91

Re: Jachtgeweer kaliber 10

N°1 - Gebruiker van de FAUL Centaure 10 gauge

13/03/1982 - Cattai in Dinant

Diefstal van een 10-gauge 2-loops juxtageplaatst geweer, FAUL model Centaure.

30/09/82 - Dekaise in Waver

Een dubbelloops jachtgeweer naast elkaar geplaatst en gezaagd, waargenomen door een getuige ten tijde van de gebeurtenissen en in december '86 door Dekaise geïdentificeerd als de Centaur cal.10 waarmee hij werd geraakt.

30/09/82 - Schietpartij Hoeilaart

Een ongeïdentificeerd jachtgeweer dat werd gebruikt om Sartillot te verwonden (ongeveer 80 kubieke kogels raakten de gendarme). Kubieke hagels worden gebruikt voor de jacht op watervogels, een normale lading in een 10-gauge patroon is ongeveer 120/180 pellets, de schietafstand van 6 tot 7 meter en de schijnbare dispersiekegel ondersteunen de hypothese dat dit waarschijnlijk de 10-gauge Centaure is die in Dinant is gestolen en gebruikt om de heer Dekaise in Waver te raken.

Beschrijving van de schutter:

• 30/35 jaar oud

• 1m75 tot 1m80

• Gemiddeld postuur

• Vrij vol zwart haar dat de helft van de oren bedekt – Mise distinguée

03/03/83 - Hold-up Colruyt Halle

Een man gewapend met een jachtgeweer met twee lopen van ongeveer 40 cm die één keer in de winkel schoot op het bord "slagerij" en één keer vanuit de rijdende auto toen ze zich terugtrokken.

In het tijdschrift werden "talrijke hagels", een rode dop en een wad jachtpatroon gevonden. Er zij aan herinnerd dat in november 1986 ongeveer veertig patronen van cal.10 van het merk Fiocchi in de zakken van Ronquières werden gevonden. Was er een vergelijkende beoordeling tussen de HAL-munitieresten en de patronen die in Ronquières werden teruggevonden?

Beschrijving van de drager van dit wapen, volgens het dossier:

• 1m85

• Robuust gestel

• Zwarte capuchon met lichte randen die ogen, neus en mond onthullen

• Spreekt Frans

• Gekleed in een lange loden jas en donkere broek.

Volgens de firma Colruyt was de drager van het jachtgeweer ongeveer 1m75 lang.

09/11/1985 - Hold-up Delhaize Aalst

Een ruw afgezaagd 2-loops jachtgeweer dat werd gebruikt om David Van de Steen te verwonden (Notulen 2252 van 20/11/85 geschreven door de BOB van Aalst). Ook moet worden opgemerkt dat het slachtoffer verklaarde dat de kolf van een pistool zichtbaar was onder zijn jas en dat hij ook een handgun aan de zijkant had hangen.

Let op: Er wordt geen melding gemaakt van dit wapen in het dossier, aangezien de getuigenis van David Van de Steen niet serieus werd genomen!

C.P. wrote:

aangezien de getuigenis van David Van de Steen niet serieus werd genomen.

Waar staat dat ergens C.P.?

93

Ik heb geschreven :

Let op: Er wordt geen melding gemaakt van dit wapen in het dossier, aangezien de getuigenis van David Van de Steen niet serieus werd genomen!

Enkel voor Aalst waren er:

• tenminste 7 verschillende beschrijvingen door getuigen van het automatische wapen (9mm)

• 2 onjuiste beoordelingen van "expert" DERY (Vigneron, Beretta)

• "Expert" Dery vergiste zich eerst in de .38 patroonhulzen die door Nevens waren afgevuurd. Ze hadden ze in verband gebracht met de gebeurtenissen van 83 voordat ze een tegenstrijdig rapport uitbrachten!

• "Expert" Pletinckx (niet beter dan Dery) schatte aanvankelijk in dat een van de RG's die in Aalst werd gebruikt, een SPAS 12 was…

Wat een (ajiun)soep!

94

Misschien stel ik de vraag op een verkeerde plaats en maak ik een zeer domme opmerking. Ik zag op het franstalige forum dat CP zich afvroeg waarom een bepaalde loop zo schuin afgezaagd was. Ik ken niets van afgezaagde lopen maar herinner mij dat ik destijds glazen buisjes soms bewust schuin afzaagde zodat ik er iets makkelijker kon terug uithalen. Ik weet natuurlijk ook niet welke impact dit op de schietbaan heeft. Dus, kan dat de reden zijn waarom men met opzet schuin afzaagde? Nogmaals sorry indien dit de domste opmerking ooit is.

Ik heb geen verstand van wapens en ermee schieten Fenix maar ik heb wel regelmatig metalen buizen met een goedkope ijzerzaag gezaagd en dan ‘loopt’ het zaagje vaak scheef weg. Ik heb het daarom altijd als slordigheid gezien, of het niet beschikken over het juiste gereedschap.

Verder zou ik me niet te druk maken over domme opmerkingen, beter een domme opmerking te veel dan een te weinig die mensen aan het denken had gezegd (ik kan er ook wat van zo nu en dan wink).

Is m.i. gewoon slordigheid/slecht materiaal. Dat schuin afzagen verandert niets aan het traject van de hagel (het feit dat de lopen korter zijn dan weer wel, dat vergroot de spreiding en uiteraard, maakt het wapen makkelijker vervoerbaar. Wat voor mij veelzeggender is, is dat dat afgezaagd stuk loop vermoedelijk al die tijd bij de rest gebleven is. Maar ik heb het al gezegd: strikt technisch was die Faul een onding om overvallen mee te plegen.

97

xeno, ik twijfel absoluut niet aan je kennis van wapens maar ... ik denk dat jij alles bekijkt van uit het standpunt van een wapenliefhebber of een sportbeoefenaar.

Op het internet vond ik dit:

Een afgezaagd jachtgeweer of sawn-off shotgun (in het Engels) is een jachtgeweer (met hagel als munitie) waarvan men een stuk van de loop heeft afgezaagd en soms ook de kolf. Dit kan zowel een dubbelloops jachtgeweer als een pumpaction-geweer zijn, meestal van een zwaar kaliber, bijvoorbeeld kaliber 10 of 12.

Vooral criminelen en verzetsstrijders maken vaak gebruik van deze wapens en dit wel om drie specifieke redenen, ze zijn gemakkelijk te verbergen, bijvoorbeeld onder een lange jas. In de meeste landen zijn hagelgeweren het makkelijkst van alle beschikbare vuurwapens te bemachtigen.

Het wapen kent naast deze reeks van voordelen ook één groot nadeel, namelijk het effectieve bereik. Doordat de loop is ingekort spreidt de hagel zich veel sneller dan bij een normaal jachtgeweer, hierdoor wordt de draagwijdte drastisch beperkt.

Het wapen kent een ware cultstatus, dit vooral door het dreigende karakter dat ervan uitgaat. Zo hanteerde de reus van de Bende van Nijvel een afgezaagde tweeloop van het kaliber 10 bij diverse overvallen, werd het wapen gebruikt door één van de moordenaars van Malcolm X en had Clyde Barrow meestal een ingekorte Browning Auto 5 in zijn auto liggen. Daarnaast duikt het geweer ook in diverse films op.

En ook nog dit:

Op korte afstand schiet je dan alles kapot, door de grote spreiding van de hagel als de loop kort is. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je mis schiet. Het werkt eigenlijk alleen bij een hagelgeweer, bij een kogelgeweer heb je sowieso geen spreiding. Een bijkomend voordeel is de enorme herrie die nog wat extra indruk maakt.

Ik leid hier uit af dat dit wapen niet toevallig gekozen is, namelijk omwille van het dreigende karakter, de enorme herrie en vooral het feit dat het alles kapot schiet.

Ik geloof absoluut niet in de theorie dat alleen op mensen geschoten werd omdat ze zogezegd in de weg liepen. Integendeel, het was omgekeerd, de daders liepen achter sommige slachtoffers aan. Volgens mij was het doel zoveel mogelijk herrie maken en zo veel mogelijk gruwel veroorzaken.

Ik heb deze zienswijze voorgelegd aan een aantal slachtoffers die tussen deze gruwel stonden, zij zijn het eens met mij.

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat ik gelijk heb, het is maar een hypothese.

98

Volledig mee eens

Ben natuurlijk geen crimineel maar een paar nadelen van die Faul in vergelijking met bv RG1 en RG2 waarvan je ook de kolf en de loop zou kunnen afzagen:

• Kaliber 10: veel zeldzamer qua munitie dan het kaliber 12 van RG 1 en 2, wordt eigenlijk vooral in FR gebruikt voor een specifieke aanwending (drijfjacht eenden);

• 2 lopen = 2 schoten. Daarna moet je hem openen, manueel de lege hulzen van die kardoezen verwijderen en herladen. Daarvoor heb je 2 handen nodig: als een ietwat getraind iemand je dan aanvalt met een wapen ben je zo goed als dood. Met RG1 en 2 had je 6 schoten ter beschikking en die kunnen bijgeladen worden op een wijze die het wapen inzetbaar houdt (mits een getraind gebruiker);

• Loop afzagen: meer spreiding, ja. Maar het is absoluut niet zo dat je dan op een paar meter afstand letterlijk àlles wat voor je staat wegblaast. En meer spreiding = minder pellets per oppervlakte op doel, dat wil je niet.

Enfin, ik vind die Faul een hallmark van prutsers, maar wie ben ik?

100

Eind jaren 70 en begin jaren 80 had je een aantal Hollywood-films waarin jachtgeweren met afgezaagde kolven en lopen voor kwamen. Het kan dus zijn dat de daders hun inspiratie hieruit hebben gehaald.