11

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Hestur wrote:

Dat Angelou heroïne verkocht en banden had met het drugsmilieu, suggereert dat het gangstermilieu betrokken is.

Dit bevestigt voor mij weer dat Haemers en cs. heroïne verslaafden waren, anders kreeg Haemers geen Methadon in de gevangenis en klaagde hij niet over (afkick) pijn. Hebben alleen heroïne en geen cocaïne verslaafden. En zoals ik reeds eerder zei: van heroïne word je emotieloos, van coke juist niet.

12

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Hage Maroun was een palestijn met libanese identiteitskaart. Blijkbaar gelieerd aan de affaire met Dekaise, door zijn contacten met de libanese falangisten. Hij zou ook van Vincent Louvaert (dixit Van Binst) het wapen hebben overgekocht waarmee Van Camp werd neergeschoten.

Wat zijn eigenlijk zo de meest voorkomende redenen en valkuilen waarom dealers worden neergeschoten? Wat zijn voornaamste motieven voor een afrekening? Worden ze meestal niet door hun eigen bende beschermd? Of sneuvelen ze vooral als ze hun eigen kennissen bedotten? Want in dat geval moeten we misschien maar gewoon kijken wie hem z'n drugs leverde.

13

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Ik zou niet zo snel beweren dat het geen "politieke" achtergrond had. Zie de verhalen over Griekse taxichauffeurs met extreem rechtse sympathieën rond het zuidstation en gelinkt aan Herman Wachtelaer.

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Hestur wrote:

Wat zijn eigenlijk zo de meest voorkomende redenen en valkuilen waarom dealers worden neergeschoten? Wat zijn voornaamste motieven voor een afrekening? Worden ze meestal niet door hun eigen bende beschermd? Of sneuvelen ze vooral als ze hun eigen kennissen bedotten?

Zoals te verwachten zijn na 28 jaar alle theorieën gebaseerd op geruchten. Tijdens het politie onderzoek destijds, is dus helemaal niets gebleken van Angelou als drugs handelaar. Zoiets gebeurd weliswaar stiekem, maar doorgaans komt zoiets tijdens het onderzoek wel bovendrijven.

Helemaal uit te sluiten valt het zeker niet. Ik kan me goed voorstellen dat taxichauffeurs in de jaren '80, allerlei bijverdiensten hadden. Dat ontstaat vaak vanzelf. Als klanten je blijven vragen of hij weet waar je drugs kan kopen, begint er vanzelf een keer een lichtje te branden dat je dan een graantje kan meepikken, indien je die persoon in zijn wens kan voorzien. Zo gaat het bv nog steeds hier in Amsterdam. De chauffeur zal niet snel zelf als dealer gaan spelen (riskeert vergunning verlies) maar dit een 'contact' laten regelen en zelf 10% winst meepakken. Dealers benaderen zelfs chauffeurs actief om hun markten uit te breiden. Zo gaan die dingen uiteraard. Hoe dan ook, wel of geen drugshandel, wel of geen chauffeur voor verborgen zaken, wat mij betreft staat 100% vast dat Angelou een piepkleine vis is geweest.

Hij zou inderdaad een partijtje drugs kunnen hebben achterover gedrukt. Iets wat hem niet vergeven werd. Bij een drugs afrekening is het wel uiterst ongebruikelijk om de afrekening te camoufleren als een overval. Een afrekening heeft ook als doel een afschrikwekkend middel te zijn. Het kan ook een signaal zijn naar de leverancier van Angelou, namens een concurrerende dealer. Maar dan nog, is het ongebruikelijk dat portemonnee en alles meegenomen wordt.

Al de activiteiten op en rond de auto wijzen niet op een voorbereiding. Maar even los van de hele heroïne-gerucht. Het gaat om de bende. Angelou wordt neergeschoten door een wapen dat later gebruikt wordt bij echte bendefeiten.

  1. Waarom houdt een bendelid zich bezig met het vermoorden van een hele kleine vis?

  2. En waarom wordt de man dan ook nog beroofd van zijn geld?

Als hier een opdrachtgever bij hoort, heeft ie te veel risico's genomen door deze moordenaar in te huren. Ik kan me niet voorstellen dat de opdrachtgever van Dekaise ook deze opdracht heeft gegeven. Even los van de vraag of dit een roofmoord is of een huurmoord, ... wat zegt dit nou over de Bende van Nijvel? Het zegt mijns inziens dat de Bende van Nijvel ontstaan is uit criminelen. Dat de dader gericht is op geldelijk gewin.

15

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Ik vind momenteel de oorspronkelijke PV niet maar er is sprake van een Grieks restaurant (Athene, als ik me niet vergis) aan het Brusselse Zuidstation die een ontmoetingsplaats was van extreem-rechtse personen, waaronder Herman Wachtelaer (van Yggdrasil) die er ondermeer een aantal Griekse taxichauffeurs ontmoette (ik weet het, er zijn nogal wat Griekse taxichauffeurs in Brussel, maar toch).

Ik zou het dus niet zo absurd vinden mocht blijken dat Angelou deel uitmaakte, net zoals Vanden Eynde (zie band met Degrelle) van een groepje extreemrechtse sympathisanten die op de hoogte waren van een aantal zaken die geheim moesten worden gehouden. Om maar iets te noemen: info over ex-SAC-lid Adriano Vittorio bijvoorbeeld, of over de potentiële organisator Jean-Francis Calmette? Of over een bende heethoofden uit Braine?

"Herman Wachtelaer avait créé dans les années 1980 une association sans but lucratif (asbl), certains diront “groupuscule”, d'extrême droite sous le nom prometteur de Yggdrasil-Levensboom. Wachtelaer a exercé pendant un temps la profession de chauffeur de taxi. Il aurait eu des contacts avec deux victimes des faits du Brabant wallon (TBW): d'une part le taxi man Angelou Constantin, abattu en janvier 1983 et, d'autre part, le nommé Vanden Eynde José, concierge de l'auberge du Chevalier à Beersel, abattu en septembre 1983."

Bron: Audition de Morlet, 21-4-1997

16

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Hestur wrote:

De vorige avond, sinds dinsdagavond 11 januari? Of toch sinds zondagavond 9 januari? Of wordt de tip van de auto maandag 10 januari doorgegeven en duurt de controle langer dan gezegd, van maandag 10 tot woensdag 12 januari (geen 'snelle controle') en breekt men pas op woensdag 12 januari de auto open?

De tekst op de website was niet zo duidelijk. De taxi is dus verdwenen op zondag 9 januari, en op woensdag 12 januari wordt de koffer opengebroken. Ik heb de tekst dan ook een beetje aangepast.

Hestur wrote:

Lijkt me niet de bedoeling te zijn geweest. Hoe langer het lijk niet gevonden wordt, hoe minder precies de sporen worden. Betrouwbaarheid van tijdstip van overlijden, motieven, getuigenissen, ... vermindert elke dag.

Dat detail is de Bende dan vergeten want ze parkeren hun wagen vlak voor het Franse consulaat op een plaats die is voorbehouden voor het consulaat. Dan kan je toch niet verwachten dat het lijk niet snel gevonden wordt? Als je wilt dat je slachtoffer niet snel gevonden wordt, dan dump je het in een rivier of begraaf je het in bos, maar je parkeert het niet in een centrum van een stad in zijn eigen wagen.

Hestur wrote:

Wat zegt de lijkschouwing daarover? Ik lees nergens iets over sporen van mishandeling?

Ik zal vanavond eens kijken in het verslag van de Bendecommissie, misschien staat er iets in.

Hestur wrote:

Gek ook dat Angelou nadien met misschien slechts één dader (de rokende killer) per taxi ergens heen gereden zou zijn (ook omdat hij zonet in elkaar geslagen was).

Zou hij niet gewoon op die plaats vermoord zijn? De plaats ligt in ieder geval op ongeveer 10 kilometer van het Flageyplein in Elsene.

noorderling wrote:

De chauffeur zal niet snel zelf als dealer gaan spelen (riskeert vergunning verlies) maar dit een 'contact' laten regelen en zelf 10% winst meepakken.

Angst om ontslagen te worden, moest hij in ieder geval niet hebben. Hij werkte namelijk als zelfstandig taxichauffeur.

noorderling wrote:

Al de activiteiten op en rond de auto wijzen niet op een voorbereiding.

Het hangt er een beetje vanaf hoe de feiten bekijkt. Als ze Angelou moesten hebben, moesten ze natuurlijk wel weten waar hij was en wanneer hij daar was. Of kenden ze elkaar en hebben ze gewoon ergens afgesproken? Ze moesten ook een plaats kennen waar ze hem konden neerschieten, dus moesten ze op z'n minst Brussel een beetje kennen. Daarna zijn ze naar Bergen gereden. Was dat gewoon op goed geluk of stond daar een wagen klaar, kenden ze daar iemand, woonde ze daar? Er zal in ieder geval wel een reden achter gezeten hebben. En hebben ze hun wagen op een toevallige plaats achtergelaten? Als je een boodschap wilt geven met zijn dood, moet zijn lijk natuurlijk wel gevonden worden. Het lijkt een beetje op een puzzel waarvan alleen de daders en de mensen aan wie de boodschap is gericht, alles van begrijpen.

noorderling wrote:

En waarom wordt de man dan ook nog beroofd van zijn geld?

Je bent er nu toch, kan je evengoed zijn geld meenemen. Dan lijkt het nog op een overval ook.

noorderling wrote:

Even los van de vraag of dit een roofmoord is of een huurmoord, ... wat zegt dit nou over de bende van nijvel ?

Dat als ze iemand vermoorden, ze graag zeker zijn dat hij dood is? Dat ze geen moeite doen om hun moorden te verstoppen? Dat ze veel risico's nemen voor belachelijk weinig geld en dat ze zich daar absoluut niets van aantrekken? Dat ze graag spelletjes spelen: iemand vermoorden in Brussel om zijn lijk te "verstoppen" in Bergen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17 (edited by Hestur 13-07-2010 19:22)

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Ben wrote:

Uit de autopsie blijkt dat drie kogels binnendrongen in het hoofd en boven de nek. (...) Maar een tweede autopsie, uitgevoerd in Bergen, preciseert dat het slachtoffer door een vierde schot onder het linkeroor getroffen werd.

Ben wrote:

De schoten zijn afgevuurd door iemand die achter de chauffeur moet hebben gezeten.

Ok, ik ging er op basis van deze teksten van uit dat Angelou na zijn pak slaag nog eventjes moest rondrijden voor hij geëxecuteerd werd. Het is natuurlijk logischer dat hij buiten de auto doodgeschoten werd. Kan je normaal gezien zien aan de kogels. Als die in het dashboard steken zat hij in zijn auto, anders werd hij buiten de auto doodgeschoten (of staken ze nog in zijn lichaam?). Eigenlijk is het stukken logischer dat hij buiten de auto doodgeschoten werd. Wie gaat er immers in een auto iemand executeren wanneer hij daarna nog met die auto moet rijden naar Mons? Er steken kogels in uw bedieningsinstrumenten (risico dat ze niet meer werken?), er is risico op bloed aan uw bestuurderszetel (risico op vuile kleren, oncomfortabel, wat als men u ziet, ...) en als ze u tegenhouden, is er risico dat je aandacht trekt.

Het lijkt me zoals jullie stellen niet onmogelijk dat ze Angelou vermoordden omwille van een heroïnezaak en gewoon zijn geld pikten om het als ordinaire roofmoord te laten uitschijnen tegenover politie (onder het motto van "we willen nu ook weer niet dat die zich gaan moeien"). Maar zoals noordeling zegt: de drugslink is eigenlijk niet bewezen.

Ben wrote:

De modderspatten die teruggevonden werden op de broek van het slachtoffer, doen vermoeden dat zijn lichaam over een krijtachtige grond werd versleept.

Kalk of krijt. Ik heb eens op de bodemkaarten van GIS gekeken en in de Brusselse rand is blijkbaar geen krijtgrond te vinden. Misschien wel in Brussel zelf of in Wallonië, de kaarten zijn alleen van Vlaanderen. De andere mogelijkheid is dat het krijt op de site er op artificiële wijze gelegd is. Kent iemand dergelijke sites of redenen waarom zoiets gebeurt?

18 (edited by Hestur 20-07-2010 22:02)

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Zonet viel me nog een ander frappant detail op: de Nederlandse premiejager die de aanslag in Aalst voorspelde, zei dat er twee Grieken en twee Italianen deel uitmaakten van de Bende. Ik ben altijd uitgegaan van Papadopoulos of Karafilis, omdat ik verder geen Grieken in het dossier kende.

Fout dus: Angelou was ook een Griek en hij wordt ook als bendelid genoemd door Vittorio, een Italiaan!

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Ben wrote:

Uit de autopsie blijkt dat drie kogels binnendrongen in het hoofd en boven de nek. (...) Maar een tweede autopsie, uitgevoerd in Bergen, preciseert dat het slachtoffer door een vierde schot onder het linkeroor getroffen werd.

Schot achter linkeroor.

Ben wrote:

De schoten zijn afgevuurd door iemand die achter de chauffeur moet hebben gezeten.

Schoten afgevuurd door iemand die achter hem moet gezeten hebben want sporen wijzen uit dat hij in de taxi werd vermoord. Ik kan echt niet begrijpen waarom die man een linkse shot achter zijn oor kreeg, terwijl er veel meer plaats is aan zijn rechteroor.

Elke taxi heeft toch zo een kussen aan zijne zetel. Niet echt handig om juist links een geweer tegen zijne kop te duwen. Persoonlijk zou ik mijn geweer in de rechterkant van zijne nek planten om hem ergens naar toe te laten rijden.

De kalk/krijt vind ik ook verdacht. Wegenwerken? Werf? Waar wordt er overal kalk/krijt gebruikt? Hij werd doodgeschoten, ze hebben hem dan ergens over de grond gesleurd en dan in de kofferbak gedumpt? Is dat mogelijk? Dan zou het wijzen op 1 persoon die de moord gepleegd heeft.

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Wisten jullie dit:

Een nachtelijke inbraak in restaurant Auberge du Chevalier. Huisbewaarder José Van Den Eynde wordt gefolterd en vermoord. Hij heeft voor dezelfde taximaatschappij gewerkt als Constantin Angelou, het volgende slachtoffer. Beiden vochten onder Franco als huurlingen in de Spaanse burgeroorlog en zouden ook gevochten hebben in Italië bij de "Italian Blackshirt Division".

Bron » www.denderend.be

Italian blackshirt Division? Huurlingen spaanse burgeroorlog?