191

Re: Noord-Franse gangsters

Mocht je je afvragen waarom die piste van de Slimans als daders voor - nuance - alle wandaden toegeschreven aan de Bende van Nijvel steeds maar onophoudelijk weer naar voren geschoven wordt…

Jean-Pierre Adam werkte gerechtelijke politie Neufchâteau

192

Re: Noord-Franse gangsters

Ik denk dat er een heel andere reden is, denk aan de lichtbak.

Re: Noord-Franse gangsters

Wie er hier voor een lichtbak zit, aan waanbeelden en tunnelvisie lijdt, laat ik in het midden. Eén zaak is glashelder. Nooit nog, zal er bij het publiek een consensus over wie verantwoordelijk was voor deze misdaden kunnen bestaan. Er zal zich altijd maar een kleine groep achter de eventuele juridische besluiten van de rechtbank willen scharen. Einde.

194

Re: Noord-Franse gangsters

De Slimans werkten niet voor de DEA. Noël Gillissen heeft dat wel gedaan.

Herlees Freddy Troch, waarom hij Sonia Camps niet kon ondervragen. Herlees Walter De Smedt, waarom Freddy Troch nooit het onderzoek naar Demol zijn lidmaatschap bij het Front de la Jeunesse heeft kunnen uitzoeken. Herlees Vermeersch en zijn getuigenis in de Bendecommissie over de collega van Jean-Pierre Adam.

Het satirische blad Pan had al zeer uitvoerig geschreven over de Roze Balletten, nog voor Pour hier 1 letter over schreef. Waarom is er alles aan gedaan om de ware toedracht van deze brandstichting toe te dekken? Wie beheerde toen het dossier?

Als je halsstarrig alle onderbouwde en zo heel veel argumenten tegen bv de piste van de Slimans blijft negeren.

Re: Noord-Franse gangsters

Geloof niet alles wat de journalisten zeggen. We moeten twijfelen aan wat de magistraten en de politie zeggen. Wat politici betreft, moeten we zeggen?

Hoe te geloven dat de Slimans in Aalst waren? De rijkswacht zou niet zijn vertrokken en zou hebben geschoten.

Sommigen ondersteunen het spoor van de gebroeders Sliman met de hoop dat de magistraten zich van hen zou afkeren. Het is goed gedacht. Maar ze wedden op één paard.

196

Re: Noord-Franse gangsters

Etienne1420 wrote:

Zie jij de gebroeders Sliman de Centaur van Dinant stelen en wegrennen?

Natuurlijk zou dat kunnen. Voor die diefstal hebben we zelfs geen nauwkeurige beschrijving van de daders: één van middelmatige gestalte, de andere 'groot, lijvig en potig'. Zelfs het merk van hun auto en nummerplaat weten we niet.

Die Centaure was wel uniek, amper 17 stuks van gemaakt door een kleine fabrikant. Een wapenliefhebber kan het in de etalage gezien hebben en gewild hebben omdat het iets uniek is. Misschien vond die dief 'dat ziet er indrukwekkend uit' met die dubbele loop, een kaliber 10 wapen is ook niet zo courant.

Ze hadden chance dat de eigenaar in een achterkamer bezig was waardoor ze snel in en uit de winkel konden glippen en die Centaure snel uit de etalage mee gritsen. Of misschien had de eigenaar wel chance want had hij anders misschien een tik tegen z'n kop gekregen.

Daar hebben we allemaal het gissen naar. Eigenlijk weten we zelfs niet of dat wel echt een Bende feit was. De dieven konden het even goed doorverkocht hebben, misschien is het wel meermaals doorverkocht. Ook dat weten we niet.

Over Adam: dat boek van hem over de affaire Dutroux-Nihoul is echt de moeite. Ik twijfel er niet aan dat hij zich voor dat dossier echt gesmeten heeft en toegewijd was. Per toeval ontdekte hij die Bende link bij Sliman. Maar dat hij een verborgen agenda heeft: no way hoor. Die man is nog steeds toegewijd maar volgens mij is hij vanaf dat hij ontdekte dat er mensen Sliman's foto aangeduid hadden (voor de overval bij Dekaise) er zo sterk van overtuigd geraakt dat de Sliman's de Bende ook waren dat hij compleet verblind is geraakt door die overtuiging en niets anders meer wil of kan zien dan die piste. Tunnelvisie dus maar niet met slechte bedoelingen. Hij is daar gewoon van overtuigd en éénmaal je zodanig veel energie in iets gestoken heeft is het mentaal moeilijk om dan plots anders en meer open en kritisch te gaan denken.

In zekere zin zou je hem geobsedeerd kunnen noemen van de Slimans en zijn overtuiging. Maar een verborgen agenda moet je daar zeker niet achter zoeken. Ik twijfel er ook niet aan dat die man wel goede bedoelingen heeft, hij wil het oplossen maar is verstrikt geraakt in zijn eigen overtuiging waardoor hij andere verbanden helemaal niet meer ziet of wil zien.

Re: Noord-Franse gangsters

De Centaur is niet erg waardevol. Niet alles wat in kleine series wordt geproduceerd is luxe. Het is niet eens gebeiteld. Dit wapen trok de aandacht van een jongen à la Mad Max. Jean-Pierre Adam verdedigt zijn veroordeling. Terwijl anderen, zelfs gepensioneerden, niet durven zeggen wat ze denken. Jean-Pierre Adam probeert het imago van de rijkswacht net zo goed te beschermen als hij de slachtoffers wil helpen. Hij heeft gelijk dat hij grijstinten wil brengen. Wat de slachtoffers betreft, het is niet zeker dat ze de waarheid zouden accepteren als die werd verteld.

198

Re: Noord-Franse gangsters

Ter herinnering: Willy Pourtois, wiens naam in het wapenregister van de wapenhandel Madani Bouhouche stond en onder wiens naam een tiental wapens - die bij Mendez gestolen waren - geregistreerd stonden, was een afgevaardigde van het kleine Luikse familiebedrijf ‘Centaure’ gelegen aan de rue Trappé.

De kaliber 10 die door de speurders in Ronquières werd ontdekt, werd geproduceerd door ‘Centaure’. Wapenhandelaar Joseph Cataï uit Dinant had het in dépôt gekregen van de firma ter gelegenheid van een bijzondere tentoonstelling.

Je zou een forum kunnen vol schrijven met alle argumenten die je als aanhanger voor de piste Sliman moet negeren, voor je enige geloofwaardigheid hieraan kan koppelen. Of je hebt andere motieven om deze piste te willen blijven koppelen.

Re: Noord-Franse gangsters

Natuurlijk moet je verbanden leggen. Ik ben geen grote fan van het Sliman-spoor of van het Chronos-spoor. Ik denk dat deze gecontroleerd moeten worden.
Willy Pourtois is interessant, maar de diefstal van de Centaur in Cattai kan eenvoudig zijn.

Re: Noord-Franse gangsters

Ben wrote:
highonprozac wrote:

Al heeft Dekaise zijn overvallers slechts enkele ‘nanoseconden’ kunnen waarnemen, wie zijn wij om zijn (te korte) getuigenis in twijfel te trekken.

We moeten iedere getuigenis in twijfel durven trekken. Lees daarvoor dit topic » Forum

Je moet iedere getuigenis in twijfel trekken, niet omdat de getuigen slechte mensen zijn maar omdat getuigenverklaringen steeds fout kunnen zijn. Om dat te kunnen bepalen, moet je absoluut naar de duur van de feiten kijken en naar de manier waarop de getuige de feiten heeft meegemaakt. In het geval van Daniel Dekaise betekent dit dat je zijn getuigenis zeer omzichtig moet benaderen. Of hij nu Bouhouche, Sliman of Patrick Haemers beschuldigt, maakt in dit geval niet uit. Je moet voorzichtig zijn met die getuigenis omdat hij de daders amper gezien heeft en zwaar gewond is maar ook omdat het maar één getuige (!) is in een dossier dat miljoenen pagina’s telt.

highonprozac wrote:

De broers zijn wel degelijk in verband gebracht met, en ondervraagd aangaande de uiterst brutale en moordende raid op Dekaise.

Dat klopt, net zoals zoveel andere. Daarom moet je je niet focussen op één piste maar alle mogelijkheden open houden, zeker als een piste gebaseerd is op “circumstantial evidence”.

Youssou N'Dour wrote:

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Ik denk het ook, maar dat zie je wel vaker als je met mensen praat die zich vast pinnen op één piste en daarom het moeilijk hebben om objectief naar alle aspecten van een zaak te kijken. wink

De stelling dat een getuigenis - m.a.w.: iedere getuigenis - in twijfel moet worden getrokken, betekent zoveel als dat een getuigenis moet worden getoetst aan de overige zaakelementen.

Daniel Dekaise heeft gewoon een verklaring afgelegd over iets waar ik niet bij was, dus wie ben ik om te weten welke delen daarvan (in welke context) niet kloppen? In de zaak-Dekaise kan de verklaring van Dekaise worden getoetst aan een of meer schakels van de keten van bewijsmiddelen, waarbij kan worden gezocht naar aanknopingspunten en overeenkomsten. Dat Daniel Dekaise de daders amper heeft gezien, kan ik niet plaatsen (zie (o.a.): https://youtu.be/eDiWFigPCHA, vanaf 2:00). Dekaise was, in zijn hoedanigheid van zaakvoerder, sleuteldrager et cetera, voor de overvallers het primaire aanspreekpunt, waarbij ik er gevoeglijk ervan uit ga dat die daders hem en zijn zaak op enigerlei wijze van te voren hebben gescreend.

Voor zover de discussie zou gaan over de status van bijvoorbeeld Thierry Sliman, alias “Sophie” - een belangrijk detail - en Xavier Sliman, dan heb ik er geen moeite mee om als verdachten in plaats van daders te beschouwen. Voor zover de term ‘verdachten’ deze of gene in het verkeerde keelgat schiet, wordt verwezen naar de elementen die wijzen of zouden kunnen wijzen op Thierry Sliman en Xavier Sliman als daders van de overval op Daniel Dekaise alsmede daders van de overval op mevrouw van Lidth de Jeugd, op 14-02-1983.

In ieder geval was ik het niet die Xavier Sliman als verdachte op 21-11-1982 aan de tand heeft gevoeld. Dat waren Belgische rijkswachters. Ook was ik het niet die de processen-verbaal in zijn zaak 18 jaar lang in de vergetelheid heeft laten verdwijnen, noch heb ik, in tegenstelling tot minister Koen Geens, daarvoor namens de België mijn excuses aangeboden. Verder heb ik in 2021 Frankrijk (FNAIG) niet gevraagd om vergelijkend DNA-onderzoek te laten verrichten naar de eventuele betrokkenheid van Thierry Sliman, Xavier Sliman, Pierre M., Edmond M. et cetera, bij de Bende van Nijvel. Dat was onderzoeksrechter Martine Michel.

De term ‘circumstantial evidence’, verdient nadere uitleg. Stel: het DNA in het bloed op het kogelvrije vest, dat op 06-11-1986 is gevonden in de zwaaikom bij Ronquières, is afkomstig van Thierry Sliman Dat is ‘circumstantial evidence’, dus weeg wat je schrijft.

De term ‘tunnelvisie’ moet niet verward worden met het volgen van een spoor, op basis van een hypothese of verdenking, die is gegrondvest op concrete feiten en omstandigheden, waaraan al gaandeweg meer of minder waarde aan kan worden toegedicht, in combinatie met eventueel opduikende nieuwe of andere feiten en omstandigheden. Aalsof ik bij machte ben alle pistes in dezen ten gronde te onderzoeken! Als je dat dan kwalificeert als “maar dat zie je wel vaker als je met mensen praat die zich vast pinnen op één piste en daarom het moeilijk hebben om objectief naar alle aspecten van een zaak te kijken, dan noem ik evenzeer een tunnelvisie of het kind met het badwater weggooien. Overigens had je ook kunnen lezen dat ik in dat kader de nodige nuanceringen heb aangebracht, ook in de zin van dat ik niet zonder meer overal de ‘Franse piste’ zie (bij gebrek aan ‘circumstantial evidence’. Wie praat nou met wie over wat, althans ik kan de Franse piste niet haar geheel volgen en wordt vervolgens weggezet als ‘iemand die het moeilijk vindt om naar alle aspecten van de zaak te kijken’, alsof jij dat wel zou kunnen!

Daar houdt het bij mij op en ik ga hier niet nog een keer uitleggen waarom ik waarde hecht aan de door Jean-Pierre Adam over het voetlicht gebrachte ‘circumstantial evidence’; zie daarvoor mijn eerdere postSliman

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.