1

Topic: Boek: De Bendes Achter De Bende

De Bendes Achter De Bensen – Misdaad kent geen grenzen van Jean-Pierre Adam

Ik had dit boek al een tijdje geleden bij bol.com besteld en gisteren met de post binnengekregen.
Wat allereerst opvalt is dat het een klein en dun boekje is van 141 pagina’s.
Omdat het zo’n dun boekje is, heb ik het gisteren ook in een avondje uitgelezen.

Het boekje heeft een woord vooraf van prof. dr. Marc Cools en is verder geschreven door JP Adam.
De schrijver verontschuldigt zich in het begin dat hij geen echte schrijver is en dat het boek eigenlijk een soort verlengd Proces Verbaal is.
Dit is natuurlijk ook niet vreemd omdat hij rijkswachter is geweest tot aan zijn pensionering.

De inhoud gaat grotendeels over de piste dat de gebroeders Sliman betrokken zijn geweest bij misdrijven van de Bende van Nijvel.
In het boek probeert de schrijver het aannemelijk te maken dat zij en enkele personen uit hun entourage de Bende hebben gevormd.
Hij doet dit door de achtergronden van de gebroeders te schetsen en te laten zien voor welke misdrijven zij in Frankrijk veroordeeld en waarvan zij verdacht zijn geweest.

Gelijkenissen met getuigenverklaringen en robotfoto’s worden aangedragen. Daarnaast wordt een tijdslijn geschetst om aan te tonen dat beide broers de feiten gepleegd kunnen hebben en waarom er een pauze is geweest in de feiten van de Bende in 1984 en waarom de misdrijven stopten na 1985. Veel van deze zaken zijn al eerder naar voor gekomen in een tv uitzending en ook vermeld op dit forum.

Wat ik wel opmerkelijk vind, zijn de volgende feiten:
-    Enkele dagen na de overval op Dekaise is er een annonieme tipgever die de rijkswacht tipt over de mogelijke betrokkenheid van Xavier Sliman;
-    Deze tipgever is ook annoniem gebleven en is door de schrijver niet terug gevonden;
-    X. Sliman is diverse malen verhoord door de rijkswacht van Hastiere over de overval op Dekaise;
-    Het onderzoek stopt doordat het PV van de rijkswacht van Hastiere gearchiveerd wordt in plaats van dat dit bij de onderzoeksrechter terecht komt;
-    Beide broers zijn verdacht van het plegen van meerdere moorden in Frankrijk, maar alleen veroordeeld voor lichtere vergrijpen;
-    Mede criminelen waren bevreesd van de broers;
-    Thiery Sliman heeft vanaf zijn 17de tot en met zijn 24ste in de gevangenis gezeten en kwam vrij in 1980;
-    TS was drugsverslaafd en gokverslaafd (pokeren), heeft jarenlang een zwervend bestaand geleid en gewerkt in Wallonie en Vlaanderen.

De vraag is of hier het gehele mysterie is opgelost? Nee dat niet, maar JP Adam doet wel een goede handreiking; van de broers zijn vingerafdrukken beschikbaar en Xavier is begraven dus er kan altijd DNA worden afgenomen.

Verdere opvallendheden: zijn van Marokkaanse afkomst en konden dus een taal spreken die getuigen omschreven als een vreemde taal. TS was linkshandig en had een tatoeage op zijn onderarm. XS was een wapenfreak, verzamelde en handelde in wapens en verzamelde wapentijdschriften.

2

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

This book is fantastic and will be a true "bestseller !

3

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

712 wrote:

This book is fantastic and will be a true "bestseller !

Ik vind het zelf nog wel een behoorlijke uitgave voor het boekje dat je er voor krijgt. Anderzijds... wanneer dit boekje leidt tot een heropening van het onderzoek naar de gebroeders Sliman (dat behoeft niet zo veel tijd en geld te kosten) en dit leidt dan tot een ontknoping dan is het boekje zijn geld waard geweest.

Maar om eerlijk te zijn, heeft blijkbaar niemand bij de speurders behoefte om dit te onderzoeken.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Noemt de heer Adam in zijn boekje wel de volledige naam van Pierre M?
Hij doet het namelijk wel met betrekking tot de broertjes Sliman.
Waarom noemde hij eerder Pierre Mandelli, Pierre M?
Je maakt mij niet wijs dat hij als speurder de volledige naam niet wist.

5

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Aan samenvattingen geen gebrek de laatste tijd . Maar concrete links of verwijzingen ontbreken steeds . Plat gelopen pistes blijven herhalen lost ook niets op . En " Out of the Box " denken wordt onmiddellijk zonder boe of bah afgestraft . Het ondenkbare is nochtans gebeurt in de jaren '80 .

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Nou, de heer Adam loopt geen plat gelopen pistes platter, je mag 'm niet vertrouwen maar dit is zijn eigen gecreëerde piste waarvan het duidelijk is dat hij ze ten allen prijze aan de wereld wil laten horen.

Ik denk dat hij er zelf heel erg in gelooft, welke bedoeling kan iemand anders na 40 jaar hebben om de wereld in die mate te overtuigen van zijn verhaal? Het lijkt me iig geen fantast.

7

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Mincky wrote:

Noemt de heer Adam in zijn boekje wel de volledige naam van Pierre M?
Hij doet het namelijk wel met betrekking tot de broertjes Sliman.
Waarom noemde hij eerder Pierre Mandelli, Pierre M?
Je maakt mij niet wijs dat hij als speurder de volledige naam niet wist.

Jazeker zijn volledige naam. Ook de volledige namen van alle andere leden van de bende van de broers Sliman:
- Louis Gambini;
- Pierre Mandelli;
- Edmond Masson;

8

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Spectator Of Life wrote:

Nou, de heer Adam loopt geen plat gelopen pistes platter, je mag 'm niet vertrouwen maar dit is zijn eigen gecreëerde piste waarvan het duidelijk is dat hij ze ten allen prijze aan de wereld wil laten horen.

Ik denk dat hij er zelf heel erg in gelooft, welke bedoeling kan iemand anders na 40 jaar hebben om de wereld in die mate te overtuigen van zijn verhaal? Het lijkt me iig geen fantast.

Dit is inderdaad geen plat gelopen piste, JP Adam is ook zeer zeker geen fantast, lijkt me zeer oprecht en hij gelooft heilig in deze piste (anders ga je er ook geen boek over schrijven).

9

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Nog een kleine detail, niet in het boek geschrijven, Xavier spraakte vlot spaanse.

10

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Xavier en Thierry ook . They were born in Meknes close to Gibraltar and their family still lives there . ///

Meknes ... Spain.....Maubeuge ...Wavre ....el Pais ..

Other people who spoke spanish : Mendez zn Hendrik Rauwens t