Ook in Temse zie ik geen wezenlijk verschil in brutaliteit met de overval in Aalst. In Temse werd de 26-jarige Jozef Broeders blijkbaar zonder aarzelen afgemaakt als een beest, wat ook gebeurde met de familie van den Steen. Zijn vrouw, de 25-jarige Linda van Huffelen, werd zowat aan flarden geschoten. Met dit resultaat dat deze jonge vrouw net als David Van den Steen, verscheidene weken in coma lag en na X-aantal operaties, tot op de dag van vandaag hiervan de gevolgen ondervindt. Ook in Maubeuge had de schietpartij net als in Hoeilaart, ernstige gevolgen voor de toesnellende agenten, en men kan zich inbeelden wat er had kunnen gebeuren moesten deze gangsters goede schutters zijn geweest! Zowat hetzelfde gebeurde op de parking in Nijvel, waar het echtpaar zonder pardon werd afgemaakt, en de vrouw over de omheining werd gedropt!
Eenzelfde moordorgie vond plaats in Anderlues waar het echtpaar Szymusik zonder pardon werd afgemaakt. Dus, het is niet omdat de onderliggende redenen van de overvallen in ’85 mogelijk anders waren (mogelijk afpersing?), en er in ’85 het meeste slachtoffers te betreuren vielen, dat de daders niet dezelfde kunnen zijn geweest? Ik wil niet naïef klinken, maar ik heb moeite met de idee dat men in België zomaar tientallen (kinder)-moordenaars kon rekruteren voor deze beestachtige, maar uiteindelijk banale en clowneske overvallen. Afgezien van het aantal doden in 1985, zie ik weinig verschil met ’82/’83.
Vermits ik hier lees dat getuigen meestal onbetrouwbaar blijken te zijn, baseer ik mij op terugkerende kenmerken zoals een mankende dader; een reus (1m90); een bodybuilder; een verwijfde man…
Bij meerdere raids werd een Arabisch dialect gehoord door de getuigen. Een hiermee samengaand feit wat van belang kan zijn is: (Noord) Afrikanen houden meestal niet van honden en velen hebben er angst voor omdat volgens de volkslegendes in een hond een djinn (een boze geest) kan schuilen. Dit kan de genadeloze mishandeling en moord op de Duitse herder verklaren tijdens de diefstal van de Saab.
Wie gaat er wapens kopen die mogelijk gelinkt zijn aan het doden van politiemensen. Het antwoordt lijkt mij voor de hand liggend. Een andere marginaal! Ten eerste waar werden deze wapens aangeboden? In Brussel, of ergens in een café in Marseille? Indien men deze wapens ‘onder tafel’, per stuk verkoopt, in een café ergens in Europa? Hoe dan, zou de koper kunnen weten vanwaar het pistool afkomstig is? Want als je op straat een wapen koopt kan je er vanuit gaan dat het op z’n minst gestolen goed is.
Het is mij zelf al overkomen dat mij een pistool werd aangeboden door een Albanees in het volkscafé bij ons op de hoek. En dit was een vaste klant die mij nooit eerder had aangesproken. Indien ik op dit aanbod was ingegaan had ik mogelijk ook een ‘heet’ wapen gekocht, want de man zit ondertussen een jarenlange gevangenisstraf uit voor moordpoging. Als ik me niet opnieuw vergis werd één van de revolvers van Dekaise ooit teruggevonden in Libanon?