1

Topic: Delhaize

Delhaize is een Belgische supermarktketen. Het bedrijf is in 1867 opgericht door Jules Delhaize en zijn broers in Ransart, niet ver van Charleroi. In 1957 opende Delhaize op het Eugène Flageyplein in Elsene de eerste supermarkt met volledige zelfbediening van Europa. Sinds de jaren zeventig is de Delhaize Groep, het moederbedrijf actief in de Verenigde Staten en Azië.

Geschiedenis

Zes zonen uit het gezin van Jacques Delhaize, een wijnhandelaar in Ransart, niet ver van Charleroi, liggen aan de basis van het ontstaan van twee Belgische supermarktketens: Delhaize De Leeuw en Louis Delhaize: Adolphe, Jules, Auguste, Edouard, Léopold en Louis Delhaize.

In 1867 richten Jules en Auguste Delhaize samen een winkelketen op onder de naam "Delhaize Frères et Cie" met als embleem de Belgische Leeuw. Niet veel later treden ook hun broers Adolphe en Edouard toe tot de vennootschap, evenals hun schoonbroer Jules Vieujant. Ze bouwen een heel netwerk van winkels uit waar dezelfde prijzen worden gehanteerd en alle producten worden opgeslagen in een centraal depot. Ze openen hun eerste zaak in Charleroi, al snel gevolgd door zaken in Marchienne-au-Pont, La Louvière, Bergen, Namen, Hoei en Châtelet.

De formule slaat zodanig goed aan dat de broers in 1871 besluiten om de vennootschap naar Brussel te verhuizen. Met het oog op een betere en makkelijkere distributie van hun producten, speelde het groeiende spoorwegennet en de aanwezigheid van het kanaal Brussel-Charleroi een grote rol in hun beslissing om te verhuizen.

In 1870 start hun broer Louis zijn eigen zaak op onder de naam "Louis Delhaize", maar hij beperkt zijn afzetgebied tot Henegouwen. Nog eens vier jaar later, in 1874, besluit ook Adolphe zijn eigen weg te gaan met de oprichting van "Adolphe Delhaize". Alle broers sluiten een overeenkomst met een niet-concurrentiebeding waarbij de drie ondernemingen zich ertoe verbinden om geen bijhuis te openen op minder dan 500 meter van elkaar. Bij het vertrek van Adolphe uit "Delhaize Frères et Cie" treedt de jongste broer Léopold Delhaize toe tot de vennootschap.

In 1875 wordt de naam veranderd in "Delhaize Frères et Cie: Le Lion" en wordt ook "L'union fait la force" aan de uithangborden toegevoegd. Geleidelijk aan zal de naam evolueren naar "Delhaize Le Lion/Delhaize De Leeuw". Tussen 1883 en 1914 opent de winkelketen meer dan 500 bijhuizen over heel België. Alle filialen krijgen een identiek logo, een vitrine met aangeduide prijzen en terugkerende reclame.

Wanneer in de jaren 1930 de economische crisis toeslaat en de eerste discountzaken aan hun opmars beginnen, introduceert Delhaize De Leeuw het budgetmerk "Derby". Tegen 1939 zijn er in België meer dan 744 bijhuizen en zo'n 1 500 aangesloten winkels. Ook in Congo zijn er een aantal Delhaize-filialen. In 1950 besluiten Delhaize De Leeuw en Adolphe Delhaize te fuseren.

De eerste supermarkt op het Europese continent

Reclame van Delhaize op de affiche van de halve finale van voetbalclub Anderlecht in de Europa Cup (1982)
Na een aantal werkbezoeken van de Delhaize-bedrijfsleiding aan "supermarkets" in de Verenigde Staten, wordt beslist om het concept ook in België te introduceren. In 1957 opent Delhaize De Leeuw haar eerste supermarkt met de vestiging op het Flageyplein te Elsene (Brussel).[3] Daar kan men voor het eerst proeven van het gemak van volledige zelfbediening, voorverpakt vlees, diepvriesproducten, verse producten uit koelrekken en een afgedrukt kassaticket.

De onderneming blijft groeien en in 1962 maakt Delhaize De Leeuw haar entree op de Brusselse Beurs. Als gevolg van de economische crisis keurt de Belgische regering in 1975 de "grendelwet" goed, waardoor de opening van nieuwe supermarkten sterk aan banden wordt gelegd. Delhaize De Leeuw besluit hierdoor om zich te gaan specialiseren in drogisterijen en richt de keten DI op.

Daarnaast participeert ze ook in Food Town Stores, een keten met 22 winkels in de Amerikaanse staten Noord- en Zuid-Carolina. De keten begint daar al snel aan een enorme expansie en weet in minder dan een decennium het aantal winkels te vertienvoudigen en op 226 te brengen. In 1983 worden de Food Town Stores vervolgens omgedoopt tot Food Lion.

Vestigingen

Tegen 1992 telde de Delhaize Groep 410 winkels in België, 7 in Tsjechië, 14 in Griekenland en meer dan duizend in de VS. Tegenwoordig is de Delhaize Groep actief in België, Luxemburg, Griekenland, Bulgarijë, Servië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Roemenië, Indonesië en de Verenigde Staten. En beschikt het in totaal over 2 673 winkels, waarvan 775 in België.

De Louis Delhaize Group bestaat trouwens ook nog altijd en is actief in België, Frankrijk, Luxemburg, Groot-Brittannië, Roemenië, Hongarije, de Antillen en Guyana.

Economisch

Bij Delhaize werken (wereldwijd) 144.000 personeelsleden, waarvan 16.000 - 2.500= 13.500 (toekomstige ontslagen) in België. Delhaize draait met een wereldwijde omzet van € 18,8 miljard, waarvan € 3,7 miljard in België. De keten heeft wereldwijd filialen in Europa, de Verenigde Staten van Amerika en Azië.

Europa

In België baat de keten niet alleen de Delhaize-winkels uit, maar ook de winkels onder de naam Proxy Delhaize, Shop'n Go, City Delhaize, Tom&Co en Caddyhome: in totaal zo'n 792 winkels.

Op het einde van 2005 had Delhaize 808 verkoopspunten in België. Deze zijn verdeeld over alle Belgische uithangborden (Supermarkt, City, AD, Proxy, Shop & Go, Di, Tom&Co). Daarnaast bestaat ook de thuisleveringsdienst Caddy-Home. Vanaf 10 maart 2005 nam Delhaize het Turnhoutse Cash & Fresh over (toen met 43 verkoopspunten). Cash & Fresh verloor haar naam en de winkels werden omgebouwd tot Delhaize-supermarkten. In 2007 werd Di verkocht.

In 2009 startte Delhaize met een eigen discountketen onder de naam Red Market. De groep was eerder in deze branche actief met de Dial-keten. De laatste van de ooit 45 Dial-winkels sloot in 1998. In Duitsland telde Delhaize 4 winkels in Aken en Keulen. Deze zijn echter verkocht aan de supermarktketen REWE. In Frankrijk is er één Tom&Co gevestigd.

In Griekenland is Delhaize gevestigd onder de naam Alfa Beta en bezit een verkoopsnetwerk van 148 winkels. Alfa Beta stelt 7200 mensen tewerk. In Servië en in Bosnië en Herzegovina is Delhaize bekend onder de namen Maxi en Tempo. In mei 2000 verwierf Delhaize een participatie in het Roemeense Mega Image. Eind 2005 bezat Delhaize 100% van de keten die uit 18 supermarkten bestaat. Tot medio 2006 bezat Delhaize de Tsjechische keten Delvita. Delvita bestond uit 94 winkels.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten van Amerika (VS) opereert Delhaize onder vier merken (Food Lion, Hannaford Bros., Sweetbay, Harveys en Bloom) in 16 staten. Bottom Dollar Food werd in november 2014 voor ongeveer 15 miljoen dollar verkocht aan Aldi.

  • Food Lion bestaat uit 1.217 winkels.

  • Hannaford bezit 158 winkels en maakt sinds 2000 deel uit van de Delhaize Group.

  • Kash n' Karry/Sweetbay: eind 2006 bestaan beide ketens samen uit 107 winkels.

  • Harvey's: eind december 2006, baat Harveys 68 winkels uit.

  • Bloom: in mei 2004 heeft Food Lion de eerste "Bloom" geopend, een nieuw winkelconcept dat bijzondere aandacht schenkt aan winkelcomfort en dienstverlening. Eind 2006 bezit het uithangbord 39 winkels

  • Bottom Dollar Food: een nieuwe concept dat gepositioneerd was als een discountwinkel. Eind 2006 waren er 18 winkels geopend. In 2014 werden de 66 winkels in de streek in en rond Philadelphia en Pittsburgh verkocht aan Aldi. De winkels zouden nog tot eind 2014 open blijven.[7]

Azië

Eind 2005 bezit Delhaize de keten Super Indo in Indonesië. Deze keten bestaat uit 46 winkels.

Bende van Nijvel

In de jaren 80 waren zes filialen van Delhaize het doelwit van bloedige roofovervallen van de Bende van Nijvel, waarbij in totaal 17 doden vielen.

Bron: Wikipedia

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Delhaize

Vandaag konden we in het nieuws lezen dat Delhaize gaat fuseren met de Nederlandse winkelketen Ahold. Naar aanleiding van dit nieuws bracht De Telegraaf een geschiedenis van Delhaize:

De deal tussen Ahold en Delhaize is rond. Maar wat voor bedrijf is deze Belgische tegenhanger van onze eigen Albert Heijn? Een profiel.

Net als de Albert Heijn is Delhaize begonnen als enkele kruidenierswinkel, alleen gebeurde dat voor de Belgische supermarkt twintig jaar eerder. Op het moment dat oprichter Jules Delhaize met zijn broer Auguste in 1867 in de buurt van Charleroi het bedrijf opricht, zijn kruidenierszaken een rommelige aangelegenheid. Vaak was het een vertrek in een privéhuis, met onregelmatige winkelvoorraden en prijzen.

Daarnaast verleende de kruidenier regelmatig krediet aan de koper. Delhaize, dan docent handelwetenschappen, vraagt zich af waarom een kruidenierswinkels niet meer op het nieuw geïntroduceerde grootwarenhuis lijkt: duidelijk geordend, goed verlicht en voorzien van modern comfort. Daarnaast beseft Delhaize zich dan hoe duur levensmiddelen zijn door de forse winsten die de tussenhandel opstrijkt. Deze problemen weet hij met zijn nieuwe opzet, dat aan de grondslag ligt van het filiaalconcept, te overwinnen.

Aanvankelijk verkoopt Gebroeders Delhaize en Cie, zoals het dan heet, koloniale waren, wijnen en likeuren. Vier jaar na de oprichting verhuist de jonge vennootschap naar Brussel, de stad die zich industrieel en commercieel heeft ontwikkeld, en bovendien qua ligging profiteert van de aanwezigheid van het kanaal en de centrale ligging in spoorwegennet. Mede door het verzorgde uiterlijk van de zaak, waarbij de producten in de etalage met prijskaartjes waren uitgestald, groeit het snel in omvang: na dertien jaar zijn er al honderd verkooppunten. Door de aankoopkracht kan met leveranciers de beste prijzen worden afgesproken, waarmee tussenschakels overbodig zijn geworden.

Met het toetreden van de jongste broer Léopold in 1875 wordt de naam veranderd in "De Leeuw" toe aan hun naam, verwijzend naar de Belgische leeuw en de de waarden kracht, solidariteit en eenheid. Geleidelijk zal dit verkort worden naar Delhaize "De Leeuw". Daarnaast worden de slogans "Eendracht maakt macht" en "In den goeden koop" toegevoegd aan het uithangborden van de filialen.

In 1880 koopt de onderneming een terrein van 1,15 hectare in Molenbeek. Vanwege de snel groeiende industrie en arbeidersbevolking krijgt Molenbeek de bijnaam "het kleine Belgische Manchester". Hier kan Delhaize snel uitbreiden door middel van een grote los- en laadzone en verschillende eigen fabrieken. De snelle industriele ontwikkelingen spelen een sleutelrol in het succes van de onderneming.

Door de mechanisering van de landbouw dalen de voedselprijzen tussen 1867 en 1914 gemiddeld 30 procent. Met deze afzet- en omzetgroei kan de onderneming zijn aanbod in levensmiddelen verder vergroten, waarmee het zich snel naar de top weet van de nationale markt weet te werken. Voor het aanbreken van de Eerste Wereldoorlog bezit de Delhaize 23 fabrieken, naast de normale levensmiddelen een uitgebreid assortimentaan koek, bier, wijn, koffie, chocolade, tabak, en allerlei huishoud- en hygiëneproducten.

Dit uitgebreide assortiment, afgestemd op de bourgondische levensstijl van de Belgen, is tot op de dag kenmerkend voor Delhaize. In 1957 opende Delhaize op het Eugène Flageyplein in Elsene de eerste supermarkt met volledige zelfbediening van Europa. In 1962 gaat het familiebedrijf de beurs op, en in 1974 koopt Delhaize een minderheidsbelang in Food Town Stores, waarmee intussen 1200 supermarkten gevestigd zijn. De onderneming boorde ook markten aan in Luxemburg, Griekenland, Bulgarijë, Servië, Montenegro, Hongarije, Bosnië en Herzegovina, Roemenië, Indonesië, de Antillen en Guyana.

Een ronduit zwart hoofdstuk in de geschiedenis van Delhaize wordt gevormd door de dramatische aanslagen van de Bende van Nijvel, een groep niets ontziende gangsters die België in de jaren 80 in de ban hield met een reeks uiterst moorden, inbraken en overvallen. Tussen 1982 en 1985 kwamen daarblij liefst 28 Belgen om het leven, waarbij met name de bloedige aanslagen op twee Delhaize-supermarkten. In september 1985 werden twee Delhaize-filialen in Eigenbrakel en Overijse overvallen, waarbij acht medewerkers en klanten in koelen bloede werden doodgeschoten. Ruim een maand later vielen bij een overval in de Delhaize-winkel in Aalst eveneens acht doden en werd slechts een schamel geldbedrag buitgemaakt.

Ondanks een klopjacht op de daders, die uit drie gangsters zou bestaan, werd de Bende nooit opgerold. Na de laatste aanslag in Aalst lieten de gangsters zich niet meer zien, mogelijk omdat een van hen tijdens de vlucht was doodgeschoten. Ook dertig jaar later blijft de Bende van Nijvel een van de grootste mysteries uit de Belgische criminele geschiedenis, dat waarschijnlijk ook nooit opgelost zal worden.

Vanaf het begin af aan is het familiaire aspect belangrijk geweest voor het bedrijf. Zoons en dochters van filiaalhouders hielpen in de zaak, en trouwden regelmatig met personeelsleden. Hierdoor vormden naast de Delhaize-familie verschillende andere families een permanent onderdeel van de supermarkt. In de laatste decennia is de betrokkenheid van families steeds meer verwaterd. Veel familaire aandeelhouders erfden hun deel van het bedrijf, maar zitten niet op posities waar de belangrijke beslissingen over het bedrijf wordt genomen.

Het omslagpunt lag in de jaren 90, toen Gui de Vaucleroy in 1999 werd opgevolgd door Pierre-Olivier Beckers. De Vaucleroy was voor minder familie en meer professionalisering, zowel in de raad van bestuur als de dagelijkse gang van zaken. Twee jaar erna vond de de overname door Delhaize America plaats, waarbij door de uitgifte van 40,2 miljoen nieuwe aandelen - een verhoging met 77% - de familiaire betrokkenheid verder afnam.

Langzamerhand verworven verschillende jonge entrepeneurs hoge posities binnen het bedrijf. Niet afkomstig vanuit een familie, laten zij zich in hun beslissingen vooral leiden door de koers van het Delhaize-aandeel. Met de opvolging van de van buitenaf afkomstige Frans Muller en de overname door Ahold lijkt het "meer professionaliteit-minder familie"-credo definitief werkelijkheid geworden.

Bron: De Telegraaf | 24 Juni 2015

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Delhaize

Wat ik ook altijd vreemd en onbegrijpelijk gevonden heb is dat het logo van de Delhaize's nooit veranderd zijn, sinds de jaren 80 is daar niets aan gewijzigd, men zou denken, zeker in deze tijden van communicatie en marketing, dat na zulke gebeurtenissen, men een nieuwe start neemt, nu kijken de slachtoffers nog steeds hetzelfde logo aan.

Re: Delhaize

ele9, i Ik denk dat de slachtoffers eventueel meer last hebben van de winkel en de omgeving zelf, dan van het merk of logo. U zou dan ook kunnen stellen dat ze de naam ook zouden moeten veranderen, samen met het logo?

5

Re: Delhaize

Dat zou ik niet stellen, Mincky, ik vraag me gewoon af of het behouden van het logo, (dat je ook als je niet fysiek naar de winkel gaat, constant tegen komt), niet een grote desinteresse aantoont van de Delaize naar gans de zaak van de bende en dus ook de slachtoffers, het blijft toch opmerkelijk, vind ik.

Re: Delhaize

ele9, daar ben ik zelf niet niet zeker van. Maar ik respecteer uw mening.

Re: Delhaize

Ik zou graag willen weten hoeveel ze hebben betaald. En hoeveel Colruyt betaalde. Misschien als het losgeld aftrekbaar was...

8

Re: Delhaize

Waarom Delhaize? Kijk eens naar het logo van Delhaize en kijk hier eens naar:

images.app.goo.gl/