1

Topic: Aalst: Tijdlijn

Gezien de vele discussiepunten opgeworpen door diverse getuigen en leden wens ik hier op basis van de "Tijdslijn van Ben" een aanvulling bij elkaar te rapen en te zien waar de elementen botsen. Ik betrek ook de gedraging van Mendez, later slachtoffer, bij deze wedersamenstelling.

We beginnen met nadere vragen daar waar er onduidelijkheden zijn. Probeer telkens de plaats, datum en het tijdsmoment van uw gegeven of vraag op te geven.

2

Re: Aalst: Tijdlijn

Gegeven

Paepestraat, Podevijn, Juan Mendez werkt daar van1971 tot 1973 te bevestigen. En later ook tot augustus 1981 alvorens naar FN te vertrekken. Tussendoor gaat hij opnieuw studeren.

3

Re: Aalst: Tijdlijn

Vraag

Dit gegeven is veel te ruim:

Eind oktober 1985: Spelende kinderen vinden het Osbroekpark achter de Delhaize in Aalst een collectie wapens. De wapens waren geladen en de kinderen hebben er zelfs een paar schoten mee afgevuurd voordat de geschrokken ouders konden ingrijpen.

Wie weet hier meer over datum, tijd, ... Desnoods via Ben.

4 (edited by K& 06-03-2010 15:30)

Re: Aalst: Tijdlijn

Vraag

Volgens Doreane in Devoir d'enquete van 3/2/2010 op RTBF is Mendez vertrokken naar Puerto Rico vanuit Zaventem, de dag na Aalst (dus 10/11/1986) en is daar in een paniektoestand aangekomen met de noodzaak tot dokterstussenkomst.

Wie vertrekt er nu op zondagmorgen voor een zakenreis naar Zuid -Amerika? Is die maandag 11 november een werkdag of een feestdag in Zuid Amerika? Wie weet hier duidelijker gegevens over?

5

Re: Aalst: Tijdlijn

Gegeven te bevestigen

Dit is de brandstapel met papieren van spreekbeurt Bultot, maar ook cheques van Eigenbrakel/Overijse denk ik. De brandstapel werd gevonden door een wandelaar. Fout: dit was een gendarme van Ecaussines denk ik die de rook zag en het vuur heeft uitgetrapt.

Juiste tijdstip en plaats?

9/11/1985 namiddag: Een wandelaar vind in het bos van Houssière een aantal bewijsstukken die daar werden achtergelaten door de Bende van Nijvel.

6

Re: Aalst: Tijdlijn

Gegeven wie weet meer

Er werd geschoten op een arbeiders werf-barak om de wapens te testen vlak bij een op en afrit niet zo ver waar nu Beherman demoen zijn hoofdkwartier heeft. Wie weet exacter waarden en tijdsmoment:

9/11/1985 Namiddag : In Sint-Stevens-Woluwe horen getuigen schoten en merken ze een Ford Taunus op.

Re: Aalst: Tijdlijn

K& wrote:

Wie vertrekt er nu op zondagmorgen voor een zakenreis naar Zuid -Amerika? Is die maandag 11 november een werkdag of een feestdag in Zuid Amerika??

11 november is blijkbaar ook veteran day in Puerto Rico. Even googelen op public holiday Puerto Rico, en je hebt het resultaat.

Nu wie vertrekt er op zondag  voor een zakenreis? Wel ik moet u eerlijk zeggen, ik bijvoorbeeld. Als je daar de maandag moet zijn, vertrek je er de dag ervoor, rekening houdend met het tijdsverschil kom je daar dan goed op tijd toe, heb je misschien nog tijd om wat uit te slapen. Tijdverschil met Puerto Rice en België is -5 uur.

8

Re: Aalst: Tijdlijn

Met dank, er is echter een probleem: Doreane zegt Puerto Rico maar zijn broer zegt iets anders in zijn interview (Interview José Mendez). Vraag is wie exact deze paniektoestand kan bevestigen en ook het ziekteverlof in België tot aan zijn eerste werkdag, tot aan zijn dood. Tijdens zijn ziekteverlof (?) gaat hij wel eventjes boogschieten in Fontaineblau met Bouhouche? Hij moest zich ontspannen van de dokter?

9 (edited by K& 08-03-2010 12:59)

Re: Aalst: Tijdlijn

Citaat:

(...) 27 septembre 1985 Tonio Mendez qui se trouve à Porto-Rico apprend par les medias l'l'ampleur de la boucherie par les tueurs du Brabant. il téléphone à sa femme.Il veut savoir si on a identifié le type d'armes utilisées par les tueurs. Son état d'anxieté est tel qu'il faut lui administrer du Valium. Après la tuerie d'Alost , le 9 novembre ,l'anxieté fait place à la peur .Mendez est en proie à une agitation extrème. Donc il etait en vaudrouille tout ce temps entre le 27 septembre et le 9 novembre ,là bas ou il est retourné en belgique entre temps?

Citaat:

Tijdens de Bendeoverval op 9 november 1985 was Mendez in Zuid-Amerika. Ook toen reageerde hij erg nerveus en belde hij meermaals naar zijn vrouw voor meer nieuws over de feiten. Maar hij belde niet alleen naar zijn vrouw. "Ik denk dat hij in Venezuela was", vertelde zijn gewezen advocaat Jean-Paul Dumont ons ooit. "Nadat hij had gehoord van de overval, heeft hij gebeld naar de schietclub waar hij lid van was. Daarmee heeft Mendez zijn doodsvonnis getekend. Wie weet wie daar in de Practical Pistol Shooting Club de telefoon heeft opgenomen,weet ook wie Mendez heeft vermoord. En het was niet Bouhouche die heeft afgehaakt." Wist Mendez op 10 november met zekerheid wie achter de Bende van Nijvel zat?

Citaat (José Mendez dans son interview):

Votre frère s'est-il mis à paniquer ? "Par moments. Au moment de l'attaque du Delhaize d'Alost en novembre 1985, il était au Panama pour la FN. Quand il a appris la nouvelle, il est entré dans une telle panique qu'un de ses collègues l'a emmené chez un médecin qui lui a prescrit des calmants."

Dus zoals steeds vinden we minstens drie versies en dan maar klagen dat de zaken niet opgelost geraken. Mischien moet er een derde commissie komen om vast te stellen dat Mendez-Aalst geliëerd zijn.

10

Re: Aalst: Tijdlijn

K&, de schietoefeningen waren volgens mij bijna voor de deur van Beherman-Demoen. Ik ga binnenkort eens ter plaatse. Je weet toch dat Beherman in 1979 een zeer groot overheidscontract binnenhaalde voor BDX voertuigen voor rijkswacht en Leger. VDB is ook genoemd in de aanbesteding.