Re: Dossier Eurosystem

Mijn beschrijving van de Lloyds was een simplistische beschrijving. Je kan moeilijk niet akkoord gaan met het woord "markt", maar ik begrijp wat je bedoelt. (Had ook de uitleg van wikipedia kunnen geven.)

Het is trouwens nogal wiedes dat die Arabische oliesjeiks daar niet zelf rondliepen. Heb gewoon een "algemeen beeld" van de trading room beschreven (met Arabieren).

» YouTube

Als Elisabeth Taylor haar benen kon laten verzekeren voor 300 miljoen dollar dan zal het ook wel mogelijk geweest zijn ESH  als project te verzekeren tegen faillissement zeker?

Bon, indien ik vandaag überhaupt nog iets begrijp dan hebben wij dus mogen opdraaien voor het "behagen" van die Saudische prinsen (met Tuna- achtige toestanden). Hier geen airco ddd en ik kan inderdaad niet tegen temperaturen van 40 graden Fahrenheit euh Celcius.

62

Re: Dossier Eurosystem

Ik ben er gewoon zelf meermaals geweest en kon me niet vinden in die beschrijving. Maar goed als we verder willen keuvelen over Lloyd's is dit niet de plaats.

Een project op zich niet worden verzekerd tegen faillissement omdat alleen een vennootschap, de rechtspersoon zelf met al zijn vermogen, failliet kan gaan.

Bepaalde risico's in verband met het Saudische project kunnen inderdaad verzekerd zijn. Het is hiervoor echter niet nodig naar Londen te gaan. De Belgische staat heeft reeds zeer lang een publieke instelling (thans Credendo) in het leven geroepen om Belgische ondernemingen te verzekeren tegen verschillende risico's van zakendoen in het buitenland. Dat zijn de zogenaamde exportkredietverzekeringen. Uit de geciteerde passage in mijn vorige post blijkt dat er wel degelijk sprake was van dergelijke verzekeringen. Blijkbaar is naar de gevolgen voor de Belgische exportkredietverzekeraar dus wel onderzoek gedaan en was er alleen sprake van verzekeringen in verband met de "commissielonen".

Blijft de vraag nog of er:

  1. exportkredietrisico's bij andere verzekeraar zijn afgesloten door ESH of een andere partij en;

  2. of een partij zich heeft verzekerd tegen het faillissement van ESH als vennootschap.

Gezien het schandaalsfeertje rond ESH en de serieuze vragen over de gang van zaken lijkt het mij sterk dat een private verzekeraar in scenario 1) of 2) zomaar zou hebben uitbetaald zonder hierover te procederen. In verzekeringspolissen zijn normaal tal van voorwaarden en uitzonderingen opgenomen en het lijkt mij plausibel dat een verzekeraar die werd geconfronteerd met een claim in verband met ESH wel wat munitie zo hebben gevonden.

Wat specifiek het verzekeren tegen het faillissement van een bepaalde vennootschap betreft, ben ik niet zeker of dat in die tijd mogelijk was. In de loop van de jaren 90 werd wel de Credit Default Swap ontwikkeld in de US, die eventueel als een dergelijke verzekering zou  kunnen worden beschouwd. Dit was echter zo een revolutionair product dat ik niet durf te zeggen dat op het eind van de jaren 70 al iets vergelijkbaar bestond.

Re: Dossier Eurosystem

In het naslagwerk 'Namen uit de doofpot' lees ik onderstaande passages:

  • Dat PRB in een aantal gevallen weet dat het levert aan landen waarvoor een eindbestemmingscertificaat bestaat, maar dat het tegelijk beseft dat de wapens wellicht nooit in dit land terechtkomen.

  • Indien PRB bijvoorbeeld een vergunning zou aanvragen voor de uitvoer van wapens naar Saoedi-Arabie, aldus nog steeds de heer Leleux, dan zou die vergunning worden toegekend. Laten we veronderstellen dat die munitie effectief wordt geleverd. Over welke controlemiddelen beschikt PRB dan wanneer de Saoedi's de munitie aan de Egyptenaren overdragen of verkopen?

  • Directeur Venzina van de wapenfirma Mecar, met Saoedi-Arabie als belangrijkste klant, bevestigde op zijn beurt dat je een klant als Saoedi-Arabie de voorwaarden voor een overeenkomst niet kan en niet mag opleggen. Voorts wees hij op de traagheid van de Arabische klanten om eindbestemmingscertificaten te leveren.

Bij de vereffening van Eurosystems besluit de PRL om 370 miljoen aan de nv Sports Promotion International uit te betalen. Een firma dat voor 99,93% eigendom is van FN.

De inmenging van prins Albert II & de vriendschapsband van Faez Al Ajjaz in overweging nemende, kan het zijn dat Eurosystems ondermeer fungeerde als dekmantel voor illegale wapenhandel?

Wie hier meer over weet, antwoord zeker!

64

Re: Dossier Eurosystem

Elias El Turk was een zakenpartner van Herman Geschier in Libanon en was voorzitter van de neofascistische Parti des Forces Nouvelles Libanaises en de zaakvoerder van het Eurosystem-filiaal in Libanon, EHS Health Testing Center. Eurosystem Hospitalier is de naam van een Belgisch consortium van bedrijven dat een miljardencontract kreeg voor de bouw van militaire hospitalen voor de Saudische Nationale Wacht. Eind jaren zeventig zal het project uitdraaien op een enorm schandaal, omdat er gigantische bedragen aan smeergeld werden betaald en het consortium het Belgisch koningshuis voor zijn karretje kon spannen én volop gebruik maakte van de diensten van het callgirl-netwerk van madame Tuna, de maîtresse van wapenhandelaar Roger Boas.

Het Libanese filiaal van Eurosystem diende vermoedelijk als doorgeefluik voor corruptiegeld. Een nota van de Staatsveiligheid stelde dat “El Turk een meeting van Eurodroite, die plaatsvond in Brussel in juli 1979, grotendeels zou gefinancierd hebben. Zonder dat dit kon worden nagetrokken, beweerde hij in extreemrechtse milieus dat het geld afkomstig was uit de smeergelden van de affaire Eurosystem Hospitalier”.

Voorts werkte El Turk samen met Faez Al Ajjaz, een Saudische topspion die vanuit Brussel opereerde en zelf ook wapens leverde aan de falangisten. Ook Geschier werkte trouwens af en toe samen met Al Ajjaz.

Bron: Apache | Georges Timmerman | 16 April 2020

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dossier Eurosystem

Beste allen, ik volg dit forum al lange tijd, maar had nog nooit iets gepost en was zelf geen lid. Vandaag toch besloten om actief te worden op dit forum. Waarom? Niet omdat ik meer informatie heb dat nog niet gekend is. Tijdens de feiten was ik zelf nog niet geboren. Maar, na jarenlang dit forum te volgen, denk ik dat het onderzoek teveel gefocust is op het vinden van de uitvoerende daders ipv te zoeken naar de motieven. En zeker naar wie bovenaan de lijst staat (en dan denk ik aan heel hoog op de lijst).

Waarom wordt deze zaak maar niet opgelost? Niet omdat de uitvoerende bende zo perfect alles had gepland en geen enkele fout maakte of spoor achterliet. Wel omdat alles voor hun werd geregeld / verzwegen / gemanipuleerd waardoor zij enkel de uitvoerende kracht waren, niets meer.

Ik ben er van overtuigd dat zeer veel mensen meer weten, bloed aan hun handen hebben, maar nooit durven spreken. Juist met de reden dat de top van de organisatie zo hoog geplaatst is, dat niemand er iets tegen durft/kan beginnen.

Ik plaats deze reactie speciaal bij dit topic, omdat ik ervan overtuigd ben dat er hierop verder moet gezocht worden. De hele "oplossing" achter de bende is aanwezig op dit forum, de puzzelstukken moeten alleen samengebracht worden. Daarmee bedoel ik zeker niet dat ik het antwoord heb op alle vragen, maar ik denk dat we met deze topic over Eurosystem dicht in de buurt kwamen, en vind het jammer dat er "maar" 7 pagina's aan gespendeerd zijn.

"Zo vertelde de Brusselse substituut Jean-François Godbille ooit hoe Boas leden van het extreemrechtse Front de la Jeunesse gebruikte om zijn tegenstanders te laten schaduwen. De facturen voor dat schaduwwerk werden dan weer betaald door het kabinet van VDB."

Bron : De Rijkste Belgen "Familie Boas"

66

Re: Dossier Eurosystem

Interessant artikel op de website van Apache n.a.v. de erfenis van Gustave Joassart, de opvolger van Michel Pirkin bij FN » www.apache.be

67

Re: Dossier Eurosystem

Hier begint alles.

68

Re: Dossier Eurosystem

Vanaf dat ogenblik werden verschillende Belgische hoogwaardigheden chanteerbaar. En chanteerbaar door bevriende Naties. Tenslotte ging het ganse megaproject naar US investeerders!

Re: Dossier Eurosystem

De zaak van de Roze Balletten blijft tot op de dag van vandaag een zaak waarin de waarheid niet van de leugen valt te onderscheiden. Ik ben van mening dat Herman Vernaillen daar mede de hand in heeft gehad, waarvoor hij ongetwijfeld goede en legitieme redenen heeft gehad. Hij en zijn gezin verkeerden immers in een levensgevaarlijke situatie, zeker toen. Zoiets blijft hangen.

70

Re: Dossier Eurosystem

Follow the money ... Als alles onduidelijk wordt en elke mogelijke hypothese bij gebrek aan bewijs een hypothese blijft kunnen we soms niet anders dan back to basic gaan. Soms moeten we wachten tot bepaalde mensen overlijden om ons dan vragen te kunnen stellen ivm het bedrag van de erfenis

Gerecht onderzoekt honderden miljoenen van FN Herstal-familie bij Degroof Petercam » www.tijd.be

Wat heeft WNP met het dossier Eurosystem te maken? Het antwoord kwam van Michel Libert op het franstalige forum:

Un message de Michel Libert:

Je ne peux que constater que ce dossier joue un rôle où tous les concernés se repassent le plat brûlant ou ... peut-être ... jouent-ils à un remake de l'émission culte "Tournez Manège".

Pour mémoire, le WNP seul, était bénéficiaire de 50.000 FB de commission par Container. Sachant qu'un hôpital Eurosystem était, à la vente, composé d'un global d'au-moins de 10, voire 12 unités ... et que AU MOINS et CERTAINEMENT deux hôpitaux ont été vendus via Michel Naro et Faez-El-Ajjaz ... je vous laisse le soin de faire l'addition de la somme minimale globale que la structure n'a jamais perçu ... en ses caisses.

Dit zinnetje trok mijn aandacht: "Pour mémoire, le WNP seul, était bénéficiaire de 50.000 FB de commission par Container".

Tot nu toe bleef alles ivm die commissie's vaag maar indien we Libert mogen geloven ging er dus 50.000 BEF per container naar WNP ... (of ... zou gegaan zijn indien ...) Moeten we Libert geloven? Ik volg hem nauwlettend en krijg de indruk dat hij het zwijgen beu is.

Dit sluit trouwens naadloos aan bij een post van Ben hierboven over Elias el Turk:

"Het Libanese filiaal van Eurosystem diende vermoedelijk als doorgeefluik voor corruptiegeld. Een nota van de Staatsveiligheid stelde dat “El Turk een meeting van Eurodroite, die plaatsvond in Brussel in juli 1979, grotendeels zou gefinancierd hebben. Zonder dat dit kon worden nagetrokken, beweerde hij in extreemrechtse milieus dat het geld afkomstig was uit de smeergelden van de affaire Eurosystem Hospitalier”.

Maar er is meer dat sommige ingewijden de laatste tijd bekennen. Zo bijvoorbeeld Leon Roufosse (Front de la Jeunesse):

"Quelques mois avant l'exécution de Mendez je suis allez faire un petit casse croûte au vieux liège avec lui et Dany. La discution avait porté principalement sur les trafics de la FN, les armes qui sortaient en Black et les doublettes dans les numéros et Les 3 canards.
Dany prétendait en savoir long sur les auteurs et leurs motivations, un contrat lié à un trafic international d'œuvres d'arts."

Om mogelijk verkeerde interpretatie te voorkomen :Zo bijvoorbeeld Leon Roufosse (Front de la Jeunesse). Hiermee mag niet begrepen worden dat Leon Roufosse lid was van het Front. Wel heeft Roufosse verklaringen afgelegd ivm de financiering van het Front en de vroegere baas van Veeweyde.