31

Re: Lionel Ruth

Ik begin een gevoel te krijgen dat Ruth het niet echt had op nieuwkomers binnen de cel. Eddy Vos vertelt in het interview in Humo over zijn begindagen:

"Ruth zat er al van in het begin van het onderzoek. In het begin waren de verhoudingen zeer stroef met de collega's uit Charleroi. Ik mocht zelfs de vergaderingen van de Cel Waals Brabant niet bijwonen. Een onderzoekschef die niet binnen mag, kan je nagaan. (...) Ik heb toen wel even getwijfeld: ga ik dit wel doen?"

Dan vertelt Vos over zijn bureau dat hij niet had, een dienstwagen waarmee hij amper 70 km/u kon rijden en het tafeltje waar hij samen met advocaat-generaal Michaux het dossier zat te lezen. Er was geen verwarming, geen koffie en buiten was het ijskoud. En het ergste van allemaal, ze mochten niet binnen in de andere bureaus. Het was pas na een bezoek van de minister dat hij eindelijk een bureau kreeg.

Over de schorsing van Lionel Ruth:

"Tegen Lionel Ruth loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek en hij is uit de cel verwijderd, meer kan ik daarover niet zeggen."

Over het wapen dat Ruth heeft achtergehouden (in Gazet van Antwerpen gaat het over meerdere wapens):

"Voor hem heeft het wapen blijkbaar een speciale betekenis. Ik ben ervan overtuigd dat hij niet de bedoeling had het onderzoek te dwarsbomen. Dat hij dat wapen achterhield, heeft volgens mij geen impact gehad op het onderzoek. Maar ik spreek voor mezelf. Hoe en waarom hij die dingen heeft gedaan, daar doe ik geen uitspraken over."

Over het samenwerken:

"We hadden een andere visie op het dossier. Ruth had zijn manier van werken en zijn karakter, en ik heb het mijne. We waren tegenpolen, maar dat kan juist erg verrijkend zijn voor een onderzoek. Dat heeft hij spijtig genoeg nooit begrepen."

Over hun bezigheden binnen de cel:

"In principe hielden we elkaar op de hoogte, al kan dat natuurlijk wel eens fout gelopen zijn. We hadden ook heel andere taken in het onderzoek. De Cel Waals Brabant was in twee secties onderverdeeld. Ruth leidde de sectie banditisme, hij zocht de bendeverdachte in de onderwereld, en vergeleek de robotfoto's van de getuigen met elke in België en Frankrijk bekende gangster."

Zit ik hier op het forum heel de tijd te zagen over het feit dat je niet mag uitgaan van robotfoto's omdat er een te grote foutmarge is (of kan bestaan), en dan blijkt dat Lionel Ruth niets anders deed. Het is zoals het spreekwoord: roeien met de riemen die je hebt.

En Ruth hield zich bezig banditisme in Noord-Frankrijk en België? Zou het toeval kunnen zijn dat Eddy Vos de eerste keer begint over Noord-Franse gangsters nadat Ruth geen deel meer uitmaakt van de Cel Waals Brabant?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

32

Re: Lionel Ruth

Columbo wrote:

Misschien ligt de waarheid of de sleutel daar naartoe eerder in hun eigen burelen dan 7 meter diep in een bos?

Inderdaad, ik ben er ook zeker van dat er in ten tijd tussen die bijna 100 speurders verschillende rotte appels zaten.

Re: Lionel Ruth

Natuurlijk kan Eddy Vos over Lionel 'Ritchie' geen uitspraken doen. Hij zal daar (nu pas?) echter zijn gedacht wel over hebben. Ik vraag me af waar die lui heel de dag mee bezig waren of zijn? Als je niks meer hebt kun je wat op fora gaan rondneuzen. Misschien komt er iemand met een idee of gedacht wat zij nog niet hadden? Heel misschien praat er ene zijn mond voorbij. In elk geval is het goed tegen de verveling.

Ze hebben jarenlang met 60 man op dat dossier gezeten, ondertussen werd het dossier hoger en hoger en op den duur vielen ze er van af. Toen waren ze nog met 2 en een paardenkop. Doch nu Ruth weg is komt er terug meer volk en beweging. Ik denk dat het meer tegenwerking is en was dan het bewust wegmoffelen van dingen. Als de ene iets heeft met de andere zijn vrouw (al- dan niet denkbeeldig) en/of  anderstalig is ofzo kan dat heel zo'n onderzoek danig dwarsbomen.

Ik mis bij die lui een soort van 'gedrevenheid'. Die je op fora wél merkt. Iedereen is er hard mee bezig, ieder op zijn manier. Soms zegt er iemand iets onozels. Maar als Eddy Vos verklaart dat hij zijn vakantie opgeeft om in Ronquières te gaan zoeken vind ik dat vreemd. Alsook dat hij beweerde naar fingerprints op zoek te zijn. Wat moet je daar van denken? Hij hoefde zijn jaarlijks verlof daar niet voor op te geven. Het steekt niet op een dag.

Re: Lionel Ruth

In 1981 kwam de film 'Death Hunt ' uit. Gebaseerd op het leven van 'trapper' Albert Johnson en met Charles Bronson en Lee Marvin in de hoofdrollen. Niemand heeft ooit geweten wie Albert Johnson werkelijk was. In de film zaagt Bronson de loop van zijn geweer af en hij daagt de flikken uit. Kledij idem als wat men droeg in Aalst. In de film draagt Marvin zijn mannen op om 'op alles te schieten wat beweegt'. Maar vooral : Bronson hield zich bezig met valse sporen te leggen. En met ongelooflijke omwegen te maken. (zie vluchtweg Aalst) De flikken kregen ruzie onder mekaar aangaande de te volgen sporen. Op het einde in de film lieten ze de verdachte gewoon lopen...Van miserie eigenlijk.

En hier zaten ze constant tussen de drie gewesten te racen. Ze lieten daarbij TE VEEL sporen na. In every way. Waarom gingen ze de reserveband van de Saab in een naburig huis verstoppen? Ze zouden geprobeerd hebben om de Saab in brand te steken door de benzinetank kapot te schieten, maar dat is niet gelukt. Allez?

Ze gingen er gewoon van uit dat de flikken en het gerecht een zooi ongeregeld was. In de film is Johnson alleen. Ik denk dat alles wat er aangaande de Bende van Nijvel gebeurd is ook van een enkel iemand komt en dat de rest volgde. Denkend dat ze er met valse sporen wel zouden komen. Het is maar een hypothese dat men zich op die film inspireerde. Of iemand daar wat mee opschiet is ook maar de vraag. Maar ik steek er mijn tijd en gedachten in. Terwijl Ruth zijn vrouw in het oog moet houden of dat ze niet steelt.

Als je 27 stukken van een nummerplaat quasi op dezelfde hoop gaat gooien? De CWB vraagt dan op zijn onnozele website : kent U iemand die dingen in kleine stukjes doet? Ja, Andras Pandy maybe. Met hypotheses moet je oppassen moet Ruth aan Vos gezegd hebben. Anders krijg je volgende week geen warme koffie meer.

35 (edited by Raf 31-08-2010 15:33)

Re: Lionel Ruth

Tja , het CBW... Kijk eens op hun website, de nieuwe robotfoto die naar aanleiding van de reconstructie Aalst werd vrijgegeven staat er niet eens op. Deze site is al jaren niet meer bijgewerkt. Van "gedrevenheid" gesproken!

36

Re: Lionel Ruth

Columbo wrote:

Ik vraag me af waar die lui heel de dag mee bezig waren of zijn?

09h00 's morgens de gazet lezen en koffietje drinken
10h00 hun mails lezen
11h00 rookpauze
11h30 Om broodjes gaan
12h00 Broodjes opeten
13h00 Naar een bos waar ze nog niet geweest zijn,een moeilijk te vinden bos want ze komen pas om 16h terug aan in Jumet.
16h00 Rapportje maken
16h30 Sigaartje roken
17h00 Naar huis

Ik ben nu wel aan het zeveren maar hoe ik bepaalde zaken ondervindt over de afgelopen jaren, dan moet ik Columbo gelijk geven zé, de gedrevenheid was heel ver te zoeken, de laatste tijd lijkt men er toch nog iets van te maken maar dat is veel te laat,toch om nog iemand te kunnen veroordelen, de waarheid kennen zou al een troost zijn.

Re: Lionel Ruth

Ik heb hun website al meer dan een jaar niet meer bekeken. Denk dat ze nog steeds achter dezelfde prullen zoeken. Over Finné zijn honden staat er niks op papier. Ze zouden de dierenbescherming kunnen bellen hebben. Neen, ze schoten die zijn honden botweg dood.

Waarom? Ik zie daar geen reden toe. De honden bewaakten die gast zijn appartement. Finné lag daar dood op die parking. Het was niet de Bende Van Nijvel die de honden doodschoot. Het waren degenen die naar die Bende op zoek moesten die de honden doodschoten. Ik neem ze dat kwalijk. Het versimpelt wel wat dingen. Je weet van wie je afstand moet houden.

Zoiets doe je niet.

38

Re: Lionel Ruth

Op 21 januari 1997 heeft David Van de Steen samen met zijn grootvader een inleidend gesprek met zes speurders van de Bende-cel. David vertelt aan hen wat hij op 9 november 1985 heeft gezien en zegt dat hij één van de daders heeft herkend: het is Patrick Haemers die op hem heeft geschoten.

Lionel Ruth was er ook bij. Hij geeft de indruk dat hij David niet gelooft, maar hij zegt dat hij het eens zal nakijken. Bij een tweede ontmoeting, wanneer de speurders het dossier komen ophalen, zegt Lionel Ruth tegen David dat Patrick Haemers er niet bij geweest kan zijn, omdat Patrick Haemers die dag in de gevangenis zat.

Achteraf blijkt dat deze informatie van Ruth niet klopt!

Uit: "Niet schieten, dat is mijn papa!"

Dus ik stel mij nogmaals de vraag? Wat deed Lionel Ruth binnen de Bende-cel buiten collega's van de GP belachelijk maken, sporen verwaarlozen en niet goed nakijken, wapens achterhouden en fouten zoeken in het boek van Guy Bouten?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

39

Re: Lionel Ruth

Ergens gelezen: Vos werkte aan dossier Mendez, opdracht parlementaire commissie. Ruth werkte aan de bende. Dit zal echter een momentopname geweest zijn. Ik denk dat hun werk onder toezicht stond van de onderzoeksrechter dus totale vrijheid was er ook wel niet.

Vraag 1: Wist de commissie dat Mendez in Aalst had gewerkt?
Vraag 2: Wist de commissie wat er de maandag na Nijvel is gebeurd.

Zo beide vragen negatief beantwoord worden stel ik vragen over de medewerking die is gegeven aan deze commissies.

40

Re: Lionel Ruth

Ik zou de mensen geen te weinig gedrevenheid willen verwijten. Jaren werken op hetzelfde dossier breekt velen en er zijn er ook een paar moeten stoppen en ook een paar die het opgegeven hebben en naar hun afdeling teruggekeerd. Sommigen hier op de website komen nooit naar een vergadering, zelfs al zijn er pinten te drinken. Wekelijks spuien ze een paar lijntjes en nemen weinig moeite om zelfs eens bij onze Waalse buren waar toch 85% van de feiten gesitueerd zijn een kijkje te nemen.

Ik zoek vrijwilligers om in de bib de kranten eens na te lezen tussen 1982 en 1987  in het Frans want ik heb vastgesteld dat er nog veel instaat waar ik nog niets van wist. Alleen dit duurt een maand per krant en zoveel congé heb ik ook niet. Wie heeft er een dag of drie "gedrevenheid" te veel? Alleen naar de bib, Albertina, microfilm e. d.

Terwijl het buiten schitterend weer is. Zie ze al vliegen, naar de kust.