Re: Taal daders

Toubib is niet of wordt niet algemeen gebruikt, maar als het uitgesproken wordt, eerder in het zuiden dan elders in Frankrijk. In Marseille zul je dit wel gemakkelijker horen.

62

Re: Taal daders

Toubib gebruikten wij op het werk ook in de jaren 80 in Brussel, in Frans sprekende delen van het land wordt dit regelmatig gebruikt. Het betekent gewoon dokter.

Re: Taal daders

Het is in mijn ervaring ook gewoon Franse turbotaal voor "dokter', zowel in Frankrijk als in België. Enkel informeel taalgebruik, en ik zet het tussen aanhalingstekens omdat het artsendiploma verre van essentieel is, het kan bijvoorbeeld ook een verpleegkundige zijn (à la 'hospik'), of bij ongevallen vraagt men ook wel eens of er een 'toubib' aanwezig is in de betekenis van: eender wie EHBO zou kunnen toedienen.

Hoewel het in de militaire sfeer zal zijn ontstaan, heeft het zich volgens mij snel veralgemeend naar alle medici. Het komt hier al voor in de titel van een Belgische film uit 1956: 'Le toubib, médecin du gang'. (Over een arts die geschrapt wordt door de Orde en dan maar gaat klussen als verzorger van criminelen die liever niet bij een andere arts of spoedgevallendienst gaan aankloppen » www.imdb.com)

Ik heb trouwens de persoonlijke indruk dat het in de 20ste eeuw meer werd gebruikt dan nu, zoals wel vaker met turbotaal raakte het misschien ook weer gedemodeerd.

Voor wat het waard is, kan je via Google Trends opvragen in welke landen het het vaakst is gebruikt als zoekterm, maar dan vanaf 2004. Die landen zijn, in dalende volgorde van aandeel in het totale zoekvolume van het respectievelijke land: Algerije, Marokko, Frankrijk, Tunesië, België, Zwitserland, Canada, Spanje, Kroatië, India, de Verenigde Staten, en Venezuela.

https://i.imgur.com/XoE0G2a.png

Ik denk dat de enige echte constante het informele karakter is, het gebruik valt niet eenduidig te linken aan bijvoorbeeld militaire of criminele milieus.

64

Re: Taal daders

Spreekt Michel Libert Nederlands?

65

Re: Taal daders

https://www.tvoost.be/nieuws/michel-lib … dee-100170


Aan het eind van het filmpje interview met hem in het Nederlands of tolk?

66

Re: Taal daders

Kogelvrije vesten withouck # syntex # tielt . Treinticket Brussel Oostende lijn tielt . Gustaaf van de Veire vermist extreem rechts . Roeselare auto terug gevonden zonder lijk . Jcp gaban rallyrijder Porsche . Restaurant Porsche eigenaar . Stuurkunsten . Diefstal dieteren. Saab geprepareerd . Rallyverstralers . Brussels milieu . Fabriceren golf , Bos is rallyparkour en bijeenkomsten dieteren rally oldtimers. Sponsoren rallyteams Belga (meisje) , Bastos nadien rothmans (zuid Afrika ) overgenomen . Mondial tielt . (Jan Moret ) speciale geweest . Zuid Afrika . Zweden Olaf Palme . Embargo kogel vrije vesten . Inbraak plannen vesten en hadden nadien vesten in zuid Afrika ondanks embargo . Killer Comando Decock Eugene mr prime evil in België geweest volgens media rond die data . Waarheidscommissie. Amnestiewet zuid Afrika .

67

Re: Taal daders

Klopt helemaal, helder!

Re: Taal daders

Bedoel je deze Eugene De Cock ???


"working for South Africa’s Truth and Reconciliation Committee, Pumla Gobodo-Madikizela interviewed former police colonel Eugene De Cock, who commanded a unit believed to have killed a number of anti-apartheid activists. De Cock was charged with, among other crimes against humanity, six murders and sentenced to 212 years in prison. A Human Being Died That Night is about the complexities of post-apartheid South Africa and sees a white man exploring his psyche with a member of the race he tried to annihilate."

https://granta.com/products/a-human-bei … hat-night/

En Seyntex ipv Syntex. Maar wat was de verhouding  textielbedrijf Wittock-Van Landeghem uit Temse met Seyntex Tielt ?

69

Re: Taal daders

Ja en de manier van moorden is typisch . Genot .
Seyntex ieder leger kwam daar en namen divisie over kort nadien over van kogelvrije vesten en verantwoordelijke van withouck toonde mij kort nadien de ruimte (woning en ruimte kluis fabriek )  en vertelde me wat een gruwel afspeelde en dat ze enkel op plannen uit waren en lapjes stof uit de kluis in de fabriek . Moest daar zijn voor iets voor opdracht van seyntex .

Re: Taal daders

Dekse wrote:

Ja en de manier van moorden is typisch . Genot.

Waart ge er misschien bij?

The truth nothing but the truth