Re: Etterbeek: 31 December 1981

Over het aantal gestolen riotguns; er zijn 5 wagens opengebroken dus zullen het er eerder 5 zijn. Deze waar de initialen van Bouhouche in stond is gevonden ergens bij Bouhouche zelf, in zijn wapenwinkel dacht ik me te herinneren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

42

Re: Etterbeek: 31 December 1981

the end wrote:

Deze waar de initialen van Bouhouche in stond is gevonden ergens bij Bouhouche zelf, in zijn wapenwinkel dacht ik me te herinneren.

(Ponsaers, Loden, p 217) huiszoeking bij Bouhouche (*) wordt tevens een geweer FN Auto nr 140 MB 652 (**) gevonden. Het gaat om een samengesteld wapen. Na expertise blijkt dat het moederstuk afkomstig is van een automatische Riot Gun FN5, gestolen bij het SIE.

(*) Volgens zijn boek zou het de tweede op 10 januari 1986 geweest zijn.
(**) Madani Bouhouche geboren op 14/06/52

(BC II, Bijl IV, p88) Enkele maanden na die gebeurtenis (*), heeft de onderzoekscel van de rijkswacht een riot-gun teruggevonden dat afkomstig was van de diefstal bij het SIE. In die riot-gun waren de initialen en geboortedatum van Bouhouche gegraveerd.

(*) Bedoeld wordt hier het opduiken van de H&K die op 10 Jan 86 was overhandigt door de weduwe Mendez. (Ponsaers, Loden ,p214-215) Ik vermoed dat de BendeCommissie hier een wat betreft de datum een foutje maakte, ofwel is Ponsaers fout en is er nog een huiszoeking geweest enkele maanden later.

43

Re: Etterbeek: 31 December 1981

Er zou een tijd geleden een soortgelijk wapen opgedoken zijn, als ik mij niet vergis bij de politie van Geraardsbergen of Ninove.

Re: Etterbeek: 31 December 1981

the end wrote:

Zoek de falingen van bedrijven in de maanden na het proces François, en de link met bende feiten. Mendez is blijkbaar van te veel op de hoogte voor Bouhouche is het een muur waar het stopt voor hem. De tunnel die gegraven is door Bouhouche en zijn vrienden in functie van afpersingen is een doordenkertje. En over het zogezegd extreem rechts zijn van Mendez en Bouhouche moet er toch eens afgevraagd worden of dat dit wel echt zo was.

the end, welk doordenkertje is dit? Graag in zinnen, geen nieuwe vragen. smile thx!

Re: Etterbeek: 31 December 1981

Wel het gaat om geld en macht het bende dossier. Wat als de zogenoemde chantage van Bouhouche en Mendez van de GB nu niet over de GB gaat maar wel over een specifiek persoon, zie ook de Mercedes die Bouhouche gebruikte. Tevens Camps die geld leende van Rossignol die Rossair bezat, Van Camp die vermoord is en die labo's had en de link naar Euromeat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Etterbeek: 31 December 1981

the end wrote:

Wel het gaat om geld en macht het bende dossier. Wat als de zogenoemde chantage van Bouhouche en Mendez van de GB nu niet over de GB gaat maar wel over een specifiek persoon, zie ook de Mercedes die Bouhouche gebruikte. Tevens Camps die geld leende van Rossignol die Rossair bezat, Van Camp die vermoord is en die labo's had en de link naar Euromeat.

Sublieme piste! "De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is."

47

Re: Etterbeek: 31 December 1981

Gentse vrouw tipte rijkswacht over wapenroof

Een vrouw uit een gemeente van Groot-Gent, die al eerder in het nieuws kwam omdat ze in verband met de het onderzoek in de zaak-François een verklaring had afgelegd omtrent een dubbele moord in de bossen van Brasschaat, tipte een maand geleden de rijkswacht over de wapenroof, begin dit jaar, bij de groep Diane. Er verdwenen toen een 20-tal wapens uit de kazerne van de anti-terreurgroep te Etterbeek.

Het spoor, aangebracht door de Gentse vrouw, liep echter dood en biedt, een maand na de tip, nog maar heel weinig houvast. De vrouw had ondermeer verklaard dat de diefstal bij het mobiel legioen, waar "Diane" is ondergebracht, werd geleid door een persoon die gekleed was in een rijkswachtuniform. Ze kon ook bewijzen waar de daders de kazerne zijn binnengedrongen. De vrouw beschuldigde zichzelf bij de roof te Etterbeek aanwezig te zijn geweest. Nochtans is na zorgvuldig onderzoek gebleken dat de aangebrachte tip weinig vooruitgang voor de speurders heeft gebracht.

Bron: Gazet van Antwerpen | 18 Maart 1982

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

48

Re: Etterbeek: 31 December 1981

Ben wrote:

De vrouw had ondermeer verklaard dat de diefstal bij het mobiel legioen, waar "Diane" is ondergebracht, werd geleid door een persoon die gekleed was in een rijkswachtuniform. Ze kon ook bewijzen waar de daders de kazerne zijn binnengedrongen. De vrouw beschuldigde zichzelf bij de roof te Etterbeek aanwezig te zijn geweest. Nochtans is na zorgvuldig onderzoek gebleken dat de aangebrachte tip weinig vooruitgang voor de speurders heeft gebracht.

Bron: Gazet van Antwerpen | 18 Maart 1982

"Weinig vooruitgang voor de speurders", waardoor 14 jaar later de daders hiervan - voor dit feit - vrijuit gingen:

Na overleg met zijn advocaten nam Madani Bouhouche begin 2000 zelf contact op met de cel Waals-Brabant. De man die zich al die jaren lang als een procedurele maniak had verweerd tegen aantijgingen als zou hij iets te maken hebben gehad met de grote wapenroof had nu een kortere en heldere boodschap: "Ik heb het gedaan."

Madani Bouhouche legde uit hoe hij, inderdaad, in december 1981 een dubbel had gemaakt van de sleutel van de Mazda en op oudejaarsavond de kazerne binnen was gedrongen. En met de wapens buiten werd gereden. "Wat men al die jaren de spectaculairste wapenroof heeft genoemd, was eigenlijk de eenvoud zelve", legt een speurder uit. "Gewoon een kwestie van op het goede moment, oudejaarsavond, even in en uit te rijden."

Madani Bouhouche droeg zijn eigen rijkswachtuniform.

In zijn bekentenis noemde hij ook dader nummer twee: Jean-François Buslik, een in New York geboren en in de jaren tachtig vanuit Brussel opererende agent van de Amerikaanse Drugs Enforcement Agency (DEA). Buslik was jeugdvriend van Bouhouche. Waarom Bouhouche het had gedaan? Antwoord: "Je voulais toucher la gendarmerie dans sa fleuron." ("Ik wou de rijkswacht treffen in zijn hart.")

Bron: De Morgen | 14 december 2002

Zo "zorgvuldig" zal dat onderzoek dus wel niet geweest zijn.

Ça ne casse pas trois pattes à un canard volgens de toenmalige speurders, maar de tip uit het artikel van 18 maart 1982 uit de Gazet van Antwerpen dat Ben hier plaatste sloeg wel de nagel op de kop.

49

Re: Etterbeek: 31 December 1981

Spoor in roof bij Diane?

Drie vreemdelingen, zo van ongeveer twintig jaar, wonende in het Brusselse, werden door de rijkswacht van Vilvoorde aangehouden. Een van de drie slaagde erin juist voor een routinecontrole, een GP 9mm-pistool weg te werpen.

Het wapen werd teruggevonden en toen bleek dat het was gestolen uit een voertuig van het interventie-eskadron van de rijkswacht, beter gekend onder de naam Diane. De diefstal werd vorige maand gepleegd, maar er was geen ruchtbaarheid aan gegeven.

De drie gastarbeiders, een Marokkaan, een Spanjaard en een Portugees loochenen betrokken te zijn bij de pistoolroof. Ze werden niettemin onder aanhoudingsmandaat geplaatst.

Bij de Vilvoordse rijkswacht ging echter ook een ander lichtje branden, vooral toen men wist dat in welke buurt het drietal woonde. Niet ver van hun verblijfplaats werd begin dit jaar een gestolen wagen van het type Mazda teruggevonden.

Die Mazda werd gestolen bij de groep Diane, toen daar in de eerste dagen van 1982 een ophefmakende wapendiefstal aan het licht kwam. Onbekenden drongen binnen in de garage van de groep Diane, gelegen op de tweede verdieping van de rijkswachtkazerne “De Witte de Haelen” te Etterbeek. Ongestoord braken ze een vijftal wagens open en gingen met een 25-tal zeer moderne wapens aan de haal.

Om te vluchten gebruikten ze een Mazda van de rijkswacht, waarvan ze het veiligheidsslot met een koevoet hadden opengebroken.

Niemand vond het spoor van de dieven terug. De gestolen Mazda werd wel teruggevonden in de omgeving van het Flageyplein te Elsene, niet ver verwijderd van de woonplaats van de thans gearresteerde vreemdelingen.

Uniform?

Ofschoon tot nog toe niets bewijst dat de aangehouden vreemdelingen betrokken zouden zijn bij de wapenroof te Etterbeek gaan de speurders nog eens alle feiten na.

Er wordt niet aan getwijfeld dat de dieven werden getipt over het doen en laten bij het interventie-eskadron. Wat dan weer niet betekent dat een rijkswachter medeplichtig is. Ook burgers, die om de een of andere reden in de rijkswachtkazerne komen, kunnen de tipgevers zijn.

Een knellende vraag blijft nochtans op welke manier de dieven met hun 25 gestolen wapens de kazerne hebben kunnen verlaten. Langs het wachtlokaal? Dat is best mogelijk en men acht het zelfs niet uitgesloten dat een van de dieven een rijkswachtuniform had aangetrokken.

Bron: Gazet van Antwerpen, 24 juni 1982

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

50

Re: Etterbeek: 31 December 1981

Op verschillende plaatsen zie ik deze diefstal in Etterbeek terugkomen als het eerste "Bende"-feit. Maar ik vind precies niet terug wat die connectie is? Begrijp me niet verkeerd: ik deel die mening. Ik vind gewoon niet terug hoe exact dit feit gekoppeld wordt aan de Bende.