Topic: Eenpersoons Bende van Nijvel in Thailand

Thailand, het land waar ik me definitief gevestigd heb, is sinds gisteren in de ban van een overvaller wiens optreden erg doet denken aan dat van de Bende van Nijvel. Hij komt, gekleed in een camouflagebroek en verder in het zwart en gemaskerd, een goudwinkeltje binnen en schiet op iedereen die in de weg loopt of beweegt.

Het duurt niet veel langer dan een halve minuut. Dan heeft hij wat goud weggegrist en verdwijnt hij op een motor zonder kenteken. Wat hij achterlaat: 3 doden, waaronder een kindje van twee jaar, en 4 zwaargewonden. De overval is met militaire precisie uitgevoerd en het lijdt, ook bij de Thaise autoriteiten, geen twijfel dat de dader een militaire achtergrond heeft.

Er is een klopjacht op de dader. De plaats waar het gebeurde, Lopburi, is afgegrendeld van de buitenwereld. De man heeft niets meer te verliezen, is bewapend en uiteraard zeer gevaarlijk. Kenmerkend: de politie vermoedt dat diefstal niet het enige motief is van de dader, gezien het grote aantal slachtoffers in verhouding tot de buit (ongeveer 500.000 baht aan gouden sieraden, zo'n 17.000 euro).

De heftige beelden (bekijken op eigen risico, ik waarschuw u!) zijn hier » www.facebook.com

Veel overeenkomsten met de Bende van Nijvel. Verschil is hopelijk dat ze deze dader wél pakken. Ook zijn er nu camerabeelden. Moraal van het verhaal: de Bende van Nijvel is niet uniek.

Re: Eenpersoons Bende van Nijvel in Thailand

Eric Donkaew wrote:

Moraal van het verhaal: de Bende van Nijvel is niet uniek.

Maar het was wel uniek in het naoorlogse Gladio België/ Europa.