11

Re: Club Mirano

Merovinger wrote:

Zo zie je maar dat in dit dossier (in de pers, op de fora, op tv, ...) veel zaken soms onterecht aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven of zaken door elkaar worden gehaald.

Dat is bewust uiteraard door sommigen.

Zoals tot in de Bendecommissie toe besproken werd dat Finné de dag na hij om het leven kwam door de ‘Bende van Nijvel’ een afspraak zou gehad hebben bij een bevriend rijkswachter om iets te melden over de Roze Balletten.

Hier bleek niks van waar.  Alles om de waarheid te maskeren.

Jean-Pierre Doreane vertelde iets interessant dat hier - om bovenstaande motivering - geen aandacht kreeg.

“Ik herinner mij dat ik in januari 1996 door het parket van Bergen werd gevraagd om de Cel Waals-Brabant te helpen en dat ik bij die gelegenheid, toen ik het enorme dossier aan het lezen was, een verslag vond dat ik destijds had geschreven. In de context van de zaak Dutroux, trok één zin mijn aandacht. Het was het verhoor van een collega van Juan Mendez, FN, de heer Thys, die verklaarde dat Juan Mendez hem kort voor zijn dood, in verband met een zaak die dateerde van het eerste kwartaal van 1985 en waarbij de zoon van een Brusselse parfumhandelaar betrokken was, had verteld dat het ging om drugs en het pimpen van kinderen. "Mendez, die de jongen kende, vertelde me ook dat hij een complete dwaas was om te doen wat hij deed. Om u een beter idee te geven van deze zaak," voegde deze getuige er in zijn verklaring aan toe, "het was de zaak die leidde tot de arrestatie van de zanger Plastic Bertrand. Dit geval was dus dat van de "Mirano".

12

Re: Club Mirano

Het pimpen van kinderen?

Re: Club Mirano

Ik versta dat evenmin fenix.

14

Re: Club Mirano

Slechte vertaling van het Franse woord proxénétisme : pooierschap. Blijkbaar gebruikt Tiens een niet zo geheel foutloze vertaalfunctie smile

De originele tekst van Doraene vindt je hier » Forum

15

Re: Club Mirano

Adjunct-commercieel directeur Michel Thys van FN had nog meer te vertellen hoor, dan het weinige dat Doreane ervan citeerde Billy&.

16

Re: Club Mirano

Tiens wrote:

Adjunct-commercieel directeur Michel Thys van FN had nog meer te vertellen hoor, dan het weinige dat Doreane ervan citeerde Billy&.

Des te beter, smijt het in de groep zou ik zeggen!

17

Re: Club Mirano

Club Mirano door de jaren heen » 1210sjtn.blogspot.com

18

Re: Club Mirano

In oktober 1986 kwam de zaak voor het Hof van Beroep:

Durgstraffen voor “betere kringen”

Het hof van beroep in Brussel heeft woensdag in grote lijnen de straffen bevestigd die eerder waren uitgesproken in een zaak van druggebruik en -handel in de “betere” Brusselse kringen.

Een overlijden door overdosis lag in de lente van 1985 aan de basis van deze zaak waarin één der voornaamste beschuldigden, de 28-jarige Marc De Pelecijn, was veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar. De Pelecijn had echter geen beroep aangetekend tegen deze straf.

Het hof wijzigde enkele straffen, zoals die in eerste aanleg werden uitgesproken. De 40-jarige Ukkelse industrieel, Philippe Cryns, was eerder veroordeeld tot drie jaar gevangenis, zij het voorwaardelijk met uitzondering van het voorarrest. Het hof van beroep zette de straf om in drie jaar effectief. De 40-jarige binnenhuisarchitect, Jacques De Windt, kreeg strafvermindering. De eerste rechter had 18 maanden voorwaardelijk vastgelegd (met uitzondering van het voorarrest, dat effectief was). Het hof bracht de straf terug tot zes maanden voorwaardelijk, nog steeds met uitzondering van het voorarrest.

Voor het overige werden een reeks straffen bevestigd, Alexis Alewaeters (24) uit Grimbergen, Eric Verhaeghe de Nayer (23) uit Elsene en Bernard Minet (27) uit Tervuren blijven met vijf jaar gevangenis op het strafblad. De 32-jarige Christian Beerlandt uit Molenbeek behoudt vier jaar opsluiting. Volgens het hof namen zij deel aan een belangrijke drugshandel.

Het hof was eveneens van oordeel dat industrieel Cryns, realisator Sami Pavel en de 30-jarige Stéphane De Vriendt een rol speelden in het versturen van cocaïne vanuit Brazilië. Cryns was volgens de rechtbank bovendien de organisator en animator van avondjes-uit waarop drugs werden gebruikt. Dat is de reden waarom het hof de voorwaardelijkheid schrapte bij de straf van Cryns. De Vriendt en Pavel hoorden hun straf bevestigen: respectievelijk drie en twee jaar voorwaardelijke gevangenis, met uitzondering van het (effectieve) gedeelte dat reeds achter de rug is.

Bron: Gazet van Antwerpen | 9 Oktober 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Club Mirano

Volgens Juan Mendez zat hier de sleutel van het Bendemysterie.

20

Re: Club Mirano

De vraag is natuurlijk waarom Juan Mendez dat zegt en hoe hij tot die conclusie komt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube