221

Re: Leon Finné

De overval begon om 20u27. De krantenwinkel was toen ongeveer 1u dicht want sloot om 19u30.

222

Re: Leon Finné

finn wrote:

Ik herhaal mijn vraag, was de krantenwinkel al niet gesloten op dat late uur? Heeft Finné effectief zijn krant gekocht? Want als de winkel al toe was had hij er niks te zoeken, als vaste klant kende hij de openingsuren en de baas.

De krantenwinkel stond juist naast de ingang van de Delhaize (15 meter) op dezelfde parking. Ik parkeerde daar ook om naar de Delhaize te gaan.

223

Re: Leon Finné

De Basis wrote:

Afgaande op de foto's zijn de ramen van de krantenwinkel intact. Dat wil dus zeggen dat alle schoten op Finné raak waren en er geen enkele hagelbol ernaast gevlogen is.

Er zijn wel degelijk impakten in de etalages van de winkels aan “de kleine parking”, waar het lijk van Finné werd gevonden.
Ik heb deze vroeger toevallig ontdekt nadat ik beelden zag in een NOS journaal van impakten die ik nog nooit ergens anders was tegengekomen.

Zie » npofocus.nl

Op deze pagina staan vier video fragmenten. Het is het filmpje getiteld “Belgen Reageren op Aanvallen” en vermeldt in de beelden “NOS Journaal 28 Sep 1985”. De impacten verschijnen maar vijf seconden (0:46 tot 0:51) en er wordt geen commentaar bij gegeven.
Het heeft me heel wat vergelijkingswerk met de gekende foto’s gekost maar uiteindelijk heb ik deze toch kunnen situeren.

4 impacten in het aluminium kader van de winkel links, met opschrift MAXELL. Een deel van de ruit naast te “L” is er uit geschoten, met vlak ernaast nog een kleiner gat in de ruit, dus waarschijnlijk minstens twee projectielen door de ruit gegaan. Dit is dan ook zeer waarschijnlijk een lading afgeschoten uit een riot gun. Eens je weet waar die impakt is, zie je op een foto inderdaad dat er een stuk ruit uitgeschoten is. Net rechts naast de L van Maxell, bovenkant kader.

Zie » Forum (Foto in post 34 van Merovinger)

De tweede impact is raadselachtiger: één gat in de etalage waar boeken achterstaan. Dit is de boekenwinkel waar de Ford van Finné voor staat. Op het NOS filmpje kan je zelfs de titels van die boeken zien, en aan de hand van die boeken kan je op de foto hieronder bepalen waar die inslag zit.

Zie » Forum (Foto in post 35 van FReCr)

Ook hier zie je dat gat, eens je weet dat het er is. Boven Finnés Ford zie je ee reclame met daarop Joker. Kijk naar de boeken rechts van de “R”. Tweede boek, uiterst rechts je ziet een wit plekje. Dat is een kogelgat. Je ziet het niet goed maar ik denk dat het uiterst rechtste boek op die plank aan de rechterkant is beschadigd. Het zou dus kunnen dat de kogel/projectiel diagonaal van links naar rechts geschoten is. Het boek vlak achter het gat op de plank is in ieder geval onbeschadigd.

224

Re: Leon Finné

Human wrote:

De krantenwinkel stond juist naast de ingang van de Delhaize (15 meter) op dezelfde parking. Ik parkeerde daar ook om naar de Delhaize te gaan.

  1. Juist en ik meen te weten dat Daniel zijn winkel sloot voor de Delhaize sloot. Idem Schauwers Bloemen. Aangezien die mannen tegen sluitingstijd Delhaize arriveerden en d'er hier enig animo is of Finné ter plekke is vermoord of neergelegd, vind ik het belangrijk te weten of hij een krant gekocht heeft of niet. Hij kende Daniel vrij goed en dus ook de openingsuren op die dag. Dit zou een stukje kunnen verklaren of hij er zelf naartoe gereden is ... of niet. Hij kwam waarschijnlijk van Luxemburg en was nog niet naar zijn huis in de Esmoreitlaan gereden. Zijn vrouw had hem immers nog niet gezien. Dit laat veel openingen.

  2. Staat het onomstotelijk vast dat de Ford Sierra van hem was?

coconut wrote:

De overval begon om 20u27. De krantenwinkel was toen ongeveer 1u dicht want sloot om 19u30.

Dus wat deed Finné daar nog een uur na sluiting?

225

Re: Leon Finné

Ehhh ... boodschappen in een supermarkt?

Billy&, ik zie ook iets wat op een impact lijkt op de linker voor wielkast, kant van het portier. Heb je daar al eens naar gekeken?

226

Re: Leon Finné

Dat wil dus zeggen dat er stevig gevuurd is in de richting van iemand die voor die winkels stond neem ik aan. Niet de kleine jongen (ingang) en waarschijnlijk niet de plakker (alhoewel ik de juiste lokatie van die moord niet meer ken) en niet de Peugeot die aangereden kwam, als de daders vanuit de richting van de carwash kwamen aangestapt. Is er buiten nog geschoten? In het wildeweg richting krantenwinkel? De plakploeg is trouwens gaan schuilen achter de carwash. Maar vandaar kwam de Golf met de daders! En aan de uitgang (pompstation) zag een getuige een Golf met man en vrouw staan. Ik neem aan dat de plakploeg bezig was tegen de zijmuur (inham) van de Delhaize? Daar hingen altijd borden omhoog voor fuifplakkers en zo. Waar kan ik de juiste schutterslocatie en slachtoffers e.d. vinden? Aub.

227

Re: Leon Finné

Ik heb oude foto's gevonden op het forum. Correctie, ik was fout. De plakkers waren actief aan het self service restaurant rechts van de inham waar nu de nieuwe DI en schoenmaker is. Dhr Bennekes is vermoord op de parking voor het restaurant. Als de daders inderdaad vanuit de richting carwash kwamen en er al 1 schot gevallen (klappertjes) alvorens ze de onfortuinlijke plakker van zijn ladder schoten en dat schot was niet het jongetje dan vind ik dat raar want van de carwash komende kom je eerst de plakker tegen en dan pas Finné en dan de jongen. Dus voor wie of wat was dat eerste schot?

228

Re: Leon Finné

Billy& wrote:

Ik heb deze vroeger toevallig ontdekt nadat ik beelden zag in een NOS journaal van impakten die ik nog nooit ergens anders was tegengekomen.

Zie » npofocus.nl

Op deze pagina staan vier video fragmenten. Het is het filmpje getiteld “Belgen Reageren op Aanvallen” en vermeldt in de beelden “NOS Journaal 28 Sep 1985”. De impacten verschijnen maar vijf seconden (0:46 tot 0:51) en er wordt geen commentaar bij gegeven.

Ik denk dat de beelden vanaf 0:35 van Braine zijn en niet van Overijse. Voor de andere beelden van Mero en FReCr heb ik niets gezien. Ik zou verwachten dat er grote barsten in de ruiten zouden moeten zijn. Als finn Daniel kent kan hij dit misschien vragen?

229

Re: Leon Finné

Human wrote:

Als finn Daniel kent kan hij dit misschien vragen?

Die is lang geleden verhuisd naar Halle dacht ik.

EricF wrote:

Ehhh ... boodschappen in een supermarkt?

Die man deed volgens mij niet zelf zijn boodschappen. Daar had hij een vrouw voor, zo ging dat in die tijd en al zeker bij dat soort volk. Hij woonde niet in een kast van een villa en reed blijkbaar in een Ford Sierra. Een levensstijl die ik niet verwacht bij een oudere maar geslaagde sjoemelaar. Tenzij hij als bankier alle centjes in Luxemburg had staan.

Re: Leon Finné

Nogmaals, Mendez mocht niet gelinkt worden aan het Bende van Nijvel-dossier + Leon Finné zijn dood is maar jaren nadien onderzocht + belangrijke documenten zijn verdwenen in tussentijd omtrent Finne.

Wie zich geroepen voelt om een link tussen beiden op te zoeken mag me altijd een mailtje sturen!