121

Re: Herman Vernaillen

Op het moment dat ik de russen beschuldig, zwellen de reacties aan.

Russische trollen ?

Re: Herman Vernaillen

Ik geloof niet dat de Russen verantwoordelijk waren voor de aanval op Vernaillen. Het neemt niets weg van de duisternis van het kwaadaardige rijk.

123

Re: Herman Vernaillen

Ik herinner me uit een interview dat Vernaillen een paar weken voor de moordpoging  begon te zoeken naar een drugstraffic van Luxemburg naar Belgie in bevroren vlees. Een paar weken erna een moordaanslag en in zijn afwezigheid is dat onderzoek heeel snel gestopt. Volgens mij moet je de opdrachtgevers in dat milieu gaan zoeken.

Re: Herman Vernaillen

Het was een code rood. Slecht uitgevoerd. Rijkswachters waren niet erg goed in het gebruik van een aanvalsgeweer.

Re: Herman Vernaillen

coconut wrote:

Idem dito, heb het ergens bij het onderwerp Dery geschreven denk ik.

Het was wapenexpert Dery die als eerste het verband tussen een aantal overvallen gelegd heeft. Toen werd voor het eerst het begrip 'de Bende van Nijvel' gelanceerd. De echte Bendeaanslagen op de grootwarenhuizen zouden pas later volgen. Volgens de Dendermondse kolonel Sack, de voormalige coördinator van de Delta-cel, was op dat moment de Bende van Nijvel een mythe, die pas later door een ingehuurde bende overgenomen werd. (…)

Herlees aub het hoofdstuk Dery en kom dan samen met mij tot deze conclusie. Wij jagen al 33 jaar een mythe na die niet bestaat. De bende van Nijvel bestaat niet. Punt. (Gewoon bladzijde 1 herlezen is genoeg. Natuurlijk hebben de feiten bestaan, het wordt dus hoog tijd dat we ze feit per feit gaan bekijken.)

Albert Raes: 'Bende van Nijvel heeft nooit bestaan' » Nieuws

Sack heeft daar gelijk, en ook weer niet helemaal volgens mij.

Dat Jan Modaal al die jaren op basis van een twijfelachtige wapenexpert en manipulatieve vondst heeft geloofd dat al die feiten door één bende zijn gepleegd is nog begrijpelijk, maar van een gedegen speurder verwacht je dat ie al snel vragen stelt bij dergelijk ongeloofwaardig scenario.

Vraag in een zaal met dertig mensen die het bende Dossier volgen wat men verstaat onder de Bende van Nijvel en je krijgt dertig verschillende antwoorden. Voor mij is de Bende van Nijvel een fenomeen waarbij men onder de vlag van supermakt overvallen andere motieven tracht te maskeren. In die zin komen zeker ook enkele feiten van 1983 in aanmerking, niet in het minst Nijvel. En dus is die Bende van Nijvel een mythe en tezelfdertijd ook niet.

Beijer heeft veel onzin verklaard, maar kan me niet van de indruk ontdoet dat hij soms ook spijkers met koppen sloeg en met sommige uitspraken van hem je het mysterie al half kan oplossen. Alles van het mengen van wapens bijvoorbeeld.

Bob zei dat hij zo de feiten van de Bende kan scheiden van feiten die men ten onrechte aan de Bende toeschreef. Hebben we ome Bob niet voor nodig, bij sommige feiten ligt het er te vingerdik op dat het dwaalsporen zijn. Anderlues is wellicht het beste voorbeeld.

Ik zie het zo voor me, tijdens hun klim tochten Bouhouche met de vraag aan beest Lammers of hij nog eens een paar huurmoorden wil plegen, deze keer een juwelierskoppel. Er moeten nog een aantal wapens extra worden vervuild. Beest Lammers moordt graag en als hij toch eens geen zin heeft weet Dani boy te melden dat hij nog een aantal interessante dossiers over de moordenaar heeft. Daarbuiten blijven ze even goede vrienden. Ik zeg dit half gekscherend maar zo een scenario zou zomaar eens niet ver van de waarheid kunnen liggen.

'85 is één Bende, toch? De stoutmoedigheid van die Bende (twee overvallen na elkaar is al even zot als hun telefoontje of hun wacht raid op de parking in Aalst), de Killer mentaliteit (gaan zomaar op kinderen schieten) enz. Eén bende en één organisatie ook, want in tegenstelling tot '83 lijkt hier een professioneel netwerk achter te zitten.

A.M. die genoemd wordt als Killer in Eigenbrakel/Overijse en ook voorkomt in de PV's van Aalst, Haemers waarvan David tot vandaag beweert dat hij deze bandiet heeft herkend in Aalst, en waarvan een compaan bendelid verklaart dat hij aanwezig was in Overijse. Steeds Delhaize filialen ook. Ik zie zeer veel overlap en geloof daaruit dat '85 wel degelijk het werk was van dezelfde bende en organisatie. Bouhouche een belangrijk persoon van '81 tot '86.

126

Re: Herman Vernaillen

Nogmaals: Aalst, 4 doden, (sorry David, want dit was volgens mij de bedoeling), van hetzelfde gezin, de feiten van 1985 hebben dan al niets meer te maken met de roze balletten. David herkent Haemers en ik geloof hem, dit in tegenstelling tot de meesten hier. Podevijn? Ik weet het niet.

127

Re: Herman Vernaillen

robert wrote:

Ik herinner me uit een interview dat Vernaillen een paar weken voor de moordpoging begon te zoeken naar een drugstrafiek van Luxemburg naar België in bevroren vlees. Een paar weken erna een moordaanslag en in zijn afwezigheid is dat onderzoek heel snel gestopt. Volgens mij moet je de opdrachtgevers in dat milieu gaan zoeken.

Het was Frans Reyniers die Léon Finné naar Herman Vernaillen “stuurde” met de top geheime inlichtingen van een nakende staatsgreep.

Het onderzoek naar het drugstrafiek is -nadat Herman Vernaillen zijn onderzoek over genomen werd- stop gezet. De schuldigen die reeds door het onderzoek van de ploeg van Herman Vernaillen duidelijk aantoonbaar naar voren kwamen, kwamen er allen vanaf met lichte straffen (in verhouding tot hun bewezen misdrijven).

Herman Vernaillen is -gelukkig!- daardoor nooit meer belaagd geweest.

128

Re: Herman Vernaillen

"Ook denk ik dat als Beijer echt voor de Russen werkte dat  Bouhouche dat wel in het snotje zou hebben en deze stond toch gekend als anticommunist en (extreem)rechts."

Robert, kritische terechte opmerking. Beijer moet dus op een bepaald moment Bouhouche om de tuin hebben geleid.

En toen verzonk m'n opmerking ergens helemaal achteraan in de posts, omdat er een aantal mensen kost wat kost een tekstgenerator speelt. om met pietluttige details de hoofdlijnen weg te vagen. Manipulatie in het onderzoek ? Of gewoon, manipulatie hier op de site...

129

Re: Herman Vernaillen

Ben wrote:

Op het parket te Brussel poogt men momenteel dit kluwen te ontwarren en wordt gezocht naar een (meer dan mogelijk) verband tussen de morfinesmokkel, Zaïre en de aanslag op majoor Vernaillen. Meteen komt trouwens ook de naam van Bruno Farcy weer op de proppen, want deze (nog altijd spoorloos gebleven) drugssmokkelaar is getrouwd met een Zaïrese en kent Zaïre (en het drugsmilieu ginds) als geen ander. Farcy werd in de zaak François als kroongetuige genoemd, maar wist voor de zaak uitbrak uit een Nederlandse gevangenis te ontsnappen (met behulp van de BOB?) en verder uit de handen van het gerecht te blijven

Bron: Het Nieuwsblad | 17 mei 1982

Faez Al Ajjaz heeft voor de aanslag op Vernaillen enkele dagen in de cel gezeten maar is dan dankzij een hooggeplaatste relatie (Mayerus) vrijgekomen. Paul Latinus is hem zelfs na zijn vrijlating gaan ophalen. Paul Latinus moest André Dehaut opsporen en vermoorden. Garagist André Dehaut had Faez Al Ajjaz zijn Mazda gestolen, dit was het voertuig waarmee de aanvallers van rijkswachtmajoor Herman Vernaillen zich verplaatsten. Paul Latinus heeft dit trouwens aan Georges Marnette en Yves Zimmer van de GP verteld. Paul Latinus enkele uren voor zijn dood contact hebben opgenomen met Georges Marnette, die bevestigt dat Paul Latinus een netwerk van drugshandelaars ontdekte.

‘We weten dat Paul Latinus werd gewurgd voordat hij werd opgehangen,’ verklaarde advocaat-generaal Henri Jaspar tegenover de eerste parlementaire onderzoekscommissie, ‘maar wie heeft Paul Latinus gewurgd?’ Wat Jaspar getuigde, werd later bewezen, zei een speurder uit de Cel Waals-Brabant. Paul Latinus werd twee keer opgegraven en drie keer begraven, en verschillende patholoog-anatoom-deskundigen hebben op basis van de breuk van zijn tongbeen uitgemaakt dat hij werd vermoord, zei een bendespeurder.

Let op deze naam:

Eerder, op 18 mei 1992, had de Nijvelse procureur Jean Deprêtre echter gevraagd het dossier zonder gevolg te klasseren. Deprêtre gebruikte daarbij het argument dat uit een rapport van onderzoeksrechter Luc Maes bleek dat geen enkel element toelaat te veronderstellen dat  Paul Latinus geen zelfmoord pleegde.

De krant Le Soir melde dat het parket van Brussel de bevindingen van de Kamercommissie van nul en generlei waarde acht en dat het zich verzet tegen het heropenen van de zaak. "De Brusselse procureur-generaal Van Oudenhove zou procureur Deprêtre daarbij in een brief uitgelegd hebben hoe hij de vraag van Wathelet -tot het heropenen van het onderzoek naar de dood van Paul Latinus- zou kunnen omzeilen. Deprêtre zou onderzoeksrechter Luc Maes, belast met het dossier, dan zelf onder druk gezet hebben. Maes bracht via zijn korpschef Wathelet op de hoogte.

Merkwaardig. Op 15 augustus 1985 werd een geldkoerier doodgeschoten op de parking van Walibi. De daders gingen aan de haal met 1,3 miljoen BEF. Het onderzoek werd toevertrouwd aan Christian Baeyens. Drie jaar later ging hij met pensioen. Het dossier belandde bij zijn Nijvelse collega Luc Maes die het dossier klasseerde: 'Daders onbekend'.

Merkwaardig. Het was ook dezelfde onderzoeksrechter Luc Maes van Nijvel die hoofdcommissaris Frans Reyniers in staat van beschuldiging stelde.

Re: Herman Vernaillen

Een staatsgreep is duur. Drugshandel is een uitstekende manier om je erop voor te bereiden.