331

Re: Robert Beijer

Bob de Rus, spanning van rechts versus spanning van links? En laat ons eens veronderstellen dat zijn verhaal wel klopt? 3 lagen: een opdrachtgever, een tussenkader (met het Bob spionagebureau) en de uitvoerders.

Sommige acties ontstaan als wraak uit functiezetting bij rijkswacht. Gaandeweg verandert motief is en is opdrachtgever uit anti-communistische hoek met als motief strategie van de spanning?

Waarom zou na een aantal jaar het middenkader, Bob, dan niet kiezen voor een nieuwe opdrachtgever? Zoals Russen. Met nog meer terreur? Waarbij middenkader de oude opdrachtgever kan chanteren: nog ergere terreur. Met kinderen als doden, nog weerzinwekkender. Of stoppen met de strategie van de spanning van de eerste opdrachtgever?

Hij heeft gelijk. de oplossing wordt veel te ver gezocht. En moet eigenlijk heel simpel zijn. En anderzijds is het zo een smosboel van corruptie, chantage, intriges, geweld, wapens door elkaar gehaald, dat een rechtelijk onderzoek zo goed als onmogelijk is. Een mengelmoes van opdrachtgevers. Een mengelmoes van uitvoerders.

Maar het middenkader, het middelste punt van de zandloper, is telkens ... Bob?

Re: Robert Beijer

De entourage van Beijer (NBD, ARI) leeft volgens mij niet in armoede. Enkel degene die de overvallen hebben uitgevaard. Die hebben volgens mij een vast bedrag gehad van organisatie + buit die ze voor zichzelf mochten houden. Het vast bedrag zal volgens mij niet spectaculair geweest zijn. Mogelijks afgeperst, of enkel in ruil voor kwijtschelding  drugs- of gokschulden.

Re: Robert Beijer

Misschien handhaaft Bob de mythe van zijn schuld alleen maar om Justitie te destabiliseren.

Ik ben er niet van overtuigd dat de BND iets te maken heeft met afpersing en nog minder met de diefstal van champagne in Maubeuge.

Re: Robert Beijer

Ik heb zopas in het journaaal van 19:00 op Eén gehoord dat Robert Beijer al veroordeeld is in Thaïland (voor zijn onwettig verblijf). De straf werd niet medegedeeld. Hij is al overgebracht naar Bangkok.

» Nieuws

Re: Robert Beijer

Spectator Of Life wrote:

Bij HLN kan je nu zelfs de laatste dertig uur uit 2010 herbekijken, 'naar aanleiding' van het nieuws rond Beijer. De marketing machine rond 1985 doet haar werk goed. Toen het vorig jaar eens écht interessant werd, met de onthullingen van Canard, blonk de Belgische journalistiek uit in collectief stilzwijgen. Bedenkelijk.

Er is een gesproken getuigenis van De Heer Smets zelf naar aanleiding van zijn testament. Deze is terug te vinden op de podcast van de RTBF. Deel 5 van de 8-delige podcast. Deze podcast is vervroegd vrijgegeven naar aanleiding van de actualiteit.

Re: Robert Beijer

Dank u vriendelijk voor de info.

337

Re: Robert Beijer

"Robert Beijer menait la belle vie en Thaïlande et disposait d’un parc immobilier d’une valeur dépassant les 5 millions d’euros."

cf.Hervé Les tueurs du Brabant.

Al bij al nog goe betaald die wetsdienaars vroeger ...

338

Re: Robert Beijer

Menen jullie dat nu? Is het jullie volledig ontgaan dat Robert Beijer zelfstandige was en eigenaar van ARI?

339

Re: Robert Beijer

Ekskuus ... was me even ontgaan. Een kleine neringdoende. Herkomst van die spaarcenten is waarschijnlijk al terdege nageplozen?

340

Re: Robert Beijer

Wat te denken van dit hele verhaal. Hilde Geens lijstte in haar laatse boek toch wel een paar elementen tegen Beijer op die op z'n minst getuigen van obstructie van het onderzoek. Het was Bob die de speurders in de richting van manipulatie van de wapenvondst in Ronquières stuurde op het moment dat ze weer in het spoor De Staerke investeerden. De foto's die hij van de Delhaize in Aalst maakte spreken ook niet echt in zijn voordeel. Maar zelfs deze feiten bewijzen niets.

Het is best mogelijk dat hij vanuit zijn afkeer voor de Belgische justitie het onderzoek saboteerde zonder daarom met de bende te maken te hebben. Het is ook mogelijk dat zijn verhaalover Aalst klopt.