Re: Podcast: ‘Lacroix. Ik was gangster’

Wat betreft de redenering van Lacroix en Bouhouche, namelijk dat het verdacht is dat er nooit iemand uit de biecht heeft geklapt omdat er in het misdaadmilieu nu eenmaal, vroeg of laat, altijd gepraat wordt door een vriend, broer of vrouw van. Wel, men zou kunnen stellen dat er doorheen de jaren wel degelijk mensen uit de biecht hebben geklapt. Ik denk dan in eerste instantie aan:

Zouden al die 'bekentenissen' verzonnen zijn? Of zit er daar toch ergens een kern van waarheid in?

12

Re: Podcast: ‘Lacroix. Ik was gangster’

Ben wrote:

De feiten die hij gepleegd heeft, hebben gelukkig niemand het leven gekost

Excuseer?

Het verleden is het verleden volgens Lacroix, dat is gemakkelijk natuurlijk. Ik wil jullie volgende passage nog eens voorleggen : "Vader Achille Haemers zou achteraf opmerken dat er niet betaald werd voor de ontsnapping van z'n zoon Patrick, maar dat er even later wel betaald werd door dezelfde personen voor de ontsnapping van Lacroix, Murat en Bajrami. Achille denkt dat zijn zoon door heel belangrijke figuren in de steek gelaten is. Etienne Delhuvenne is een advocaat en tevens jeugdvriend van Patrick. Ook hij meent dat er vuil spelletje aan de hand was. In een interview met HUMO laat Delhuvenne niets los, al komt de naam van Léon Deferm wel meerdere keren bovendrijven. Eén zaak is zeker, er waren rijke geldschieters die er baat bij hadden dat Haemers zweeg over de zaken die hij deed/wist. In 1987 kreeg hij van geldschieters 10 miljoen Belgische frank om te herbeginnen. Maar het zijn waarschijnlijk ook die geldschieters die hem in de gevangenis aan zijn lot overlieten."

Re: Podcast: ‘Lacroix. Ik was gangster’

Spectator Of Life wrote:

Ik heb wel respect voor iemand als Lacroix, die zijn leven terug heeft kunnen opbouwen en in handen nemen op een positieve manier. Als die journalist echt schalks was geweest had die wel even kunnen vragen waarop zijn metgezel Bajarami destijds bekentenissen heeft afgelegd mbt Overijse.

En wat de huurlingen betreft; ik ben van mening dat het locals waren, maar een rijkdom aan wel onderbouwde meningen kan ons inzicht enkel verbreden.

Blijkbaar kenden ze in veel gevallen wel de omgeving en vluchtwegen. Ik denk dus ook idd dat sommigen ergens van rond de buurt tussen Brussel en Charleroi afkomstig waren.

14

Re: Podcast: ‘Lacroix. Ik was gangster’

fenix wrote:

Excuseer?

De briefschrijver heeft het over zijn zoon, niet over Lacroix. Gewoon de hele zin lezen. wink

De feiten die hij gepleegd heeft, hebben gelukkig niemand het leven gekost en wegen in juridische termen ook veel lichter dan de misdaden die meneer Lacroix destijds heeft begaan, maar dat doet er weinig toe.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Podcast: ‘Lacroix. Ik was gangster’

patrick111 wrote:

Wat betreft de redenering van Lacroix en Bouhouche, namelijk dat het verdacht is dat er nooit iemand uit de biecht heeft geklapt omdat er in het misdaadmilieu nu eenmaal, vroeg of laat, altijd gepraat wordt door een vriend, broer of vrouw van. Wel, men zou kunnen stellen dat er doorheen de jaren wel degelijk mensen uit de biecht hebben geklapt. Ik denk dan in eerste instantie aan:

Zouden al die 'bekentenissen' verzonnen zijn? Of zit er daar toch ergens een kern van waarheid in?

Ik denk dat hier veel waarheid in zit. Maar het feit dat dit allemaal de doofpot ingegaan is lijkt  er op te wijzen dat de waarheid niet aan het licht mag komen.

16

Re: Podcast: ‘Lacroix. Ik was gangster’

Philippe Lacroix blikt terug: ‘Je kan leren leven met een trauma. Maar het blijft een litteken’

Op het DS Podcastfestival in Oostende blikte ex-gangster Philippe Lacroix terug op de podcastreeks Lacroix. Ik was gangster. ‘De aflevering met de tweelingbroer van Ronny Croes heeft me diep getroffen’, zei Lacroix.

Philippe Lacroix heeft zijn verleden als gangster volledig achter zich gelaten. Dat vertelde het brein van de bende Haemers op het DS Podcastfestival in Oostende tijdens een terugblik op de truecrimereeks Lacroix. ik was gangster. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube