181

Re: Paul Latinus

Ambtenaar spoorloos

De h. Latinus, de ambtenaar die was gedetacheerd op het kabinet van staatssecretaris mevrouw Goor, blijkt spoorloos te zijn evenals zijn echtgenote. Dit werd dinsdag meegedeeld door de PSC-voorzitter Vanden Boeynants, die was ondervraagd over de banden tussen de PSC en de h. Latinus.

Het linkse weekblad Pour heeft onlangs geschreven dat bedoelde ambtenaar lid was van zowel het Front de la Jeunesse, als van PSC. De h. Vanden Boeynants logenstrafte dit: er is statutair onverenigbaarheid tussen het lidmaatschap van de partij en een beweging waarvan de politieke doelstellingen niet overeen te brengen zijn met die van de PSC.

Niemand heeft ooit verondersteld dat de h. Latinus, die gekend was als een voorbeeldig ambtenaar, tot enige rechtse beweging zou hebben behoord. Men zou hem veeleer linkse neigingen hebben toegeschreven. Hij frequenteerde trouwens eerder linkse milieus.

De h. Vanden Boeynants stelde nuchter vast dat er in alle partijen mogelijk dergelijke onderzeeërs zitten: dat kan men de partijen zelf niet aanwrijven, meende hij.

Bron: Gazet van Antwerpen | 28 Januari 1981

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

182

Misschien heb ik erover gelezen, maar leeft Mireille nog? Is zij (zwaar) op de rooster gelegd? Latinus lijkt me toch vermoord door een vertrouweling, en eentje die door de hond ook vertrouwd werd? Waarom blafte de hond niet? Heeft iemand, behalve Mireille, Latinus zien bungelen? Deze kan ik zelf wel beantwoorden natuurlijk ...

Ik ga ervan uit dat Latinus effectief vermoord werd om iets dat hij wist, en dit met medeweten en medewerking van zijn vriendin. Gewurgd met een telefoonsnoer, en dan een verhaal erbij dat je het snoer hebt doorgeknipt, waar hij zogezegd aan hing. En waarom in de kelder? Werd hij naar de kelder gedwongen onder bedreiging van een pistool of zo? Of werd hij er met een smoes heen gelokt? Of kan hij gewoon vermoord zijn om de "liefde"?

183

Latinus kwam met een taxi naar huis rond, betaalde 3 keer het verschuldigde bedrag terwijl hij niet bepaald op rozen zat. Bij het verlaten van het café wilde Mireille mee maar ze mocht niet van Latinus (er waren weinig flatterende woorden gevallen in het café). Rond 21:45 begonnen ineens alle honden uit de buurt te blaffen en rond 23:00 kwam Mireille thuis. Mireille werd verhoord maar het staat vast dat ze op café zat met 15 pinten in haar kraag en dadelijk na haar thuiskomst rond naar de buurvrouw liep met de vraag de hulpdiensten te verwittigen omdat Latinus zich had opgehangen. Die buurvrouw heeft haar toen gezegd de koord (telefoondraad) door te snijden. Hij hing aan een kram (enfin, de draad hing aan een kram). De rijkswacht werd bereikt rond 23:10-23:15.

Dat staat vast. Daarna wordt het allemaal onduidelijker.

De eerste autopsie concludeerde zelfmoord maar was geen pareltje van grondigheid. Er zijn zaken die standaard gecheckt worden om bv. na te gaan of een lijk opgehangen werd (en zelfmoord gesimuleerd) maar het resultaat was ambigu en sommige zaken werden niet zeer grondig nagekeken.

Zijn voeten raakten de grond maar op zich wil dat niet veel zeggen. Haemers bv heeft zich verhangen aan een radiator van 90 cm hoog en zat eigenlijk gewoon neer, licht naar voor hangend (een voorbeeld dat commentaar zal krijgen, I know). In elk geval: zodra er voldoende druk op de grote bloedvaten aan weerszijden van de nek komt gaat het licht uit, daardoor wordt de druk nog groter etc. Hersenen zonder zuurstoftoevoer omdat er geen bloed meer heen (en weg) raakt, dat duurt niet lang.

Veel verhangingen zijn simpel: koord aan de deurknop, over de open deur, lus rond de hals eventueel met een paar knopen aan weerszijden om een extra drukpunt te maken, door de knieën en het is in no time gebeurd. Voeten raken de grond, no problem. Niet nodig om een kroonluchter te demonteren, op een stoel te gaan staan of een Brico leeg te kopen.

Waarom in de kelder? Omdat hij daar die kram wist zijn en niet praktisch ingesteld was en aan de deurknop dacht (iets dat een pro wel zou weten, denk ik dan)?

Of hij werd snel buiten westen geholpen door iemand (of een paar mensen) die wist wat hij deed en daarna 'opgetakeld' en gezelfmoord. Er waren kandidaten genoeg, gelet op zijn kennis over de Herdersliedstraat en de verklaringen over WNP'ers. Technisch is het simpel. Maar bezwaar: hoe wisten ze wanneer hij ging thuiskomen en of hij alleen ging zijn? Er is wel een gat van enkele uren in het tijdsgebruik van Latinus de namiddag voor z'n overlijden. Niemand die weet of hij dan iemand ontmoet had en mogelijk thuis afgesproken had.

Geen idee of Mireille nog leeft. Indien ja is het een mirakel, ze was drankverslaafd en hield er een gevaarlijke levensstijl op na.

184

Zelfmoord van Paul Latinus lokt ondervragingen uit

In gerechtelijke kringen werd vernomen dat de tegenstrijdigheden rond de zelfmoord van Paul Latinus, de 34-jarige stichter van de Westland New Post, die 24 april verhangen werd aangetroffen in het Waals-Brabantse Court-St.-Etienne, zich opstapelen. Terwijl er nog altijd verhoren worden afgenomen, staat het vast dat de knieën van het slachtoffer de grond raakten wat belangrijk is omdat de vriendin van Paul Latinus altijd heeft staande gehouden dat hij met zijn voeten van de grond hing.

Beschermen

Voorts is nu ook met zekerheid vastgesteld dat Paul Latinus een alcoholgehalte in het bloed had dat met 12 glazen bier overeenstemt. Van Latinus is gezegd dat hij altijd het stilzwijgen heeft bewaard omtrent de verborgen top van de Westland New Post-militie.

Anderzijds bleef hij vrijuit gaan toen WNP-leden werden gearresteerd, eerst voor een diefstal van vertrouwelijke NAVO-documenten, nadien wegens verdenking van een dubbele moord te Anderlecht. Dit zou kunnen betekenen dat Latinus slecht enkele WNP-activiteiten onthulde met het doel andere en gewichtiger feiten van de Westland New Post te beschermen.

Bekend is wel dat het slachtoffer in bezit was van een belangrijk document over een zedenschandaal met minderjarigen in Waals-Brabant. Zijn vriendin, waarmee hij de jongste tijd overhoop lag, verklaarde evenwel dat ze de hand heeft kunnen leggen op dit dossier maar dat ze dit verbrandde.

Telefoondraden

Inmiddels ziet het er steeds meer naar uit dat de hogere leiding van Westland New Post niet is ontmaskerd. Men weet nog steeds niet wie de eigenlijke opdrachtgevers van Paul Latinus zijn geweest. In de WNP droeg Latinus de hoogste rang van maarschalk, doch men heeft sterke vermoedens dat hij dit deed in opdracht van derden. Gelet daarop menen sommige speurders dat Paul Latinus misschien door deze opdrachtgevers werd uitgeschakeld.

Overigen is geweten dat een bekend politicus uit de PSC-rangen Paul Latinus in het geheim heeft ontmoet met het verzoek bepaalde verklaringen die hij aan de politie aflegde, in te trekken.

Bij het parket van Nijvel trekt men alle sporen na en het dossier Latinus is zeker nog niet afgesloten. Officieel luidt de doodsoorzaak van de WNP-stichter nog altijd zelfmoord. Paul Latinus benam zich het leven door verhanging met telefoondraden. Vreemd, heel eigenaardig is echter dat men nooit het mes of de schaar heeft teruggevonden waarmee hij de telefoondraden zou hebben doorgeknipt.

Bron: Gazet van Antwerpen | 21 Juni 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

185

Voor de volledigheid van deze draad: Mireille V.H., de vriendin van Latinus op het ogenblik van diens dood, overleed te Ittre op 28 maart 2024.

186

Na de dood van Latinus wordt een zekere Alain Lecomte ondervraagd door de BOB van Waver. Dit verhoor vindt plaats op 4 mei 1984. De man, geboren in 1962, woonde op dat moment in Court-Saint-Etienne, maar zat op dat moment in de gevangenis. Hij werkte als mecanicien.

Hij verklaart dat hij Latinus al ongeveer 1 jaar kent. Hij kent hem via zijn moeder, want de vriendin van Latinus, Mireille, is een vriendin van zijn moeder. Hij komt Latinus vaak tegen in de cafés van Court-Saint-Etienne, in "Au bon accueuil", waar hij vaak kwam, of in "Café du Monument".

"Ik heb over zijn dood gehoord in via de pers. Ik kan niet zeggen of hij zelfmoord zou gepleegd hebben, daarvoor ken ik hem niet goed genoeg. Het was iemand die nogal sluw is." [Noot: hij gebruikt het woord “sournois”, dit kan verschillende betekenissen hebben.]

“Tijdens de maand februari 1984 heb ik een incident gehad met hem. Ik bevond me in 'Café du Monument', op een vrijdag- of zaterdagavond. Ik wist dat Latinus al een week lang tegen iedereen die het wilde horen, vertelde dat ik een drugsverslaafde ben en problemen heb met drugs.”

“Toen ik hem tegen kwam, heb ik hem daarover aangesproken. Hij ontkende dat hij daarover iets gezegd zou hebben en ik hem me erover opgewonden. Ik heb hem vastgenomen aan zijn jas en heb hem opgetild. De uitbater van het café, Luc, is tussenbeide gekomen en ik ben gekalmeerd. Daarna heb ik het café verlaten.”

“U vraagt me of ik weet of Paul Latinus en dokter Michel Descaille (*) elkaar kenden. Dat weet ik niet. Ik heb Latinus verschillende keren ontmoet na de dood van Michel Descaille en we hebben nooit over deze zaak gepraat.”

“Latinus heeft me één keer verteld dat hij jacht maakt op Russische spionnen. Hij probeerde mij en de mensen met wie hij sprak altijd te overtuigen en wilde zijn ideeën in anderen “ancrer” [verankeren].”

(*) Dokter Michel Descaille werd op 5 november 1983 vermoord.

Op het moment van het verhoor zat Lecomte in de gevangenis. Hij was aangehouden wegens het niet verlenen van hulp:

Aanhouding te Nijvel wegens niet verlenen van hulp

Onderzoeksrechter Schlicker van Nijvel arresteerde maandagavond de 22-jarige Alain Lecomte uit Court-Saint-Etienne, op grond van het niet verlenen van bijstand aan een in gevaar verkerend persoon.

Het gaat hier om de 18-jarige Mireille Gracco die op 15 januari in een gracht van de Chemin des Cailloux te Vieux-Genappe dood werd aangetroffen. Zij bleek overleden aan een overdosis van drugs- en geneesmiddelen.

Een diepgaand onderzoek dat trouwens leidde tot verschillende arrestaties wegens drugbezit en - gebruik, belandde bij Alain Lecomte. Die zou het meisje naar huis hebben willen brengen, maar Mireille Gracco overleed onderweg.

Bron: Gazet van Antwerpen | 11 April 1984

187

Het verhaal van "het incident" tussen Latinus en Lecomte gaat nog iets verder:

In een vervolg van het verhoor vertelt Lecomte dat de uitbater van café Le Monument, een zekere Luc, tussenbeide is gekomen tijdens het gevecht. Plotseling werd Lecomte vastgegrepen door een grote man (“de grand taille”) van ongeveer 30 jaar en behoorlijk stevig gebouwd. De man had een arm in het gips.

Hij heeft Lecomte uit het café gegooid. Eens buiten bevond Lecomte zich tussen twee andere personen die in het café waren. De man met zijn plaaster wou Lecomte met zijn plaaster in mijn gezicht slaan. Daarop begon Lecomte te roepen en dreigde hij om de politie te bellen. Daarop zijn de drie mannen terug in het café gegaan.

Lecomte wist niet zeker of deze drie mannen bij Latinus hoorden.