341

Re: Verjaring

Bende van Nijvel-slachtoffer Linda Van Huffelen over het onderzoek:

(...) Linda gelooft dat de Reus nog leeft. “Maar ik geloof niet meer in een ontmaskering, als ze zelfs de slachtoffers na veertig jaar nog niet deftig kunnen vergoeden. Van mij mogen ze dat onderzoek afsluiten op voorwaarde dat alle slachtoffers uit de geldzorgen zijn.”

Lees hier het hele interview » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

342

Re: Verjaring

Bij mijn weten heeft een fonds al tweemaal een uitkering gedaan aan de slachtoffers Maar ... volgens de ene was dat net genoeg om de advocaatkosten tot dan te betalen en in het geval van Linda was het misschien genoeg om de hospitalisatiekosten te betalen. Ik kan een ander zijn rekening niet maken maar weet uit ondervinding dat hospitalisatiekosten zeer zeer hoog kunnen oplopen. Vooral 20 jaar op een wachtlijst staan voor een sociale woning vind ik onthutsend. Waar zit de slachtofferhulp? Na zoiets meegemaakt te hebben en gezien de lange revalidatie had er iemand moeten zijn die ten minste de administratieve rompslomp uit handen nam. Een voedselpakket moeten krijgen had absoluut kunnen vermeden worden.

343

Re: Verjaring

Zéér juist, Fenix. Zoals ik al reeds heb geschreven: "De boekjes jegens slachtofferhulp ogen zeer mooi maar de praktijk laat nog heel wat te wensen over."

344

Re: Verjaring

benhetbeu wrote:

Mijn bijzondere dank voor onze eigenste Anja Vanrobaeys die continu ter beschikking staat, opvolging verzekert en ons bovendien op de hoogte houdt van de stand van zaken. Oprechte dank voor de andere dames die ook opvolging verzekeren. Naar aanleiding van het persbericht over het afschaffen van de verjaringstermijn voor zware roofmoorden, heb ik zoals beloofd meer uitleg gevraagd aan de minister van Justitie.

U vindt hier ter informatie de link naar het verslag van de commissie deze week » www.dekamer.be

De vraag start op p. 24 van het verslag of op p. 32 van de pdf. Minister heeft me verzekerd dat onderzoek nu gewoon wordt verdergezet. Het wetsontwerp wacht op het advies van de Raad van State (is nogal een omvangrijk pakket, maar dat kan binnen 2 à 3 maanden). Dan wordt het ingediend bij het parlement en zoals je kan lezen zal hij de hoogdringendheid vragen (en aantal oppositiepartijen zijn het daarmee eens en zullen dus geen vertragingsmanoeuvres uitvoeren). Dat betekent dat het op een 3-tal weken kan gestemd worden in het parlement.

Eens goedgekeurd moet het nog in het Belgisch Staatsblad verschijnen en daarna moet een rechter wel beslissen of de verjaringstermijn voor een bepaalde zaak (bv onderzoek Bende van Nijvel) wordt afgeschaft. Gezien de voorwaarden in de wet, komen de aanslagen van de Bende hiervoor wel in aanmerking. Ik verwittig jullie opnieuw wanneer het wetsontwerp wordt ingediend in het parlement.

Weet iemand of de Raad van State al advies heeft gegeven?

345

Re: Verjaring

Ik ben eens gaan kijken op de site van de Raad van State (» www.raadvst-consetat.be) maar ik heb niets gevonden. Misschien zitten hier mensen met meer ervaring met de zoekfunctie van de site die ook eens willen proberen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

346

Re: Verjaring

Ja, die zoekfuncties zijn ook niet altijd wat ze zouden moeten zijn. Toch bedankt voor de moeite.

347

Re: Verjaring

Lorenzo wrote:

Ja, die zoekfuncties zijn ook niet altijd wat ze zouden moeten zijn. Toch bedankt voor de moeite.

Er werd nog geen advies gepubliceerd. Maar, het kan onder bepaalde omstandigheden dat een advies betreffende een aanvraag uitgaande van de Federale overheid slechts gepubliceerd wordt na de ontbinding van de Kamers (omdat die ontbinding tot gevolg heeft dat alle nog lopende dossiers 'vallen').

De wijziging zal bij wet moeten gebeuren, je zal meer succes hebben op de website van de Kamer (als er iets is, ik heb nog niet gekeken).

348

Re: Verjaring

Op 12 mei 2023 heeft Raad van State advies verstrekt over het voorontwerp van de wet 'strafprocesrecht I'.

349

Re: Verjaring

5 oktober 2023; antwoord door Team Justitie;

Mijnheer Nachtergaele,

Wij hebben uw onderstaande e-mail met veel aandacht gelezen.
We kunnen u meegeven dat er een nieuwe grond van onverjaarbaarheid is ingevoegd die ook van toepassing kan zijn op de Bende Van Nijvel.

Het gaat om roofmoord of moord die het land ernstige schade heeft aangebracht, de bevolking ernstige vrees heeft aangedaan of als doel heeft de staatsstructuren te ontwrichten. Het is de rechter die zal beslissen of de zaak aan het criterium voldoet.

Het ontwerp dat onder meer de verjaringsregels wijzigt is ingediend in het parlement en consulteerbaar via volgende link: www.dekamer.be

Wij hopen dat wij hiermee enigszins een antwoord kunnen bieden op uw schrijven.
#TeamJustitie

Of zoals een slachtoffer zei vernomen te hebben van een gepensioneerde magistraat: het dossier zal nooit verjaren. Met commentaar van het slachtoffer ... niet om ons te dienen maar zodat de beerputten nooit zullen geopend moeten worden.

Ik ben dezelfde mening toegedaan. Misschien moet Canvas de zaak nog eens boven halen zoals ze gedaan hebben met de zaak operatie Kelk. (Met echte slachtoffers als getuigen.) En liefst nog voor de verkiezingen.

En laat het deze keer alsjeblieft niet gaan over de Bouhouchen en Lekeu's maar over hun opdrachtgevers. Of over de manier waarop de pers gemanipuleerd werd. Maakt niet uit, zolang het maar op dezelfde manier binnen komt als Godvergeten.

Re: Verjaring

Volledig akkoord met u fenix.