Re: Juan Mendez

Asjemenou! » objectifsecurite.be

(Vertaald met Google Translate)

Veiligheidsdoelstelling

TBW: de vergeten grotten van Ali Baba

Veel mensen die direct of indirect betrokken zijn bij de moordenaars van Waals-Brabant komen om: ongevallen, ziekten, kankers, hartaanvallen, beroertes, hersenvliesontsteking, moorden, ouderdom enz….

De reden zou graag hebben gezien dat de persoonlijke archieven van deze mensen werden bewaard en de gegevens in detail werden geanalyseerd. Ze hadden een interessant licht kunnen werpen op een reeks misdaden zonder dader. Het komt zelden voor dat mensen geen kleine handgeschreven aantekeningen achterlaten in hun dagboek, in de boeken die ze lezen enz…. Vreemd genoeg wordt in het geval van TBW geen gearchiveerd document bewaard of in beslag genomen van de betrokken personen. Erger nog, in ten minste één van de gevallen bleef een grote kist vol met verschillende documenten lange tijd ter beschikking van de rechtbanken.

De overleden eigenaar van deze archieven was echter een voormalig lid van de OAS, een dissident van de SAC. Hij had een diepe sympathie voor het Franco-regime en was net als Echo Bravo een vriend van Léon Degrelle.

Ten slotte heeft Mike Fox, de nieuwe bewoner van de herberg waar de gouden wacht zich bevond, alles verbrand zonder het te weten.

In 1985 klopte Juan Mendez bij Mike Fox aan. Hij probeerde erachter te komen door vragen te stellen als:

Kan ik de kelder bezoeken?Heb je het hostel in blokjes gesneden om te zien of er een verborgen cache is?Weet je dat hij werd gemarteld om zijn schuilplaats te onthullen waar diamanten en wapens verborgen zijn?En de kleren, heb je ze weggegooid? Heb je gekeken of er documenten in je zakken zaten?Heeft u het adres waar de zoon van het slachtoffer zich schuilhoudt?Ect….

Was het omdat Mendez onderzoek deed naar deze moord en de diefstal van wapens die hij had opgelopen dat hij werd neergeschoten?

Juan Mendez dateerde met vrijwel iedereen die in de TBW-zaak werd genoemd en er is waarschijnlijk een verband tussen zijn moord en zijn daten!

We kunnen ons voorstellen dat Mendez besloot om enkele onthullingen te doen. Het is dat hij een paar dagen voor zijn moord had beweerd compromitterende aantekeningen te hebben over de diefstal van de wapens waarvan hij het slachtoffer was geweest en hij suggereerde dat hij de identiteit van de moordenaars kende. Hij wilde met een van zijn collega's praten, haar heel snel ontmoeten. Afspraak is gemaakt voor 4 januari. In paniek stelt de jonge vrouw het interview uit en stelt haar superieuren op de hoogte.

Juan Mendez zal nooit zijn vertrouwen uitspreken. Op 7 januari 1986 werd hij geëxecuteerd met 6 kogels van dichtbij afgevuurd. De moordenaar schoot 4 kogels in het hoofd en 2 in de borst. De gebruikte munitie is niet te vinden in België, SILVER TYP.

Hoe ook te weten, waarom Juliette Golf vreesde dat men deze moord niet in verband brengt met de TBW. Zo ver gaan om te zeggen: deze moord heeft niets te maken met wat er in Waals-Brabant is gebeurd. Steek je neus in dit bedrijf en je zult er spijt van krijgen. Hiermee wordt elke wens van de pers en onderzoekers weggenomen om een mogelijk verband tussen de 2 zaken te leggen.

Wat moeten we denken dat een zeer belangrijke publieke figuur zegt: de identiteit van de moordenaars is mij goed bekend of zelfs 30 slachtoffers om Europa te redden, het wordt niet duur betaald. Een rare redenering, nietwaar?

Zou het niet een goed idee zijn om, voordat het te laat is, te kijken wat er nog kan worden teruggevonden in de archieven van de overledene, die bij deze zaak zijn betrokken.

In het TBW-dossier lijkt de voordeur aan de voorkant wijd open, maar is hij van binnen veilig met een hangslot vergrendeld en gaat hij morgen niet open!

Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer ik besef dat stilte een buitengewoon wapen is om de waarheid te verbergen of te doden. En hij heeft een bondgenoot die net zo formidabel pervers is als hij: de verdwijning van al degenen die een klein stukje van de puzzel in handen hebben, wat onherstelbaar tot impasse en vergetelheid leidt. De misdaden van de moordenaars van Waals-Brabant en de mysteries die hen omringen zijn hiervan de perfecte illustratie.

Bron » www.objectifsecurite.be | Leon Roufosse

Hier zou de broer van Juan Mendez, José (Joe) Mendez, wellicht meer over kunnen vertellen. Die man is het nogmaals interviewen meer dan waard, ware het niet dat hij in 1997 zou hebben aangegeven 'dat het klaar voor hem is', althans woorden van die strekking. Is er een journalist in de zaal die het aandurft hem nogmaals te bevragen?

» Forum

Ere wie ere toekomt. Het verhaal van Mendez en zijn queeste (in 1985) is oud brood, maar dan nog, waarom is dat er tot en met het assisenproces van 1994 en 1995, zo troosteloos bij blijven liggen?

Het dossier-Mendez schijnt mij toe als veel transparanter en eenduidiger dan wat men noemt het Bende-dossier. Het dossier-Mendez en de kennelijke inhoud daarvan, komt mij voor als de snavel van de ara om de noot van het Bende-dossier. Ik snap de broer van Mendez en zijn frustratie hierover wel.

372

Re: Juan Mendez

Waarom zou Silver typ niet te vinden zijn? Silver typ is munitie uit het gamma van Winchester. Het is trouwens geen Hollow point maar een Soft point.

Juan Mendez zal nooit zijn vertrouwen uitspreken. Op 7 januari 1986 werd hij geëxecuteerd met 6 kogels van dichtbij afgevuurd. De moordenaar schoot 4 kogels in het hoofd en 2 in de borst. De gebruikte munitie is niet te vinden in België, SILVER TYP.

373

Re: Juan Mendez

» pnws.be

Re: Juan Mendez

Voor wat het waard is: de echtgenote van Juan Mendez, Danièle Daniels, heeft verklaard dat hij in de ochtend van 07-01-1986 van huis is vertrokken, waarna hij weer terug naar huis is gekeerd ‘omdat hij iets vergeten was’, waarna hij weer van huis is vertrokken, om even later te worden vermoord. In hoeverre de lezing van Daniels (uiteindelijk) een bevestiging vormt of kan vormen van de hiervoor door mij gememoreerde verklaringen, die een vader en zijn zoon hebben afgelegd ten overstaan van een verzekeringsinspecteur, die was ingeschakeld door voornoemde Daniels, weet ik (nog) niet.

Dat Daniels, zo is gebleken, niet altijd even eerlijk is geweest, is weliswaar zeer menselijk - tijdens mijn werk kom ik om in de leugens -, maar dat maakt haar voor mij wel een getuige om nogmaals door politie (of justitie onder ede) te worden gehoord. Ook Anne Quittner, de toenmalige echtgenote van Madani Bouhouche, had op 07-01-1986 boter op haar hoofd, maar ja, wat wilde je met zo’n type aan je zijde? Gaandeweg het huwelijk met hem, zullen haar de schellen wel van de ogen zijn gevallen, om nog maar te zwijgen over de gebakken peren. Enfin, Quittner heeft verklaard haar man, Madani Bouhouche, te hebben verdacht van de moorden op Sabina-veiligheidsman Francis Zwarts én Juan Mendez en dat terwijl diezelfde Quittner haar man, Bouhouche, een alibi bezorgde dat hem vrijpleitte van de moord op Juan Mendez in de ochtend van 07-01-1986. Het een verdraagt zich niet met het ander, mevrouw Quittner! Quittner zou die ochtend met haar man in bed hebben gelegen en wel op een tijdstip dat maakte dat Bouhouche niet de moord op Mendez, op de oprit bij Rosières kon hebben gepleegd.

Enfin, ik begrijp de broer van Juan Mendez, José Mendez, en zijn frustratie over de gang van zaken tijdens het (mijns inziens) vanuit justitie knullig gevoerde assisenproces in verband met (o.a.) de moord op zijn broer, meer en meer.

Tot slot merk ik op dat het mij nog steeds als onbegrijpelijk voortkomt dat de bij Bouhouche thuis gevonden GP 9 MM dat volgens ballistisch onderzoeker Claude Dery en het Franse (ballistisch onderzoeksbureau) C.A.R.M.E, zou zijn gebruikt als wapen waarmee de moord op Juan Mendez is gepleegd, niet opnieuw, maar dan volgens de modernste onderzoekstechnieken, onder de loep wordt gelegd en wel onder de vlag van het onderzoek naar de Bende van Nijvel, welk onderzoek meer dan verlegen zit om creatieve, niet afgestompte geesten, met het hart op de juiste plaats.

Het is laat (voor mij). Ik bedoelde te schrijven: dat wapen, die GP 9 mm van Bouhouche, moet opnieuw, maar dan op op basis van de modernste onderzoekstechnieken, onder de loep worden gelegd.

Re: Juan Mendez

Gesteld dat dit (» pnws.be) waar is, dan komt Bouhouche voor de zoveelste keer in het vizier in zaken naast de door het hof van assisen bewezen verklaarde, door Bouhouche gepleegde wapendiefstal bij Mendez op 15-05-1985, met in het achterhoofd dat Bouhouche heeft gewerkt voor de Staatsveiligheid. Hierbij stel ik mijzelf de vraag waarom (de privé-persoon) Albert Raes toentertijd niet is aangehouden wegens verdenking van heling van bij Juan Mendez gestolen wapens.

Re: Juan Mendez

Enerzijds ziet zowel de broer van Juan (Tonio) Mendez, José (Joe) Mendez als David Van de Steen, een verband tussen de aan onder anderen Madani (Dani) Bouhouche en Robert (Bob) Beijer toe te schrijven diefstal van onder andere Heckler & Kochs van het type MP5SD bij het SIE (Speciaal Interventie Eskadron) en het wapen dat zou zijn beschreven door een getuige bij de overval op de Delhaize in Aalst, op 09-11-1985 (» Forum), terwijl anderzijds in verslag 573 - 10 95 / 96 van de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, het volgende is opgenomen:

“Na de moord op Mendez op 7 januari 1986 kwam de BOB van Waver in het bezit van een wapen van het merk Heckler & Koch. Ofschoon de vermoedens groot waren dat dat wapen afkomstig was van de diefstal bij het SIE, kon niet onmiddellijk een onweerlegbaar bewijs worden geleverd omdat het identificatienummer was weggevijld. Het wapen werd onderzocht door de laboratoria van de Militaire School, alsook door de firma Heckler & Koch. Slechts een deel van het nummer kon worden teruggevonden. Uit de elementen die door de firma Heckler & Koch werden aangebracht, kon worden afgeleid dat het gevonden wapen niet van de diefstal bij het SIE afkomstig kon zijn.”

Op basis van welke elementen kon en kan, mede op basis van de huidige ‘state of the art’ onderzoekstechnieken, worden afgeleid dat die Heckler & Koch MP5SD, waarmee één of meer familieleden van wijlen Juan Mendez mee kwamen aanzetten, niet van de diefstal bij het SIE afkomstig is?

Dat roept bij mij vervolgens de vraag op, of er onlangs een ballistisch (‘state of the art’) (her)onderzoek is gedaan naar het wapen, dat GP 9 mm-pistool, die wijlen Claude Dery en het Franse (ballistisch) onderzoeksbureau CARME (impliciet) aanwezen als zijnde het wapen waarmee Juan Mendez op 07-01-1986 om het leven is gebracht.

Overigens zou een (‘state of the art’) onderzoek van de onder Madani Bouhouche in beslag genomen riotgun, met daarin gegraveerd zijn geboortedatum, ook misschien tot andere inzichten kunnen leiden.

Re: Juan Mendez

Uit de rubriek ‘Ik peil jullie allemaal uit’: de puissant rijke Douglas Stowell, met wie Juan Mendez (duistere) zaken deed, woonde ook in 2017 in Zwitserland.

» obits.masslive.com

Re: Juan Mendez

  • Januari 1982: diefstal van zeldzame (enkel aan overheden/leger/politie verkochte) Heckler und Koch MP5SD machinepistolen bij Diane/SIE in Etterbeek, door o a. Beijer en Bouhouche.

  • 1986: overdracht aan de politie van een Heckler & Koch MP5SD (met weggevijld serienummer) van de in dat jaar vermoorde Juan Mendez.

  • 1987: Walter de Bock verklaart over een getuige die op de rug van een van de overvallers van de Delhaize in Aalst, op 09-11-1985, een bij Diane/SIE gestolen wapen heeft gezien » www.vpro.nl/ (Het Spoor, De Belgische politie 1, vanaf 37:25)

Geef het dossier-Mendez vrij!

379

Re: Juan Mendez

Dat is ook al uitvoerig aan bod gekomen...

Het onderduikadres van Bouhouche en Beijer in Brussel wordt te laat, pas op 8 september 1989, in de gaten gehouden. Bovendien rook de man die onderdak bood onraad, aangezien hij op 10 september aan de gerechtelijke politie kwam vragen waarom zijn appartement in de gaten gehouden werd en de BOB van Nijvel hem wilde informeren. Dit ten gevolge van een resem communicatiestoornissen tussen de Antwerpse onderzoeksrechter Nico Snelders en ... zijn Nijvelse collega Luc Hennart en de 23ste Gerechtelijke Brigade.

Luc Hennart die het hierop vertikte om de Spaanse politiediensten te vragen Bouhouche - die op 9 september 1989 gevlucht was naar Torremolinos - te arresteren. Luc Hennart die door deze weigering om Madani Bouhouche in Spanje te laten oppakken uiteindelijk door 5 procureurs-generaal daartoe moest gedwongen worden.

Luc Hennart waarvan uiteindelijk tijdens het proces Bouhouche en Beijer i.v.m. de moord op Suleiman Ahmad werd vast gesteld dat de speurders van zijn team Robert Beijer 2 jaar lang als "waardevolle informant" beschouwden in de zaak Mendez. Ze gaven hem zelfs inzage in dossiers waarin hij zelf verdacht was. Om hun informant "te beschermen" hielden speurders op zijn verzoek zelfs gerechtelijke stukken achter.

Luc Hennart die er door Freddy Troch van beschuldigd werd een niet onbelangrijke rol te hebben gespeeld in het mislukken van het onderzoek naar de Bende Van Nijvel. Omdat Hennart koppig bleef weigeren om de Bende-enquêteurs inzage te geven in de dossiers van het duo Beijer-Bouhouche, was Troch met zijn Deltacel niet in staat het Bouhouche-spoor naar de Bende Van Nijvel serieus uit te spitten. De onderzoeksrechter weigerde Jean-Claude Lacroix en Freddy Troch systematisch inzage te geven in de processen-verbaal van zijn dossiers, omdat er "geen pertinente elementen in zaten". De twee repliceerden dat Hennart dat niet kon beoordelen omdat hij hun onderzoek niet kende en dus ook niet kon weten wat voor hen relevant kon zijn.

Luc Hennart die de Bende-commissie liet weten dat het allemaal onzin was dat er een verband zou bestaan tussen enerzijds Madani Bouhouche en Robert Beijer en de moord op Juan Mendez-Blaya en anderzijds de Bende van Nijvel. Luc Hennart die dus het volgende zei tijdens het Parlementair onderzoek naar de noodzakelijke aanpassingen van de organisatie en de werking van het politie- en justitiewezen op basis van de moeilijkheden die gerezen zijn bij het onderzoek naar de "Bende van Nijvel" op 14 oktober 1997:

- De heer Deleuze: "U vindt dus dat men soms dingen voor de onderzoeksrechter verborgen mag houden."

- De heer Hennart : "Maar de onderzoeksrechter wordt met een bijzonder feit belast. Ik word niet belast met de Bende van Nijvel. De procureur des Konings moet me niet alles komen vertellen wat in het dossier van de Bende van Nijvel gebeurt, dat interesseert me niet."

Magistraat Luc Hennaert die bijvoorbeeld in Sudpresse-info op 15 februari 2016 ook letterlijk zei - "De Regering zal ons land uiteindelijk in Guantanamo veranderen!" en eerder ook al verklaarde dat het beleid van de regering tot een nieuwe Dutroux zou leiden en dat de regering een beleid voert dat terroristen kweekt.

380

Re: Juan Mendez

Het onderzoek naar de moord op Juan Mendez. Of waarom Troch voor 1991 het onderzoek naar de Bende Van Nijvel kwijt geraakte....

(...) de onderzoekscommissie van de Kamer die nagaat wat er is misgelopen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel dinsdag getuige van een hoogoplopende ruzie tussen de (ex-)onderzoeksrechters Troch, Lacroix en Hennart. De eerste twee beschuldigden de derde ervan onvoldoende informatie te hebben doorgespeeld over het onderzoek naar de moord op FN-topman Mendez. Hennart ontkent dat. Ex-onderzoeksrechter Freddy Troch (Dendermonde) en onderzoeksrechter Jean-Claude Lacroix (Charleroi) vermoedden dat er een verband was tussen de Bende van Nijvel en de moord op FN-topman Mendez. In die laatste zaak werden de namen genoemd van de extreem-rechtse rijkswachters Bouhouche en Beijer, die volgens sommigen ook bij de Bende van Nijvel zouden zijn betrokken. Luc Hennart, die als onderzoeksrechter in Nijvel het dossier-Mendez volgde, ontkende de aantijging van zijn oud-collega's.

J. Elise, commissaris van de gerechtelijke politie te Brussel maakte dit rapport dat begin juni werd overgemaakt aan de procureur-generaal te Mons.

"Tevens bestaat er een verband persoon/wapen dankzij de diefstal van FAL’s en FNC's bij Mendez, op 15 mei 1985. Die wapens werden in het kader van de zaak Haemers op 7 februari 1989 teruggevonden in een box van het Apollocomplex te Ukkel. Pas in december 1991 wijst het onderzoek uit dat Bouhouche de wapens aan de genaamde (…) afstond. Die laatste bezorgde ze aan (…) die ze aan (…) en (…) verkocht."

En hier de bron. En als je zelf in het dossier wil kijken, het is te vinden in mappen 1118-1140 met titel: "Bouhouche Madani, gewettigde verdenking, 1988-1992 (Mendez)".

Of zou Hennart als onderzoeksrechter dan niet op de hoogte geweest zijn van dit lopende onderzoek met deze eindconclusie? Waarom heeft Hennart zo een hekel aan (ex-)minister van justitie Geens, die zei dat er een proces komt?