171

Re: Abdelkader Belliraj

Les Pays des Collines loopt van Lessines naar Doornik en mag ik vragen wat de link is?

Re: Abdelkader Belliraj

Er is geen link. Het ging erover of het begrip 'Vlaamse Ardennen' in Franstalig België bekend was. Dat zelfde landschap loopt door in Henegouwen, en wordt daar anders genoemd.

Vraag was of Belliraj de Vlaamse Ardennen kon bedoeld hebben wanneer hij zei dat hij de moord gepleegd had 'in het woud van de Ardennen'.

173

Re: Abdelkader Belliraj

Ik ben aan het zoeken in het Bendeverhaal naar mensen die Berbers spreken. Ik heb er mogelijks 2 gevonden. Bouhouche en Marc Menassa (schoonzoon d' Ourtremont, rechterhand Calmette). Als je op Google de woorden bende van Nijvel en Berbers intikt, kom je uit op de website van Cobra. Hij heeft de vreemde talen genoemd die bepaalde verdachten spreken. Nog andere bronnen?

Re: Abdelkader Belliraj

Marc Menassa is afkomstig uit Gent. Daar geboren op 26 mei 1951. Hij zou Libanese roots hebben. Kent dus geen Berbers.

Madani Bouhouche had een Belgische moeder uit Doornik, en een Algerijnse vader die geboren was in de kustplaats El Milia, (Arabischtalig gebied).

Geen van beiden was dus in staat om Berbers spreken.

175

Re: Abdelkader Belliraj

Op basis van die gegevens kan je toch onmogelijk uitsluiten dat iemand de Berberse taal machtig is. Ikzelf sprak, ik zeg sprak, een taal die je hier niet zomaar aan een school kon aanleren. Ik zou bijvoorbeeld een "nanny" gehad hebben die die taal sprak, of een relatie met iemand gehad hebben die die taal sprak, of een tijd in het buitenland gewoond hebben of als kind op een school gezeten met vriendjes die die taal spraken ... of weet ik veel. Trouwens, je hebt heel veel berbers zo ver ik weet, o.a. Soesi, Rifie, Sjloeh enz.

Trouwens, om wat bevelen naar elkaar te schreeuwen zal een basis volstaan zeker. Want best mogelijk dat ze in noodgeval bijvoorbeeld in het Frans konden verder gaan. Alles kan.

Re: Abdelkader Belliraj

In theorie kan alles, ook dat ik volgende week een overval in het Baskisch pleeg samen met jou, die voor de gelegenheid ook Baskisch geleerd hebt. Maar dan zullen Menassa en Bouhouche toch flink naar school mogen gaan zijn, en je vraagt je af welke school, want Berbers werd in die tijd niet onderwezen. Je kreeg het met de moedermelk mee, en dan ging het meestal nog om een dialect.

De Duitsers en Japanners zijn er in de hele Tweede Wereldoorlog zelfs nooit in geslaagd om de gesproken codetaal van de Amerikanen te begrijpen, en dat was gewoon Navajo Indiaans ...

177

Re: Abdelkader Belliraj

Tiens, heeft je alias hier wat te maken met "De Imazighen". Imazi en dan braine van Braine-Le-Comte. Er is dus voor alles een uitleg mogelijk (zal wel te ver gezocht zijn zeker).

De Imazighen (enk; Amazigh) of Berbers zijn te onderscheiden in 3 hoofdgroepen die wonen in 3 regio's;

  • Riffi - Berbers van het Rifgebergte in het Noorden. Zij spreken het Tarifit. In Nederland komen de meeste Marokkanen hier vandaan.

  • Tamazight - Gesproken door zij die wonen vaak in de midden- en hoge Atlas en in de woestijngebieden.

  • Soussi - Wonen voornamelijk ten zuiden van de Atlas in het Souss gebied wat overigens behoorlijk vruchtbaar is (dit gebied was zover van het kerngebied van de Arabieren dat de Berbers zich hier met meer succes konden verzetten en/of konden terugkomen. Zij spreken het Tashelhut of Schleuh.

178

Re: Abdelkader Belliraj

Coconut, ik was bijna hetzelfde als jou aan het schrijven. Eigenlijk samenvattend. Imazibraine trekt conclusies die heel snel door de bocht gaan. Reagerend op zijn zin "Geen van beiden was dus in staat om Berbers spreken." Ik neem aan dat beide bedoelde heren niet achterlijk waren en in staat om een andere taal te leren smile, al is het misschien maar mondjesmaat noodzakelijk. Voor de rest stond in mijn antwoord bijna hetzelfde als wat jij schrijft.

Re: Abdelkader Belliraj

Goed gezien, Coconut. Proficiat. Je bent waarschijnlijk de enige die het opgemerkt heeft. Imazibraine = samentrekking voor Berbers uit Braine (- Le- Comte). Volgens mij de kern van het verhaal. Hier is de taal Tarifit, uit de streek van de Rif. Op YouTube kan je horen dat die qua uitspraak het meest gelijkt op Arabisch. Daar komen ook Belliraj, Aârrass, El Bourajradji, Rezoual etc. vandaan. Neem mijn opmerking over Bouhouche en Menassa niet verkeerd op, maar ik ken geen enkele Vlaming die in staat is om die taal te spreken, zelfs niet een paar zinnen. De meeste Belgen beseffen zelfs niet dat er een verschil is met Marokkaans Arabisch.

180

Re: Abdelkader Belliraj

Is er effectief Berbers of Arabisch gesproken tussen de uitvoerders of is dat enkel de indruk van een of meerdere getuigen? Een doorsnee getuige hoort het verschil niet tussen Berbers, Arabish ... of Manouche. Behalve de getuige in Aalst uit het Manouche milieu... die wel zeker van zijn stuk was over de roots van een van de daders.