Re: Leon Finné

Uit een gerechterlijke nota opgesteld door de BOB van Brussel dd. 06 maart 1991:

Finné was een persoon welke graag gezien werd bij de rijkswacht van Brussel. Hij kwam dikwijls in de kantine en ging in de omgeving (Pale-Male) drinken, met de leden van de BOB. Hij was soms of meestal drager van 2 wapens Smith & Wesson. Een ervan was gechromeerd. Dit wapen was voorzien van een lange loop (...). Betrokkkene toonde deze wapens aan bijna iedereen. In 1982 (of in de periode daarrond), is betrokkene uitgegaan in een instelling Av.Louise (vermoedelijk Happy Few) en 'vergat' dan zijn twee pistolen. Klacht zou zijn neergelegd bij de GPP Brussel.

Kent iemand zijn exacte relatie met Maj. Vernaillen?

122

Re: Leon Finné

In 1981 had Finné majoor Vernaillen een groot geheim toevertrouwd. Er stond een staatsgreep in de steigers met dezelfde roergangers als in 1973, toen de namen de ronde deden van enkele topofficieren uit het leger en de rijkswacht uit de entourage van VDB. De operatie stond bekend onder de codenaam Blauwe Orde-Ordre Bleu en verwees naar het blauw van de rijkswacht, want de groep Diane, het latere SIE en het Mobiel Legioen, zouden het voortouw nemen. De operatie werd uiteindelijk afgeblazen omdat de luchtmacht niet wilde meedoen.

Re: Leon Finné

Met de hulp van enkele naar Brussel gestuurde DEA-agenten (ik durf zelfs stellen volgens Wikileaks dat een bepaalde stad die werd getroffen door de Bende van Nijvel ook een opgeleide DEA-agent had) wordt de BOB’ers onder leiding van rijkswachtcommandant Léon François aangeleerd om voor de goede zaak buiten de lijntjes te kleuren. Een toenmalige BOB’er verklaarde in een artikel van 28 oktober 2017 (De Morgen, Douglas De Coninck):

“Ze gingen undercoverdeals opzetten. Drugs kopen en uiteindelijk verkopen. Simpel was dat niet. Je had een deal over een levering van Cocaïne. De tegenpartij wou geld hebben. Dan moet je met een aktentasje vol geld komen. Dat was een probleem. De rijkswacht had daar geen budget voor. Dus belden wij Leon Finné, van de Banque Copine op de Louizalaan. Die kwam dan in zijn witte Cadillac met vlaggetjes (?) op zijn motorkap. Speciaal figuur. Altijd gewapend (!). Finné kwam aanzetten met zijn cash, ‘toongeld’ zoals wij dat noemen. Als het goed ging, kreeg hij achteraf zijn aktentasje terug. Zo niet hadden wij een probleem.” (!) Blijkbaar liep dit niet altijd goed!

Uit dit zelfde artikel van De Morgen: Herman Vernaillen:

”In 1979 ben ik door de generale staf aangesteld om deze zaak te onderzoeken. Ik heb mijn functie bij de groep Diane neergelegd en ben mij samen met adj. Guy Goffinon gaan toeleggen op de ‘zaak’ François.”

Codenaam Blauwe Orde-Ordre Bleu

26 oktober 1981: Aanslag op Herman Vernaillen. Wanneer was de ’ bomaanslag’ op Goffinon weeral? In welke omstandigheden? Hoe zou het trouwens met Buslik zijn? Buslik stond in nauw contact met DEA-agent Frank Eaton, zijn vader bezat een CIA luchtvaartmaatschappij in Zwitserland => Aviation Benelux! Buslik… de peetvader van 1 van de kinderen van Bouhouche! (Bron: Personne Implique)

124

Re: Leon Finné

Hier is een foto van Leon Finné vóór dat het een zeil over zijn lijk werd gelegd. Het kan liggen aan de hoek van de foto, maar ik zie het karretje ook niet, terwijl het op de videobeelden waar het er wel is, toch lijkt dat het in een positie staat waarin het ook op deze foto zou moeten zichtbaar zijn. Hoe dan ook, ik hoop dat deze foto voor sommigen onder jullie van nut kan zijn, hij lijkt mij een stuk scherper & van dichterbij.

https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200x630/public/2017-10/bende%20Overijse.jpg?itok=X5GZjS0V

125

Re: Leon Finné

Veel meer dan op andere foto's zie je niet, buiten (nogmaals, sorry voor de herhaling): geen zichtbare lichaamsvochten, ook niet na afmaakschot met jachtpatroon Riot Gun 9 bollen chrevrotines in de nierstreek.

Niet alleen de schotwonde zelf maar zeker de uitschotwonde moet zeer groot geweest in de zone. Geen lichaamsvochten ondanks de aanwezigheid van de nieraders die in de venae cavae uitkomen, de grootste bloedvaten in het lichaam, dunne en dikke darm, enz...

Indien het parket over foto's beschikt waarbij het lichaam van Finné opgetild is en het onder zijn lichaam geen hoop zachte smurrie is om het beleefd te zeggen, zeer extreem vochtig, dan is hij niet ter plaatse gedood. Het vocht zou er bij manier van spreken langs zijn broekspijpen moeten uitlopen, met excuses voor de woordkeuze voor de nabestaanden. En dat is op deze foto's niet te zien.

Dus als het parket en de onderzoekers deze foto's wel hebben, dan kennen ze zonder enige twijfel de waarheid rond het werkelijke moment van overlijden. Niet door de waarnemingen later op de autopsietafel.

Secundair, de auto en de ruiten achter Finné zijn niet beschadigd. Geen schotje op te zien.

En het heeft wel heel wat consequenties, want als Finné bewust daar gelegd is, cover up, dan is het richtingbepalend in het volledige onderzoek betreffende de aanvalsgolf in '85 en de eventuele manipulaties.

126

Re: Leon Finné

Probeer eens een halve emmer bloed (gemiddeld 6,5 liter voor een man dacht ik) netjes onder een lichaam uit te gieten zodat er niets meer van te zien is. Onmogelijk. Trouwens, wat is de beste positie om een lijk te verslepen?

We hebben deze foto, we hebben de getuigenverklaring ivm de kleur van de Engelse dame die niet mocht getuigen, de feiten nadien (de honden, het late verwittigen van de familie, het niet mogen identificeren, ...).

De kernwoorden: flash deals, money, cowboy. Op basis van alle gekende feiten denk ik dat er grote zekerheid is dat het slachtoffer niet ter plaatse doodgeschoten werd en dat dit geen toevallig slachtoffer was.

127

Re: Leon Finné

Dan is de vraag; hoe komt dat lichaam daar ineens?

128

Re: Leon Finné

Bloed of geen bloed? Hulpverleners en politieagenten uit Overijse kunnen daar een sluitend antwoord opgeven. Lichaam gedeponeerd? Daar valt wel een antwoord op te verzinnen denk ik. Net zoals voor alle andere afrekeningen in deze dossiers. En dat zijn er nogal wat. Maar waarom 2 overvallen vlak na elkaar op 1 dag? Dat wijkt af van de gewoonlijke aanpak van de daders. En waarom net die winkels en geen andere locatie? Waarom wordt na Eigenbrakel de snelle politie interventiewagen van Oudergem tegengehouden om uit te rijden? Wat is de rol van de loods in Jezus-Eik? Ook de reactie van inwoner Mendez na Overijse is sprekend.

129

Re: Leon Finné

Dit is niet een foto van voor de doeken over Finné gelegd zijn, maar een foto van later toen de 2 doeken die men over Finné gelegd heeft eraf gehaald zijn. De doeken liggen links naast het slachtoffer. Er zijn 2 doeken over Finné, een eerste en iets later een tweede groter doek.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

130

Re: Leon Finné

Heb ook dit nog eens herlezen » www.slideshare.net/thierrydebels/

Merovinger wrote:

Ik zou louter op basis van de openbare foto's van het lichaam Finné hierover geen conclusies maken. Kijk bijvoorbeeld naar de foto's van het lichaam van Stefaan Noté » Link 1 | Link 2 | Link 3

Merovinger, ten eerste hebben we geen beelden zonder doek, ten tweede zijn er wel degelijk bloedsporen en last but not least is dit slachtoffer bij mijn weten niet in de nierstreek geschoten. Maar ook in omgeving Finné geen spatsporen.

Er zijn getuigen Kenza die beweren dat de wagen van Finné er nog niet stond bij het begin van de overval.

Misschien is er nog een heel kleine opening mogelijk wat dit betreft. Misschien zijn er mensen uit Overijse op dit forum die deze getuige kennen » radio2.be

Misschien kan aan deze man uitgelegd worden dat de daders Overijse niet meer kunnen gestraft worden. Dat hij zijn getuigenis dus kan herhalen zonder dat daardoor een procedure in gevaar komt. Misschien kan zijn getuigenis dus via via op het forum komen. Komaan mensen uit Overijse, doe een poging (doe het desnoods via familieleden van die man). Met een beetje creativiteit moet dit toch mogelijk zijn.

De jeugdvriend waarvan sprake, is daar ondertussen nog een spoor van gevonden? Bij mijn weten zijn de namen van de personen die in de loods gezien werden gekend. Misschien kan getuige eens contact opnemen met David? Of met iemand anders. Komaan mensen, van justitie zullen er geen antwoorden komen voor de slachtoffers. Dat is ondertussen toch duidelijk denk ik.