Re: Aalst: Tijdlijn

Hestur wrote:

parkeerde die man zijn auto aan het tankstation, voor hij overstak, of werd hij er afgezet?  Het tweede lijkt logischer, omdat je als gangster liefst zo weinig mogelijk sporen achterlaat op plekken waar je gezien wordt. Maar dan was er ook een zevende persoon.
2. was het effectief zo gepland dat die kerel eventjes de snelweg ging oversteken, of zat hij in tijdsnood en besloot hij in een gril over te steken?

Als ik een overval zou gaan plegen zou het laatste zijn wat in mijn hoofd opkomt even vooraf het in vol ornaat oversteken van een drukke autostrade zijn. Dit, samen met het feit dat zijn kompanen in een pompstation aan die autostrade, in een tankstation, waar je toch nooit alleen bent, zonder te tanken op hem staan te wachten voor een pomp (wat toch zeker moet opvallen), doet bij mij de wenkbrauwen danig fronsen. Hier geloof ik eerlijk gezegd geen fluit van. Op hoeveel en welke getuigenissen is dit gebaseerd?

32

Re: Aalst: Tijdlijn

De Mercedes wordt in het filmpje enkel vermeld als men richting Aalst rijdt. Er is nadien geen spoor van; evenmin van een eventuele derde auto. Maar er moet een goede reden zijn waarom in de Mercedes drie mannen zaten en niet maar één - die niet in actie kwamen.

33 (edited by Hestur 28-06-2010 19:34)

Re: Aalst: Tijdlijn

Raf wrote:

K& heeft gelijk, ik zou graag willen weten waar de wapens juist gevonden waren, hoe waren ze verpakt? Was er munitie bij? Hoeveel en welk type (Legia)? Wie heeft juist die wapens gevonden? We zouden dit in Aalst eens moeten navragen.

Artikel P-Magazine:

"Een vader komt de politie van Aalst vertellen dat zijn kinderen in de namiddag hebben gespeeld aan de Docusberg, het hellende pad achter het Delhaize-warenhuis. Daar, in het struikgewas, zouden ze een vuilniszak met wapens hebben gevonden. Ter plekke vindt de politie inderdaad een zak met twee revolvers, een riot-gun en patronen. De politie gaat met de vondst naar een bekende wapensmid in de stad.

De wapensmid: "De wapens waren zorgvuldig met tape afgeplakt om vingerafdrukken te voorkomen. Wat mij opviel, waren de zelfgemaakte patronen. Die waren ambachtelijk vervaardigd, maar vooral op een nogal stuntelige wijze. Als dit wapens waren die de Bende vooraf had klaargelegd, dan kwamen die zeker niet van een volleerde schutter of een militair. Ik heb altijd geloofd dat de Rambo die in Aalst heeft toegeslagen, een geestesgestoorde moet geweest zijn. En bovendien een klungelaar in het schieten."

Als we deze man mogen geloven, waren ze alleszins niet zo professioneel. Dat bedoel ik nu net met mijn eerdere comments over de "De mythologisering van de Bende". Men gaat er teveel van uit dat dit professionelen waren. Gekken, ja, en wapenfreaks, vermoedelijk. Maar geen hooggetraind squad-team. Zoals ook het lijstje met "Fouten van de Bende" dat Ben begonnen is, aantoont.

Re: Aalst: Tijdlijn

Misschien zijn "het opgezette nepsporen" die mannen aan het Texaco station, op de autosnelweg, ... Zoals er waarschijnlijk ook verschillende VW Golf's waren.

35

Re: Aalst: Tijdlijn

Zou niet eens zo raar zijn.

36

Re: Aalst: Tijdlijn

Nepsporen? Zoeken we het nu echt niet te ver? Welk gangsterteam gaat er nu iemand extra inzetten om een paar keer met een riot-gun de snelweg over te rennen? Wat zouden ze daar mee bereiken? Bovendien past het verhaal naadloos in de andere getuigenissen.

Bovenstaande tekst verduidelijkt wel. Er zijn drie daders, die de Delhaize overvallen. Ze komen met de Golf. Na de overval zullen ze met de Golf langs de ene toegangsweg die er is proberen te ontsnappen. Als die geblokkeerd is door de politie - niet onrealistisch - dan laten ze de Golf achter en vluchten ze te voet langs de achterkant door het Osbroekpark, waar een Break hen staat op te wachten met één chauffeur (dus plek voor drie man). Dat maakt het volkomen logisch dat er op hun vluchtroute drie wapens liggen (absolute worst case).

37

Re: Aalst: Tijdlijn

Wapens afplakken om vingerafdrukken te voorkomen? Komaan zeg, dit is een nepspoor. Zelfs een handtasdief droeg in die periode medische handschoenen (doktershandschoenen).

Je kan een wapen niet afplakken omdat je niet weet hoe je het onder omstandigheden moet of kan gebruiken. Nog te zwijgen over de werking van een afgeplakt wapen, o.a de lader.

38 (edited by Hestur 29-06-2010 19:33)

Re: Aalst: Tijdlijn

  1. Kan je  toelichten wat je bedoelt met "Je kan een wapen niet afplakken"?  Ze hebben het toch gedaan?

  2. De bende droeg niet altijd handschoenen. Vgl. onderstaande teksten van op deze website:

"Heel even hebben de onderzoekers in Nijvel concrete aanwijzingen over de Bende in handen gehad, vijf vingerafdrukken. Drie ervan waren gevonden op de donkere Saab 900 Turbo die was gebruikt bij de slachting op het parkeerterrein van het Colruyt-warenhuis in Nijvel op 17 september 1983. Daarvan zat er een op een stuk plakband, er zijn nauwelijks spullen te vinden waarop je duidelijker afdrukken achterlaat. De twee andere vingerafdrukken werden ontdekt op een vuilniszak die een van de overvallers in de Delhaize in Beersel op 7 oktober 1983 in zijn handen had gehouden."

39

Re: Aalst: Tijdlijn

K& wrote:

Volgens een te confirmeren bericht zou het niet op het dak van Delhaize geweest zijn maar op een dak van een gebouw dat nu niet meer bestaat.

Klopt, het was een dak die zicht gaf op het Delhaize-gebouw.

Hestur wrote:

Er zijn drie daders, die de Delhaize overvallen.

Soms is er sprake van een nummer 4. Of is dit een verwarring, is men zeker dat de killer plaats nam in de GTI met openstaande koffer en niet in een andere auto? Het kan perfect dat de passagier vuurde vanop de passagierszetel.

Ik vindt het heel gevaarlijk om een patrouille voorbij te rijden met een openstaande koffer met daarin een persoon. Als het zo krakken waren in alles zouden ze hun auto ook effectief van binnen moeten voorzien van bescherming, zoals een kogelwerende plaat achter de zetels of zo.

Misschien allemaal vergezocht maar als je in een val rijdt zoals de parking van Aalst moet je toch voorzien zijn op de gevaren. En is er duidelijkheid omtrent het type GTI: een 3 of 5 deurs?

40

Re: Aalst: Tijdlijn

Hestur, een wapen afplakken om vingerafdrukken te voorkomen is onzin. Hoe plak je de lader af? Hoe plak je de werkende delen af? De kogels? Een afgeplakt wapen is bedrijfsonzeker! Geen enkele professional die het in zijn handen neemt. Daarom lagen ze er ook, op een te vinden plaats. Een nepspoor en veel onderzoek = tijdswinst.