Topic: Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem

Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem, verpakt in zak van Delhaize

Drie magneetvissers hebben zondagavond rond 19 uur in Erembodegem verschillende kogels en twee laders van een wapen boven gehaald uit de Dender. De drie vissers hadden hun materiaal nog maar enkele weken geleden gekocht om metaal boven te vissen, maar dit hadden ze niet verwacht. Twee weken geleden haalden ze ook al een onderdeel van een wapen uit het water langsheen de Tragel in Aalst. “Het was toch wel even schrikken toen we de vondst deden”, aldus Gunther Van Den Bremt.

Nietsvermoedend gooiden de drie gisterenavond hun lijn uit aan de Dender in Erembodegem. Enkele minuten later haalden ze een zak boven van de Delhaize. Het zou om een ouder type van de zak gaan. Toen ze de zak openden merkten ze tot hun verbazing dat er twee laders van een geweer in zaten en verschillende kogels. “Ik was samen met mijn zoon en een vriend daar aan het vissen toen we het pakket plots bovenhaalden”, zegt Gunther. De politie werd meteen verwittigd en kwamen ter plaatse. “Daar werd alles in een witte plastieken zak gestoken en meegenomen naar het bureau. Waarom de lader en de kogels in het water lagen en hoe lang ze er exact liggen is nog niet duidelijk. Op het eerste zicht is er geen link te leggen met de Bende van Nijvel.

De laders van het wapen waren al verroest, en ook de kogels toonden tekenen van corrosie. Het volledige wapen zelf hebben ze niet gevonden, maar de vissers vermoeden dat het er ook ergens in de buurt moet liggen. “We waren toch wel even geschrokken ja toen we dit bovenhaalden”, klinkt het. “Dit was het laatste wat we hier zouden verwachten.” Twee weken geleden, ter hoogte van de Honda garage in Aalst haalden de vissers ook al eens een deel van een wapen boven.

Bron: Het Laatste Nieuws | 26 Augustus 2019

2

Re: Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem

Typisch dat er al meteen gezegd wordt dat er met de bende geen link te leggen is. De vangst is gisteren gedaan, dat lijkt me wel erg snel om conclusies te trekken

Re: Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem

"Op het eerste zicht is er geen link te leggen met de Bende van Nijvel". Waarom niet? Wat doet hen dat besluiten? Dit lijkt me toch te toevallig om geen opzettelijke 'mindfuck' te zijn, al dan niet uit de omgeving van 'de Bende'...

Re: Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem

In bovenstaand artikel wordt er geen kennis gemaakt van het type wapen. We zien enkel een aantal kogels en 2 laders. Waarom laten ze in godsnaam een foto van de wapens weg? Een forumlid kennis van visueel kogeltype?

Re: Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem

Frohike wrote:

"Op het eerste zicht is er geen link te leggen met de Bende van Nijvel".  Waarom niet?  Wat doet hen dat besluiten? Dit lijkt me toch te toevallig om geen opzettelijke 'mindfuck' te zijn, al dan niet uit de omgeving van 'de Bende'...

De 2 gevulde geweer magazijnen lijken me magazijnen voor een US M1 Carabine in caliber .30, netjes gevuld, gebruiksklaar. Originele dingen, geen aftermarket zo op het eerste zicht.

Eén ding is zeker, ze liggen er niet in vanaf WO2. smile

Mogelijkheden:

  • Weggegooid door een particulier die er van af wou omdat hij bij de verstrenging van de wet zijn wapens niet wou registreren. Dus mannen, blijven zoeken, want er is een grote kans dat het karabijntje er ook nog ergens ligt. Op internet vind je wel wat voorbeelden.

  • Secundair denk je bij dit type wapen ook puur intuïtief, onmiddellijk aan de op dit forum vaak genoemde overleden wapenhandelaar uit het Aalsterse Podevijn. Die heeft er wat van gesleten in zijn tijd. Ze kwamen uit Amerikaanse stocks, spotgoedkoop, semi-auto en geen vergunning nodig. Dus ook hier heren magneetvissen, blijven vissen, wie weet komt de hele stock wapens die na de dood van die bewuste wapenhandelaar is verdwenen boven water. smile

Het magazijn van het pistooltje lijkt me, maar om 100% zekerheid te hebben zou ik het verroeste ding moeten zien, een Walter PP (Polizei Pistole) lader, productie periode WO2, in kaliber .380 (ook wel eens 9mm kort genoemd). Het lijk me los van dit dossier sowieso niet zo slim van eender wie om zo snel, bij een onbekende wapenvondst in België, te verklaren dat het niets met de "Bende" of wat er voor moet door gaan te maken heeft. Behalve als het een vikingzwaard made in Vietnam is. smile

Re: Magneetvissers halen kogels en laders van wapens boven in Erembodegem

In één van de kranten staat wat betreft lader voor pistool; lader voor Baby Browning in .32ACP. Maar daar lijkt de lader te lang voor.

Wat betreft "overleden wapenhandelaar uit het Aalsterse" moet ik natuurlijk officieel in 2007 overleden "garagist" schrijven, mijn excuses. smile Of "garagist" Laurent Podevijn met "grote verdwenen privé verzameling vuurwapens" en een "atelier" voor metaalconstructie van deze garagist waar Mendez, boezemvriend van Bouhouche wel eens in Aalst kwam werken. Aan de "moto's" zeker. Ik vraag me echt af hoe goed die piste garagist Laurent Podevijn - Mendez en friends werd uitgevlooid door de Delta cel. Daar zou ik moest het kunnen met wijlen Albert Van Den Abiel wel eens een half uurtje willen over praten.