1

Topic: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Samenvatting

Onderzoeksrechter Lacroix (links) en substituut Jonckheere (rechts) aan het Colruyt-warenhuis:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/recons10.jpg

Tijdens de reconstructie:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/recons11.jpg

Bende deed alles ijskoud over

Totaal onverwacht heeft onderzoeksrechter Jean-Claude Lacroix, van het parket van Charleroi, besloten om zondag tot de wedersamenstelling over te gaan van de weerzinwekkende overval op de Colruyt van Nijvel, die zaterdagavond 17 september 1983 aan drie personen, onder wie een rijkswachter, het leven kostte. Deze overval zou ook het werk geweest zijn van de vijf gearresteerden Michel Cocu, Adriano Vittorio, Michel Baudet, Jean-Claude Estievenart en Kaçi Bouaroudj.

Gisterenmorgen omstreeks 9u werden die vijf verdachten in anonieme politieauto’s naar de vestiging van Colruyt aan de Brusselsesteenweg te Nijvel aangevoerd. Ze zaten elk in een afzonderlijke wagen, tussen politiemannen. Voor de wedersamenstelling had rijkswacht en politie voor een indrukwekkende ordedienst gezorgd. Sommige inwoners van Nijvel dachten zelfs dat Colruyt opnieuw het mikpunt van bandieten was geweest.

De rijkswachter, die bijna vier jaar geleden, door de gangsters werd gewond was zondag ook tijdens de reconstructie aanwezig. Een meisje van de gerechtelijke politie beeldde de vrouw uit die onder de moordende kogels van de bende om het leven werd gebracht. Op bevel van de onderzoeksrechter werd het verbod opgelegd om nog te filmen of foto’s te maken.

In het begin van de wedersamenstelling kon af en toe een glimp worden opgevangen van de vijf verdachten, Michel Cocu, gepleegd in zwarte vest en jeansbroek keek rustig, zelfs geamuseerd toe: totaal onverschillig voor die wedersamenstelling. Daar tegenover had Jean-Claude Estièvenart verschillen van mening met Adriano Vittorio die de storm liet betijen.

Ledepoppen, de zogeheten slachtoffers, werden aangebracht en ook de rijkswachtcombi boordevol kogelinslagen waarmee de gendarmes in september 1983 onder vuur werden genomen, verscheen op het toneel. Inmiddels overvloog een helikopter van het Belgisch leger de Colruyt. Nadien speelde gans de wedersamenstelling zich achteraan het warenhuis af.

Acht dagen nadat onbekende gangsters in de nacht van vrijdag 9 op zaterdag 10 september 1983 te Temse een bloedige raid hadden uitgevoerd in het juttebedrijf Wittock-Van Landeghem, waar zeven kogelvrije vesten werden gestolen maar ook de huisbewaarder van kant werd gemaakt, sloegen verscheidene bandieten meedogenloos toe bij Colruyt, aan de Brusselsesteenweg te Nijvel. Drie doden: van dan werd gesproken van de “Bende van Nijvel”.

Met hoeveel mannen de schurken toen ter plaatse zijn gekomen, is niet met zekerheid geweten. Wel is bekend dat de Saab Turbo, die twee maanden eerder te Eigenbrakel werd gestolen, bij de overval op de Colruyt te Nijvel werd gebruikt.

Twee mensen uit Ukkel, die benzine wilden tanken, werden door de overvallersbende koelbloedig neergeschoten. Daarna werd de rijkswacht onder vuur genomen, die was uitgerukt omdat het alarmsysteem van Colruyt was overgegaan. Eén rijkswachter werd vermoord met een kogel in het hoofd. De poging om zijn collega op dergelijke manier af te maken mislukte, omdat de kogel op het schouderstuk van zijn uniform afketste en hij voor dood bleef liggen.

Rijkswachtwapen

Toen ex-politieagent Michel Cocu enkele maanden na Colruyt-Nijvel werd aangehouden, bekende hij een der daders te zijn. Met vijf, zes man en uitgerust met kogelvrije vesten van Temse werd de raid uitgevoerd. In een bui van toegeeflijkheid - hoewel hij achteraf zijn verklaringen introk - had Cocu een bewijs van schuld afgeleverd.

Want omtrent de overval op het warenhuis te Nijvel tekende hij toen uit het hoofd een plan van de overval bij Colruyt uit dat in elke uithoek, deuren, muren en nooduitgang klopte. Zoiets aldus politiemannen, kan je niet als je alleen maar naar een warenhuis gaat om er inkopen te doen.

Bij de overval op de Colruyt te Nijvel werden een .22, een riot-gun en een 7.65mm-pistool gebruikt. Voorts wordt niet getwijfeld dat de gangsters ook het wapen hebben geroofd van de rijkswachter wiens collega werd doodgeschoten. Dit pistool werd volgens experten op 1 december 1983 gebruikt voor het vermoorden van een echtpaar bij een gewapende overval in een juwelierszaak te Anderlues.

De op 17 september 1983 te Nijvel gewonde rijkswachter hoorde de “kille doders” toen onder elkaar Frans spreken met een duidelijk Brussels accent. Voorts troffen de speurders blonde haren aan.

Na de reconstructie zondag te Nijvel trok gans het gezelschap, bij ook substituut Jonckheere en hoofdcommissaris Christian de Vroom (gerechtelijke politie Charleroi) naar Eigenbrakel, waar in 1983 een vuurgevecht plaatsvond tussen de Colruyt-overvallers en de gemeentepolitie. Ietwat voor 13 uur gisteren, reed de politiewagen met Cocu als eerste weg. Gevolgd door die met Vittorio, dan Estièvenart en vervolgens Baudet en Bouaroudj.

Vooraf stond onderzoeksrechter Lacroix ons welwillend te woord. Met zekerheid weet men nog niet hoeveel daders bij de overval op Colruyt te Nijvel waren betrokken en al evenmin met hoeveel auto’s de daders er arriveerden. Veel wilde onderzoeksrechter Lacroix niet kwijt. Toch liet hij doorschemeren dat het einde van het onderzoek nadert.

Bron: Gazet van Antwerpen | 27 April 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Bedankt.

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Ik ben aan het kijken (in het pv) naar die fameuze schets die Cocu gemaakt heeft en waarop alles zogezegd met grote precisie staat aangeduid volgens het krantenartikel.

Maak maar een kruis over die nauwkeurigheid, een significant stuk van wat hij tekent klopt niet met de realiteit zoals beschreven en met de paar foto's die publiek beschreven werden. Hij zat volgens zijn eigen verklaring in een BMW die neus naar de steenweg stond geparkeerd aan het gebouw links van de Colruyt en de pompen (zoals je kijkt naar de Colruyt en de pompen vanop de steenweg, sedertdien gesloopt).

Hij verklaart vanaf daar niet de achterkant van de Colruyt te kunnen hebben gezien, dat klopt. Maar hij beweert zicht te hebben gehad op de pompen en ik ben bv niet zeker dat dat indertijd kon, zittend in die wagen. Er was een muurtje.

Ik vraag me af of men dat ooit allemaal ter plaatse geverifieerd heeft, vóór die wedersamenstelling 3 jaar na de feiten.

Het Brusselse accent waarvan sprake in de krant was volgens de overlevende gendarme 'une sorte d'accent Flamand, en tout cas pas de la région'.

Voorts zijn er allerhande problemen met de timeline die hij beschrijft en ook met de wapens. Om maar één zaak te noemen, hij heeft het eerst over een .22 revolver om daarna te zeggen 'op uw vraag of het ook een pistool met een lader kon geweest zijn, ja dat kan'. Het is om je de haren uit het hoofd te trekken.

Hij weet teveel om er niet bij betrokken geweest te zijn, te weinig om mee te hebben gedaan. Ofwel was hij heel slim en al mijnen aan het leggen in zijn verklaring waarvan hij wist dat ze vroeg of laat gingen ontploffen.

Ik stel me ook vragen over die kogelwerende vesten waarvan iedereen aanneemt dat ze die droegen. Daarmee door een gat kruipen en een tijd in de weer zijn, comfortabel is anders. Ze droegen ze ook onder hun kleding volgens de verklaring. Er bestaan tegenwoordig 'discrete' vesten waarmee je dat kan maar de gestolen exemplaren waren dat niet. Dat onder kleding dragen impliceert dat je kleren hebt die 2 maten te groot zijn om erover te dragen.

4

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Xenophon wrote:

Ik ben aan het kijken (in het pv) naar die fameuze schets die Cocu gemaakt heeft en waarop alles zogezegd met grote precisie staat aangeduid volgens het krantenartikel.

Dit is de schets die Xenophon bedoelt. Ik weet niet zeker of dit ook de fameuze schets is die de journalist bedoelt:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/colruy13.jpg

  1. Locatie Michel Baudet

  2. Locatie BMW met Michel Cocu aan het stuur

  3. Pompen van tankstation

  4. Plaats van de Saab

Bron: Verhoor Michel Cocu door onderzoeksrechter Guy Wezel | 24 November 1983 | Gevangenis van Nijvel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

5. Positie van de Mercedes, aan de pomp die gelegen is aan de 'buitenkant', neus naar de steenweg.

Opgelet: de schets is bijlange niet op schaal.

De pomp waar 'super' kon worden getankt was de achterste. Ik ben nog van alles aan het bekijken en ben zo ver gegaan om vandaag een orthofoto van de site te bestellen uit 1983 bij het NGI.

Een paar problemen, of beter, vragen die ik me stel.

  1. Tankdop van die Mercedes zat aan de passagierszijde. Bijgevolg aan de 'verkeerde' kant als de Mercedes aan de buitenste pomp stond. Niet iets dat een chauffeur die zijn wagen kent zou doen;

  2. Ze kwamen opgereden vanop de steenweg. Om te tanken moest je toen in principe een verplicht circuit volgen: rechtsaf, langs de straatkant van de Colruyt over de parking, dan links achter het gebouw door en naar de pompen. Dat heeft Fourez (die in de nota van Wezel overigens heel de tijd 'Fourey' wordt genoemd) beslist niet gedaan, want dan zou hij aan de achterkant de Saab hebben zien staan. Ik kan me niet inbeelden dat hij daar op zijn gemak voorbij gereden is en dan is gaan tanken. Nee, hij heeft een 'shortcut' genomen en is in de verkeerde richting gereden om te tanken (who cares om 01:00 's nachts, daarbij, vele klanten deden dat).

Mààr: in dat geval reed hij 'neus eerst' naar de pompen, zou dus moeten 'doorrijden' hebben. Dan stond hij echter anders dan blijkt uit de nota + de kans is groot dat hij dan zicht had gehad op de gangsters. Dat is niet helemaal zeker, de inplanting van de DATS was zodanig dat het mogelijk is dat de zijkant van de Colruyt uit het gezichtsveld lag. Daar gaat die orthofoto duidelijkheid over brengen.

En zo zijn er nog een stuk of 5 andere zaken die me niet duidelijk of gewoon contradictorisch zijn in de nota.

6

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Xenophon wrote:

Tankdop van die Mercedes zat aan de passagierszijde. Bijgevolg aan de 'verkeerde' kant als de Mercedes aan de buitenste pomp stond. Niet iets dat een chauffeur die zijn wagen kent zou doen;

Het zal je niet verwonderen maar dit heb ik gisteren nog gedaan.

Ondanks dat vind ik het zeer goed opgemerkt van jou. Je gaat er duidelijk voor en alleen al daarvoor heb je mjn sympathie.

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Ik heb ondertussen die orthofoto. Een 'galet' van 400 Mb en de resolutie is niet denderend maar hij dateert uit maart 1984, relatief kort na de feiten dus. Je ziet er de toestand zoals hij toen was, inclusief de inplanting van de pompen.

Volgens het rapport van Wezel aan Deprêtre tankte de Mercedes aan de buitenste (meest linkse) en achterste pomp, neus naar de steenweg.

Dat is een probleem want om dat te doen moest hij, aanrijdend vanop de steenweg, ofwel de correcte weg volgen om het gebouw heen, maar dan zou hij met zekerheid de Saab gezien hebben. Ik denk dat we dat mogen uitsluiten.

Ofwel heeft hij eerst gedraaid, daarna achterwaarts naar de buitenste pomp gereden. Ander probleem: tankdop aan de verkeerde kant. Waarom dat doen?

Laatste mogelijkheid maar in tegenspraak met het verslag: hij is rechttoe, rechtaan ingereden. In principe is dat in de 'verkeerde' richting (er moest rondgereden worden) maar op dat uur... Tankdop zat dan 'juist', simpeler manoeuvre. En sluit aan bij het vervolg (*). In dat geval zou z'n 'neus' wat uitgestoken hebben naar de achterkant. Maar uit de orthofoto blijkt dat de implantingshoek van het tankstation niet dezelfde was als die van de Colruyt. De locatie van de deur, ongeveer 35 meter verder, stond in de 'schaduw' en was m.i. niet zichtbaar vanaf de bestuurders- en passagiersplek van de Mercedes. Als dat klopt heeft Fourez niet noodzakelijk iets gezien bij het tanken maar werd hij koudweg aangevallen.

(*) Uit de rest van het verslag blijkt dat toen de Rijkswacht aankwam, de neus van de Mercedes richting Nijvel stond, die van de Saab de andere kant, richting 'fonds des routes'. Dat is ook wat werd gezien door gendarme Lacroix. En alvast voor de sporen (bloedspatten rechter achtervleugel) is het de enige mogelijke positie voor de Saab.

Dan lijkt me logischer: na de inzittenden te hebben gedood, heeft een gangster gewoon rechtdoor de hoek om gereden. Indien de Mercedes stond zoals vermeld in het verslag (neus naar steenweg) had hij eerst achteruit moeten rijden, dan nog eens keren. Daarbij zat de tankdop verkeerd. Kan theoretisch allemaal maar lijkt me sterk.

Volgens de verklaring van Cocu zat hij in een BMW die neus naar de steenweg geparkeerd stond aan het 'fonds des routes'. Onmogelijk om zeker te zijn maar er was een talud en een muurtje: m.i. was het onmogelijk die pompen en de Mercedes te zien, gezeten in een wagen op die plek. Dat klopt min of meer met zijn verklaring. Alleen de oriëntatie van de wagen klopt niet met wat hij zegt.

Als ik zo geen kluns was en het posten van foto's hier niet zo moeilijk zou ik het desbetreffende materiaal hier uploaden, dat maakt alles veel aanschouwelijker. Ik vraag me af wat de (veel te late) reconstructie uitgewezen heeft.

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Xenophon, was het overigens een groenige BMW waar Cocu in zat?

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Da's wat hij verklaarde. En dat opent weer een link naar een ander aspect van de zaak, rond 'Le 421'. Maar de verklaringen van Cocu moet je voorzichtig interpreteren. Sommige zaken die hij zegt zijn materieel onmogelijk, andere kunnen hem ingefluisterd zijn en dan heb je een paar kleine goudklompjes rond zaken die hij verklaarde maar waarvan niemand op dat ogenbllik op de hoogte was.

Maar 'officieel' waren er 2 wagens: de Saab en de Mercedes. En 3 daders. Ik moet bekennen - maar ik geef toe dat het puur buikgevoel is en da's nooit een goeie raadgever - dat ik nog altijd moeite heb met de idee dat er slechts 3 daders betrokken waren. En hoe zijn ze weggeraakt, zonder vervoer, met al hun wapens en met bloed bespat? Iemand heeft hen opgepikt.

Verhalen genoeg, hoe het echt gegaan is, da's iets anders.

Re: Reconstructie overval Colruyt Nijvel

Eens kijken of dit werkt, de foto toont een overzicht van hoe de Colruyt van Nijvel en de DATS indertijd ingeplant waren en de gebouwen in de omgeving. De fly-over dateert van maart 1984. Tegenwoordig is alles veranderd. Ik kan nog verder inzoomen voor details. De Colruyt staat centraal, het busstation is ook aangeduid, een nachtwaker daar belde de politie na de schietpartij.

De hoofdstructuren werden aangeduid, het gaat om een orthofoto dus de schaal is constant en er zijn geen perspectiefvervormingen.

https://i.ibb.co/F55fBsV/Overzicht-Nijvel.jpg