Re: Pauze 1984

Kennen we één dader uit Aalst? Kennen we het motief? Het kon dus even goed "de Bende van Aalst" zijn niet? In dat geval kunnen we het woord "pauze" schrappen. We weten slechts één ding terzake. Bouhouche heeft ons gezegd dat het zou stoppen met de dood van Mendez. En inderdaad, het stopte. Na Aalst geen pauze maar definitief gedaan. Als we kenners mogen geloven stond Aalst niet op de planning.

Re: Pauze 1984

coconut wrote:

We weten slechts één ding terzake. Bouhouche heeft ons gezegd dat het zou stoppen met de dood van Mendez. En inderdaad, het stopte. Na Aalst geen pauze maar definitief gedaan. Als we kenners mogen geloven stond Aalst niet op de planning.

Er zijn erna nog doden gevallen die rechtstreeks of onrechtstreeks met de bende te maken hebben. Eén die wat vergeten wordt in '86 is die van Leerbeek. Heel interessant wat Bouhouche over het motief van de moord op Mendez zegt, in die context is het de laatste moord maar niet ivm de Bende.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Pauze 1984

Natuurlijk zijn er daarna nog mensen vermoord. Maar niet op de parking of in een warenhuis en dan met minstens 2 tegelijk. Trouwens, wie zegt dat de laatste dode gevallen is?

Af en toe vraag ik mij af wat er zou gebeuren indien wij hier morgen het hele bendeverhaal uit de doeken zouden kunnen doen (inclusief het financiële verhaal er achter). Zou er dan ergens een overgebleven bompa uit zijn stoel komen met een geweer in zijn hand (of zijn kleinzoon sturen)? Wat zou er trouwens gebeuren indien iedereen hier al zijn documentatie op het forum zou smijten?

Gelukkig voor Ben komt de info met mondjesmaat zodat het forum als het ware zichzelf in stand houdt. De open en bloot cultuur is hier blijkbaar niet ingeburgerd (ok, ook ik pleit schuldig).

Re: Pauze 1984

coconut wrote:

Af en toe vraag ik mij af wat er zou gebeuren indien wij hier morgen het hele bendeverhaal uit de doeken zouden kunnen doen (inclusief het financiële verhaal er achter).

Dan zou blijken dat er vele dichtbij zaten (speurders) en niet mochten of konden verder doen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Pauze 1984

Coconut, waarom stond volgens jou de raid in Aalst niet op de planning?

Re: Pauze 1984

lgens de synthese-nota van de Waverse BOB deed NII zaken met het door de Bulgaarse geheime dienst gecontroleerde staatsbedrijf Kintex. Uit telexen die werden teruggevonden blijkt dat zowel Pourtois als NII op het kruispunt zaten van een internationale trafiek waarbij tussen Kintex en de falangistische milities wapens tegen drugs worden geruild. Op het moment dat de Waverse BOB zich grondig met de Libanese filière begint bezig te houden, zorgen de beheerders van NII ervoor dat de zaak over kop gaat. Op 25 oktober 1984 wordt het bedrijf failliet verklaard.

Balfroid en Bihay onderzochten een op het spoor gekomen link tussen Kintex / Nutribel vs dekaise + temse, van camp, angelou, dewit, van den eynde. Is hier ooit meer over geschreven.

Kan het zijn dat bovenstaande failliet met de pauze van de bende te maken had?

67

Re: Pauze 1984

Wat of wie is NII ??

Re: Pauze 1984

Nutribel

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Pauze 1984

Insp. Witse wrote:

Uit telexen die werden teruggevonden blijkt dat zowel Pourtois als NII op het kruispunt zaten van een internationale trafiek waarbij tussen Kintex en de falangistische milities wapens tegen drugs worden geruild.

Dit is een deeltje van het kruispunt, de pauze (die er in feite niet is) heeft te maken met het opkuisen van die kruispunten. De pauze gaat samen met angst bij bepaalde personen zoals Lekeu en Latinus, eind 83 is een inzittende van een Golf gewond aan zijn been, in september worden de kogelvrije vesten gestolen waar ervan één bij Lekeu tercht zou gekomen zijn. 

De redenen is op het niveau van Robert Gray te vinden midden 83 is er iemand met veel macht die zich geroepen voelt om in te grijpen, daarmee dat Lekeu een bocht van 180 graden neemt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Pauze 1984

Aan de hand van verscheidene posts geef je het gevoel dat a) de sleutel van de bende bij Dekaise / Mendez te vinden valt, b) je kennis hebt van het mechanise van de bende. Is het niet aan jou om dit op het forum mee te delen, en niet steeds met vragen te antwoorden.
Ik begrijp dat je een voorkeur hebt om vragen in rebus stijl te beantwoorden, maar dit is niet altijd even effectief.

Wat was de link tussen Dekaise & Mendez?