Re: Alain Moussa

highonprozac wrote:

Omdat ik tevens mijn geloof in 's lands instellingen wil blijven behouden, ga ik er vanuit dat indien Moussa als “killer” bij de raids van de Bende van Nijvel betrokken was, hij in de gevangenis was gestorven!

Toch ook sarcastisch bedoeld, hoop ik ... Als er nu één zaak is die de culminatie is van het falen van "'s lands instellingen", dan is het wel de Bende van Nijvel-saga...

Re: Alain Moussa

Uiteraard! Alleen de reden hiervan ligt voor mij niet echt vast!

Zogoed als alle (politieke) spelers destijds zijn ofwel overleden, of niet meer aan zet. Dus bijvoorbeeld stellen dat het onderzoek nog steeds wordt gemanipuleerd zie ik dan ook als pure achtervolgingswaan en noem ik na al die tijd zonder enige aarzeling tunnelvisie (zie reeks1985). Een tunnelvisie die stilaan een bedreiging vormt voor de democratie.

Re: Alain Moussa

highonprozac wrote:

Zogoed als alle (politieke) spelers destijds zijn ofwel overleden, of niet meer aan zet.

Het gaat dan ook veel verder dan individuen, het zijn. Laat ik ze maar "instituten" noemen, die moeten beschermd worden en die zijn quasi onsterfelijk ...

Re: Alain Moussa

Er zijn er nog steeds die hun topcarrière te danken hebben door de andere kant op te kijken. Net als in de politiek. Degene die bepaalde dingen binnen hun partij in vraag durven te stellen, worden bij de eerste gelegenheid op kant gezet. De waarheid zou nog steeds veel heilige huisjes kunnen kwetsen. Onderschat de macht van bepaalde geloofsgroepen niet.

Als de Pinon-tapes en misbruik met minderjarigen wel degelijk op foto en video staan, kan je er van op aan dat sommigen nog steeds zwijggeld betalen. Of het zou moeten zijn dat Bende een opdracht was om de afpersingen te stoppen door eenmaal een groot bedrag te betalen. Maar wat als iemand toch nog een kopie heeft liggen?

Re: Alain Moussa

In België zie ik wegens de verschillende politieke krachten en tegenstellingen in dit land, inmenging door de politiek niet echt meer gebeuren. Iedereen houdt elkaar met Argusogen in de gaten.

Alhoewel ik overtuigd ben dat achter deze aanslagen een fixer zat, ben ik heden toch iets meer geneigd te denken aan een kleinschaliger organisatie, waarbij er bij de allereerste feiten, door fouten en slordigheden in het onderzoek - al dan niet met de intentie te saboteren - onherroepelijke blunders zijn begaan. Het is dan ook zeker niet te ver gezocht dat in deze context het veel moeilijker werd om de schuldigen aan te duiden, en het juiste spoor te vinden. Alain Moussa is het schoolvoorbeeld van een storyteller, een pathologische leugenaar. Ik vindt hem daarom geen geloofwaardige getuige/dader.

Maar ja, wie ben ik?

Re: Alain Moussa

highonprozac wrote:

Uiteraard! Alleen de reden hiervan ligt voor mij niet echt vast!

Zogoed als alle (politieke) spelers destijds zijn ofwel overleden, of niet meer aan zet. Dus bijvoorbeeld stellen dat het onderzoek nog steeds wordt gemanipuleerd zie ik dan ook als pure achtervolgingswaan en noem ik na al die tijd zonder enige aarzeling tunnelvisie (zie reeks1985). Een tunnelvisie die stilaan een bedreiging vormt voor de democratie.

Als de daders geen bescherming genieten; hoe komt het dan dat een gangster uit de kringen besproken in dit topic diezelfde namiddag op het plaats delict was, tijdens de feiten is herkend door een jeugdvriend en er na de feiten bezwarende kledingsstukken zijn aangetroffen bij deze lui én het dan toch nooit tot een proces is gekomen? Mijns Inziens is dat onmogelijk zonder bescherming.

Wat die journalist betreft die weet zou hebben dat Moussa Stefaan heeft gedood in Overijse, mijn eerste gedacht was dat Moussa tijdens zijn laatste 'bekentenissen' zo ver weg was dat hij de feiten heeft bekend in de hoop toch nog de premie te kunnen opstrijken. Als we Philippe De Staerke op dat vlak mogen geloven was Moussa aan het einde van zijn Latijn en was zijn geest na alcohol in bijna vergelijkbare toestand als die van Bonkoffsky tijdens zijn bekentenissen. Echter zegt HIPA dat deze 'rumours' rond Moussa al langer bekend zijn; ze staan dus mogelijk los van Moussa's laatste bekentenis.

Het verbaast me dat mensen na het lezen van Beetgenomen en alles op dit forum nog steeds overtuigd zijn dat deze heren niets met Aalst hebben te maken. Volgens mij moeten ze er toch wel iets met te maken hebben, maar mijn mening is niet meer waard dan die van anderen.

Het beste tegenargument is het feit dat de bende van Baasrode itt de Bende geen dodelijke slachtoffers maakte. Dat argument vervalt echter als ze voor Bende overvallen in dienst werkten en de opdracht kregen om te doden. In dienst = bescherming. En laat dat nu net het verhaal zijn waarmee Philippe De Staerke in '91 naar buiten kwam. Veel toeval alweer.

Wat me ook verontrust is het feit dat Moussa massa's pepmiddelen zou hebben genomen voor hij een overval pleegde. Dat stemt overeen met het profiel van 'de bordenschieter' in Aalst. Als HIPA zegt (zie Bonkoffsky-topic) dat het bezwarend materiaal tegen Moussa niet min is, is er wellicht nog meer gaande dan waarvan wij weet hebben.

117

Re: Alain Moussa

Vermassen antwoordde "Geen commentaar" op de vraag van een journalist of het klopt dat Moussa een kind had neergeschoten in Overijse. Geen idee waar dat gerucht vandaan komt maar ik vermoed ook dat er zaken in het dossier staan waar wij hier op het forum geen weet van hebben.

Re: Alain Moussa

Uit een interview met Fons van Rie, Humo '99 :

"Dan had je de autodief Dominique Salesse, een gewiekste gentleman-gangster; Alain Moussa, die je voor alles kon inzetten, een zeer agressieve figuur, die in een psychiatrische inrichting werd opgesloten."

Moussa werd opgesloten in een psychiatrische inrichting?

119

Re: Alain Moussa

Lijkt mij niet onlogisch gezien al zijn verslavingen.

"Ook met Alain Moussa lachen we ons een ongeluk. Moussa is een halvegare, verslaafd aan alles en nog wat, maar vooral aan Rohypnol. Hij is ontoerekeningsvatbaar en levensgevaarlijk. Moussa slaapt door de zittingen heen. Hij wordt maar een keer wakker: op het moment dat het over de overval op het postkantoor van Steenhuffel gaat. We weten dat Moussa die overval heeft bekend en dat hij heeft toegegeven dat Leon de Staerke erbij was. Maar Leon blijft, zoals het een echte De Staerke past, alles staalhard ontkennen. Hij heeft Moussa aangepakt en gezegd: ‘Luister mannetje, jij gaat tegen die voorzitter zeggen dat ik er niet bij was, of er zwaait wat.’

Moussa staat recht en zegt: ‘Meneer de voorzitter, ik wil een verklaring afleggen over die overval. Ik heb me vergist, ik heb gelogen. Leon de Staerke was er niet bij.’ De voorzitter noteert die verklaring. Vervolgens gaat Moussa terug zitten, draait zich om naar Leon de Staerke en zegt, zo luid dat iedereen het kan horen: ‘Heb je het gehoord, Leon? Ik heb gezegd wat jij me gevraagd had te zeggen.’ De hele zaal barst in lachen uit. "

Bron: Popolino | Leopold Van Esbroeck