re: Beersel: 23 December

Renne wrote:

Wat is het verschil tussen de longrifle en riotgun?

Twee totaal verschillende wapens. De Longrifle (.22LR) is een karabijn (kaliber kan ook wel verschoten worden met pistolen en revolvers) en verschiet kogels.

De riotgun is in principe een jachtgeweer, en verschiet wat men in de volksmond "cartouchen" noemt, die meestal hagel bevatten (dit kan verschillende soorten en hoeveelheden zijn), maar ook een enkel loden projectiel kunnen bevatten, dit patroon is bekend onder de naam van zijn uitvinder, Brenneke. Jachtgeweren komen uiteraard in verschillende kalibers, maar de riotgun mag je zien als een kaliber 12.

Uiteraard is ook het doelgebruik van de wapens totaal verschillend.

42

Re: Beersel: 23 December

Bij een jachtgeweer met cartouches (maximaal 2 stuks) moet je manueel herladen. Zelfs met afgezaagde loop en ingekorte kolf blijft het een jachtgeweer. Onhandig als je meer dan 2 schoten wil vuren.

Een Riotgun heeft een automatisch uitwerpsysteem voor de ledige "cartouchen" en word gebruikt als aanvalswapen in moeilijke omstandigheden bv, huis aan huis gevechten door speciale politieteams of zoals in de Vietnamese brousse. Het is een repeteerwapen met maximaal acht patronen. Het heeft zijn naam te danken aan Riot (= geweld) beteugeling. Riotgun is geen merknaam maar een verzamelnaam van specifieke wapens.

Re: Beersel: 23 December

LEO wrote:

Bij een jachtgeweer met cartouches (maximaal 2 stuks) moet je manueel herladen. Zelfs met afgezaagde loop en ingekorte kolf blijft het een jachtgeweer. Onhandig als je meer dan 2 schoten wil vuren.

Dat had ik er idd voor de duidelijkheid ook mogen bij vermelden.

LEO wrote:

Een Riotgun heeft een automatisch uitwerpsysteem voor de ledige " cartouchen " en word gebruikt als aanvalswapen in moeilijke omstandigheden bv, huis aan huis gevechten door speciale politieteams of zoals in de Vietnamese brousse. Het is een repeteerwapen met maximaal acht patronen. Het heeft zijn naam te danken aan Riot (=geweld) beteugeling. Riotgun is geen merknaam maar een verzamelnaam van specifieke wapens.

Hier denk ik wel te mogen opmerken dat niet alle riotguns (semi) automatisch zijn, de meesten eigenlijk niet (enkel speciale militaire versies), ze hanteren meestal het "pompmechanisme", waardoor met de bekende "achter-voor" trekbeweging de afgeschoten "cartouche" word uitgeworpen en een nieuwe in de kamer word geladen.  Ik denk ook dat je tot 9 patronen kan laden in sommige als je een patroon in de kamer steekt (wat uiteraard maar een detailopmerking is).

Re: Beersel: 23 December

Nachtelijke inbraak in restaurant "Auberge du Chevalier". Huisbewaarder José Van Den Eynde wordt gefolterd en vermoord. Hij heeft voor dezelfde taximaatschappij gewerkt als Constantin Angelou, het volgende slachtoffer. Beiden vochten onder Franco als huurlingen in de Spaanse burgeroorlog en zouden ook gevochten hebben in Italië bij de "Italian Blackshirt Division".

Re: Beersel: 23 December

patrickhaemers wrote:

Beiden vochten onder Franco als huurlingen in de Spaanse burgeroorlog en zouden ook gevochten hebben in Italië bij de "Italian Blackshirt Division".

Gaat het hier om vaststaande feiten of enkel vermoedens?

Re: Beersel: 23 December

winne wrote:

Nadeel van de .22 : vuurgevechten wegens de geringe stopkracht. Maar als moordmiddel om zo weinig mogelijk op te vallen en lawaai te maken, zeer zeker

Ik kan u zelf bevestigen dat de 22 lr zelf tot afstanden van 100 meter zeer accuraat schiet. Ik gebruikte .22 stingers (high speed met koperen kop) in een semi automatisch wapen. En ik haalde daar serieuze resultaten mee. Het is natuurlijk geen oorlogswapen. Maar als je een goede schutter bent, is het een heel dodelijk stuk gereedschap. 

Het match wapen dat ze gestolen hebben tijdens een van de overvallen op de wapenhandelaars, is in de handen van een getraind schutter levensgevaarlijk. Als je weet dat ik met een semi automaat, doelen raakte op 100 meter met een diameter van 10 cm. dan weet je dat als je iets van wapens kent, met zo'n wapen makkelijk iemand omlegd, zonder dat ook maar iemand iets gezien of gehoord heeft. De maffia weet dit inderdaad ook, en de Mossad zijn even grote fans van het kaliber. En dat wil wat zeggen, want de Mossad, zijn zowat de best getrainde en meest professionele killers die er op deze aardkloot rondlopen.

47

Re: Beersel: 23 December

Tuurlijk, zit al jaren in een schietclub. 100 meter voor een .22lr is zeker haalbaar, sterker nog met mijn .22 schiet ik groepjes van 3 a4 cm max op 100 meter. Een super tof geweer voor een sportschutter maar qua stopkracht op 100 meter? Als het er echt om te doen moet zijn op leven en dood geef me dan maar rap iets anders.

48

Re: Beersel: 23 December

Ik had een tijdje terug contact met de kleindochter van Vanden Eynde en nu heeft ze mij opnieuw eens gemaild. Als jullie een boeiende vraag hebben voor haar mag je hem gerust hier neer posten, ik stuur hem dan door.

Re: Beersel: 23 December

Potverdomme, ik word nog steeds gek van dit dossier. Ik ben dus niet van plan te sterven voordat ik weet wat nou precies de Bende van Nijvel was. Voor de zoveelste keer heb ik het Beersel verhaal doorgelezen. Gewoon omdat het zo intrigerend is, en mijn gevoel zegt dat deze moord enige antwoorden geeft over de bende. Ik probeer deze moord te begrijpen, en te plaatsen in het geheel. En dat is niet makkelijk. Daarom vragen.

Om hoeveel moordenaars en inbrekers ging het nou? Hoeveel mensen zijn er binnengeweest? En wat was nou de volgorde? Logisch zou zijn dat je na een moord, het pand zo snel mogelijk wil verlaten, hoogstens nog wat spullen snel wil meenemen. De belagers hebben dus gegeten en enkele Magnums Champagne geleegd. Is dit nou voor of na de moord gebeurd. Nl als dit voor de moord gebeurd is, dan kan volgens mij het dossier weer snel dicht als het gaat om de diepere betekenis m.b.t. de bende. Als ze eerst uitgebreid Ree gaan eten en lallen aan de champagne, zich veilig waanend, dan is het geluid van de VDE boven een totale verrassing geweest. De champagne (en wie weet ook nog drugs gebruik vantevoren) heeft ze dan mogelijk heel impulsief laten reageren. De telefoon die hij in zijn hand had op dat moment hebben ze gelijk gebruikt om hem het zwijgen op te leggen en om zijn hals gedraaid. Dat het daarna uit de hand liep, kan wijzen op heel jonge daders die verminderd toerekenings vatbaar zijn, of iig eentje en de andere meelopers.

Of waren het gestuurde killers, die eerst de marteling en moord zijn gaan plegen, en zich daarna aan de Champagne gaan laven. Of iemand de schoten gehoord heeft maken ze zich geheel niet druk over. Om een indruk te krijgen hoe dat gelag er die nacht uit moet hebben gezien, bij deze 2 interieur foto's van de herberg. Heel klein en gezellig, alles van hout en wrs zeer gehorig, behalve als je zelf lawaai maakt, zoals mogelijk de inbrekers gedaan hebben.

http://images-01.delcampe-static.net/img_large/auction/000/074/923/305_001.jpg

http://images-00.delcampe-static.net/img_large/auction/000/009/344/120_001.jpg

De binding. Wat is nou de echte link met deze moord met de bende. Is dat alleen het wapen? Hoe zat het ook alweer? En valt uit te sluiten dat deze moord toevallig gepleegd is door iemand buiten de bende die het wapen toevallig bezat?

Voor ik meer vragen stel, wacht ik eerst een reactie af.

PS: Ik heb eens gegoogled op "Royal Schwabap borden" en dan kom je er achter dat die geen enkele financiële waarde hebben. Ze zien er hoogstens 'duur' uit. Pure kitsch dus. Die neem je mee als je aangeschoten of high bent, of echt dom bent en geen enkele kennis hebt van wat waardevol is en wat niet. Een zonderling iemand, met slechte smaak.

PS: Te zot voor woorden dat er uit deze nacht en alle bewijsmiddelen, geen DNA sporen later ge-extraheerd konden worden. Haren, zweet, huid schilfers, vingerafdrukken, speeksel, ... maar ook vezels e.d. De criminelen moeten daar veel sporen hebben achtergelaten. Zijn er nog bewijsstukken? Zijn die magnums er bv. nog waar ze aan gelurkt hebben?

50

Re: Beersel: 23 December

Beste Noorderling, vergeef me, maar je lijkt in bovenstaande mail wel erg concrete info te hebben over de moord in Beersel. Ik wist niet dat een telefoondraad werd gebruikt om te doden (en geloof vele met mij). Kan je je even beter situeren a.u.b.?