Re: Beersel: 23 December

Ok Raf, je hebt gelijk, het telefoonsnoer werd niet om zijn hals gewikkeld, maar daar werden zijn handen en voeten mee vastgebonden. Dus niet zoals ik vermelde om zijn nek. Dat had ik even te snel gelezen. En ik lees nu ook dat de zoon van het slachtoffer in het interview zegt: "Ze hadden een feestje gebouwd en champagne gedronken NADAT ze mijn vader gefolterd en afgemaakt hadden."'

Ik weet natuurlijk niet of dit ook klopt, maar dan is de kans dat het inbrekers waren wat mij betreft heel erg klein. Die willen na een onvoorziene moord toch gelijk weg! Ja en wat heet onvoorzien als je alle tijd neemt iemand eerst vast te binden en hem daarna eerst nog op zijn gezicht gaat beuken? Maar omdat je niks mag uitsluiten blijven er dan nog steeds 3 mogelijkheden over:

  1. Pure afrekening met martelen als extra straf.

  2. Martelen om info te verkrijgen.

  3. Door gebruik van grote hoeveelheden drugs besloten zeer gewelddadige criminelen om voor de fun die nacht in gaan breken in een restaurant, waar mogelijk 1 van hen al een keer eerder was geweest. "gratis eten en drinken, geen bewaking of alarm". Het inbreken is niet de hoofdtaak van de bende, maar doen ze er alleen bij voor de kick en fun. Echter je moet ze niet tijdens zo'n spannend moment betrappen, want dan overleef je het niet. Waarom ze het dan toch ook nog nodig vonden de man eerst af te ranselen, alvorens hem dood te schieten, zou dan gelegen zijn in sadistische aard van de daders, die door drugs die nacht extra naar buiten kwam.  Of had een van de bende leden zijn dag niet helemaal.

Dit laatste scenario klinkt ongeloofwaardig, maar zonder bewijzen, valt er maar niks uit te sluiten. Ook kan je je nauwelijks voorstellen wat voor belangrijke info de man heeft gehad. Het betreft hier alles behalve een belangrijke pion in het extreem rechtse circuit. En wat betreft de pure afrekening, de man zal wellicht enkele tienduizenden euro's aan leningen hebben uitstaan, maar of dat nou en reden is om huurmoordenaars te regelen? Het inhuren kost meer dan de schuld.

Blijft toch weer over die info. Was de bende er alleen op uit gestuurd om hem onder druk te zetten om te betalen? Om de druk op te voeren en hem uit te horen? Is dit dan wellicht uit de hand gelopen? Kende hij zijn aanvallers? Wist ie wellicht iets van de eerdere overvallen, en dan helemaal die laatste waarbij een dode was gevallen? Was ie loslippig geweest? Er bij betrokken geweest als chauffeur?

Verder kom ik helaas niet.

52

Re: Beersel: 23 December

De piste van gewone inbrekers mag je van mij meteen laten varen. Volgens mij is hij  samen met het koppel fourrez-dewit te catalogeren, onder mensen die te veel wisten en dringend het zwijgen moest opgelegd worden. De folteringen en het veelvuldig door het hoofd schieten is niets meer of minder dan een waarschuwing aan anderen "hou je mond of je eindigt op dezelfde manier". Waarom anders zo een extreem gruwelijke daad begaan? Aux trois canards is een soortgelijk geval.

Re: Beersel: 23 December

Zou ie vanwege zijn schulden en connecties in de extreem rechtse wereld, hand- en spandiensten verricht hebben voor de bende. Maar sinds er een dode was gevallen, bleek deze man te loslippig of wist gewoon al te veel. Besloten werd toen de kleine vis op te ruimen? Maar niet alvorens hem flink uit te horen over wat hij wist (speculatie).

Wat betreft het echtpaar Fourez-Dewit (ander onderwerp) wil het er bij mij maar niet in dat je een afrekening kan organiseren en uitvoeren terwijl je aan het "winkelen" bent. Dat echtpaar is toch gewoon komen aanwaaien? Maar ik kom daar in de juiste discussie nog op terug.

54

Re: Beersel: 23 December

Ik ben ook eens gaan googelen naar Royal Schwabab. Vind het nogal een kitscherige verzameling overgedecoreerde borden en koppen. Hieronder het logo van de firma dat op elk stuk staat (dus ook op die van de bende):

http://images1.images-speurders.nl/images/10/1064/106497011_3_big.jpg

Re: Beersel: 23 December

Wat ik graag wil weten is, hoe zit het nou met het wapen. Als ik het goed begrepen heb is het wapen dat in Beersel gebruikt is , 100% gelijk aan het wapen waarmee de taxichauffeur Angelo is vermoord. Maar wat is dan verder de link met de Bende van Nijvel? Zat dit wapen in de zak uit het kanaal? Wie kan mij even duidelijkheid geven? Alvast dank!

56 (edited by club_le-happy-few 12-01-2010 00:08)

Re: Beersel: 23 December

De moord in Beersel is eigenlijk de enige moord die toch iets weg had van de De Staerke-clan. En dan vooral "le petit Leon". In jaren '70 was hij bekend owv dit soort praktijken zoals bv. folteren, wurgen, vastbinden. Er zijn in regio Halle begin jaren '80 nog gelijkaardige feiten gebeurt al dan niet met dodelijke afloop. In die tijd werkte de De Staerke-clan vaak met de meest uiteenlopende gangsters en marginalen (ook vaak Fransen vooral uit Marseille). In het geval van De Staerke: enkel om financiële belangen. Ook al dwepen ze met extreem rechts, voor prof. klussen of "politieke opdrachten" zijn ze veel te opvliegend, zenuwachtig, wispelturig, ...

Off topic: koppel Fourez-Dewit is volgens mij geëscorteerd tot aan afrit of men had er afspraak!  Ook familie VDS is bijna van bij voordeur ouders tot aan deur Delhaize gebracht. (Valse) rijkswachters voor hun deur die aan Delhaize zouden moeten staan?

Dat afspreken is zo gek nog niet. Toen wij uitgingen verder dan de kerktoren (bedoel ik ver weg vb. Brussel, Antwerpen) spraken we vaak af aan ruststops (resto's, tankstations,...) langs autostrade. Zeker toen we werkten. Vertrokken we bij ons met plaatselijke vrienden, en onderweg aan de ruststop kwamen er vrienden bij van op werk, op kot, ... die buiten onze regio woonden. Vandaar reden we verder naar onze bestemming in groep. Dit zijn dan wel plaatsen waar altijd wel volk is, of truckchauffeurs zijn, ... en je dus niet alleen staat.

Maar ik kan 'naar genoeg afgelegen (warenhuis)parkings, kerkhoven, ... rijden waar er in het donker veel activiteit is. Ook in kleine boerengemeentes moet drugs van grote dealer naar kleine plaatselijke dealers, jonge koppeltjes of aanhouders die thuis hun ding niet kunnen doen.

Kasteel van Beersel is toch ook wat afgelegen (niet 100% maar toch). Maar men kan er ook snel verdwijnen (richting Brussel, Waals-Brabant, Vlaams-Brabant, vlak aan station, ...). Veel afgelegen zaken krijgen vaak te kampen met een soort cliënteel dat niet opgemerkt wil worden. Waardoor je louche figuren aantrekt, waardoor de gewone man niet meer durft komen (zeker op den buiten heb je snel slechte reputatie als horecazaak). En wat moet je dan als eigenaar doen of concièrge? Je ogen sluiten en in het milieu rollen of je zaak sluiten. Eerste optie is nog geen garantie dat je veilig bent, waarschijnlijk gebruikt men je tijdelijk en eindig je zoals het slachtoffer te Beersel.

57

Re: Beersel: 23 December

noorderling wrote:

Maar wat is dan verder de link met de Bende van Nijvel? Zat dit wapen in de zak uit het kanaal? Wie kan mij even duidelijkheid geven? Alvast dank!


In de zakken die werden gevonden in het kanaal van Ronquières zat een .22 long rifle:

Dit is een jachtkarabijn van het merk Krico en is van het kaliber 22. Krico is een Duits fabrikant gevestigd te Stuttgart. Dit wapen is schijnbaar nooit gebruikt geweest bij de slachtingen. Een bijzonderheid, op het uiteinde van de loop werd na de aankoop draad getrokken. Dit werd niet uitgevoerd door de fabrikant en het diende mogelijk voor het plaatsen van een geluidsdemper.

Het wapen waarmee de conciërge in Beersel en de Constantin Angelou werden vermoord, blijft dus nog spoorloos. Maar op aanwijzen van Beijer hebben speurders ooit een .22 gevonden. Het wapen was in zo'n slechte staat dat het niet onderzocht kon worden. Was dit het wapen waarmee de Bende haar moorden pleegde?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

En De Staerke's zijn geboren en getogen in Beersel.

Re: Beersel: 23 December

Renne wrote:

Ik had een tijdje terug contact met de kleindochter van vde en nu heeft ze mij opnieuw eens gemaild. Als jullie een boeiende vraag hebben voor haar mag je hem gerust hier neer posten, ik stuur hem dan door.

Omdat je het vraagt:

  1. Haar opa was dus een gokker die schulden had en het gokken niet kon laten, zelfs zijn huwelijk daarvoor was kwijtgeraakt. Stel dat we even uitgaan van het ergste, hoe groot kan deze schuld dan geweest zijn?

  2. Is nou ooit nog duidelijk geworden wat exact de betekenis was van de relatie van het slachtoffer met Léon Degrelle ? Waarom zat er een foto van hem (altijd) in zijn aktetas? En die uitnodiging voor het huwelijk van de dochter van Léon, duidt toch op persoonlijk contact? Bestaat de kans dat het slachtoffer, vanwege zijn evt sympathie voor de ideeën van-, en directe omgang met Léon Degrelle, bekend is geweest met andere extreem rechtse figuren?

  3. Denkt de familie nog steeds dat hij het toevallige slachtoffer is geweest van een stel inbrekende beesten? Want bv hier op het forum, denkt vrijwel iedereen aan een afrekening. Ofschoon het natuurlijk nauwelijks voor te stellen is dat hij een belangrijke schakel was in welk milieu dan ook.

Ik hoop van harte voor de familie dat de zaak ooit opgelost zal worden.

Re: Beersel: 23 December

Ik ben natuurlijk net als zovelen als puber geconfronteerd geweest met het nieuws destijds en heeft altijd veel indruk gemaakt. Ik herinner me de nieuwsberichten nog goed. Spottende overvallers die dood en verderf zaaiden. Niet voor buit maar om een andere reden.

Deze website heb ik inmiddels zo'n 2 keer gelezen, en sommige stukken al wel meer. Omdat er bij deze moord in Beersel gemarteld is, laten de daders hier nog het meeste van hun van hun tong zien. En probeer ik me hier in "vast te bijten". De moord, het drink en eetgelag erna en de nutteloze spullen die ze meenamen. Dat moet een jolige boel geweest zijn. Daders die van de hak op de tak kunnen springen. Effe moorden, daarna tv kijken, of de kinderen naar school brengen. Dat is het gevoel dat ik erbij krijg.

Maar eerst de hoofdvraag: Hoe zeker is het dat deze moord aan de Bende van Nijvel is toe te schrijven? Ik heb het bewijs hiervoor nog niet gelezen? Help me. big_smile