11

Re: René Mayerus

Exacte datum van overlijden is 16 februari 1985, voor wie zich zou afvragen voor of na de aanslagen van 85.

12

Re: René Mayerus

René Mayerus zat in het verzet tijdens WO2.

Re: René Mayerus

Indien Al Ajjaz achter de kogelvrije vesten roof in Temse zat, dan was René Mayerus hoogstwaarschijnlijk de tipgever.

14

Re: René Mayerus

HERVE wrote:

Over Albert Gillet

"Albert was afkomstig uit een welgestelde herenboerfamilie uit de buurt van Bastogne," vertelt zijn ex-vrouw Mady. "Een neef van Albert was minister in de partij van Vanden Boeynants en een ander familielid was getrouwd met een Selys Longchamps, de familie waarin Albert een dochter heeft, Delphine. Albert Gillet was niet mijn eerste verloofde. Dat was rijkswachtluitenant René Majerus. Mijn vader verzette zich tegen Majerus. In de Eerste Wereldoorlog had mijn vader gezien dat rijkswachters deserterende Belgische soldaten neerschoten en hij wilde niet dat ik trouwde met een rijkswachter. Via René Mayerus heb ik Albert leren kennen. De twee families waren bevriend. René was ook een Ardennees. De wereld is klein, mevrouw."
Bron: Het complot van de Stilte | Hilde Geens (2022)

Albert Gillet.
René Mayerus.

Even in herinnering brengen, je kan dit online terug lezen in een interview van Arsène Pint voor HUMO:

HUMO: Heeft Mayerus zelf mensen naar het SIE gebracht?
PINT: "Ja. Mayerus zei: ‘Ik ken iemand die te vertrouwen is. Een uitstekend wapenmaker.’ Dat was adjudant Evance Collard, die wapenmeester van het SIE is geworden."

15

Re: René Mayerus

Op 31 oktober 1980 zat de rijkswachtcarrière van René Mayerus er op:

Brabant krijgt nieuwe rijkswachtbevelhebber

Op het einde van de maand oktober bereikt rijkswachtkolonel Mayerus, bevelhebber van de provincie Brabant de leeftijdsgrens. Hij zal worden opgevolgd door kolonel Francis Devos, een tweetalige Brusselaar die binnenkort de Generale Staf verlaat waar hij hoger directeur is van de public relations.

Kolonel Francis Devos wordt op zijn beurt op de Generale Staf te Brussel opgevolgd door kolonel Etienne Fastrez, hoofd van de sectie operaties van het gebied Brabant. Kolonel Fastrez, die van het Nederlandse taalstelsel is, heeft reeds een grote ervaring inzake public relations, want hij was jarenlang officier op de stad die met de persrelaties was belast.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 September 1980

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

16

Re: René Mayerus

Jeans wrote:

René Mayerus zat in het verzet tijdens WO2.

Dat klopt, hij was van 26 oktober 1943 tot 2 september 1944 lid van de Nationale Koninklijke Beweging, voornamelijk in de Luikse regio, waar hij toen woonde. Zijn taken waren:

  • Het redden van neergeschoten piloten.

  • Het rekruteren van nieuwe leden.

  • Het observeren van Duitsers, voornamelijk op de N4 tussen Brussel en Trèves.

  • Het inschrijven van door de Gestapo gezochte personen in het bevolkingsregister van Hollange. Op die manier kon hij valse identiteitspapieren, voedsel en onderdak voorzien. Hij deed dit ook voor Joden.

  • Verspreiden van geheime kranten en pamfletten.

  • Bevoorrading van het kamp van het Geheim Leger in Martelange.

  • Sabotage

  • Onderzoek naar collaborateurs (bv. door schaduwoperaties).

Was Mayerus een held? Ja, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar het lijkt erop dat hij zijn kennis van die hij heeft opgedaan tijdens de oorlog ook gebruikt heeft voor Westland New Post.

Trojan wrote:

Exacte datum van overlijden is 16 februari 1985, voor wie zich zou afvragen voor of na de aanslagen van 85.

En hij is geboren op 21 juli 1922, in Léglise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: René Mayerus

Boemerang wrote:

https://lh6.googleusercontent.com/-qyCwO1oinf8/TpG928IVWdI/AAAAAAAACkM/dv9sVpqXWlM/s567/mayerus.jpg

De man op deze foto is niet René Mayerus. De agent op deze foto heeft wel dezelfde achternaam als René Mayerus.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube