11 (edited by Timmen 23-09-2007 19:27)

Re: Getuigenis Renne

Hoe meer ik er over lees, des te meer ik overtuigd geraak dat er wel degelijk een link is met Aalst.

Ook het verzoekje op de radio voor de "Bende van Hofstade". Bv. Als het allemaal Walen of vreemdelingen geweest waren hadden ze toch nooit het telefoonnummer van Mi Amigo (was toch die zender dacht ik?) geweten. Hoeveel Walen of vreemdelingen zijn er nu op de hoogte van een Vlaams station. Hoeveel van hen zouden er tegenwoordig het bestaan weten van commerciële zenders zoals pakweg Q-Music of Be One? Of ze moeten degelijke research gedaan hebben op voorhand. Je moet er toch maar op komen.

Ofwel hadden ze één of meerdere contactpersonen in Aalst (misschien was dat verzoekje een teken om één of ander plan uit te voeren). Of ze waren zelf afkomstig uit het Aalsterse en werden de eerste overvallen gewoon toevallig in een andere regio uitgevoerd. Misschien verbleven ze op dat moment in buurt van Hofstade en dreven ze hiermee de spot met het etiket "Bende Van Nijvel".

Het doet me toch allemaal een beetje denken aan een psychopathisch brein. Iemand die het voor de kick deed en echt van zijn daden genoot. Dan is het inderdaad mogelijk dat er geen politieke of extreem-rechtse achtergrond is. Het zou natuurlijk wel mogelijk zijn dat er een link was met die seksfeesten (het verhaal van het koppel met de videocassette).

Net zoals ik elders al gelezen heb is dit misschien een excuus van het gerecht en ordediensten omdat ze niet in staat waren of de middelen hadden om hen te vatten. Welke agent of rijkswachter gaat zijn leven riskeren door hen achterna rijden voor een hongerloon? Klinkt in alle geval indrukwekkender, dan de rijkswachter kan een bende overvallers niet pakken.

Wat taverne in Aalst (toen in 1985) betreft ... Door wie is eigenaar naar Delhaize gelokt. Ik had gehoord door zijn ex-vrouw? Zoals ik al eerder zei, ken ik iemand uit het Aalsterse (zie m'n eerste post) die ook blijkbaar meer weet maar er eigenlijk liever niets over kwijt wil.

12

Re: Getuigenis Renne

De man die je gesproken hebt, lijkt die dan op de De Staerkes?

13 (edited by Renne 24-09-2007 19:23)

Re: Getuigenis Renne

Timmen welkom, je verwart misschien wel 2 dingen. Er was iets de avond voor Aalst en iets wat ik over 3 jaar meemaakte en ik zelf zeg ook dat het misschien cafépraat is (lees maar mijn vorige antwoorden). Maar 1 ding is zeker: de bende was die avond in die taverne, hebben ze met de andere overvallen iets te maken, weet ik niet. Ik beschouw Aalst steeds meer als een geval apart. Want bij Haemers zijn er ook wapens van de Bende gevonden, dus alle gebruikte wapens werden gebruikt door bijna elke Brusselse crimineel. Ze kenden elkaar allemaal, al was het via een tussen persoon.

En over die persoon die ik in die café heb gezien, heb ik zijn paspoort gezien en zijn naam ben ik niet zeker. Maar wel zijn geboorteplaats of woonplaats en De Staerke's verbleven in Beersel, sommige mensen gaan pas de waarheid zeggen als ze onder invloed zijn, dat is bewezen maar het kan evengoed "cinema" zijn.

En nog iets Timmen, de daders zijn maar pionnen die ingeschakeld werden toch als je over de bende van Nijvel spreekt, ze deden hun opdracht in opdracht van de opdrachtgevers. En lees ook de rol van de De Staerke eens, ik geloof niet dat hij er niets meer over weet. Dus hoe kan jij weten dat de bendeleden dood zijn? Die bende bestond niet uit 3 hoor maar uit misschien wel 10 personen in zijn geheel. Zo zie ik het, als je over de bende van Nijvel spreekt. Maar wat Aalst betreft weet ik niet of die in verband staat met de andere bende feiten. Volgens de wapens die teruggevonden zijn staat alles in verband met elkaar maar door sommige dingen ben ik gaan twijfelen

Maar mijn persoonlijke mening in Aalst is:

  • Vrouwen in het spel;

  • Ze kenden de buurt en de omgeving in Aalst;

  • De bende van Nijvel laat zoveel maanden niks horen ofwel is dit de perfecte tactiek ofwel is Aalst door andere gebeurt.

  • Hun terrein ligt opeens ver verwijderd, kan ook een goeie tactiek zijn. Ik weet het niet.

En wat de man betreft die ik gesproken heb, staat ergens op de site vermeld en gelijkt sterk op de oudere broer van De Staerke, lijkt wat op robotfoto 20 maar met ingevallen gezicht meer. Maar ik besef ook wel dat dit even goed niks met de bende te maken kan hebben, maar elke vermelding is het noemen waard toch in dit geval. Je ziet aan sommige mensen wel direct of het een gangster is of niet en dat was zeker zo, de blik in die ogen zeggen genoeg, beetje psychopathisch, zeggen dat je er spijt van hebt maar in de blik van hun ogen zie je dat ze het niet menen. Daarbij, dan begin je er niet over dat je iemand vermoord hebt.

Maar zeg gerust u mening Timmen, hoe meer volk hoe beter,ik was zelf ook nog jong toen het allemaal gebeurde en het is nu een hobby geworden, al was het nooit een hobby mogen zijn maar het is nu zo en op deze site kan je veel te weten komen.

14 (edited by Timmen 24-09-2007 21:17)

Re: Getuigenis Renne

Even vermelden dat het een kennis is uit het Aalsterse die beweerde dat de Bende of zeker de kopstukken niet meer in leven waren. Ikzelf geloof dit niet voor de volle 100%. Alhoewel ik denk dat bepaalde lastige pionnen misschien wel uitgeschakeld werden. Dit gesprek kwam ook tot stand tussen pot en pint ... Je weet wel he die cafépraatjes over hoe corrupt België is: Bende, Dutroux, ...

Doordat ze een getuige/slachtoffer? - ook al is het niet echt persoonlijk - kende leek het wel of ze deze uitspraak deed omdat ze het liever niet had over dit onderwerp (misschien ligt het te gevoelig). Het koppel is een type dat wel vaak buitenkwam in het Aalsterse in die periodes (cafés, ...) en dus veel volk kende en dus ook veel hoorde. Ikzelf heb in Aalst toch ook wel enkele louche of marginale typetjes op café gezien (tijdens studententijd), het soort dat je inderdaad niet snel vergeet en waarbij je voelt dat er iets niet pluis is.

Ik denk dat er in Aalst wel personen rondlopen, die inderdaad omwille van bv. vrouwen of geld tot ergere dingen in staat zijn. Zeker bij de generatie waar ook de mogelijke verdachten bijhoren. Aalst is nogal een direct volk, en als het hun niet aanstaat zullen je dat ook wel laten horen of voelen.

Wat de "De Staerke's" betreft die zouden inderdaad hoofdzakelijk afkomstig zijn uit Lot, Beersel, St. Pieters Leeuw,... Inmiddels zou een groot deel nog steeds in en rond het Brusselse wonen en zouden er ook enkele uitgeweken zijn naar het buitenland.

Verder nog: Bende van Hofstade: was er geen carnavalsgroep die in de volksmond zo genoemd werd? Of een verwijzing naar de Zigeuners die er verbleven, waren er daar geen soort zigeunerkampen? Bestond daar toch ergens in die regio toen.

Het verzoek nummer: Te Voet Naar Scherpenheuvel. Heeft dit geen dubbele betekenis? In die buurt is er naast een bedevaartsoord ook een groot aantal bars/seks-parenclubs als ik me niet vergis?

15 (edited by Renne 24-09-2007 21:51)

Re: Getuigenis Renne

Timmen wat je daarover De Staerkes zegt dat een deel in het buitenland zit, die gast met wie ik tussen pot en pint praatte zei dat hij binnen 10 jaar naar het buitenland ging verhuizen en ik vroeg hem waarom nu niet en hij zei, nu mag ik nog niet.

Ik vond het allemaal raar, toen wist ik nog niets over De Staerke maar toen ik ben beginnen lezen en over hen en foto's zag, zou het mij niet verwonderen dat ik wel met een De Staerke aan het praten stond. Die man kwam niet zomaar tegen mij praten maar door mijn vriendin en hij was niet dronken dat hij niet meer wist wat hij zei. Ik geloofde er maar weinig af eigenlijk maar nu betwijfel ik het.

Ik herinner het mij nog goed, die man zag er uit als een gangster en hij kwam er vooruit, alé vroeger toch zei hij. Maar zijn broer was nu nog altijd gene gewone, het kan evengoed een ander Brussels gangster geweest zijn maar waarom die vermelding maken naar ten eerste die moord en ten tweede ronde periode bende van Nijvel... Om stoer te doen, ik weet het niet en zal het nooit echt weten.

En wat je zegt over Scherpenheuvel? Ik denk dat De Staerke zijn vriendin werkte in een bar in Scherpenheuvel, of toch iets in die aard.

16 (edited by Timmen 25-09-2007 16:45)

Re: Getuigenis Renne

Misschien moeten ze momenteel nog ter beschikking blijven van het gerecht. Enkele van de oudere De Staerke's uit die regio zouden wel al in het buitenland zitten (van horen zeggen) maar dat zijn daarom nog allemaal geen gangsters.

Die Leon is nu al 70 jaar. Maar Philippe is denk ik toch nog maar pas 50? Die Griek Apostolos Papadopoulos. smile zoals ik ergens las zou ook rond de 50 zijn, dus hij zou samen met Philippe De Staerke één van de jongere leden kunnen geweest zijn.

17 (edited by Renne 25-09-2007 19:57)

Re: Getuigenis Renne

Je moet wel weten dat misschien niet iedere De Staerke even gek was als Philippe maar als iets konden verdienen met iets "louche" lieten ze het niet liggen, het waren daarvoor geen moordenaars maar toch, ze zullen wel allemaal aan het zelfde zeel trekken. Vader De Staerke deed ook louche zaakjes, Julien zat denk ik ook bij den bende van Baasrode, dat is een broer, en indien er iemand van die man een foto heeft staan laat het weten en zijn ouder broer was ook geen onbekende Léon, hij is ooit verdacht van een driedubbele moord bij juwelier Valcke. Dus dit geeft je al een beeld wat voor gasten het waren en ze worden beschouwd als een zigeunerfamilie. Als zijn het geen echte zigeuners, de De Staerkes woonden gewoon in een baksteen huis.

In ieder geval Phillipe heeft ook bij het vreemdelingenlegioen gezeten. Voor info over het vreemdenlingelegioen zie Google maar kort samengevat is het een legereenheid die meestal uit buitenlanders bestaat, mensen gaan ernaar toe om alles te vergeten, maar ook gangsters gaan er heen omdat ze op de vlucht zijn voor de arm der wet.

Misschien is hij niet betrokken bij de bende overvallen, maar in Aalst speelt hij toch een rol. Misschien is die rol groter dan we vermoeden, want de ruzie tussen hem en Salesse en Papadopoulos was ook een duistere reden en juist voor de overval in Aalst. Hij is gezien in Aalst, niet alléén op de dag van de overval ook ervoor en ik denk ook aan de achterkant aan het Osbroekpark.

En hij is op de dag of de dag ervoor toen het in Aalst gebeurde, is hij ergens gezien op een oefenveld waar schutters regelmatig kwamen oefenen. Het verhaal De Staerke is eigenlijk wel iets eigenaardig, hij word in beschuldiging gesteld dan weer niet, witgewassen met de leugendetector maar daar rond bestaat er ook twijfel, je kan dit manipuleren. En de Grieken waren met 2, gebroeders, de ene zei soms dat hij geen broer had, m.a.w. men kreeg er geen woord uit. Keihard waren ze. smile

18 (edited by Timmen 25-09-2007 22:37)

Re: Getuigenis Renne

Salesse zit nog altijd vast?

19 (edited by Renne 25-09-2007 20:40)

Re: Getuigenis Renne

Over Salesse: Volgens mij is hij al vrij,hij is afkomstig uit Frankrijk en heeft goed meegewerkt aan het proces, dus ik vermoed dat hij vrij is. Hij heeft zich bekeerd tot zijn geloof.

20

Re: Getuigenis Renne

Timmen wrote:

Het verzoek nummer: Te Voet Naar Scherpenheuvel. Heeft dit geen dubbele betekenis? In die buurt is er naast een bedevaartsoord ook een groot aantal bars/seks-parenclubs als ik me niet vergis?

Ik vraag mij af ze nooit niet onderzocht hebben vanwaar die telefoon kwam, dat moest men toch kunnen opzoeken toen. En die woorden van de Bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel, soms denk ik dat het de bedoeling was om die aanslag in de Bende haar schoenen te schuiven. Men heeft de bende officieel zo genoemd in de pers, gaan die gangsters die naam gebruiken om even later toe te slaan? Men moet toch Aalst gekend hebben dat men Hofstade ook kent (een deelgemeente van Aalst). Ik denk dat er weinig mensen zijn die daar al van gehoord hebben, zeker uit de streek rond Nijvel. Die vluchtroute kunnen ze zeker voorbereid hebben maar gaat men zo een verzoekje doen met die boodschap als men de streek niet kent en het was op een lokale radio.

Het kan bijna niet anders dat er iemand die de streek kende bij was. Daarom zou het goed kunnen dat die persoon die tegen mij beweerde dat hij in '85 in de periode van de aanslag in Aalst mensen vermoord had samen met zijn broer misschien wel uit Aalst komt of er woont. Maar er niet geboren is.

Ik ga hem eens beschrijven:

  • 1m75;

  • +/- 60j (over +/- 4 j geleden);

  • Een snor;

  • Mager, (normaal) gebouwd.

Hij zei dingen waarvan hij wou laten uitschijnen dat hij spijt had, maar eigenlijk was hij fier dat hij er kon over praten. Ik denk niet dat hij aan het liegen was (al kan het altijd, maar ik had niet die indruk). Hij had mensen vermoord en zijn broer ook, één van de twee had zelfs een goede vriend vermoord. Ze hadden allebei in de gevangenis gezeten. Zijn broer was de ergste van de twee en hij had plannen om naar Zuid-Amerika te trekken over 10 jaar.