Re: Noord-Franse gangsters

Op 26-12-2018 18:55 heb  ik dit hier gepost maar met vraagteken ? Het kon bijna niet anders.
Daarna is op deze site de melding gekomen dat volgens de franstalige website, Nitelet inderdaad de schoonzoon was.
conclusie; niet erg clever van mij om verder te gaan met gegevens die ik niet zelf nagekeken heb.
FRe CR " Los van deze 2 gegevens lijkt het me nogal moeilijk z'n schoonvader te kunnen zijn aangezien de man enkel 3 zonen had en geen dochter."
Ook FreCR zijn woorden zijn blijkbaar niet absoluut, de man had geen 3 zonen maar 4, weliswaar is één van zijn zonen en schoondochter overleden.
(Puntjes op de i; ook mannen met enkel zonen kunnen schoonzonen hebben)

Wat de verstopte wapens betreft, het lijkt inderdaad niet verstandig; maar voor zover ik weet, ik heb het enkel van horen zeggen, zijn ook in Aalst wapens gevonden door spelende kinderen in de buurt van.............................

Wat de andere toevallige verblijfplaatsen betreft. Ik neem aan dat hij toevallig iets huurde in "Le Touquet", plaats waar VDB "gevangen" zat, maar wat dan met zijn toevallige verblijf in Zwitserland wanneer het losgeld overhandigd werd ???

Trop is te veel zij VDB.
Alhoewel, volgens Nitelet is trop blijkbaar niet te veel

" L’homme a encore précisé qu’il commettait à l’époque en moyenne, avec “son équipe”, 1.000 attaques par an qui lui rapportaient 100.000 euros par mois."

Ik zal er nog een activiteit aan toevoegen, volgens sommige bronnen was Nitelet een tipgever van Vos !?

Eindconclusie. We moeten ons huiswerk herbeginnen, we zullen ons werk hebben met
" 1.000 attaques par an " 
tenminste, als dat laatste voor één keer de waarheid zou zijn

52

Re: Noord-Franse gangsters

coconut wrote:

conclusie; niet erg clever van mij om verder te gaan met gegevens die ik niet zelf nagekeken heb.

Iedereen haalt wel eens informatie uit bende-lectuur of via andere forumberichten. Sommige informatie is al moeilijker op juistheid na te kijken dan andere informatie. Zolang we open staan voor discussie rond zo iets is het goed want anders kan zo iets z'n eigen leven gaan beginnen leiden. Op die manier zitten we dan met verhalen van een zoveelste nieuwe reus of met een bendeverdachte die reeds overleden was voor de feiten waar deze zogezegd voor in aanmerking kwam. Ook documenten uit het échte "bendedossier" zoals bijvoorbeeld PV's, hoeven niet noodzakelijk de waarheid te zijn. Een PV waar de verklaring van iemand in te lezen valt, dat is wat die persoon verklaart, niet wat die persoon verklaart en gecontroleerd werd door (vb. politie) op volledige waarheid.

coconut wrote:

Ook FreCR zijn woorden zijn blijkbaar niet absoluut, de man had geen 3 zonen maar 4

big_smile Inderdaad. De "3 zonen" dat ik schreef moesten "4 zonen" zijn. Ik had er nochtans 4 zien staan en ook zo geteld, en toch hier in het bericht 3 geschreven. Zo zie je maar dat een "double-check" geen kwaad kan. wink

coconut wrote:

(Puntjes op de i; ook mannen met enkel zonen kunnen schoonzonen hebben)

Dat is juist ja. smile (Al was het nog niet wettelijk mogelijk in de jaren '80 en was het ook niet het geval bij Nitelet. Ook de mogelijkheid dat Claude Nitelet in een vorig leven Claudine Nitelet was big_smile big_smile, is niet van toepassing.)

coconut wrote:

Wat de verstopte wapens betreft, het lijkt inderdaad niet verstandig; maar voor zover ik weet, ik heb het enkel van horen zeggen, zijn ook in Aalst wapens gevonden door spelende kinderen in de buurt van.

In de buurt van Delhaize in het Osbroekpark. Inderdaad. Er zijn wel wat verschillen. De wapens van Nitelet lagen in een opslagplaats en niet zoals in Aalst, in de omgeving van Delhaize waarbij deze wapens zomaar eventjes snel opgeraapt kunnen worden tijdens de vlucht ofzo indien men om een of ander reden z'n wapen verloren was.

Over de wapens die enige tijd voor de overval in Aalst gevonden werden kan men zich zowel de vraag stellen of dit wat met de Bende van Nijvel te maken heeft of de vraag als dit niets met de Bende van Nijvel te maken heeft. Behalve indien de overval in Aalst véél vroeger qua data zou moeten plaats vinden, lijkt het nogal idioot om ter voorbereiding wapens al zoveel tijd op voorhand daar te gaan leggen, op een plaats welke zelfs toegankelijk is voor spelende kinderen in het park. Er zijn ook geen aanleidingen om te vermoeden dat de Bendeleden ongewapend toekwamen of een tekort aan wapens bij zich hadden. Ook voor een eventueel backupteam lijkt het me geen handige methode om, indien deze plots nodig zijn, eerst nog om de wapens in het park te moeten lopen. Het blijft uiteraard wel een vreemde vondst in het park.

coconut wrote:

maar wat dan met zijn toevallige verblijf in Zwitserland wanneer het losgeld overhandigd werd?

Dat weet ik niet uiteraard. Blijkbaar (indien hij effectief in Zwitserland bleek te zijn) was zijn uitleg voor de speurders (deze van de zaak-VDB dan wellicht) of het verdere onderzoek er rond door de (VDB)speurders voldoende om hem niet als medeplichtige te aanschouwen.

Ik merk op dat men "Zwitserland" zegt. Het losgeld voor VDB werd overhandigd in Genève. Nu is Zwitserland geen extreem groot land (wel groter dan België), maar van Genève naar Zürich (de 2 grootste steden) is het toch een goeie 3 uur rijden. Ik weet niet waar hij was in Zwitserland. Het losgeld werd op 10 februari 1989 in Genève overhandigd. In de maand Februari zit men midden in het ski-seizoen in Zwitserland. Nitelet zal wel niet de enige Belg in Zwitserland geweest zijn toen.

coconut wrote:

"L’homme a encore précisé qu’il commettait à l’époque en moyenne, avec “son équipe”, 1.000 attaques par an qui lui rapportaient 100.000 euros par mois."

Ook zo gelezen. Nitelet moet een drukke agenda gehad hebben met zo'n 3 inbraken per dag. ALS 1000 inbraken per jaar een correct cijfer zou zijn (= +- 83 per maand), dan is 100.000€ per maand niet geheel onrealistisch (zou zo'n +- 1200€ per inbraak zijn)

coconut wrote:

Ik zal er nog een activiteit aan toevoegen, volgens sommige bronnen was Nitelet een tipgever van Vos!?

Zo staat het toch hier en daar te lezen ja. Er staat ook hier en daar te lezen dat het Nitelet was die Vos met de dood had bedreigd waardoor Vos de toestemming kreeg om zijn wapen ook buiten de werkuren te mogen dragen.

coconut wrote:

Eindconclusie. We moeten ons huiswerk herbeginnen, we zullen ons werk hebben met
" 1.000 attaques par an "
tenminste, als dat laatste voor één keer de waarheid zou zijn

Gezien de vele feiten die hij pleegde, de verschillende connecties met figuren waarbij de namen geregeld naar voor komt in het bendeverhaal, zijn regio waar hij woonde, zijn samenwerking met andere bendes, ... lijkt de kans me behoorlijk groot dat er ergens wel een raakpunt kan zijn met de Bende van Nijvel of een van hun daders. Moest uiteindelijk de waarheid boven water komen rond de Bende van Nijvel en blijkt dat Nitelet raakpunten had met Bende van Nijvel-daders maar niet op de hoogte zou geweest zijn, dan kan hij dit toevoegen aan zijn lijstje van "toevalligheden" die vooralsnog minder lang blijkt te zijn dan het lijstje van z'n gepleegde misdrijven.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Noord-Franse gangsters

augustus 1981:

Roland Poilvache (27, winkelbediende, Evere) veroordeeld tot 4 jaar cel voor mededaderschap aan gewapende overvallen in februari/maart 1981.

Dominique Poilvache (24, chauffeur, Sint-Lambrechts-Woluwe), broer van Roland, veroordeeld tot 2 jaar cel (waarvan 8 maand voorwaardelijk) voor leveren van overvalwagen.

april 1985:

Dominique Poilvache (28, uitbater Fina-benzinestation, Sint-Lambrechts-Woluwe)

Luc Poilvache (31, garagist, Wezembeek-Oppem), broer van Dominique en Roland

Beiden gearresteerd voor mededaderschap aan roofmoord op Theo Salomon, autohandelaar. Salomon werd beroofd van de 1,5 miljoen BEF die hij op zak had voor de aankoop van een Mercedes 500 SEL en vermoord in de kelder van het door de broers Poilvache uitgebaatte benzinestation aan de Sint-Lambertusstraat 202, Sint-Lambrechts-Woluwe. Ook aanhouding van Jean-Paul Demoulin (garagist, Vilvoorde) (kwam dagelijks aan zijn rallywagen werken in de garage van broers Poilvache) en Stéphane Van Isterdael (garagist/autohandelaar, Wezembeek-Oppem).

januari 1987:

Dominique Poilvache: veroordeeld tot 18 jaar dwangarbeid

Luc Poilvache: veroordeeld tot levenslange dwangarbeid

Stéphane Van Isterdael: veroordeeld tot levenslange dwangarbeid

Jean-Paul Demoulin: veroordeeld tot levenslange dwangarbeid

Roland Poilvache kwam op het proces getuigen (zat toen zelf in de cel voor diefstallen).

https://i.imgur.com/DnCHCSV.jpg

54

Re: Noord-Franse gangsters

Voor alle duidelijkheid; de man in gebogen houding uiterst links op de foto is Luc Poilvache.

55

Re: Noord-Franse gangsters

Des dizaines de coïncidences

L’enquêteur Adam trouve beaucoup trop de coïncidences dans le dossier Sliman.

Les policiers ont coutume de dire que l’on ne peut rien tirer d’une coïncidence, que deux coïncidences méritent l’attention et qu’à partir de trois, ce ne sont plus des coïncidences. Jean-Pierre Adam en a des dizaines. En plus du fameux manteau, Jean-Pierre Aam rappelle que Xavier Sliman, opéré aux genoux, boitait. Il possédait une Mercedes brun foncé immatriculée en France, identique à la Mercedes foncée avec plaques jaunes souvent décrite. Il y a, pour son frère Thierry, la ressemblance avec la description par Daniel Dekaise, de la “tapette marocaine”.

Thierry Sliman ressemble aussi aux portraits-robots d’un es auteurs d’Alost.

Lors des faits le 2 octobre 1983: au restaurant Les 3 Canards à Ohain et lors du hold-up au Delhaize à Uccle, des auteurs ont parlé entre eux en arabe, que les Sliman pratiquaient.

Dans coïncidences dans les dates

Les dates. Dans les tueries, il y a eu une interruption entre décembre 1983 et l’automne 1985. Ben oui: en 1984, Thierry Sliman était en prison en France. Il est sorti vers juillet 1985, les tueries ont repris en septembre. Elles ont pris fin en novembre, après Alost. Parce que Thierry Sliman était réarrêté le 17 février 1986?

Les Sliman avaient un complice en Belgique. Celui-ci, Michel Piro, a été abattu en 1996. Les Sliman ont été suspectés. Ils ont eu l’avantage d’être jugés en France et furent acquittés. En dépit de la version officielle, Jean-Pierre Adam est intimement convaincu que Piro a été exécuté “pour l’empêcher de parler”.

Et tout continue de coïncider. La Saab 900 turbo qui servit lors de la tuerie du Colruyt de Nivelles avait parcouru 1227 km. Une belle distance. Etonnant dans un petit pays comme la Belgique, ça l’est moins avec l’hypothèse française. On cherche depuis 38 ans en Belgique. Aucun témoin n’a rien vu chez nous. Et si l’explication était là?

Avant de mourir, Xavier Sliman a écrit ceci sur son mur Facebook: “On ne peut pas revenir en arrière malheureusement. Mais des fois, ce serait mieux, dommage pour certains et certaines.”

Un psychiatre français a voulu le faire parler sur sa manière de vivre dans les années 1980. Sliman a d’abord dit qu’il avait vécu en Belgique (il a cité Namur, où la VW Golf des 3 Canards a été vue) puis a déclaré: “Vous aurez des blancs, car il y a des choses que je ne veux pas révéler.”

Jean-Pierre Adam a rencontre le ministre de la Justice, Koen Geens. La Cellule Brabant Wallon l’a entendu. Elle avait promis de le rappeler. Adam attend toujours.

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 15 Mei 2020

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

Het alternatieve spoor, de Slimans.

'Les policiers ont coutume de dire que l’on ne peut rien tirer d’une coïncidence, que deux coïncidences méritent l’attention et qu’à partir de trois, ce ne sont plus des coïncidences'

Uitzonderingen bevestigen wellicht de regel, want indien in dit dossier iedereen verdacht wordt die meer dan drie toevalligheden tegen zich heeft, dan zitten we wellicht met een honderdtal bendedaders.

Of misschien zit ik zelf reeds teveel in mijn tunnelvisie dat alles rond de Bende staat en valt met Elnikoff.

57

Re: Noord-Franse gangsters

Ik maakte me dezelfde bedenking: als je die theorie volgt, zijn er heel wat meer Bende-daders dan de gebroeders-Sliman.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

Bij iedere verdachte zijn er veel 'toevalligheden'. Welke toevalligheden echt zijn en welke (opzettelijk) verzonnen valt niet meer te achterhalen. Dit lijken me toch meer types die voor de buit gaan. Zelfs al kicken ze op moorden, ze gaan zeker niet de inhoud van de kassa vergeten mee te nemen.

Tussen de vele toevalligheden denk ik nog steeds dat familie Van de Steen en Leon Finné geen toevallige slachtoffers waren. En dat alles begint en eindigt met de activiteiten van Mendez.

Re: Noord-Franse gangsters

Er zijn veel toevalligheden die de WNP, Bouhouche & Beijer, De Staerke, Haemers, Bultot en talloze verdachten aan de bende kunnen linken. Geen enkel hard bewijs.

60

Re: Noord-Franse gangsters

Het probleem in dit dossier is dat de feiten en de getuigenissen erg uiteenlopend zijn. Dan ga je al heel snel 'toevalligheden' vinden. Men kan gaan shoppen in het zeer brede gamma om aanknopingspunten te vinden: oud jong groot klein spreekt Nederlands Frans Arabisch of Slavische taal? Dan nog een toevalligheid met een bepaald bendefeit of een locatie... Wat past zet min in de verf, wat niet past laat men weg. Dat gezegd zijnde, ik heb voor dit spoor al meer argumenten gezien dan voor Beuckels en mijn portefeuille is nog intact.