Re: Claude Dubois

Le dépeceur d’Uccle est mort

La cour d’assises l’avait condamné en 2004 pour avoir dépecé au cutter un ressortissant algérien

On apprend – très tardivement – le décès de Claude Dubois, de Bruxelles où il était né le 16 septembre 1943. Le 26 avril 2004, la cour d’assises de Bruxelles l’avait condamné à 30 ans de réclusion criminelle pour le meurtre en 2001 d’un Algérien de 32 ans, qu’il avait dépecé au cutter.

La victime, M. Menaouer Megherbi avait été tuée par balles. Le corps avait été dépecé à Uccle dans un ancien atelier de la rue Vanderkindere.

En 1983, Claude Dubois avait été inculpé à Namur d’avoir tué par balles et dépecé la pensionnaire d’un home, Mme Colette Dumont, dont les morceaux avaient été repêchés ceux-là dans la Meuse. Claude Dubois purgeait sa peine à la centrale de Louvain.

L’info ancienne de son décès survient au hasard d’interrogations qui laissent entendre que Dubois était en possession d’informations sensibles relatives à des affaires criminelles non élucidées des années 1980, dont les tueries du Brabant. Certains s’inquiéteraient dès lors de connaître les causes réelles du décès du dépeceur d’Uccle de la même façon que certains s’interrogent aussi sur la mort de Paul Latinus ou le suicide en prison de Patrick Haemers.

Il est vrai, comme la DH l’avait indiqué le 9 novembre 2011, que Claude Dubois avait des fréquentations : après le meurtre en 2001 à Uccle de cet Algérien dont les morceaux furent trouvés dans le canal Bruxelles-Charleroi, Dubois qui était recherché, fut finalement retrouvé à Anderlecht chez un certain Raymond Lippens. Un ancien truand condamné pour le casse à l’agence de la Société Générale de la rue Haute du 12 avril 1980, encore appelé Casse du Siècle par les journaux d’alors : 220 coffres forcés en une nuit avec un butin de 10 millions d’euros de l’époque, comptez au moins le double aujourd’hui.

Pour le meurtre en 1983 de Colette Dumont retrouvée en paquets dans la Meuse, Claude Dubois avait bénéficié d’un non-lieu en 1989.

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 6 Mei 2012

92

Re: Claude Dubois

scaramouche, zijn geboortejaar/leeftijd uit het artikel stemt met zijn leeftijd van destijds. Wanneer ik al de puzzelstukjes, die terug te vinden zijn op het forum over Dubois, naast elkaar leg gaat het hier wel degelijk om Claude Dubois. Enkel de familienaam Arrasse is een mysterie. Feit is dat zijn broer en zus grote blonde mensen zijn en zeker niet lijken op Claude die een zuiders uiterlijk had. Waren zij half-broer en half-zus?

Re: Claude Dubois

In het boek van Charlie Hedo "Het Rattenkwartier: Een Blik in het Nest van de Bende van Nijvel" wordt vermeld dat Claude Dubois een zigeuner is (die banden heeft met de families De Staerke en Becker), en dat er zware vermoedens zijn dat Claude Dubois "de killer" is van de Bende van Nijvel en de "slachter van Bergen (Mons)" is.

Als men het krantenartikel dd. 6 mei 2012 hierboven van de journalist Gilbert Dupont (die thans nog steeds journalist is bij La Dernière Heure) aandachtig leest, leidt men eruit af dat het overlijden (in de gevangenis) van Claude Dubois - die over gevoelige informatie zou beschikken van criminele onopgeloste dossiers uit de jaren 80, zoals de Bende van Nijvel - vragen doet rijzen, evenzeer zoals er vragen zijn in verband met de dood van Paul Latinus en de "zelfmoord" van Patrick Haemers (in de gevangenis).

94

Re: Claude Dubois

Een familielid die ik niet bij naam noem, vertelde me letterlijk op mijn vraag waarom hij in de gevangenis zat. “Wegens ambras met een allochtoon” = moord Algerijn? Hoe hij overleden was in de gevangenis werd niet gezegd maar wel; “Claude had problemen met de Bende van Nijvel.” Dit leek mij toen wel een indianenverhaal maar met hetgeen ik achteraf te weten ben gekomen ben ik meer en meer overtuigd dat hij mogelijk de killer is of alleszins betrokken bij de overvallen.

Re: Claude Dubois

Had men in Het Rattenkwartier niet de twee Claude Dubois door elkaar gehaald. Er zat alleszins een fout in het boek. En dan was er ook nog die vermoedens dat hij slachter van Bergen was? Het is zo lang geleden dat ik het gelezen heb.

De CWB moet toch een foto van deze man hebben. Hebben nabestaanden / getuigen t.t.v. de robotfoto's ook een foto van Claude Dubois te zien gekregen? Zou het niet interessant zijn deze te verspreiden naar het publiek toe?

Re: Claude Dubois

fipilip wrote:
the end wrote:

Had Claude Dubois ook niet iets met Oostende te maken?

Hij is er op kostschool geweest. Voor de rest niet denk ik.

In Oostende leerde hij ook Colette Dumont kennen. Dit zou slechts 10 dagen voor haar dood gebeurd zijn.

Re: Claude Dubois

Verbetering: zij huurde van hem een appartement, dus kunnen elkaar al eerder gekend hebben. Toen hij in in 2001 werd opgepakt bij Raymond Lippens was dit niet in Perpignan maar in Anderlecht.

Dubois was allerminst aan zijn proefstuk toe, zo blijkt uit zijn strafblad. De vechtersbaas werd niet minder dan vijftien keer veroordeeld voor slagen en verwondingen, diefstallen, heling, diefstal met geweld, verboden wapendracht en schriftvervalsing.

Au fil de la semaine de procès, le jury s'est fait une idée déplorable de l'accusé. Un homme colérique, narcissique, aux tendances psychotiques et violentes et au passé judiciaire très lourd.

Re: Claude Dubois

dhrlanden wrote:

In Oostende leerde hij ook Colette Dumont kennen. Dit zou slechts 10 dagen voor haar dood gebeurd zijn.

Hij kende Oostende dus wel een beetje, zou hij toevallig een zekere Bruno Vandeuren kennen die daar aan zijn eind is gekomen?

Re: Claude Dubois

Colette Dumont gevonden op 15 november 1983. 2 weken later werd Dubois gearresteerd, in april 1984 zit die nog altijd in voorarrest (artikel dd 19 april 1984):

https://i.imgur.com/aTLm6wj.jpg

Op 26 april 1984 koffer gevonden:

https://i.imgur.com/09VyTzh.jpg

100

Re: Claude Dubois

Puike opzoekingen dhrlanden. Die vondst van de valies in de berm typeert het ganse bendeverhaal. Hijzelf heeft ze daar waarschijnlijk niet gegooid tenzij deze reeds enkele maanden in de berm lag. Feit is dat de valies  documenten etc. bevatte die verwezen naar Dubois en dancing Top Ten in Vilvoorde. Werd de valies gedropt in paniek net voor zijn arrestatie of om een dwaalspoor te creëeren door kompanen? Toeval of niet, na zijn arrestatie eind 1983 stoppen de bendeovervallen tot september 1985. Wanneer is hij uit voorlopige hechtenis gekomen? Persoonlijk heb ik ervaren dat Dubois heel impulsief kon reageren ...