311

Re: DNA-onderzoek

steinerprag wrote:

Info is helemaal fout. PF heeft er niks mee te maken.

Dit zijn twee zinnen waar geen oorzakelijk verband tussen bestaat. Logisch blijven denken aub. Ik bedoel: het is niet omdat PF er niets mee te maken heeft, dat de info zou fout zijn.

312

Re: DNA-onderzoek

Niemand beschuldigt PF. Gewoon maar een vraag, meer niet.

313

Re: DNA-onderzoek

Neen, die info is niet fout. Er werd enkel een genetisch profiel vergeleken. Omgerekend naar de Belgische bevolking wil dit zeggen dat er ongeveer 118 mensen in Belgie rondlopen wiens profiel even sterk overeenkomt met dat op de peuk dan dit van een zekere P.F.
(indien ik goed ontcijferd heb staat daar 7/648000?). Op basis van dit feit kan niemand schuldig of onschuldig zijn. Waarom die twee genetische profielen met elkaar vergeleken werden moet jij blijkbaar weten aangezien je durfde stellen; "hij heeft er niets mee te maken". Het kan.

Re: DNA-onderzoek

Sorry, dat ik niet 'mee' ben. Maar van waar komt dit document? Gaat dit over recente DNA-tests, of is dit van vroeger onderzoek? Het document ziet er al vrij oud uit. Waarom is die ene naam gemarkeerd in het rood. Is er nu al opheldering rond de man in het rood gemarkeerd (Albéric Otten). Zijn garage staat sinds 1973 ingeschreven op bepaald adres, waar volgens boeken van Bouten (en Geens?) ook Farcy 'woonde'.

Beijer raakte enorm geagiteerd van deze vroeg op Franstalig forum. Hij heeft enkel gepost dat man in het rood gemarkeerd daar pas veel later is komen wonen.

Volgens mij staat zijn garage wel degelijk vanaf 1973 op dat adres ingeschreven, tenzij een van jullie tegendeel kan bewijzen. Zat samen met Beijer op internaat en was boezemvriend. Ook bevriend met zoon Beijer en Amory. Ik kan de post niet meer terugvinden, maar als ik me goed herinner was er via Facebook ook communicatie met Verdeyen.

Kan de foto met het paard niet op deze locatie genomen zijn. Zit in wereld van garages, paarden, antiek en immo. Deze man draagt ook zeer vaak een hoed(je).

315

Re: DNA-onderzoek

Dit document zou uit het boek van Bouten komen. Geen idee waarom hij dit gebruikte. Geen idee of het authentiek is. Ik vind het zelfs niet terug op het franstalige forum. Persoonlijk zou ik geen enkele conclusie durven trekken op basis van dit document. Afwachten tot we meer info hebben dus.

316

Re: DNA-onderzoek

Franstalig forum, daar vind je het document alleszins terug » tueriesdubrabant.1fr1.net

317

Re: DNA-onderzoek

Iemand een idee wat die nummering van peuken betekent? Waar en wanneer gevonden?

318

Re: DNA-onderzoek

Het doc van Bouten hier gepost (post 305) vanaf het Franse forum lijkt me authentiek en refereert zonder meer aan onderstaande:

Ben wrote:

Het onderzoek van de laatste kans

In 1997 krijgen de onderzoekers van de Cel Waals Brabant een kans waarvan in de jaren '80 nog lang geen sprake was, het DNA-onderzoek. Tijdens hun moordadige overvallen hebben de moordenaars op verschillende plaatsen DNA achtergelaten, op sigarettenpeukjes, plakband, hoedjes, ... Meer dan tien jaar na de feiten worden deze bewijsstukken gebruikt voor een DNA-onderzoek. In totaal wordt aan een honderdtal oud-verdachten in het Bendedossier gevraagd zich te onderwerpen aan een DNA-test. Op de lijst van verdachten komen veertig rijkswachters voor.

Het gaat onder meer om leden of ex-leden van de anti-terreureenheid Diane. "We beschikken vandaag over nieuwe wetenschappelijke onderzoeksmethodes die in de jaren tachtig nog niet zo verfijnd waren", zei Lacroix toen, hiermee doelend op het DNA-onderzoek. Veel aanknopingspunten om het DNA van de verdachten te toetsen, heeft het gerecht niet. Cruciaal zijn sigarettenpeukjes die werden aangetroffen in de taxi van een chauffeur die in 1983 in Bergen werd vermoord.

Onderzoek » Cel Waals Brabant

Eén positieve identificatie bij onderzoek

Het gerecht in Charleroi kent de naam van minstens één vermeende dader van een aan de bende van Nijvel toegeschreven aanslag. Dat valt af te leiden uit een rapport dat de Leuvense professor Jean-Jacques Cassiman onlangs heeft overgemaakt aan onderzoeksrechter Lacroix in Charleroi. De positieve identificatie, de enige tot nu toe, is het resultaat van DNA-onderzoek. Zaterdag raakte bekend dat alle personen die ooit werden verdacht in het Bendedossier door het gerecht in Charleroi opgeroepen zijn voor een DNA-analyse. Het gaat om leden van de bende-De Staerke, de bende-Haemers, de bende van de Borinage, de verdachten in de zaak-Mendez, vroegere leden van de rijkswachtgroep Diane en leden van het Gladio-netwerk. In totaal gaat het om een honderdtal mensen.

De resultaten van al deze analyses worden vergeleken met een twintigtal DNA-profielen die professor Cassiman wist op te stellen aan de hand van onder meer sigarettenpeukjes die in 1983 na de moord op een taxichauffeur in Bergen werden aangetroffen. Het is een van die tests die tot een positief resultaat leidde. Over de identiteit van de verdachte worden geen details vrijgegeven en ook niet over het feit waarop de identificatie precies slaat.

Dit verklaart het vergelijk van de peuken- en hoedjes stalen met de voor een groot deel bekende 'usual suspects' in het doc. P.F. is dus deze ene positieve identificatie. Hij is de enige met een 'Forte (sterke) compatibilite', de anderen vallen allemaal onder 'legere' (zwak). Behalve dan Bouhouche en Amory op hun eigen peuken en Dubois met spullen uit zijn eigen koffer. Maar bij welke groep 'usual suspects' uit de groep van 100 verdachten hoorde P.F.? Wat is zijn context? Iemand?

... en bedenk dit: hoe groot is de kans dat je iemand vind met een score van 1 op de 648.000 als je 100 profielen analyseert?

Re: DNA-onderzoek

En bedenk ook dit, i.c. de woorden van Beijer, die zegt dat het helemaal niet moeilijk is om een asbak vol sigarettenpeuken mee te graaien en die ergens op een plaats delict uit te kieperen.

320

Re: DNA-onderzoek

Steinerprach, je schreef een paar posts geleden "F.P." heeft er niets mee te maken. Ik vroeg naar uitleg maar kreeg die niet. Waarom niet? Wij willen zeer graag aannemen dat het zo is, maar je begrijpt toch dat daar een klein beetje uitleg bij hoort. Ken je de man in kwestie?