61

Franchi Pa 8 bestaat wel degelijk, het is een caliber 12.

Uiteindelijk - met meer te lezen - merk ik dat je gelijk hebt Tru Dat. Het bewijst hoe specifiek elk detail is en hoe zorgvuldig we de correcte data moeten blijven gebruiken in onze topics. Waar ik dus ook al wat flaters in geslagen heb, bedankt om mij te corrigeren als ik mis ben...

Het blijft voor een leek heel erg moeilijk om deze verschillende wapens uit mekaar te houden. Zeker omdat ze door de Bende ook (visueel) aangepast werden, zo staat vast, zoals de afgezaagde loop ervan wat ze nog meer op mekaar doet lijken.

Het moet ronduit verschrikkelijk zijn en geweest zijn om zo een wapen in de loop te kijken, nadat ze er al eerder met jou op geschoten hebben. Ik wil absoluut niet durven beweren dat HIPA ongelijk zou hebben...

HIPA wrote:

Waarom is dit wapen nooit vernoemd in de Bende van Nijvel-feiten, men spreekt steeds over Riotguns. Overval in Aalst is meerendeel hier mee uitgevoerd. In de dossiers is er weinig of niks hierover bekend. Toen men mij de wapens liet zien als getuige heb ik ten treure uitgelegd dat ze geen kolf hadden, ik sprak blijkbaar Chinees. Nu weet ik dat meestal de feiten die ze niet wilden herkennen of horen de belangrijkste zijn. Ik herkende en beschreef de Faul tot in detail voor hij gekend was bij de Bende-feiten. Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen. Bij mijn weten zijn deze wapens nooit ergens opgedoken? Weet er iemand meer?

Nu ik zijn post herlees, merk ik opnieuw dat hij het type Franchi niet specifiek benoemd. Ik dacht dat eerder wel, maar dat was dus omdat hij dit had gepost in het topic Franchi SPAS-12.

Hier een foto gevonden op sociale media waar enkele verschillende Franchi's bij mekaar liggen, in volgorde van boven naar onder:

• Franchi PA7s

• Franchi PA8

• Franchi SAS-12

• Franchi LAW-12

https://i.ibb.co/7NZmKSW/Franchi-PA7s-Franchi-PA8-Franchi-SAS-12-en-Franchi-LAW-12.jpg
En nog wat misschien belangrijke informatie over die Franchi LAW-12:
https://gastatic.com/digest/wp-content/uploads/2017/05/1.jpg

• Franchi LAW12 can take a lot of abuse...

• ...and is capable of firing a wide range of loads

• Unlike the SPAS12, the LAW12 is relatively lightweight...

• ...and is a lot simpler to operate since it works only in the semiauto mode.

Bovendien ziet dit wapen er - voor mij - helemaal anders uit dan die Franchi SPAS-12 met de kolf vol gaten en die typische haak (die beide dus wel eenvoudig te verwijderen zijn).