411

Re: Opsporingsbericht juni 2020

the end wrote:

U maakt een hele goede bedenking of nog beter een juiste! Enkel niet de plaats waar je dacht maar de rest kopt.

In de zwaaikom bij Ronquières? En later opgepikt door nep BOB'ers. "We hebben wat we zoeken"!

412

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ok, ik had een zeer lang -met inhoud- bericht geschreven maar ik herpak me en maak het een beetje korter.
Een beetje maar (zo blijkt net voor ik het ga posten)...
:-)


Wat doe je in Coronatijden als je even vrij hebt?
Je gaat even verderop in het bos wandelen ...
Ik herhaal nog even delen van mijn vorige post, je moet immers deze informatie zeker mee hebben!


Dit is dé oude zandgroeve (geen steengroeve!) waar Jean-Louis Nemry schietoefeningen deed (met Legia-munitie en riot guns) in 1980 of 1981 en daarbij Weykamp (en zijn vriendin Axelle Van Lierde), Lammers en Jean-Philippe Van Engeland uitnodigde.

Tegen Guy Bouten bevestigde Alain Weykamp deze schietoefeningen in de zandgroeve:

"Ja. Nemry kende de streek vrij goed en had me uitgenodigd. Het moet in de zomer van 1981 geweest zijn.

Da's dan NA het proces-verbaal dat Weykamp hiervoor kreeg in april 1981.
Of Alain Weykamp vergist zich, of de schietoefeningen gingen nadien nog door...

Op de foto van de man met Franchi Spas-12 zou achteraan de datum 13-3-1982 staan.
Maar die datum is overduidelijk NIET de datum van het maken van die foto.
Op 13 maart 1982 was het net niet aan het vriezen buiten en heel de dag bewolkt.

Eric en Philippe Van Engeland waren er ook bij.
We schoten met riotguns en een half automatisch FN-pistool kaliber 22 long rifle.
Pas op, ik bezat toen een dertigtal wapens met een vergunning."

Gingen jullie daar dikwijls oefenen?
"In het bos van Houssière? Dat gebeurde weleens."
Ook met Bouhouche?
"Ja. We moesten van hem altijd de hulzen oprapen. Uit zuinigheid, zei hij, we konden ze dan herladen."

Dat is dus bullshit. 
Bouchouche was als assistent van wapenexpert Claude Dery toen al bezig deze onderzoeken te vervalsen met foute referentie hulzen...
Dit is een van dé sleutels in de manipulatie van het onderzoek naar de Bende Van Nijvel en dit is waardoor Bouhouche vrijuit kon gaan...
De stroper die les krijgt van de boswachter.
Ik geloof nooit dat Alain Weykamp dat verhaaltje van "zuinigheid" geloofde....

Trobken wrote:

'Op 5 november 1986 halen onderzoekers Lachlan en Ruth de neo-nazi Eric Lammers uit de gevangenis en rijden met hem naar de bossen van La Houssière. Lammers voert het gezelschap naar de zandgroeve. Hij verklaart: "Die plaats werd door ons gewoonlijk 'La Carrière' genoemd als we de plaats van afspraak onder ons wilden situeren." De WNP'er stelt dat 'La Carrière' door hem en zijn vrienden gebruikt werd om te schieten. Lammers gaat verder. "De dag dat Weykamp en Van Lierde werden gecontroleerd door die rijkswachter in april '81 waren Van Engeland, Nemry en ikzelf daar ook. Toen de controle gebeurde hebben wij ons verstopt. Op die dag schoot ik met een automatische riotgun Franchi 8, misschien ook met een Star-pistool kaliber 22 type M1 met een geluiddemper en bril."
Nogmaals, ik ben geen wapen-expert (verre van) maar een Franchi 8 bestaat niet (dacht ik).
Eric Lammers heeft dus met een bril op met een Franchi Spas-12 (correctie) geschoten in een oude steengroeve in 1981...

Best interessant, vindt onderzoeksjournaliste Hilde Geens, toch is het wapen volgens haar niet gebruikt bij de overvallen in de herfst van 1985.

Ah, ook belangrijk om in het achterhoofd te houden:

‘La Carrière’, de plaats die Eric Lammers aanwees lag precies tussen de plaats waar de bendewagen werd gevonden en de plek waar de brandhaard werd ontdekt met de cheques die gestolen werden door de Bende in Overijse.

Dit is een overzichtsbeeld van de oude zandgroeve:

https://i.ibb.co/FH6S480/Geen-Renault-R4-te-bekennen-hier.jpg

Geen hoge bomen met dikke stam zoals populieren of andere hoogstammige zoals je kan zien op de foto van de man met de Franchi SPAS-12...


Hoewel er duidelijk wel aan bosbeheer gedaan werd getuige deze oude zaagsnede van een dikkere stam:
https://i.ibb.co/ZHkKVxy/Nog-steeds-geen-Renault-R4-te-bekennen-hier.jpg

En recente aanplantingen met bescherming, die bij het toucheren wel heel broos bleek:
https://i.ibb.co/JjJdn1b/Dit-is-duidelijk-geen-Renault-R4-in-het-Lago-Maggiore.jpg


Als je met een groep van minstens 4 mensen met verschillende wapens gaat op een domein in het bos gaat schieten dan ben je daar met (minstens) 1 wagen.  Dit is de enigste toegangsweg naar de oude groeve:
https://i.ibb.co/q7TsJHg/Dit-is-niet-de-weg-naar-het-Lago-Maggiore-of-naar-een-onbepaalde-steengroeve-in-Lessines.jpg


Bovenaan deze weg (ik kwam discreet op het terrein via de andere kant via een moeilijk te vinden paadje) zag ik voor het eerst dit bordje:
https://i.ibb.co/LxfYCJ7/Dit-is-ook-niet-de-weg-naar-het-Lago-Maggiore-of-naar-een-onbepaalde-steengroeve-in-Lessines.jpg
Dit bordje hangt er duidelijk al een hele tijd en allicht ook al in 1981.


Boven heb je plaats om je auto (discreet) te stallen.
Ik meende er even de Golf van de Bende te zien staan...
https://i.ibb.co/yBHqyxt/Is-dit-niet-de-Golf-op-de-weg-naar-het-Lago-Maggiore-of-naar-een-onbepaalde-steengroeve-in-Lessines.jpg


Trobken wrote:
Darty wrote:

In dat artikel staat:
"Vorige week verspreidde het parket deze foto van een man met een machinegeweer. Hij is genomen tijdens een schietoefening in Leopoldsburg, vermoedelijk in 1981. Wie de man is, is nog niet duidelijk."

Het federaal parket of de Federale Politie heb ik niet op de uitlating kunnen betrappen.

Ik denk dat dat verkeerd is Darty....

Ik denk dat ik toen verkeerd was, want nu ben ik geneigd om eerder het omgekeerde te geloven dus...
Dat heeft mij boswandeling en wat extra opzoekingswerk me geleerd.
Tot 1995 gebeurde er nog activiteiten op het terrein maar zeer sporadisch.
Nergens vond ik stamresten terug van grote bomen op het terrein zelf, hoewel deze wel te vinden zijn buiten dit terrein uiteraard.
Het terrein wordt sinds 2012 als natuurreservaat ingedeeld en mag daarom (niet langer) betreden worden.

Dus Darty en co... het blijft hypothetisch maar ik vermoed dat de foto van de man met de Franchi SPAS-12 NIET genomen is op dit terrein.
Daar was dus wel aanleiding voor vermits Lammers getuigde dat hij met dit geweer hier geschoten heeft (als ik correct ben dat een semi-automatisch geweer Franchi-8 niet bestaat).
Daar was dus ook aanleiding voor omdat de foto dateert (zoals geargumenteerd) van 1979, 1980 of 1981 maar naar alle waarschijnlijkheid dus van 1980 of  van1981 vermits de Franchi Spas-12 pas vanaf 1979 werd gefabriceerd.

Ah, nog voor zonsondergang heb ik de wagen genomen om een tijdje later deze foto nog te maken, het Laggo Magiore eh de door jullie uiteraard bekende zwaaikom van het kanaal...
https://i.ibb.co/c6Mrxr8/Aan-het-Lago-Maggiore-of-is-het-een-onbepaalde-steengroeve-in-Lessines.jpg

Re: Opsporingsbericht juni 2020

the end wrote:

U maakt een hele goede bedenking of nog beter een juiste! Enkel niet de plaats waar je dacht maar de rest kopt.

Op een schip daar aan die zwaaikom ... een militaire basis of op één van de Koninklijke Domeinen.

414

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Een militaire basis lijkt mij erg aannemelijk (zie het verhaal van Joël Lhost), meer bepaald op deze locatie » nl.wikipedia.org

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Het zou de terugkeer via Denderwindeke verklaren. Destijds een goede baan om op te vlammen en snel in Edingen ... en van Edingen ben je ook weer snel in Casteau of Chièvres of Rebecq. Zelfs via de binnenbaantjes.

Of Kester om bepaalde forumleden een plezier te doen wink

416

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ben wrote:

... De speurders zijn op zoek naar de identiteit van de man op onderstaande foto.

De foto wordt verspreid op vraag van onderzoeksrechter Michel in Charleroi. ‘De man staat afgebeeld met een geweer met dubbele functie (pompactie/semi-automatisch) van het Italiaanse merk Franchi type Spas 12 – kaliber 12’, zo staat te lezen in het opsporingsbericht.

https://bendevannijvel.com/wp-content/uploads/2020/06/86de3f52-afa4-11ea-a5a8-3d5dd9ff094a_web_scale_0.292612_0.292612__.jpg

Lees hier het hele artikel » Nieuws

In het opsporingsbericht op de site van de Federale Politie staat ook volgende datum: "13.03.1982". Ik vermoed echter dat dit enkel verwijst naar de "startdatum" van de Bende van Nijvel vermits de overval in Dinant op 13 maart 1982 was.

Met te lezen en te blijven lezen heb ik dit opnieuw meegenomen.

En wat lees je nog op het internet:

Er zijn vier verschillende voorraadstijlen (van de Franchi_SPAS-12). De eerste versie van de SPAS-12 vervaardigd met de houten afneembare kolf met de standaard grip. Modellen waren later verkrijgbaar met de opvouwbare metalen voorraad met haak.

Dus op de foto hieronder dateert de Franchi SPA-12 van een latere periode dan de onderste:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/SPAS_12_Fixed_Stock_and_Folding_Stock.JPG/1600px-SPAS_12_Fixed_Stock_and_Folding_Stock.JPG
Twee van de meest voorkomende SPAS-12-varianten: de opvouwbare voorraadversie (met een tijdschriftuitbreiding met acht ronden) van FIE Corp en de versie met vaste voorraad (met een tijdschriftuitbreiding met zes ronden) van American Arms Inc. Franchi SPAS-12.



Dit is tegenstrijdig want op dezelfde webpagina lezen we bij een andere foto:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/SPAS-12_Variants..png
(Boven) Fixed Stock 1990 Sporting Purpose SPAS-12L ontvanger. (Midden) Een zeldzame door Choate gemaakte aftermarket AR-15 grip-skeletonstock op een SPAS-12L uit 1987. (Onderkant) Special Purpose Collector SPAS uit 1982 met de vouwkolf en haak. Franchi SPAS-12

Ik ken werkelijk niks van wapens -ondertussen wel ietsje meer- ...
Maar ik kan wel vergelijken door te (zeer aandachtig) te kijken.

Volgens mij heeft de persoon op de -door de politie- verspreide foto een Special Purpose Collector SPAS uit 1982 vast met de typerende vouwkolf en haak.
Dat kan ook die "13 maart 1982" verklaren.

Anderzijds nu ik erover na blijf denken... misschien kent de politie de productiedatum of verkoopdatum van dit wapen van de man op de foto: 2 oktober 1982.  Dat kan perfect kloppen dus...

417

Re: Opsporingsbericht juni 2020

the end wrote:

Ter herinnering; een post van 6 maanden geleden van mij!

the end wrote:

Wel natuurlijk heb ik een idee en meer. Die foto komt niet zomaar in het dossier terecht, het feit dat er achter die identiteit gezocht moet worden, vindt zijn oorzaak in wat niet het dossier mocht komen of eruit gefilterd is in Nijvel tijdens die onderzoeken.

Zoals ik eerder al schreef aan theorieën die ik niet mee. En veel woorden zijn ook niet nodig!

Deze post wil ik nog eens in herinneringen brengen. En dit om te bewijzen dat dossierkennis essentieel is. Er zijn mensen die meelezen en weten waarover ik het heb. Graag word ik geconfronteerd door mijn eigen post om te zien of het klopt. Achter die post zit een precisie die je alleen maar kan weten als je weet waar je me bezig bent. Dit gaat over de kern van het de dossier foto robotfoto en wat er ontbreekt. Weten dat dit ontbrak dat is toch wel iets hé. Dat ik dat allemaal weet te vinden is geen toeval. smile Het ene bevestigd het andere. Het leven kan mooi zijn. smile voor deze die durven. smile

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

418

Re: Opsporingsbericht juni 2020

the end wrote:

Wel natuurlijk heb ik een idee en meer. Die foto komt niet zomaar in het dossier terecht, het feit dat er achter die identiteit gezocht moet worden, vindt zijn oorzaak in wat niet het dossier mocht komen of eruit gefilterd is in Nijvel tijdens die onderzoeken.
Zoals ik eerder al schreef aan theorieën die ik niet mee. En veel woorden zijn ook niet nodig!..Dit gaat over de kern van het de dossier foto robotfoto en wat er ontbreekt. Weten dat dit ontbrak dat is toch wel iets hé.

Wel...

Trobken wrote:

...
https://bendevannijvel.com/wp-content/uploads/2020/06/86de3f52-afa4-11ea-a5a8-3d5dd9ff094a_web_scale_0.292612_0.292612__.jpg
...

Anderzijds nu ik erover na blijf denken... misschien kent de politie de productiedatum of verkoopdatum van dit wapen van de man op de foto: 2 oktober 1982.  Dat kan perfect kloppen dus...

Inderdaad simpel eigenlijk en zoals ik ook al zei.

Politie dacht dat man er niks mee te maken had want verkeerde naam opgeplakt.
En politie dacht ook dat de hele foto niks ermee te maken had want als ze de man niet kennen maar opeens deze foto wél belangrijk vinden voor het onderzoek is dat omdat ...

the end wrote:

...wat niet het dossier mocht komen of eruit gefilterd is in Nijvel tijdens die onderzoeken.
...Weten dat dit ontbrak dat is toch wel iets hé.

Boemerang wrote:

Nee Dery had geen doorslaggevende rol. Het is wel zo dat Dery de 1e expertise deed. Alle ballistische bewijslast van Aalst is daarna nog onderzocht door respectievelijk het college van experts van de KMS, deskundige Jacques Pletincx en het Kriminäl Technische Instituut van het BKA. Begin jaren '90 werd alle ballistische bewijslast (inclusief Aalst) nog een 2e maal onderzocht door het BKA waarbij eerdere conclusies werden bevestigd en de ballistische verbanden definitief op "wetenschappelijke gronden" werden vastgelegd. Of er daarna nog verder eens een onderzoek is geweest, met nieuwere technieken, is mij onbekend maar ik verwacht het niet. ....

Ik wel...

Als ze de man niet kennen...
... maar nu de foto wel koppelen aan het onderzoek...
... dan kan dat alleen maar zijn omdat het wapen ergens gebruikt is door de Bende Van Nijvel.

Dit is wat jij blijft zeggen the End, als ik het goed interpreteer...

Trobken wrote:
Trobken wrote:

Misschien - ik herhaal: misschien! - heeft nieuw ballistisch onderzoek aangetoond dat er dan toch wel een SPAS 12 gebruikt is bij de aanslagen en misschien heeft de onderzoekscel daardoor besloten terug gaan graven in het dossier op zoek naar aanknopingspunten omtrent dat wapen die tot dan genegeerd werd omdat elke expert in de onderzoekscel (en elke expert hier op het forum) ervan overtuigd was/is dat dat een dood/verkeerd spoor is...

Om deze hypothese te staven:

"Recent investeerde het NICC dan ook in het technologisch neusje van de zalm, de Evofinder. Hierdoor verloopt het vergelijkend onderzoek nu sneller en efficiënter. Jan vertelt: ‘Evofinder maakt foto’s van sporen op kogels en hulzen om zo 2 én 3D-beelden te construeren. Scherper en duidelijker dan ooit.’

Via de beeldverwerkingssoftware vergelijkt het systeem deze informatie daarna met onopgeloste schietincidenten uit de gegevensbank. Dat levert een geordende lijst op van munitiedelen met gelijkende sporen, waarvan de deskundige de beelden op het scherm kan vergelijken. ‘Dankzij Evofinder kunnen we nog meer schietincidenten koppelen aan onopgeloste zaken. Ook het Duitse Bundeskriminalamt werkt met Evofinder en kon al bewijzen dat het systeem een hogere efficiëntie oplevert’, licht Jan toe.

Bron » nicc.fgov.be (PDF)

En om mijn - misschien totaal van de pot gerukte hypothese - nog wat verder te staven: Op 17/04/2019 was er voor het NICC een openbare aanbesteding (zoals er natuurlijk wel meer gebeuren) voor de levering van een data-acquisitiesysteem voor het scannen van hulzen, kogels en -fragmenten, compatibel en gebruiksklaar met Scannbi-technology Evofinders® Software.

Ik veronderstel dat anno juni 2020, een goed jaar later, deze procedure volledig achter de rug is en de onderzoekers met de nieuwste software aan de slag gegaan zijn. Met deze - voor sommigen - verrassende zet om opeens deze foto vrij te geven van een man die "niks" met "de Bende" te maken heet met een wapen dat "niks" met "de Bende" te maken heeft.

Boemerang wrote:

...

... de conclusie dat de .12 hulzen die werden gevonden, zowel in Aalst als elders, steeds afgevuurd werden door dezelfde twee riotguns en dat deze van het merk Winchester zouden zijn. Ballistische bewijslast is normaal gesproken van dien aard dat het een verklaring van een getuige hieromtrent overtreft.

Bovenstaande is nu net waarom niet gevonden werd, wat niet MOCHT gevonden worden.
Er zijn 7 ballistische verschillende expertises gebeurd over sommige wapens.
Op basis van deze geforceerde onderzoeken zijn sommige daders berecht én vrij gepleit.

Trobken wrote:

Een Franchi SPAS-12 was begin jaren 80 nog een nieuw en exclusief wapen, mocht Mendez daarmee uitgepakt hebben bij bv zijn collega’s van FN dan moet dat toch geweten zijn? Mocht dit wapen als primeur op een shooting boven gehaald zijn dan zou toch minstens 1 iemand daar graag eens mee poseren? Oh wacht...


Ben, wil/kan je hier ondertussen iets meer over kwijt?

Ben wrote:

Een gewezen lid van de groep Diane laat weten dat hij de man in kwestie herkent. Het zou gaan om een man die in 1974 bij de Rijkswacht is gekomen. Volgens een personeelslijst uit 1977 zat hij in dat jaar bij de Groep Diane. Later stapte hij over naar de BOB. De naam is me ook doorgegeven maar die deel ik momenteel nog niet.

1 persoon denkt dat het die bepaalde persoon is. Ben (de beheerder van dit forum voor de nitwits) heeft die naam ook meegekregen maar heeft goede reden om ons die naam nog niet te delen. Respect en begrip hiervoor aub.

419

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Inmiddels zijn we nu meer dan een jaar verder, na publicatie van dit opsporingsbericht. Er is daarna veel gespeculeerd wie deze man kan zijn, maar er is verder niets meer gecommuniceerd door de speurders dat men deze man inmiddels heeft geïdentificeerd.

Op zich wel een vreemde manier van communiceren; eerst de hulp van het publiek inroepen en vervolgens niets meer laten horen. Men zou toch op zijn minst aan kunnen geven dat men de persoon heeft kunnen identificeren of dat men er nog mee bezig is.

420

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Raar verhaal, ze weten niet wie dit is? Als ze 2 dagen na Aalst een pruik (dezelfde) vinden dat mogelijk gebruikt is bij de overval in Aalst in de heel nabije omgeving. Hoeveel keer toeval is geen toeval?