331

Re: DNA-onderzoek

De groep van 'verdachten' is in dit dossier wel uitzonderlijk breed, waardoor het moeilijk in te schatten is hoe sterk de band tussen deze persoon en de feiten is. Zou het ook niet kunnen dat deze match het gevolg is van een vergelijk met een databank van criminelen die DNA hebben afgestaan in andere dossiers?

332

Re: DNA-onderzoek

Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Echter als het document het resultaat is van het eerdere, tot 100 personen beperkte onderzoek, dan zou P.F. dus binnen die groep vallen. P.F. is voor dit forum onbekend, maar dat wil niet zeggen dat hij dat voor de speurders is.

333

Re: DNA-onderzoek

Dat betekent ook dat men al 23 jaar met zekerheid een van de leden van de bende kent ...

Re: DNA-onderzoek

edd wrote:

Er moet een reden zijn waarom men een DNA staal heeft van P.F. Dat kan alleen als hij al verdacht is, zo simpel is het.

Er is misschien nog een andere verklaring voor: misschien zijn de speurders er eenvoudigweg in geslaagd om (sommige van) de laatste ritten van de taxi te reconstrueren en weten ze voor 80-90% wie er allemaal in die taxi heeft gezeten. Als deze personen onschuldig zijn / toevallige klanten zijn dan kan ik mij voorstellen dat ze vrijwillig DNA hebben afgestaan.

Uiteraard zijn deze van belange bij een nieuwe analyse: als je 20 peuken hebt gevonden, en 6 ervan komen overeen met het DNA-profiel van iemand die vrijwillig DNA heeft afgestaan en die kan worden uitgesloten als verdachte op basis van tijdstip, motief, alibi ... (iemand die niks te verbergen heeft). Want de speurders willen natuurlijk uitsluiten dat er die ene of die paar peuken waarvan de oorsprong onbekend is, zouden kunnen worden gelinkt aan een onschuldig iemand.

Of met andere woorden: op dat document komen m.i. zowel de namen van verdachten als van onschuldigen voor (onschuldig in die zin dat ze aantoonbare eerdere klanten waren).

335

Re: DNA-onderzoek

Dat kan inderdaad ook. Echter in het bericht van Ben staat dat men in 1997 reeds een positieve match had met een verdachte, wanneer je kijkt naar de analyseresultaten, dan lijkt P.F. de enige kandidaat met een overeenkomstig profiel.

Dus nu is de vraag... wie is hij?

336

Re: DNA-onderzoek

edd wrote:

Er moet een reden zijn waarom men een DNA staal heeft van P.F. Dat kan alleen als hij al verdacht is, zo simpel is het.

Of er is gelekt.

Re: DNA-onderzoek

Allez vooruit, het mysterie is opgelost. Schrijf maar naar Delhaize...

Eindelijk iemand met gezond verstand: Henry Millar.

338

Re: DNA-onderzoek

kenza wrote:

Of er is gelekt.

Neen. Waarom wordt er aan iemand gevraagd om DNA af te staan? Of diegene is verdachte of zat als klant in de taxi of was elders al verdacht cq veroordeeld van een strafbaar feit.

steinerprag wrote:

Info is helemaal fout. PF heeft er niks mee te maken.

Na het gezonde verstand van Henry Miller, nu nog van u een verklaring waarom P.F. er niets mee van doen heeft.

339

Re: DNA-onderzoek

Pierre Fourniez Kan een toevallige passagier geweest zijn van Angelou of een verdachte. We weten het niet. Volgens het artikel uit 1997 zou er één positive identificatie zijn en zou het gerecht de naam van een bendelid kennen. Wat het ook is, het is niet genoeg om iemand te veroordelen. De positieve identificatie zou ook kunnen slaan op Nicolas Lebon zoals Gilbert Dupont onlangs nogal cryptisch liet uitschijnen.

Wat me ook opvalt: de weinige personen aan wie materiële sporen kunnen glinkt worden zijn illustere onbekenden: Pierre Fourniez (DNA) en Bernard Grandjean (identiteitsplaatje bij verbrande spullen in het bos van Houssières).

340

Re: DNA-onderzoek

Afgelopen woensdag stond er een profiel meer van een Pierre Fourniez op Facebook (ik dacht dat het dat was waar een marinier en oud militair bijstond bij zijn 40 (ongeveer) Facebook-vrienden, enfin daarnet was het al volledig afgeschermd. Het was er sinds 2016 geplaatst hij woonde in Waals Belgie. De screenshots die ik veelal neem heb ik verwijderd (zonder ze te bekijken ik ga nu ook niet overdrijven als hij niet meer gezien wil worden).