161

Re: Jean-Paul Dauphin

Ik heb Dauphin persoonlijk gekend. Zijn rugproblemen waren niet het gevolg van een schotwonde, maar van een aangeboren misvorming. Hij liep als Quasimodo, exact hetzelfde. Dat gedeelte van de brief is alleszins een verzinsel. Tevens was hij fysiek geenszins in staat deel uit te maken van de Bende.

Re: Jean-Paul Dauphin

Kijk en dit heeft Reneke hier nu al meermaals geschreven! Hij heeft Dauphin gezien en dit op regelmatige basis wegens werkzaam bij zelfde instelling... namelijk "Cantersteen" zoals wij dit noemden (de DIV dus). Hij heeft hem dus gekend als collega! Ik denk dus dat we Dauphin gerust mogen afschrijven als mogelijk bendelid en zoals door sommigen hier geopperd zelfs de chauffeur en killer!

163

Re: Jean-Paul Dauphin

Laat ons even teruggaan naar het verhoor van Eric Lammers:

"Je ne connais qu'une personne qui en faisait partie et surnommée 'le bancal' parce qu'elle boîtait. Je ne connais pas la signification des lettres GAP. En dehors du 'bancal', je n'ai jamais vu personne assurer une espèce de protection de Latinus.

Ik zou geschreven hebben: "le bancal parce qu'il boîtait". Een taalfout? Een verspreking? Het deed mij denken aan één van de uitspraken van Hipa waarin hij het voorzichtig heeft over een vrouwelijk silhouet of een vrouwelijk loopje. Hij heeft het over zijn allereerste herinneringen waarover hij later gaan twijfelen is. En die hij bijna niet durfde uitspreken. Toch hechtte ik er belang aan en zeker sinds ik deze verklaring van Lammers las.

Ik heb heel het hoofdstuk Dauphin herlezen, hetgeen me opviel was de grote tegenstelling tussen de feiten waarover Ben het had en Reneke die beweerde lange tijd gewerkt te hebben op Cantersteen. Volgens Ben zijn de gegevens die over Dauphin in het dossier staan "zwaarwichtig" in betrekking tot de overvallen (heeft Ben die dossierstukken gezien of gelezen?) en hij bevestigde nog eens na navraag bij "ex-speurders" (die schijnt hij dus ook goed te kennen). En dan dus Reneke die Dauphin gekend heeft en hem beschreef als een "Quasimodo, exact hetzelfde" en bovendien nog zwak begaafd. Laat ons vooral niet vergeten dat deze zwak begaafde man samen met Delombaerde de persoonlijke veiligheid van Latinus moest bewaken GAP (zat trouwens bij de moeder van Latinus de dag na diens overlijden hetgeen voorgaande eventueel zou kunnen bevestigen).

Is het dan verwonderlijk dat ik mij de vraag stel "wie is Reneke?" van het forum (sorry Reneke) of heeft iemand de moeite gedaan zich voor te doen als Dauphin tijdens een overval (mogelijk een vrouw?) en is Reneke zijn beschrijving correct. En heeft men de echte Dauphin alleen en met opzet laten meedoen aan de voorbereidingen? Sommige forumleden hebben heel veel moeite gedaan om info in te winnen over deze Dauphin. Ze hebben zelfs een verpleegster gecontacteerd die naar Canada uitweek.

Mss moeten we wat modernere middelen gaan gebruiken en een Facebook-groep starten "Wie werkte op Cantersteen tussen 1983 en 1990" en dan die zogezegde bekentenis van Dauphin op band volgens bepaalde ex -speurders die dan weer volgens vlinderdasje niet in het dossier zat.

Het gegeven Dauphin moet met verenigde krachten toch op te lossen zijn? (Los van het feit of hij/zij meedeed aan een overval.) Volgens geruchten was Dauphin zeer goed bevriend met Elnikoff, die de laatste tijd weer opduikt op het forum, en brachten zij heel veel tijd samen door. Ik denk dat ik Reneke ontmoet heb maar hijzelf (of de persoon die ik ontmoet heb) wil dit noch ontkennen noch bevestigen. Als alle forumleden zelf zo mysterieus blijven doen over hun persoon of hun mogelijke dossierstukken komen we naar mijn bescheiden mening geen stap verder. Ik hoop dus uit de grond van mijn hart dat 2020 het jaar van de openheid (alle kaarten op tafel) mag worden. Niet alleen bij ons maar ook wat Justitie betreft. Een prettig 2020! (Er moet iemand de eerste zijn.)

Re: Jean-Paul Dauphin

coconut wrote:

Laat ons even teruggaan naar  het verhoor van Eric Lammers: "Je ne connais qu'une personne qui en faisait partie et surnommée 'le bancal' parce qu'elle boîtait."

Geen fout: "elle" staat voor "la personne" (vrouwelijk woord).

165

Re: Jean-Paul Dauphin

Coco, ik heb jou nooit ontmoet en ik doe niet geheimzinnig. Ik heb Dauphin gekend. Ik heb ook andere getuigenissen van mensen die daar werkten, overgemaakt aan Ben. Niet paranoia worden aub.

Re: Jean-Paul Dauphin

Zelfs op ons niveau gebeuren manipulaties... Zucht!

167

Re: Jean-Paul Dauphin

Het voorbije jaar heb ik het al een paar keer gezegd: soms is de situatie op het forum een rechtstreekse afspiegeling van het Bende van Nijvel-dossier. Iedereen beschuldigt iedereen van:

  • ofwel verdachte te zijn,

  • ofwel te manipuleren,

  • ofwel van voor staatsveiligheid te werken wink

En Bouten zijn nieuw boek zal daar niet veel aan verhelpen vrees ik. wink

Ik zou zeggen:

  • stop de paranoia, en

  • de staatsveiligheid of de federale onderzoekers hebben echt geen tijd om iedereen op dit forum te monitoren en/of te schaduwen. wink

Maar misschien probeer ik jullie in hun opdracht maar te manipuleren natuurlijk ... smile

168

Re: Jean-Paul Dauphin

De vraag is dan natuurlijk, wie hebben we dan wel ontmoet. En met we bedoel ik al minstens drie personen. Mijn collega's en ik wisten dat er iets niet klopte. Zeker ben ik paranoia en na jouw post Reneke besef ik dat ik het nog te weinig ben.

Maar we kunnen dat oplossen he Reneke. Want we kunnen natuurlijk een exacte persoonsbeschrijving geven van de man die we ontmoet hebben (en zelfs veel meer dan dat).

Maar Reneke, ik denk wel dat je moet toegeven dat er een enorme discrepantie bestaat tussen de persoon die jij kende als Dauphin en de persoon die lid was van WNP en zoveel meer. En ik ga nog wat verder, betreft het hier een enorm dwaalspoor? Dan moeten we eens goed nadenken welke speurders er met volgende namen kwamen; Libert, Elnikoff, Dauphin. En bij uitbreiding de killer, de oude en de reus. De vraag van 1 miljoen, dwaalden die speurders of was het de bedoeling ons te laten dwalen.

Bedankt Espiritu pampa ... .je hebt gelijk, die elle slaat natuurlijk op 'une personne' en niet op le bancal.

Ja Reneke, Vulpes pilum perdet mores nondum.

Inderdaad Bert, we zijn een bende in de Bende. Niet iedereen heeft de moed hier met zijn ware identiteit aanwezig te zijn zoals jij. Er is ook een zeer grote groep waarvoor ik mijn identiteit niet verberg. Ik begrijp dus ook absoluut niet dat sommige mensen ons willen ontmoeten zonder hun ware id prijs te geven. En anderen hebben zichzelf zodanig beveiligd dat zelfs het kleinste spleetje in hun huis dicht gespoten is ... echt waar. Heden ten dage he.

Aan de andere kant is het evenzeer zo dat sommige mensen hun mails en zelfs die van hun huisgenoten uitgeprint terug te vinden zijn op sommige politiebureau's. Daar heeft men bij die geweldige onderbezetting dus blijkbaar toch tijd voor. En laat ons een kat een kat noemen, er zitten wel degelijk een aantal hoofdrolspelers op fora. Of gewoon achter jou in een cinemazaal. Zeker weten.

169

Re: Jean-Paul Dauphin

Libert, Lammers en Barbier verklaarden afzondelijk van elkaar dat de WNP verkenningstochten rond grootwarenhuizen uitvoerde. De wagen van de verdachten in het Osbroekpark had blijkbaar een nummerplaat die aan Elnikoff gelinkt kon worden. Dauphin werd gesignaleerd in Aalst ronde de overval en de adjunct directeur van de Delhaize in Aalst die oog in oog stond met de reus herkende formeel Michel Libert. Wel heel veel toevalligheden...

Re: Jean-Paul Dauphin

Verassend toevallig.