Tuurlijk heb je gelijk HIPA.
Het zou erg simpel zijn en het is erg simpel om deze wandaden aan een stelletje marginale misdadigers toe te schrijven, die het gerecht nog steeds niet kon vinden omdat ze niet goed en/of naar de verkeerde personen zocht.
Iedereen die nog maar de minste moeite doet om even te verdiepen in al hetgeen hierin reeds geschreven is met een eerlijke en heldere pen (zoals Hilde Geens of Paul Ponsaers etc) kan niet anders concluderen dan dat er (veel) meer moest en moet zijn.
Maar dat is hen te ingewikkeld en daarom wordt eenieder die niet gelooft dat het enkel Kwak en Boemel waren afgedaan als complotdenker.
In hetgeen je zegt nog eens dit belangrijke en relevante citaat van ex-Deltalid Fons Van Rie:
In het onderzoek naar de Bende Van Nijvel werd dezelfde persoon soms door de ene cel als verdachte werd beschouwd en door de andere cel als informant. Met alle risico’s vandien : conflicten tussen cellen, desinformatie van speurders, enzovoort
Fons Van Rie verklaarde in dit verband overigens: "Ik denk dat een deel van die desinformatie bewust de wereld wordt ingestuurd. Als men de bron van die informatie kan achterhalen, dan ben ik ervan overtuigd dat men een groot deel van de Bende van Nijvel, of van de organisatie die achter de Bende van Nijvel zou zitten, kan blootleggen. Na analyse van de informatie valt het op dat bepaalde personen steeds opnieuw terugkeren als informant achter de schermen." (Zie verhoor Sack, Van Rie en Collewaert, 28 april 1997, 9-11, 22.)
Het valt op dat bepaalde personen (Van Rie bedoelt hier ‘verdachten’) steeds opnieuw terug keren als informant achter de schermen.
Dat zinnetje zegt alles.
Het zegt dat het niet zomaar een stelletje marginale gangsters waren, die zoiets nooit tot stand kunnen brengen.
Het verklaart waarom de wonderbaarlijke vondst in Ronquières er gekomen is (interne job met als doel afleiding van de ‘medewerkers van Bende Van Nijvel’ bij rijkswacht en groep Diane en met succes, Delta werd opgedoekt en deze pistes werden amper tot nooit verder onderzocht).
Het verklaart waarom gangsters hiervoor geronseld en hieraan deelnamen …(oa getuigenis Haemers over eerste dode bij hun overvallen, there is no way back, tenzij door een vrijwaring als informant waarin gangsters hun gerechtelijk dossier ‘lichter’ gemaakt werd of zelfs volledig verdween!)
Maar… -en dat besefte Fons Van Rie allicht niet toen hij deze uitspraak deed- het kan ook als een boemerang in het Delta-gezicht terug slaan. Zoals een andere forumlid hier schreef, als er overal gemanipuleerd werd, waarom zou Delta hiervan gevrijwaard gebleven zijn? Wat maakte dat Delta als enigste hierin ‘clean’ zou gebleven zijn? Pas op, ik zeg niet dat dat zo was, ik vraag me enkel af welke garantie dat ze hadden/konden geven dat dat dan bij hen NIET zo zou zijn?
Alleszins, zoveel jaren -helaas- later waardoor veel van deze corrupte onderzoekers en gangster-informanten er letterlijk niet meer zijn en daardoor hun invloed niet meer kunnen uitoefenen (VdB, Bouhouche, Bougerol, Reyniers, etc etc) en met een overkoepelend Federaal Parket en met een nieuw scala aan wetenschappelijke onderzoeksmethoden (getuige de doorbraken in vele cols cases) blijf ik (voor alle slachtoffers en voor recht op recht) nog steeds hopen op een deel van de antwoorden.
Sterkte HIPA, twee woorden die snel en makkelijk getypt worden, maar ze zijn gemeend.
Sterkte iedereen die nog steeds met het blijvend leed, pijn, angst en verdriet worstelt.