Na de dood van Latinus wordt een zekere Alain Lecomte ondervraagd door de BOB van Waver. Dit verhoor vindt plaats op 4 mei 1984. De man, geboren in 1962, woonde op dat moment in Court-Saint-Etienne, maar zat op dat moment in de gevangenis. Hij werkte als mecanicien.
Hij verklaart dat hij Latinus al ongeveer 1 jaar kent. Hij kent hem via zijn moeder, want de vriendin van Latinus, Mireille, is een vriendin van zijn moeder. Hij komt Latinus vaak tegen in de cafés van Court-Saint-Etienne, in "Au bon accueuil", waar hij vaak kwam, of in "Café du Monument".
"Ik heb over zijn dood gehoord in via de pers. Ik kan niet zeggen of hij zelfmoord zou gepleegd hebben, daarvoor ken ik hem niet goed genoeg. Het was iemand die nogal sluw is." [Noot: hij gebruikt het woord “sournois”, dit kan verschillende betekenissen hebben.]
“Tijdens de maand februari 1984 heb ik een incident gehad met hem. Ik bevond me in 'Café du Monument', op een vrijdag- of zaterdagavond. Ik wist dat Latinus al een week lang tegen iedereen die het wilde horen, vertelde dat ik een drugsverslaafde ben en problemen heb met drugs.”
“Toen ik hem tegen kwam, heb ik hem daarover aangesproken. Hij ontkende dat hij daarover iets gezegd zou hebben en ik hem me erover opgewonden. Ik heb hem vastgenomen aan zijn jas en heb hem opgetild. De uitbater van het café, Luc, is tussenbeide gekomen en ik ben gekalmeerd. Daarna heb ik het café verlaten.”
“U vraagt me of ik weet of Paul Latinus en dokter Michel Descaille (*) elkaar kenden. Dat weet ik niet. Ik heb Latinus verschillende keren ontmoet na de dood van Michel Descaille en we hebben nooit over deze zaak gepraat.”
“Latinus heeft me één keer verteld dat hij jacht maakt op Russische spionnen. Hij probeerde mij en de mensen met wie hij sprak altijd te overtuigen en wilde zijn ideeën in anderen “ancrer” [verankeren].”
(*) Dokter Michel Descaille werd op 5 november 1983 vermoord.
Op het moment van het verhoor zat Lecomte in de gevangenis. Hij was aangehouden wegens het niet verlenen van hulp:
Aanhouding te Nijvel wegens niet verlenen van hulp
Onderzoeksrechter Schlicker van Nijvel arresteerde maandagavond de 22-jarige Alain Lecomte uit Court-Saint-Etienne, op grond van het niet verlenen van bijstand aan een in gevaar verkerend persoon.
Het gaat hier om de 18-jarige Mireille Gracco die op 15 januari in een gracht van de Chemin des Cailloux te Vieux-Genappe dood werd aangetroffen. Zij bleek overleden aan een overdosis van drugs- en geneesmiddelen.
Een diepgaand onderzoek dat trouwens leidde tot verschillende arrestaties wegens drugbezit en - gebruik, belandde bij Alain Lecomte. Die zou het meisje naar huis hebben willen brengen, maar Mireille Gracco overleed onderweg.
Bron: Gazet van Antwerpen | 11 April 1984
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube