431

Re: Verjaring

Het dossier verjaart niet meer en er worden geen onderzoeksdaden meer uitgevoerd. Met andere woorden het mag inderdaad niet uitkomen.

432

Re: Verjaring

Django68 wrote:

er worden geen onderzoeksdaden meer uitgevoerd.

Er worden nog steeds onderzoeksdaden uitgevoerd:

(...) Le dossier des Tueries du Brabant reste ouvert, mais jusque quand ?

Le parquet fédéral a encore réalisé des devoirs d’enquête très récemment, en décembre dernier. L’annonce de la fin de la prescription suscite une double réaction chez Eric Van Duyse, directeur de la communication : "Avec la prescription, on pourrait imaginer que quelqu’un se réveillera un jour et fera des déclarations qui pourraient même l’incriminer en sachant qu’il ne risque plus rien. Cette possibilité disparaît".

D’autre autre côté, Eric Van Duyse précise : "Si le dossier est fermé, mais qu’un élément significatif apparaît dans quelques années, on pourra le rouvrir si l’élément est suffisamment important et ça, sans limite de temps. Cela veut dire que, dans 40 ans, on pourrait avoir une explication pour autant qu’il y ait encore des éléments disponibles à ce moment-là".

Et sur ce point, rien n’est moins sûr. Eric Van Duyse : "D’excellents enquêteurs travaillent depuis de nombreuses années. Tout ce qu’on pouvait faire a été fait. À un moment, il faudra peut-être constater que toutes les pistes ont été explorées, tous les moyens humains et techniques ont été mis en œuvre, mais sans qu’on trouve la solution. Un jour, il faudra envisager la possibilité de refermer ce dossier".

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

433

Re: Verjaring

Of u heeft een zeer zeer slecht geheugen Meneer Van Duyse of u liegt. In 2018 kende u nog geen enkele dader, toen is voorgesteld om een financiële analyse te doen om zodoende de financiers lees opdrachtgevers te vinden. Er kwam een no go. Het zou natuurlijk kunnen dat we slecht ingelicht zijn, maar dat ligt niet aan ons natuurlijk. Bij de zaak Dutroux werd dat wel gedaan. Op een gegeven moment is de boekhouding van Dutroux openbaar geworden. Het kleinste kind kon daar uit afleiden dat Dutroux niet alleen schuldig was. Niet dat dat veel opleverde tijdens het proces maar de slachtoffers in die zaak en ook wij kwamen zo achter de waarheid. De juridische waarheid klopte dus niet met de werkelijkheid. Mochten wij slecht ingelicht zijn zullen wij ons bij u excuseren.

434

Re: Verjaring

Als ik me niet vergis zegt hij letterlijk: als er over pakweg 40 jaar een nieuwe verklaring aefgelegd wordt dan kan het onderzoek heropend worden. Ervan uitgaande natuurlijk dat de daders een bijbelse levensspanne hebben. Er woren pro forma nog wat deuren gesloten zodat de bevolking toch niet het gevoel heeft dat ze belazert wordt en dan gaat het dossier onherroepelijk de doofpot in, veilig afgeschermd voor elk geschiedkundig onderzoek. Tenzij er over pakweg 40 of 50 jaar toch nog een nieuw element opduikt. Beschamend.

435

Re: Verjaring

» www.tvoost.be

Ben wrote:

Er worden nog steeds onderzoeksdaden uitgevoerd

Welke?

Er zijn nog bitter weinig opdrachten die dienen uitgevoerd te worden. En in de huidige stand van zaken is het ook niet meer mogelijk om "de verjaring gestuit zijnde door ambtsplichten" nog terug te vinden of nog te lezen in het Bende van Nijvel-dossier. Omdat de waarheid nooit aan het licht mag en zou komen heeft men nu snel de wetswijziging goedgekeurd wat de verjaring betreft. Het regenschermsysteem ter ontduiking van verantwoordelijkheid. Nu kan men blijvend schermen met de geheimhouding van het gerechtelijk onderzoek dat voortdurend is. Opdat België niet op zijn grondvesten zou daveren is men verplicht om de geheimhouding met betrekking tot de gruwelijke feiten blijvend te waarborgen.

436

Re: Verjaring

Bossi wrote:

Welke?

Daar kan ik niet op antwoorden maar ik kan wel bevestigen wat de journalist schrijft: in december zijn er belangrijke onderzoeksdaden gebeurd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

437

Re: Verjaring

Er zijn de afgelopen 40 jaar talloze belangrijke onderzoeksdaden gebeurd: graafwerken naar lichamen en wapens, DNA-testen, profiling en noem maar op... Geen enkele die iets heeft opgeleverd. Het zou me sterk verbazen mocht het dit keer anders zijn.

Re: Verjaring

Bossi wrote:

» www.tvoost.be

Ben wrote:

Er worden nog steeds onderzoeksdaden uitgevoerd

Welke?

Er zijn nog bitter weinig opdrachten die dienen uitgevoerd te worden. En in de huidige stand van zaken is het ook niet meer mogelijk om "de verjaring gestuit zijnde door ambtsplichten" nog terug te vinden of nog te lezen in het Bende van Nijvel-dossier. Omdat de waarheid nooit aan het licht mag en zou komen heeft men nu snel de wetswijziging goedgekeurd wat de verjaring betreft. Het regenschermsysteem ter ontduiking van verantwoordelijkheid. Nu kan men blijvend schermen met de geheimhouding van het gerechtelijk onderzoek dat voortdurend is. Opdat België niet op zijn grondvesten zou daveren is men verplicht om de geheimhouding met betrekking tot de gruwelijke feiten blijvend te waarborgen.

Zo is het, we moeten daarover niet lullig doen.

Men had het ook makkelijk kunnen oplossen, de zaak sluiten en een onbekende bende die zich niet meer kan beroepen op een advocaat ervoor laten opdraaien. Adam en kornuiten hadden ten volste hun medewerking verleend. Mijn vermoeden is dat er nog steeds betrokkenen in leven zijn, of tenminste mensen die weten hoe de vork in de steel zit en/of over bezwarend bewijsmateriaal beschikken. Zolang dit het geval is, is het veiliger de zaak te laten vervagen.

439

Re: Verjaring

Ben wrote:
Bossi wrote:

Welke?

Daar kan ik niet op antwoorden maar ik kan wel bevestigen wat de journalist schrijft: in december zijn er belangrijke onderzoeksdaden gebeurd.

Ik kan het niet voldoende benadrukken maar met journalistiek is het zeker en vast opletten.

440

Re: Verjaring

Spectator Of Life wrote:
Bossi wrote:

» www.tvoost.be


Welke?

Er zijn nog bitter weinig opdrachten die dienen uitgevoerd te worden. En in de huidige stand van zaken is het ook niet meer mogelijk om "de verjaring gestuit zijnde door ambtsplichten" nog terug te vinden of nog te lezen in het Bende van Nijvel-dossier. Omdat de waarheid nooit aan het licht mag en zou komen heeft men nu snel de wetswijziging goedgekeurd wat de verjaring betreft. Het regenschermsysteem ter ontduiking van verantwoordelijkheid. Nu kan men blijvend schermen met de geheimhouding van het gerechtelijk onderzoek dat voortdurend is. Opdat België niet op zijn grondvesten zou daveren is men verplicht om de geheimhouding met betrekking tot de gruwelijke feiten blijvend te waarborgen.

Zo is het, we moeten daarover niet lullig doen.

Men had het ook makkelijk kunnen oplossen, de zaak sluiten en een onbekende bende die zich niet meer kan beroepen op een advocaat ervoor laten opdraaien. Adam en kornuiten hadden ten volste hun medewerking verleend. Mijn vermoeden is dat er nog steeds betrokkenen in leven zijn, of tenminste mensen die weten hoe de vork in de steel zit en/of over bezwarend bewijsmateriaal beschikken. Zolang dit het geval is, is het veiliger de zaak te laten vervagen.

Als er in één onderdeel van het onderzoek twee strijdige verklaringen zijn terug te vinden van één en dezelfde persoon die actief was binnen de B.O.B. als dienstoverste, zou ik ervan uitgaan om deze opnieuw te confronteren met zijn twee verschillende tegenstrijdige verklaringen. Dat een onderzoekrechter of een Procureur daar niet over struikelt is voor mij onbegrijpelijk. Daarover is er verder geen enkele opdracht toe gegeven tot een her verhoor. Het betrof dan nog wel een belangrijk onderdeel van het onderzoek. Dan heb ik vermoedens dat men in veel stukken diagonaal leest.