Re: Jean-Pierre Halla

De basis van hun activiteit blijft prostitutie. Hiervoor vertrouwen deze "peetvaders" op jonge mensen met lange tanden. De bekendste blijft Messaoud Hala. Hij en zijn team houden de prostituees in Lille met ijzeren vuist vast. Onze dossiers identificeren dan ongeveer 200 die in drie ploegen op de trottoirs van de stad werken. De kleine pooiers kunnen hun beschermelingen niet naar de "turbin" sturen zonder Hala's toestemming. Plots wordt de tijd gekenmerkt door het verrekenen van allerlei soorten scores. Marcello Brigadi, bijvoorbeeld, werd in 1976 doodgeschoten omdat hij door de gemeenschap werd verdacht van "zwaaien" naar de politie. Hij werd neergeschoten door een Lyonnais en een Marseillais die was besteld door een bar-eigenaar die toen in de gevangenis zat.

Het Hala-team viel in 1978. Tijdens de arrestaties kwamen we voor verrassingen te staan en ontdekten we misdadigers die zich in de regio hadden verstopt. Dus we stoppen, een zekere "Toinou"; een Marseillais-misdadiger die ervan wordt verdacht toen te hebben deelgenomen aan de moord op de telefoonbar in Marseille, een bloedbad dat in 1978 het leven kostte aan 10 mensen. Het Hala-team zal niet herstellen van deze operatie. Ook al had de zus van de misdadiger geprobeerd het bedrijf over te nemen. Aan de andere kant zette Messaoud Hala, bekend als "Jean-Pierre", zijn carrière voort in het banditisme. Toen hij in 1984 uit de gevangenis werd vrijgelaten, sloot hij zich aan bij de bende van Patrick Haemers, die toen als publieke vijand nr. 1 in België werd beschouwd. VS '

Wat is er van Messaoud Hala geworden?

Hij zou zijn doodgeschoten door handlangers, mogelijk voor een romantische rivaliteitsaffaire. De Belgische autoriteiten hadden vraagtekens bij zijn mogelijke deelname aan de moorden die tussen 1982 en 1985 in Waals-Brabant werden gepleegd. Ze verdachten Franse misdadigers. Plotseling, in 2009 en 2010, hoorde ik opnieuw, op hun verzoek, verschillende Rijselse gangsters uit die tijd, waaronder die rond Messaoud Hala. Ik moet zeggen dat ik niet geloof in hun betrokkenheid bij deze kwestie. Voor mij waren de moordenaars verbonden met extreemrechtse bewegingen en bedoeld om het land te destabiliseren.

Bron: www.lexpress.fr

12

Re: Jean-Pierre Halla

Zoektocht naar Jean-Pierre Halla leverde niets op

Twee dagen lang hebben speurders van de Gamma-cel, belast met het onderzoek naar de bende van Patrick Haemers, in het Brusselse Zoniënwoud gezocht naar het lichaam van Jean-Pierre Halla, een verdwenen lid van de bende van Patrick Haemers. De zoektocht leverde niets op.

Jean-Pierre Halla bracht tijdens een mislukte overval op een fondsenwagen in Etterbeek het leven van Marc Vandam in gevaar. Om die reden zou Halla terechtgesteld zijn. De speurtocht in het Zoniënwoud werd uitgevoerd tussen de Vossendreef en de Fort Jacolaan. De Gamma-cel deed daarvoor een beroep op vier speurhonden die speciaal zijn getraind om lijken van mensen te zoeken.

Bron: Gazet van Antwerpen | 27 September 1991

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube