191

Re: Claude Nitelet

P-51 wrote:

Pierre M. is niet Pierre Martel ...

Het leek me al onwaarschijnlijk, maar de initialen kwamen wel overeen. Bedankt om dit even uit te sluiten P-51.

Thumb up.

192

Re: Claude Nitelet

Mincky wrote:

Philippe De Staerke was een heel ander soort van crimineel, die inderdaad niets te doen had met De Bende van Nijvel.

Hmmm, die n van niets zou misschien achterwege kunnen blijven... Zonder De Staerke kan je ook niet spreken van copycats.

En ze waren toch goed bezig:

Het zijn de bewijzen die de raids van de Bende in 1983 en 1985 formeel aan elkaar linken. Op zo'n manier bovendien dat het er sterk op lijkt dat iemand wílde dat de speurders de volledige puzzel zouden leggen. Troch en zijn Delta-team storten zich op nieuwe onderzoekspistes, leggen de dossiers van ex-rijkswachters Bouhouche en Beijer en de moord op wapenhandelaar Juan Mendez naast dat van de Bende. Zelfs het dossier van Patrick Haemers halen ze opnieuw boven.

Maar dan, in 1990, wordt hun hele onderzoek zonder pardon overgeheveld naar het parket van Charleroi, waar een nieuw onderzoeksteam start - de Cel Waals-Brabant (CWB), onder leiding van Lionel Ruth. Troch zelf wordt uit zijn functie ontheven - op aandringen van justitieminister Melchoir Wathelet.

Het gonst van de geruchten in de coulissen van de Wetstraat over de reden waarom Troch - de enige die nog enigszins zijn weg vond in het labyrint dat het Bende-dossier inmiddels was geworden - opzij geschoven werd. Formeel is het nooit gezegd, maar aangenomen wordt dat Wathelet toegaf aan druk van Franstalige politici om de potjes op andere explosieve dossiers uit de jaren 80 gesloten te houden.

Maar ja...:

Er zijn geen materiële aanwijzingen gevonden dat De Staerke betrokken was bij de overval. De verhoren van zijn vriendin en haar dochter bulken van de ingefluisterde antwoorden. De Staerke had alleen het ideale profiel om een verdachte te zijn. In werkelijkheid werd hij ingeschakeld als lokaas om het onderzoek op een dwaalspoor te zetten. Hoe is Delta in deze val kunnen trappen?'

Da’s juist Mincky.... De Staerke had alleen het ideale profiel om een verdachte te zijn. En te moeten zijn volgens de Delta-cel na de wonderbaarlijke vondst te Ronquières. Hoe is Delta toch in deze val kunnen trappen hee?

193

Re: Claude Nitelet

Niet iedereen van die Delta cel trapte in die val want er was er eentje bij die uitriep "ze hebben ons bij ons klo....". En hij had gelijk denk ik. En mocht er die wonderbaarlijke visvangst niet geweest zijn dan was er een ander mirakel verzonnen om het dossier naar Charleroi te krijgen. Een techniek die zelfs op dit forum af en toe gebruikt werd, hier zijn ook al wonderbaarlijke visvangsten geweest.Ik denk dan aan brieven die soms opduiken om iemand in discrediet te brengen. Op zo´n momenten zijn privacyregels zelfs niet aan de orde.

194

Re: Claude Nitelet

Trobken wrote:

Kiekeboe! Het kladje mogen jullie hier op het forum hebben...

https://i.postimg.cc/gk1sSLh1/1619588638-628461-27-23-59.jpg

In het boek van Guy Bouten, staat hij heel erg duidelijk op de foto een boek vasthoudende, van de heer Bouten. Hij heeft in ieder geval een heel erg kenmerkend (lelijk) uiterlijk.

En mijns inziens lijkt hij totaal niet op de robotfoto van de Reus. En zijn lengte heeft hij daarvoor al helemaal niet mee.

195

Re: Claude Nitelet

Toen vrijgelaten om medische reden... hij zou niet lang meer te leven hebben.

Dat is bij dezen dan tegen gesproken. Kan er iemand van jullie vanaf deze persoon een link leggen naar Gladio? And of course naar de op dit moment veel besproken Philippe De Staerke? (Die zelf beweerde dat "het" politiek was). Ik blijf er bij, met de 'aanwezigheidslijst' van de loods was "het" bijna volledig op te lossen. Ik weet dat Philippe De Staerke een nieuw boek aan het schrijven is, ik daag hem bij dezen uit om over de loods te schrijven en de opbrengst van zijn boek naar de slachtoffers te laten gaan. Indien zijn boek aan die twee voorwaarden voldoet ga ik het samen met hem promoten en ik vraag Mincky dit in Nederland te doen.

In het andere geval zoeken we iemand in Dendermonde die in staat is zijn boek uit de rekken te laten halen. Hetgeen Mornie en zijn bende uit de Jonathan kon, moeten wij ook kunnen.

196

Re: Claude Nitelet

Daar zijn we weer. Volgens een nieuwe tip moeten we gaan zoeken bij de Franse neven van Nitelet. Er stonden zelfs initialen bij (RF) en een robotfoto en een foto van de man. Deze laatste durf ik hier niet te plaatsen. Zeer waarschijnlijk heeft deze piste al eens op de tafel gelegen want een paar jaar geleden werd Nitelet opnieuw ondervraagd als "bevoorrechte getuige". Met deze tip keren we dus ook terug naar de loods.

197

Re: Claude Nitelet

fenix wrote:

Volgens een nieuwe tip moeten we gaan zoeken bij de Franse neven van Nitelet.

Wat is de bron van deze informatie?

Nog twee artikels over de arrestatie van Claude Nitelet in Spanje:

Politie zoekt nog drie Belgen

Gaat het dan toch meer dan over een Belgische oplichtersbende die vorige week aan de Costa del Sol werd ingerekend? Dit zou kunnen worden afgeleid over al wat in de villa te Torre del Mar door de Spaanse politie in beslag werd genomen.

In de riante villa van Claude Nitelet (33), uit Trazegnies, die met nog twee andere Walen kon ontsnappen, troffen de speurders een honderdtal voorwerpen aan. Zo ondermeer een goudstaaf, een collectie waardevolle zakuurwerken, gouden aanstekers, juwelen, documenten en andere niet nader gepreciseerde stukken.

Volgens de Spaanse politie zou de voortvluchtige Claude Nitelet bij heel duistere zaken zijn betrokken. De betrokkene spendeerde bijvoorbeeld ongeveer 8,5 miljoen aan zijn luxueuze villa in Torre del Mar en daarnaast ook nog ongeveer 2,5 miljoen aan een appartement. Voorts bezit hij nog een appartement aan de Costa del Sol. Waar haalde die Nitelet al dat geld vandaag?

Droogstempel

In totaal werden aan de Spaanse zuidkust twaalf Belgen opgepakt. Alle namen zijn thans bekend. De bekendsten voor het gerecht zijn: de 50-jarige Joseph Houtevelt, zonder gekende verblijfplaats in België, en de 52-jarige Simonne Menin, uit Schaarbeek.

Joseph Houtevelt was veel in contact met Claude Nitelet en hij bezit een woning in Algarroba, waar hij werd aangehouden. Verder nam de politie ook diverse auto’s in beslag, o.m. een Porsche en een Mercedes 280 SE, die toebehoorde aan J.W. (36) uit Anderlecht, die werd gearresteerd. In zijn schuilplaats werd de droogstempel gevonden van de gemeente Schaarbeek, alsmede alle benodigdheden om foto’s op identiteitskaarten aan te brengen.

Ook bij P.P., een 52-jarige in Spanje aangehouden Anderlechtenaar, vonden de Spaanse en Belgische politie heel wat. Daar waren duplicaten van autonummerplaten bij, een valse Luxemburgse identiteitskaart, cheques op andere namen, een Zwitserse identiteitskaart, een rijbewijs, enz.

Diamanten

Die P.P. liep op de luchthaven van Malaga in de val, waar hij valse documenten moest overhandigen aan Theophiel Biesemans. Sommige gearresteerde Belgen zullen worden uitgeleverd, anderen zullen eerst in Spanje worden gevonnist omdat ze ook daar de wet overtraden. Enkele van die strafbare feiten zijn heling, valse naamdracht, schriftvervalsing en verplaatsing met een frauduleus bekomen voertuig.

Chequeboekjes en bankkaarten werden ook in beslag genomen en bij Marc L., een 46-jarige uit Bergen, werd een armband in goud met tientallen kleine diamanten, die de naam Francis vormen, aangetroffen.

Bij de Brusselse 23ste Brigade van de gerechtelijke politie en bij de BOB van Halle, die een groot aandeel hadden in de arrestaties aan de Costa del Sol, heerst tevredenheid over de Spaanse vangst.

Uitgesloten is het niet dat de arrestaties naar andere sporen leiden van tot dusver niet opgeloste zware misdrijven.

Bron: Gazet van Antwerpen | 27 April 1989

BOB’er uit Halle met dood bedreigd

Een groep uit de onderwereld heeft een “contract” (opdracht tot moord met vergoeding) gesloten tegen een wachtmeester van de Bewakings- en Opsporingsbrigade van de rijkswacht te Halle.

De BOB-onderofficier was erg actief in een onderzoekscommissie die vorige maand deed overgaan tot de arrestatie van en tiental Belgen aan de Costa del Sol. Die aanhoudingen werden toen onrechtstreeks in verband gebracht met de ontvoeringszaak Vanden Boeynants omdat tijdens huiszoekingen aan de Spaanse zuidkust verdachte voorwerpen werden aangetroffen en ook omdat er bij de opgepakte personen kennissen zijn van Patrick Haemers, momenteel de meest gezochte Belgische boef.

Het opsporingsteam is er nu achter gekomen dat de bende, die nog niet volledig is opgerold, moordenaars had ingehuurd om de BOB’er uit Halle uit de weg te ruimen. De doders moesten voor hun opdracht vanuit het zuiden van Spanje naar het Brusselse komen.

Nadat het moordplan was ontdekt, werd een kopstuk van de oplichtersbende, met name de 52-jarige Simone Menin, langdurig ondervraagd, maar zij verklaarde van niets te weten.

Intussen loopt Patrick Haemers, van wie de politie veronderstelt dat hij de leiding had bij de ontvoering van Vanden Boeynants, nog altijd vrij rond. Er zou niet het minste spoor zijn. Van Haemers wordt zelfs gezegd dat hij zijn fysionomie volledig heeft laten veranderen.

Op Pinksterzondag is het vier maanden geleden dat Paul Vanden Boeynants aan zijn garage te Brussel werd ontvoerd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 13 Mei 1989

Die met de dood bedreigde BOB'er uit Halle, is dat toevallig Eddy Vos?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

198

Re: Claude Nitelet

Heb de naam van de bron. Zelf zegt ze dat heel België dit mag weten en vroeg ook dit te delen met de slachtoffers. In feite zou ik het dus probleemloos op het forum kunnen smijten maar in al die jaren heb ik geleerd dat sommige mensen tegen zichzelf moeten beschermd worden. Ik tracht dit laatste uit te vissen. Voor mij is het een plausibele piste omdat de piste Nitelet aangebracht werd door verschillende personen, omdat we de connectie De Staerke en Haemers kennen. Omdat Nitelet ook alweer een huis huurde in de buurt waar VDB vastgehouden werd en mocht dit kloppen er nog een ander detail zou kunnen verklaard worden. Dus ja, veel zou en als. De reden waarom ik het nu al plaats, ik vraag mij af of er nog iemand van deze piste gehoord heeft.

199

Re: Claude Nitelet

De met de dood bedreigde BOB was inderdaad Eddy Vos Ben. Raar en zeker omdat we weten dat Claude Nitelet lange tijd samenwerkte met Vos (als informant). Dat Claude Nitelet afspraken maakte met Franse gangsters is ook bekend (in dit geval met zijn neven) Zie post Ben:

Ben wrote:

Het onderzoek wees uit dat de bende Nitelet-Savonnet-afspraken gemaakt in Halle om andere benden te ontmoeten, ondermeer met groepen uit Frankrijk en Denemarken.'

Was Nitelet in staat tot zwaar geweld? Jazeker. Nitelet en co waren ooit van plan zware marteltuigen te gebruiken bij een dame met flink wat miljoenen in een brandkoffer. (Goddank zijn ze aangehouden op weg naar...)

200

Re: Claude Nitelet

» www.facebook.com

Hierboven de bron. Therese is natuurlijk haar echte naam niet. Jaren geleden is deze vrouw speciaal uit Frankrijk gekomen (niet uit Roubaix maar veel dieper in Frankrijk) omdat ze de slachtoffers wou ontmoeten om hun in te lichten ivm de neven van Nitelet. Zij heeft ook MM ontmoet. Dat is de derde persoon die rechtstreeks of onrechtstreeks naar de loods verwijst. En ook de derde persoon die er zijn levenswerk van maakt om een deel van de waarheid aan het licht  te brengen. Met Gorts erbij de vierde persoon. Die maakte immers zijn entree in de loods met de zin "de Bende zit in uw loods". Ik moet toch niet meer herhalen wie er allemaal in de loods kwamen he.

Alfred Derly, wapenhandelaar uit Roubaix werd vermoord.

"Plotseling, op 2 maart 1984, is er schrik: Alfred Derly wordt vermoord in zijn winkel, door een onbekende persoon, met een 22 LR kogel in de nek."

De moordenaar is nog steeds niet gevonden.