901

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Was jij het niet Kenza die met de duikersploeg van de genie gaan praten was of heb ik dat verkeerd onthouden?

902

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

edd wrote:

De duiker zal toch ook een factuur hebben moeten sturen voor zijn werkzaamheden en wellicht Goossens ook. Misschien is dit nog ergens administratief te achterhalen?

Het is ook niet uitgesloten dat de drie ongeïdentificeerde 'Rijkswachters' het op een onderling akkoord regelde met de duiker waarvan niets op papier is gezet. Over een eventueel logboek stel ik me ook vragen. Wat is de reden tot de geheimhouding van de mysterieuze duik.

Wij hebben de verantwoordelijk Commissaris van de Cel gisteren en vandaag nog niet kunnen bereiken. Romelart irriteerde zich ook aan zaken die niet klopten binnen het onderzoek. Ieders aanwezigheid bij een huiszoeking of een zoeking staat steeds vermeld in een Proces Verbaal, een Proces Verbaal van inlichtingen of een navolgend Proces Verbaal. Dit is de normale werkwijze.

Men kan ook ambtshalve een Proces Verbaal opmaken. Ook dat is nergens terug te vinden i.v.m. de jute zak. Een slachtoffer nabestaande contacteerde mij gisteren telefonisch. Bij het vernemen van zijn/haar relaas viel ook ook van ene verbazing in de andere. Onder andere over een bekentenis dat zwart op wit staat.

luk paard wrote:

Jongens toch asjeblief?! Duiken is elke keer opnieuw een risicovolle activiteit. Geen enkele duiker gaat zomaar gaan duiken voor een stel onbekende opdrachtgevers. Dààr bestaat zeker een communicatie over...op papier zelfs! Iets anders achten jullie toch niet voor mogelijk!!? Eigenlijk moet voor speurders toch te achterhalen zijn wie en in welke hoedanigheid dààr is geweest en waarom. Als opdrachtgever en als duiker! Het ging toch immers niet over een "vakantieduikje" met de club in een toeristisch-paradijs hè?

Spijtig genoeg is de duiker in 1991 overleden. Zijn verhoor had mogelijks meer informatie kunnen opleveren i.v.m donderdagvoormiddag 6 november 1986. Zijn opdracht zou normalerwijze inderdaad op papier moeten staan. Indien men daarover zou beschikken was men al een stap verder. Was er mogelijks ook geen opsporingsverzoek nodig tot getuigen. Wie tornt er niet meer over de geloofwaardigheid van sommige politieambtenaren binnen het onderzoek.

903

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Neen ik was het niet. Ik heb daar toen niet met de Genie gepraat. Er gebeuren veel rare dingen. Zo denk ik ook dat de wapens in Adinkerke gedumpt door Pilarski netjes opgekuist zijn.

Bossi wrote:

Een slachtoffer nabestaande contacteerde mij gisteren telefonisch. Bij het vernemen van zijn/haar relaas viel ook ook van ene verbazing in de andere. Onder andere over een bekentenis dat zwart op wit staat.

Bossi, wat bedoel je hier mee.

904

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik ben razend benieuwd...

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vermeersch heeft toch aan de commissie gezegd dat ze een zak met voorwerpen in het kanaal gegooid hebben, om een test, kwestie van afdrijving, te doen. Hij zegt niet dat het afdrijft of niet, ze doen een test. Ze weten dus waar ze die zak gegooid hebben. Op 6 november laten ze de duiker en zijn assistent komen om te zien of die zak die ze gegooid hebben afgedrijft is of niet. Daarom tonen ze aan de duiker waar ze die zak gegooid hebben en inderdaad zoals Goossens zegt: "hij heeft heel vlug iets gevonden". Drie mannen van de rijkswacht komen kijken en zeggen: "ok we hebben wat we zoeken", ze leggen de zak op de bodem en leggen er een zeil over. "We hebben wat we zoeken" ... Ja ze hebben de testzak terug. De Genie mag nu in actie komen en hun werk doen. Er is geen PV gemaakt over de duik van Van Damme? Ok, zijn duik was gewoon een episode in het algemeen schema van de opsporingen in het kanaal door de Genie. En zoals Luk Paard schrijft, die duiker moet wel een orde gekregen hebben door een of andere autoriteit om daar te komen duiken.

906

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Waarom een jutte zak in het water gooien en die laten opvissen door een duiker op een plaats. Daarvoor een duiker vragen? Als de genie komt, konden ze het toch aan de Genie vragen? En waarom een test als ze toch zorgvuldig de bodem aftasten? Met een koord dat telkens een beetje opschuift. Hier is maar een oplossing voor. Iedereen dat met de zoekactie iets te maken heeft nog eens goed ondervragen en met elkaar confronteren. Getuigen, de verantwoordelijke van het onderzoek en de persoon die besliste om te gaan duiken. Moeten ze daar meer dan 35 jaar overdoen. Niets klopt.

907

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Eigenlijk heb ik de laatste tijd nog maar één goede vraag gelezen over de vondst in Ronquières, die van Robert:

Ik vraag me al een tijdje af wat de speurders geleerd hebben uit de wapenvondst in Ronquières.
Om te weten dat wapens bij verschillende overvallen gebruikt zijn heb je de wapens zelf niet nodig; als je kogels van verschillende overvallen vergelijkt kan je dit ook zien. Zo was voor die vondst al geweten dat vele wapens meermaals gebruikt zijn en dat deze bij verschillende bendefeiten terugkeren. Waardoor je zou kunnen veronderstellen dat de daders dezelfde zijn.
Aangezien de speurders er van uit gaan dat die hele wapenvondst een manipulatie is vraag ik me af wat hiervan de bedoeling kan geweest zijn.

Wat ze gevonden hebben Robert, kun je hier op het forum lezen of op de site van het CBW, zelfs met foto’s van de vondst. Met een dergelijke vondst kun je een compleet team lange tijd bezighouden zodat ze gedwongen worden om hun aandacht te verdelen. Hoe moet je als team omgaan met een dergelijk dilemma als dat ten koste gaat van de staat van het onderzoek op dat moment. Hoe het CBW met het onderzoek is omgegaan, blijft in het ongewisse. Maar gelukkig zijn de amateur speurders op het forum alert en starten hun eigen alternatieve onderzoek. Een lang en degelijk onderzoek vanaf 11 december 2009 tot op heden met een verslag/rapport van maar liefst 93 pagina’s. Een lang onderzoek was het zeker, maar degelijk? Daar zullen de meningen over verschillen.

In het opsporingsonderzoek moet een gebeurtenis worden gereconstrueerd uit de verschillende elementen om de verslaglegging van onderzoeksbevindingen van de plaats delict mogelijk te maken. Dat gebeurd door de 7 W-vragen die in dit geval op de volgende manier gesteld kunnen worden:

  1. Wie kan er in verband worden gebracht met het in het water gooien van de bewuste zakken. (aangever, ontdekker, getuige en
    verdachte);

  2. Wat is er precies gebeurd daar in Ronquières;

  3. Waar is het gebeurd en zijn er eventuele sporen achtergebleven;

  4. Waarmee is het gebeurd. Welke vervoermiddelen zijn er gebruikt, met hoeveel personen waren ze;

  5. Op welke wijze is het gebeurd. In één keer of meerdere keren of verschillende plaatsen;

  6. Wanneer is het precies gebeurd en is dat te koppelen aan andere relevante feiten;

  7. Waarom is het gebeurd. Om zaken onder de aandacht te brengen of juist te verdoezelen.

Van de bovenstaande vragen, die essentieel zijn voor het onderzoek, denk ik dat vraag 1 en 6 de belangrijkste zijn: Wat kan er in verband worden gebracht met het in het water gooien van de zak of zakken? Gelet op de datum, de nacht van 10 op 11 november 1985, de overval in Aalst, kan het niet anders zijn dan dat het bedoeld was om het onderzoek in een bepaalde of juist andere richting te sturen. Zeker als je dat bekijkt in relatie met de verbrande stukken van een week eerder, ook nu weer: het leggen van een vals spoor, een spoor voor en een spoor na de overval, die beiden niets met de overval zelf te maken hebben. Duidelijk is dat men heel graag wil dat door de vondsten de feiten van 1983 en 1985 aan elkaar gekoppeld worden. Dan ben je aangekomen bij vraag 7. Deze drie belangrijke vragen los je op met de vragen 2, 3, 4 en 5.

Wat hier op het forum gebeurd is het volgende: Jullie houden je nu al meer dan 10 jaar bezig met de vragen 2, 3, 4 en 5 ondertussen elkaar uitscheldend voor rotte vis en volkomen voorbijgaand aan de wie, wat, wanneer en waarom vraag. Je ziet dat ook de ‘wat’ vraag weer terug komen. Dat heeft te maken met het volgende: Het probleem met een amateur onderzoek is dat jullie niet beschikken over de informatie van de CBW. Hoe graag Bossi jullie ook wil laten geloven dat hij volop bij het onderzoek naar die ‘zakken’ betrokken is en regelmatig contact heeft met het team Waals Brabant hierover.

Maar waarom zouden zij? De tweede zoekactie was een grote kwakkel. Dat blijkt ook uit het ontbreken van een PV. Zalig zijn de onwetenden van geest. Stel jezelf eens de volgende vragen: Is die zak niet gevonden bij de eerste zoekactie? Waarom heeft het team dan die vondst niet bekend gemaakt? Hoe konden ze, toen men de opgedoken stukken niet kon kaderen, alsnog die vondst op geloofwaardige wijze in het onderzoek trekken? Het antwoord was de tweede duik en de reden dat de CBW geen verder onderzoek hiernaar doet. Jullie wel, nu al meer dan 10 jaar en wat is het resultaat? Alleen meer mist.

908

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik herhaal één van mijn zinnen van een paar posts geleden: What if? De duiker niet iets uit het kanaal moest gaan halen maar iets toevoegen?

Ik heb die vraag wel degelijk gesteld. Dan zijn we met twee die die mogelijkheid niet uitsluiten. Terug welkom alleswetende of beterwetende. "Zalig zijn de onwetenden van geest". Inderdaad. En of je mij nu geloofd of niet, in deze is dit verwijt van jou een compliment voor ons. Maar ga gerust verder, ik lees met heel veel aandacht en ben niet van plan op de man te spelen in plaats van op de bal. Doe je naam insider alle eer aan. Doe het liever nu dan morgen. Met wat geluk zullen de slachtoffers dan de waarheid kennen voor ze naar de nieuwe fictiereeks  moeten kijken.

We leven in een land waar insiders uit pure miserie zelf moeten komen vertellen hoe de zaken in mekaar zaten omdat honderden speurders het niet opgelost kregen of het niet mochten oplossen. (Om dan nog te zwijgen over het feit dat ze daar zelfs nu nog de kost mee verdienen.)

So be it, go for it.

909

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

"Kom, we gaan er vandoor, we hebben wat we zochten …"

Ik hou in het achterhoofd dat die woorden ook zijn uitgesproken tijdens de overval op Dekaise.

Kenza wrote:

Bossi, wat bedoel je hier mee.

Zoals ik schreef dat ik van de ene verbazing in de andere val. Over Lessines onder andere.

Django68 wrote:

Ik ben razend benieuwd...

Ik kan daar helaas niet verder op ingaan.

910

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik denk dat de huidige cel geen idee heeft welke resultaten er reeds in het verleden geboekt zijn. Het dossier is zodanig onoverzichtelijk dat niemand er nog wijs uit raakt. Heel veel informatie gaat verloren op die manier.