Re: Abdelkader Belliraj

Haemers heeft zelf gezegd dat hij begin 1985 een vet contract kreeg, net als de gebroeders P., S. en de Griek Apostolos Papadopoulos, om voor 1 miljoen + buit overvallen te plegen op warenhuizen. Zelfde vraag zoals Coconut, hoe pas jij in dit geval Haemers in jouw verhaal?

Re: Abdelkader Belliraj

rizzz wrote:

Goed maar er moeten wel anderen bij betrokken geweest zijn die niet van die afkomst waren. Herinner u bijvoorbeeld dat telefoontje aan radio Mi Amigo, de persoon die het plaatje aanvroeg zou perfect ABN gesproken hebben.

Dat kan een (café)grap geweest zijn. Er deden er veel de ronde in die tijd, zoals hier al gezegd werd.

In de getuigenissen over de overvallen zag ik niemand die vlot ABN sprak. Zelfs in Aalst waren het hoogstens een paar zinnen van twee woorden, 'uitgesproken door iemand die eigenlijk geen Nederlands kent'.

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

zag ik niemand

Ben jij een (ex)-speurder?

Aanvullend op mijn bovenstaande vraag imazibraine; Philippe C. heeft recent op het Franse forum openlijk bevestigd wat hij mij een aantal maanden geleden had verteld tijdens mijn bezoek aan het bos van Houssière en daar is hij formeel in: de man die in de nacht van 9 november 1985 en 10 november 1985 achter de open deur van de Golf in het bos van Houssière stond was Patrick Haemers! CWB weet dit sinds zijn getuigenis in 2003! (Post van Merovinger)

134

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Dat kan een (café)grap geweest zijn. Er deden er veel de ronde in die tijd, zoals hier al gezegd werd.

In de getuigenissen over de overvallen zag ik niemand die vlot ABN sprak. Zelfs in Aalst waren het hoogstens een paar zinnen van twee woorden, 'uitgesproken door iemand die eigenlijk geen Nederlands kent'.

Ik ga even de advocaat van de duivel spelen. U schrijft hier de timing van dat telefoontje toe aan puur toeval als ik het goed begrijp, toch zegt u in die andere draad:

imazibraine wrote:

dat lijkt waarschijnlijk, omdat in een bos van 690 hectare uitgerekend op die plaats twee afgeschoten 9 mm kogels gevonden werden in de grond. Niet echt een jachtkaliber, voor zover ik weet.

Re: Abdelkader Belliraj

Neen, ben geen speurder.

Ik twijfel er niet aan dat zowel David Van de Steen als Philippe C. Patrick Haemers herkend hebben. De grote dader in het Bos van Houssière had inderdaad blond haar.

Maar ik ben ervan overtuigd dat hij zijn haar voor de gelegenheid geblondeerd had en een pukkel gekleefd had op zijn wang (niet helemaal op de juiste plaats) om op Haemers te gelijken. Die pukkel was dan nog veel opvallender dan die van Haemers.

Hij kon dat met succes doen omdat hij exact even groot was als Haemers.

Philippe DS wrote:

Haemers heeft zelf gezegd dat hij begin 1985 een vet contract kreeg, net als de gebroeders P., S. en de Griek Apostolos Papadopoulos, om voor 1 miljoen + buit overvallen te plegen op warenhuizen. Zelfde vraag zoals Coconut, hoe pas jij in dit geval Haemers in jouw verhaal?

Voor zover ik gelezen heb werden de alibi's van zowel Haemers als Bouhouche grondig uitgeplozen na elke overval. Haemers kreeg zelfs een huiszoeking over de vloer enkel weken voor de overval in Aalst (specifiek voor de Bendefeiten). Als er twee toen al in de kijker liepen in dit dossier waren het wel Haemers en Bouhouche.

Hetzelfde geldt bv. voor De Staerke. Die zat meestal in de gevangenis tijdens de Bendefeiten, of had een alibi. Er is hier veel gepost over een beweerde zigeunerafkomst van De Staerke, maar die is er niet. Zijn moeder was joodse en zijn vader een Vlaming van Zottegem. Vader liet het gezin al vroeg in de steek en De Staerke bracht zijn kinderjaren door in instellingen. Hij spreekt geen woord Manouche (zigeunertaal), enkel Frans.

Met de uitvoerders bedoel ik inderdaad de gangsters die de winkels binnengingen, en eventueel een paar in een volgwagen (voor het geval het mis zou gaan). De opdrachtgever zou dan Faez Al Ajjaz zijn, voor rekening van Abu Nidal.

Ex-Diane leden zouden om te beginnen al geen motief hebben om dit te doen (wat kon hen die Palestijn schelen?) en ze zouden  het risico op lekken vergroten (zeker een Bonkoffsky die constant aan de toog hing).

rizzz wrote:

Ik ga even de advocaat van de duivel spelen. U schrijft hier de timing van dat telefoontje toe aan puur toeval als ik het goed begrijp, toch zegt u in die andere draad:

imazibraine wrote:

dat lijkt waarschijnlijk, omdat in een bos van 690 hectare uitgerekend op die plaats twee afgeschoten 9 mm kogels gevonden werden in de grond. Niet echt een jachtkaliber, voor zover ik weet.

Die twee kogels kunnen inderdaad toeval zijn, dat moet ik toegeven. Maar hier zijn er vier getuigen die gezien hebben dat daar een man levenloos op de grond lag. Een man van wie de ouderlijke woning dichtbij gelegen was, en die daarna spoorloos verdwenen is.

Alhoewel. Uit een post van Ben in 2012:

Bij de plek waar Philippe C. de daders zag, werden op donderdag 30 september 2004, twee kogelkoppen en twee hulzen gevonden waarvan Eddy Vos op een gegeven moment zei dat deze uit de Ingram zouden zijn gekomen. Deze zaten volgens Eddy Vos ook op de juiste diepte.

Bron » Forum

Als de kogels uit de Ingram kwamen is de kans op toeval al veel kleiner ...

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Ex-Diane leden zouden om te beginnen al geen motief hebben om dit te doen (wat kon hen die Palestijn schelen?) en ze zouden  het risico op lekken vergroten (zeker een Bonkoffsky die constant aan de toog hing).

Zat Bonkoffsky toen al constant aan den toog? Amaai... en dat dan ook tot aan zijn wettelijk pensioen (2011)?

Re: Abdelkader Belliraj

Alcoholist wordt je meestal niet pas op latere leeftijd ... Ik bedoel vooral dat de personen die genoemd zijn in al die jaren uit de biecht hadden kunnen praten. Die kans is veel kleiner wanneer het gaat om een etnische minderheid uit het Rifgebergte (waar de omerta geldt). Voor de Berbers uit de Rif is de Jihad geen leeg begrip: onder hun leider Abdelkrim hebben ze in de jaren 1920 een oorlog met de Spanjaarden uitgevochten, die uitgeroepen werd tot Jihad. Er vielen massaal veel doden. Gedurende enkele jaren heeft er toen zelfs een Berberrepubliek bestaan in de Rif.

De jihadstrijders van toen waren de grootvaders van de mannen waarover ik het nu heb. Sterven in de heilige strijd werd als een eer beschouwd ... Zou dat kunnen verklaren waarom ze enorme risico's namen, meer bepaald in Aalst, waar ze zich bijna lieten insluiten?

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Voor zover ik gelezen heb werden de alibi's van zowel Haemers als Bouhouche grondig uitgeplozen na elke overval. Haemers kreeg zelfs een huiszoeking over de vloer enkel weken voor de overval in Aalst (specifiek voor de Bendefeiten). Als er twee toen al in de kijker liepen in dit dossier waren het wel Haemers en Bouhouche.

De onderzoekers lieten inderdaad verstaan dat Haemers op het moment van de overval in de cel zat. Echter is nadien gebleken dat dit niet waar was. Ik wil deze piste een kans geven ... werden enkele bv gangsters (Haemers, De Staerke, ...) ingehuurd om hun 'gezicht' te laten zien in de dagen voor de overval om zo een dwaalspoor te leggen?

Re: Abdelkader Belliraj

Om ze in te huren zou je ze toch duur moeten betalen, Philippe.

Haemers haalde heel wat meer op met overvallen op geldtransporten dan wat een overval op de Delhaize ooit konden opleveren. Hij had er net nog maar eentje met dynamiet opgeblazen: niet het ideale moment om daar in het centrum van Aalst in de kijker te gaan lopen en grote risico's te nemen voor weinig buit.

Ik weet niet of De Staerke zich liet inhuren. Ik heb de indruk dat hij liever zelfstandig werkte. En hij was niet de grote schrik van het land, zoals Haemers. Het terreureffect zou dus niet erg groot geweest zijn.

En die twee konden alvast niet naar elkaar roepen in een taal die niemand verstond. Dat deed die reus wel.

Alles is mogelijk natuurlijk, maar waarom zouden ze het moeilijk maken, als het met een beetje vermomming ook lukte?

140

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Maar ik ben ervan overtuigd dat hij zijn haar voor de gelegenheid geblondeerd had en een pukkel gekleefd had op zijn wang (niet helemaal op de juiste plaats) om op Haemers te gelijken. Die pukkel was dan nog veel opvallender dan die van Haemers.

Van die overtuiging mag je dan alvast afstappen. Het was niet nodig zijn haar te blonderen want hij droeg een pruik.

“Ik heb hen duidelijk gezien. Ze droegen absoluut geen carnavalsmaskers. Ze hadden sjaals voor hun mond en hun neus geslagen. Boven die sjaals was hun gezicht onbedekt en zichtbaar. Ze hadden zich ook geschminkt, er lag een laag bruine fond de teint op hun gezicht. Dat viel op, achter hun oren zag je hun witte huid nog. En ze droegen nogal belachelijk uitziende pruiken met dikke, zwarte krullen, van die Zwarte Piet-pruiken. Ze hadden hun gezicht bruin gemaakt, achter hun oren zag je witte huid."

Ik denk dat het Trojan was die hier zei: "of omgekeerd", ze hadden een bruin gelaat en hebben hun oren wit geverfd. Ik heb het onthouden omdat ik het zo grappig vond.

Trojan wrote:

Over de daders in Aalst wordt verteld dat hun huidskleur met fond de teint was donkerder gemaakt. Wat werd verraden doordat hun oren witter waren. Maar beeld je nu een keer in dat het andersom was, dat hun gelaatskleur de echte was en dat hun oren wit waren geschminkt. Is de hypothese dat het drie mulatten waren in Aalst verdedigbaar?

Ik kan me namelijk voorstellen dat je als mulat niet echt happig bent om mee te doen wegens te herkenbaar. En zie weinig reden anders om fond de teint te gebruiken. Daar had hij natuurlijk wel een punt ...