271

Re: Juan Mendez

BAX wrote:

Heeft er iemand inzicht in het dossier Mendez en de reden waarom dit van het dossier Bende van Nijvel werd/wordt gescheiden?

the end wrote:

Ik zal het nog eens herhalen. het Gol die Schlicker onder druk gezet heeft in het "begin" van het onderzoek, Schlicker was bevoegd voor het dossier van de bende en "ook" het dossier Mendez.

Ben wrote:

Mendez wist in elk geval te veel. Hij hielp bij het opstellen van vervalste 'end user certificates', zeer belangrijk voor de camouflage van wapentrafieken naar oorlogshaarden als Libanon, Angola, Mozambique, Nicaragua en El Salvador, of landen waarvoor een wapenembargo gold, zoals Suriname, Libië, Zuid-Afrika en Iran. Voor Israël en de VS stonden er grote belangen op het spel. Mendez kopieerde ook gevoelige dossiers van zijn werkgever FN. Men vroeg hem die documenten terug te geven, maar hij weigerde. De moord zou daarop bevolen zijn door de Staatsveiligheid en de Israëlische geheime dienst. [1]

Minister van Justitie Gol zette onderzoeksrechter Schlicker meteen onder druk om "nooit, maar dan ook nooit de moord op Mendez te linken aan de Bende van Nijvel".

Dit stuk komt vanop de "rechtbank" bij de ondervraging van Schlicker zelf, wie anders kan dit anders verklaren. Ik zal voor jullie de datum ervan opzoeken wanneer en waar dit gezegd is.

Mendez zei al in maart april 85 dat er iets ging gebeuren plus met bepaalde leveringen had hij een probleem. Zoek het verband tussen het niet vinden van de daders of het in het duister tasten voor een naam ivm foto en het niet samenvoegen of openstellen van het dossier Mendez. Hou ook rekening met wat Bultot zei op 10 november '85! Uw opmerkingen over geheimzinnigheid zijn terecht!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

272

Re: Juan Mendez

Wat zei Bultot op 10/11/1985?

273

Re: Juan Mendez

Hij vroeg aan iemand van Staatsveiligheid een aanvals geweer of een machinepistool...

274

Re: Juan Mendez

Dat van die machinepistolen is op 8 november. Op 10 november in de voormiddag is hij terug langs gegaan. Hier vind je er een stukje van, halverwege het artikel, veel is weggelaten. In die context is Baugniet ook belangrijk, daar heb ik al ergens over gepost » Daders

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

275

Re: Juan Mendez

Ook de handgeschreven verklaring van Calmette in het dossier Mendez niet vergeten.

276

Re: Juan Mendez

coconut, heeft u een Nederlandse vertaling van deze verklaring van Calmette? Want Calmette is mijns inziens een onderbelicht persoon in dezen.

277

Re: Juan Mendez

Mincky dit gaat hier over:

Merovinger wrote:

In het dossier Mendez zou er dus een nota te vinden zijn van de hand van Calmette (die officieel geen link heeft met de staatsveiligheid) gericht aan de staatsveiligheid met het voorstel over het gebruik van kogelwerende vesten en een Golf waarvan de achterdeur van binnenuit kon worden geopend. Aangezien deze nota zich in het dossier Mendez bevindt en dit dossier afgescheiden werd gehouden van het dossier van de Bende van Nijvel werd dit document mogelijks niet verder onderzocht. Ondertussen zijn we elf jaar verder na het bericht van Beijer. Is daar ondertussen al iets mee gedaan of niet?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

278

Re: Juan Mendez

Heel juist the end. Geen link met de staatsveiligheid? Hij was de chauffeur van Smets. Een duo tot alles in staat als je 't mij vraagt. Officieel zijn er natuurlijk nergens linken. Al wat zogezegd niet kon binnen leger of groep Diane of whatever gebeurde gewoon buiten. Maar bleef verder gaan. Zo konden de heren hun handen in onschuld wassen natuurlijk.

Neen Mincky, ik heb geen Nederlandse vertaling van die handgeschreven verklaring van Calmette. Ik heb niets (of niets meer). Ik moet het meestal doen met mijn belabberde geheugen. Ik meen mij ook te herinneren dat De Morgen dit stuk had ... Lauwin mss, die was ook behoorlijk goed gedocumenteerd wat Calmette betreft. Die was tenslotte gerekruteerd door de Staatveiligheid om te infiltreren in extreemrechts. Joël?

279

Re: Juan Mendez

BAX wrote:

Wat zei Bultot op 10/11/1985?

Het is niet alleen wat hij vertelde wat tevens super interessant was. Maar het cruciale is wat er mee gebeurt is, namelijk niets, het bandje is zo gezegd verdwenen. De betrokken van de dienst waar de tape bij terecht gekomen is zijn ofwel onbekwaam of niet bevoegd om ter weten wat er boven hun hoofden afspeelt want allen beweren ze dat de dienst of het huis SV niet met de bende feiten bezig was, wat heel vreemd is want 2 maanden later is de fameuze vergadering over mijnheer X.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Juan Mendez

Bultot zei dat het "de Nederlanders" waren die aanvielen in Aalst. Toen zei hij dat Jean Gol verantwoordelijk was ... In feite spraken veel verdachten van een politiek complot. Raliteit of elementen van taal? Een belangrijke vraag, want als de 2eme hypothese de juiste is, lijkt de conclusie mij duidelijk.